ro
door rosanne.v.d. Dec 8, 2010 om 11:43
Computers & telefonie

Mobiel internet op BlackBerry werkt niet

Hallo,

Ik lig sinds een aantal dagen in de clinch met Telfort. Dit omdat ik sinds oktober 2010 een abonnement met internet heb afgesloten, wat niet werkt op het toestel wat ik nu gebruik, een BlackBerry Bold 9700 Black. Telfort is en was op de tijd dat ik het abonnement afsloot op de hoogte van mijn toestel en wist dus dat dit internet niet op mijn toestel zou werken. Daar is geen vraag over gesteld. Ook kan ik nergens op de site vinden dat het internet inderdaad niet geschikt is, en ik vind dat Telfort ook niet van zijn klanten kan verwachten dat die op de hoogte zijn van deze technische feiten. Is mijn klacht gegrond en zou ik hierover een klacht kunnen indienen bij Telfort, of is dit deel van mijn contract en moet ik gewoon netjes afwachten met niet-werkend internet tot ik mijn abonnement kan opzeggen?

5556 18 Rapporteer

focus33
door focus33 - Dec 8, 2010 om 12:13
16 Antwoorden / 2 Vragen

Zoek even op google naar: telfort internet op blackberry

Dan vind je daar een forumoverzicht van Telfort, met daarin wellicht goede oplossingen voor jouw probleem.

Suc6

vladja
door vladja - Dec 8, 2010 om 12:22
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Jij sluit een abonnement met internet af. Jij moet dan vooraf nagaan of jouw toestel daarvoor geschikt is, niet Telfort. Dat is jouw eigen verantwoordelijkheid, die je niet kunt afschuiven op Telfort.

Dat is de omgekeerde wereld. Hoe moet Telfort op de hoogte zijn van alle toestellen, die iemand gebruikt / nog gaat aanschaffen en van de technische mogelijkheden?

Ik koop een oven. Dan moet de winkeljuffrouw eerst gaan uitzoeken of ik wel een cake kan bakken?

Vladja

ro
door rosanne.v.d. - Dec 8, 2010 om 14:07
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet dat ik dit zelf had moeten uitzoeken, maar als er geen 'uitzonderingen' op de site staan, niets gemeld dat het dus niet op een BlackBerry werkt, dan had ik het dus ook niet kunnen weten.

vladja
door vladja - Dec 8, 2010 om 14:18
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ik begrijp niet dat JIJ het normaal vindt dat Telfort alles voor jou moet regelen. Het is jouw telefoon, jij moet kijken of daar iets mee mogelijk is en die onderzoeksplicht heb je zelf. Kan je dat niet / wil je dat niet / heb je er geen zin in, dan moet JIJ iemand inhuren, die dat voor je doet.

Als bij alles wat ik aankoop de winkel eerst moet nagaan of het wel goed voor mij is / bij mij past / ermee overweg kan / etc., enig idee hoe duur al die producten dan worden?

Vladja

ro
door rosanne.v.d. - Dec 8, 2010 om 15:26
4 Antwoorden / 1 Vragen

Juridisch gezien mag ik er vanuit gaan dat een product de eigenschappen heeft die je ervan mag verwachten. Als jij dus een oven koopt, dan mag je verwachten dat je er een cake in kan bakken. Is dat niet zo, dan moet de winkeljuffrouw je daar op wijzen. Ik ben dit nagegaan bij een juridisch adviseur, dit is dus een onomstotelijk feit. Het gaat er niet om dat ik met het internet om kan gaan. Telfort moet op de site vermelden dat het internet wat zij aanbieden niet werkt op een BlackBerry.

vladja
door vladja - Dec 8, 2010 om 15:42
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Juridisch gezien mag ik er vanuit gaan dat een product de eigenschappen heeft die je ervan mag verwachten.

Ja, je mag van de door jou gekochte Blackberry verwachten dat je ermee kan internetten, als ze dat van die Blackberry zeggen. En dat kan dat ding ook. Toevallig gaat dat niet samen met Telfort, maar met anderen wel.

Met Telfort kan je internetten. Dat klopt. Alleen gaat dat niet samen met jouw Blackberry, maar tal van andere wel.

Op benzine kan je autorijden met heel veel auto's, alleen niet met een Diesel auto.

