si
door sic66 Jan 15, 2005 om 16:14
Computers & telefonie

Moederbord of CPU?

hallo, even geleden is mijn pc vastgelopen, maar toen ik reboote kreeg ik geen beeld meer. Ik heb een AMD xp 2200+ op een EPoX EP-8RDA+. De pc maakt het gebruikelijke piepje niet meer, de videokaart werkt in een ander systeem goed en aan de diagnostic leds van epox heb ik ook niet veel (dit zijn 2 digits zoals je ze ziet op een wekker om problemen aan te geven) deze blijven echter elke keer verschillende dingen aan te geven. Ik vermoed dat mijn moederbord de geest heeft gelaten maar het zou ook kunnen dat het mijn processor is, hoe kom ik hier achter?

1257 9 Rapporteer

in
door inxi - Jan 15, 2005 om 16:23
1 Antwoorden / 2 Vragen

Heeft u bij u pc misschien een cd gekregen waarmee je terug naar fabrieksinstellingen kan gaan?
Als dat zo zou zijn dan kunt u gewoon terug naar de fabrieksinstellingen.
Als u belangrijke bestanden heeft kunt u die gewoon overzetten doormiddel van de hardeschijf over te zetten op het andere systeem.

si
door sic66 - Jan 15, 2005 om 16:25
3 Antwoorden / 1 Vragen

nee, sorry dat heeft er nix mee te maken, er is nix met mijn harde schijf.

ik heb de pc zelf gebouwd ongeveer 2 jaar geleden, ik heb nu het moederbord uit de kast liggen, met een cpu en ram en videokaart erop, geen beeld en elke keer als ik hem aanzet andere meldingen van de diagnositic leds. Mijn vraag is dus: Hoe kom ik erachter wat er kapot is, cpu of moederbord?

freya
door freya - Jan 15, 2005 om 16:39
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo sic66,

Je zou eens kunnen proberen om alle overbodige hardware te verwijderen (insteekkaarten als netwerk, modem, geluidskaart) en de overige onderdelen even losnemen en weer opnieuw vastzetten (geheugen modules, processor, videokaart).

suc6, Freya

si
door sic66 - Jan 15, 2005 om 16:42
3 Antwoorden / 1 Vragen

jah dat heb ik dus ook al gedaan, m'n kast is leeg, het moederbord ligt op n anti-statische zak, alleen cpu,  ram, voeding en videokaart eraan, maar nix..

freya
door freya - Jan 15, 2005 om 17:42
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Dan vrees ik toch dat je ergens een moederbord of een processor moet zien te lenen zodat je kan uitproberen bij welke van de twee het probleem ligt. Of anders misschien nog een BIOS reset op het moederbord? Jumpertje kortstondig kortsluiten? Zal toch wel iets over in de handleiding staan. Freya

mrx
door mrx - Jan 16, 2005 om 17:26
27 Antwoorden / 0 Vragen

Of je gaat naar de betere computerwinkel met een eigen technische dienst.

Deze kunnen binnen 10 minuten beoordelen of je cpu stuk is of niet.

Ga niet naar een grote winkelketen maar liever naar de plaatselijke pc-winkel.

el
door elmer1979 - Jan 23, 2005 om 12:28
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had laatst hetzelfde probleem. Uiteindelijk (na 2 nieuwe
moederborden kapotgemaakt te hebben) bleek het aan de voeding te
liggen. Nieuwe voeding erin en nieuw moederbord en klaar is ie. Ik zou
zeggen kijk daar eens naar voor je er een nieuw moederbord in zet.

ch
door chrisz - Jan 30, 2005 om 02:49
7 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt het erover dat je geen piepje hoort, dit houdt in dat de machine bij het booten niet eens door de eprom komt. Waarschijnlijk is dus je bios op je moederbord defect. Flashen van de bios gaat helaas moeilijk zonder beeld. Wel kun je, wanneer je een uitneembare bios hebt, deze uit de socket nemen en op sturen naar de fabrikant ter vervanging. Kosten hiervan liggen tussen de 5 en 10 euro.

my
door myra66 - Feb 21, 2005 om 14:30
11 Antwoorden / 1 Vragen

Heb ongeveer hetzelfde probleem gehad, alleen mijn PC begon nog wel met
opstarten maar maakte het niet af. Na herhaaldelijk rebooten en steeds
minder ver komen uiteindelijk niets meer.

De oplossing (bij mij ten minste); hebben jullie wel eens dat
knoopcel-batterijtje op het moederbord gezien? Precies, een nieuwe en
draaien maar.