respect
door respect Oct 24, 2008 om 23:31
Computers & telefonie

Moeten wij dit sirieus nemen?

kwam dit tegen op een forum

INTERNET: Duits "incassobureau" waarschuwt - met zip-bestandje
Sehr geehrte Damen und Herren!
Die Anzahlung Nr.254870758270 ist erfolgt. Es wurden 4434.00 EURO Ihrem Konto zu Last geschrieben.
Die Auflistung der Kosten finden Sie im Anhang in der Datei: Rechnung.
 Alle unsere Rechnungen sind mit einem Sicherheitszertifikat versehen - der ist fuer Sie nicht von Bedeutung

TESCHINKASSO Forderungsmanagement GmbH

Geschaeftsfuehrer: Siegward Tesch
Bielsteiner Str. 43 in 51674 Wiehl
Telefon (0 22 62) 7 11-9
Telefax (0 22 62) 7 11-806

Ust-ID Nummer: 212 / 5758 / 0635

Amtsgericht Koeln HRB 39598

Zo luidt de tekst van een mailtje, dat momenteel de ronde doet. Als u wilt weten, waar het over gaat, dan moet u de bijlage maar aanklikken.
En u raadt het al: die bijlage is een ZIP-file, die geen informatie oplevert, maar een kwalijk bestand, dat bedoeld is om uw pc "open" te zetten.
Ook dit is weer een geval van cybercriminaliteit.
(Er zijn ook andere Duitstalige overzichten van rekeningen van incassobureaus in omloop, die vergezeld gaan van zip-bestanden)
Krijgt u dus een soortgelijk mailtje: WISSEN!

1048 9 Rapporteer

stacey
door stacey - Oct 24, 2008 om 23:48
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Heb niets gekocht bij een duitse leverancier dus duits incasso buro who cares ;-) gelijk wegmieteren .............

Maar wie zou zo`n mailtje nou serieus nemen, mail met rekening in zip file .......

Groetjes,

respect
door respect - Oct 25, 2008 om 00:37
35 Antwoorden / 34 Vragen

Kan dit kwaad?

die bijlage is een ZIP-file, die geen informatie oplevert, maar een kwalijk bestand, dat bedoeld is om uw pc "open" te zetten.

respect
door respect - Oct 25, 2008 om 00:39
35 Antwoorden / 34 Vragen

heb er niet 1 van in m'n in box gekregen

holpen
door holpen - Oct 25, 2008 om 00:52
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Het zal je nog verbazen hoeveel mensen zonder enige argwaan toch even die bijlage willen bekijken.
Dikke kans overigens dat het niet eens echt een zipje is, maar een vermomde executable dat meteen een "stiekem" programmaatje installeert. En dan heb je de poppen aan het dansen.

holpen
door holpen - Oct 25, 2008 om 00:53
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Probleem is alleen dat lang niet iedereen GMail heeft of wil! Ik wel, en ik ben er heel tevreden over!

birdies
door birdies - Oct 25, 2008 om 07:45
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Als je het al zo nodig vindt om op deze site te waarschuwen voor spammail, had je het beter op het forum kunnen plaatsen.

Met de vraag en antwoord rubriek heeft dit niets te maken.

Hopelijk gaat niet iedereen hier waarschuwingen plaatsen voor alle spammails die men ontvangt.

tdehond
door tdehond - Oct 25, 2008 om 08:01
4744 Antwoorden / 9 Vragen

U ontvangt brieven als een incassobureau geld namens een zaak vordert.

Alle e-mails waarin u afgeperst dreigt te worden: SHIFT-Del!

Ben het met birdies eens dat dit onderwerp beter onder forums geplaatst kan worden.

respect
door respect - Oct 25, 2008 om 17:41
35 Antwoorden / 34 Vragen

@birdies

sorry was niet mijn bedoelling

van mijn kant was dit een vraag en geen waarschuwing

edwardus
door edwardus - Oct 25, 2008 om 17:45
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Bij Gmail worden zulke emails altijd in een mapje geplaatst dat niet Inbox heet. Bovendien is Gmail zo vriendelijk de malware alvast te verwijderen voor je het zou kunnen openen (als je al zo gek was om dat te willen).