Vladja

sy
door sylli - Dec 8, 2010 om 15:49
250 Antwoorden / 40 Vragen

@Vladja: ik begrijp goed wat je bedoelt, maar ik begrijp het "probleem" van Rosanne ook goed.
Je koopt een Blackberry die gewoon geschikt is voor Internet, maar de provider die je kiest vanwege de kosten, blijkt (achteraf of iig na het afsluiten) die functie niet te ondersteunen.
Mijns inziens mag je als consument er gewoon vanuit gaan dat als een provider Internet aanbiedt en jouw toestel die functie heeft, het zou moeten werken.
De Algemene Voorwaarden lezen raad ik iedereen absoluut aan, maar wanneer je dat aanklikt en door de pagina's heen scrollt, verwacht je de gebruikelijke dingen als beëindiging, betaling en je rechten en plichten. Niet een technische uitzondering op een bepaald merk toestel.
Dat Telfort als enige uitzondering Blackberry heeft, zouden zij kenbaar moeten maken. Vooral wanneer het een los abbonement betreft zonder toestel. (het zou pas echt fout zijn als Telfort een abbo aanbiedt icm een Blackberry, terwijl zij dit niet ondersteunen).

sjois1
door sjois1 - Dec 8, 2010 om 15:54
12 Antwoorden / 3 Vragen

Telfort verkoopt ook geen blackberry, dus je kunt niet verwachten dat ze wél internet voor de blackberry verkopen. Jij dient op de hoogte te zijn van de specificaties van je toestel.
Buiten dat hoeft de winkeljuffrouw jou niet te wijzen op alle eventuele wel of niet kunnen van een toestel (wat jij niet bij telfort gekocht hebt). Als je gevraagd had of dat internet op de BB werkt, hadden ze kunnen antwoorden, maar zoals je zelf zegt er is niet naar gevraagd. Het is dan ook geen verplichting voor de verkoper om te vragen of je dat abo op die telefoon gaat gebruiken, doet hij dit wel, dan kun je dit als extra service of oplettendheid zien.
Het is jammer, maar je zult moeten wachten totdat je contract afgelopen is.
Succes

sy
door sylli - Dec 8, 2010 om 18:38
250 Antwoorden / 40 Vragen

[quote=sjois1 schreef op woensdag 8 dec 2010, 15:54]Telfort verkoopt ook geen blackberry, dus je kunt niet verwachten dat ze wél internet voor de blackberry verkopen. (...)

Dat argument gaat niet helemaal op, Sjois.
T-Mobile bijvoorbeeld verkoopt geen Motorola. Wil dat soms zeggen dat ik van mijn huidige provider T-Mobile geen Internet mag verwachten op mijn huidige Motorola? (Hij doet het overigens prima)
Het is nu eenmaal zo dat de meeste telefoonproducenten contracten afsluiten met providers om zo veel mogelijk telefoontjes te slijten. Bij zoiets algemeens als Internet en een algemene eigenschap van Blackberry (internetfunctie), vind ik dat Telfort duidelijk bij een los Internetabonnement moet aangeven dat hun Internet niet werkt bij dat populaire merk.
Het is niet zo dat Rosanne een onbekend merk telefoon uit Congo heeft gehaald waarvoor de technische kwaliteiten wellicht niet synchroon lopen met de techniek van de gekozen provider.
Ik geef in deze kwestie Rosanne gelijk en vind dat Telfort, ook omdat die op de hoogte waren van het merk toestel waarvoor het abonnement bedoeld is, hier qua informatie-voorziening tekort is geschoten naar de (toen: aankomende) klant toe.

ro
door rosanne.v.d. - Dec 9, 2010 om 15:01
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties. Ik heb inmiddels met Telfort contact gehad en zij geven aan dat zij in de informatie tekort geschoten zijn. Dat het internet wat zij aanbieden niet werkt op mijn toestel, hadden zij moeten melden. Nu is het afwachten of ze nog wat aanpassingen in mijn abonnement kunnen doen.

sjois1
door sjois1 - Dec 9, 2010 om 15:03
12 Antwoorden / 3 Vragen

Nogmaals, voor blackberry heb je apart internet nodig, bij een motorola niet. Dus kun je niet verwachten dat ze wel aparte blackberry internet abonnementen verkopen.
Rosanne is tekort geschoten in de vraagstelling. Wellicht had de verkoper het kunnen melden, maar hij is dat niet verplicht, jammer, maar niets aan te doen. Uit het voorbeeld van Vladja, de verkoper hoeft niet uit te zoeken op welk toestel je het gaat gebruiken. Wél als je ernaar vraagt.

ro
door rosanne.v.d. - Dec 9, 2010 om 15:05
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vráág toch ook naar een abonnement op een BlackBerry. Ik geloof niet dat jullie mijn probleem volledig begrijpen, maar dat maakt nu ook niet meer uit, aangezien Telfort zijn fout bekent.

sjois1
door sjois1 - Dec 9, 2010 om 15:43
12 Antwoorden / 3 Vragen

Rosanne,
ik zie dat mijn reactie kort na die van jouw is geplaatst. Ik had jouw reactie niet meer gelezen. Ik dacht inderdaad dat telfort niet op de hoogte was dat jij je abonnement ging gebruiken op de blackberry. Fijn in ieder geval dat het opgelost gaat worden.

sy
door sylli - Dec 9, 2010 om 16:05
250 Antwoorden / 40 Vragen

[quote=sjois1 schreef op donderdag 9 dec 2010, 15:03]Nogmaals, voor blackberry heb je apart internet nodig, bij een motorola niet.
(...)

Onzin, bij elk merk toestel en bij elke provider betaal je apart voor Internet als je Internet op je mobiel wilt hebben.
Je kunt bij iedere provider een abonnement nemen voor alleen bellen & SMS-en. En ongeacht welk merk, kun je als je telefoon een Internetfunctie heeft er een apart Internet-abonnement erbij nemen.
Behalve dan de uitzondering op deze regel de combinatie Blackberry/Telfort.
Maar goed, Telfort heeft aan Rosanne hun nalatigheid erkend, dus discussie kan verder gesloten worden.:-)

sjois1
door sjois1 - Dec 9, 2010 om 16:41
12 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, je betaald apart voor je internet, maar ik heb het over Blackberry-internet. Dat is een apart internet ten opzichte van het andere internet. Met apart bedoel ik in deze dan dus ook anders dan anders. Er bestaat mobiel internet en Blackberry internet. Geen motorola-internet en nokia-internet en weet ik veel wat nog allemaal meer.

sy
door sylli - Dec 9, 2010 om 18:22
250 Antwoorden / 40 Vragen

Dus is het des te dubieuzer van Telfort dat ze Rosanne een Internet-abonnement af laten sluiten terwijl zij weten dat die het niet zal doen!

Maar nogmaals: Telfort heeft hun fout al erkend, Rosanne wordt geholpen en ik heb er weer wat bijgeleerd... :-)

dobby
door dobby - Dec 9, 2010 om 19:08
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=sylli schreef op woensdag 8 dec 2010, 18:38][quote=sjois1 schreef op woensdag 8 dec 2010, 15:54]Telfort verkoopt ook geen blackberry, dus je kunt niet verwachten dat ze wél internet voor de blackberry verkopen. (...)

Dat argument gaat niet helemaal op, Sjois.
T-Mobile bijvoorbeeld verkoopt geen Motorola. Wil dat soms zeggen dat ik van mijn huidige provider T-Mobile geen Internet mag verwachten op mijn huidige Motorola? (Hij doet het overigens prima)
Het is nu eenmaal zo dat de meeste telefoonproducenten contracten afsluiten met providers om zo veel mogelijk telefoontjes te slijten. Bij zoiets algemeens als Internet en een algemene eigenschap van Blackberry (internetfunctie), vind ik dat Telfort duidelijk bij een los Internetabonnement moet aangeven dat hun Internet niet werkt bij dat populaire merk.
Het is niet zo dat Rosanne een onbekend merk telefoon uit Congo heeft gehaald waarvoor de technische kwaliteiten wellicht niet synchroon lopen met de techniek van de gekozen provider.

Hm... misschien had het een hint kunnen zijn dat (bijna?) alle providers zowel [gewoon] internet als ook BlackBerry abo's leveren?

en wat dat "niet synchroon lopen" betreft... als "alle" [...] merken toestellen op een standaard abo werken, en alleen de toestellen van RIM hebben [om optimaal te kunnen functioneren] een apart abo nodig? Wie loopt er dan niet synchroon? je MO of de fabrikant van het toestel?

(ok - point of interest is dan natuurlijk nog wel dat bij sommige MOs een blackberry nog wel met "reduced functionality" op een "standaard" abo werkt, en bij andere MOs niet.. maar dat is puur gezien een ander issue)

se
door senta10 - Aug 18, 2011 om 11:13
9 Antwoorden / 4 Vragen

ik heb sinds april van dit jaar een bb torch en heb geen wi-fi/internet. nu ben ik tot de ontdekking gekomen dat je daarvoor lid moet worden van bb internet. dat kost je elke maand extra geld naast je telfort abonnement. dit wordt niet benoemd in de mooie reklame filmpjes van de bb. je kunt even naar google gaan en bb internet in typen. misschien word het wat duidelijker. zo ben ik er ook achter gekomen en baal nu flink dat het zo moet dat je extra moet betalen.