an
door angela53 Dec 14, 2005 om 11:48
Computers & telefonie

Monitor

Hoi,

Ik heb 1,5 jaar geleden een packerd bell computer gekregen van mijn vader. Nu is mijn monitor kapot en mijn garantie is verlopen. Toch vind ik het niet kunnen dat deze monitor al kapot is. Hebben jullie tips wat ik hieraan kan doen?

Alvast bedankt, Angela

879 10 Rapporteer

hutch
door hutch - Dec 14, 2005 om 12:42
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Nog wat, ik schreef over Packard Bell.... je moet echter altijd zaken doen met de leverancier (verkopende instantie) en niet met Packard Bell zelf.

an
door angela53 - Dec 14, 2005 om 16:31
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Hutch,

bedankt voor je reactie, ik ga hier meteen achteraan.

groetjes Angela

hutch
door hutch - Dec 14, 2005 om 16:31
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Hallo Angela,

de fabrieksgarantie is weliswaar verlopen, maar je mag van een monitor wel verwachten dat deze langer dan 1,5 jaar mee gaat.

We spreken dan over de economische levensduur. Alleen is nu de vraag, hoe lang is deze dan voor een monitor? Dat is wat je moet uitvinden via de leverancier.

Het Burgerlijk Wetboek (Boek 7, art. 21) schrijft hier o.a. over: "Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen: herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen..."  Je gaat er namelijk wel vanuit, dat die monitor langer meegaat, neem ik aan, anders stel je deze vraag niet.

Nu, na de garantieperiode, zul je wel een bepaald gedeelte moeten meebetalen; dit is echter afhankelijk van de eerder genoemde te verwachten levensduur. Stel dat die monitor 4 jaar mee moet gaan, dan moet jij 1,5/4 deel van de totale kosten mee betalen.

Packard Bell zal "de kous wel af houden", maar formeel heb je hier wel recht op.

Ga eens rustig overleggen, nadat je van PB te horen heb gekregen wat de te verwachten levensduur moet zijn. Daarna pas beginnen over het defect, anders zal PB genoemde termijn wel behoorlijk inkorten, dientengevolge jij meer zal moeten gaan betalen.

Gr. Hutch

hutch
door hutch - Dec 14, 2005 om 20:19
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Succes.

an
door angela53 - Dec 15, 2005 om 13:37
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Hutch,

Ik heb gebeld met de verkopende leverancier, maar zij gaven aan dat ik zaken moest doen met Packard Bell zelf omdat zij hier niet toe bevoegd waren. Ik heb nog doorgevraagd of dit met andere merken computers ook zo is. zij gaven aan dat ze dit soort dingen altijd moesten doorsturen naar diegene die de computer levert. In mijn geval dus packerd bell.

toch maar contact opnemen met packard bell?

groetjes Angela

hoffie1965
door hoffie1965 - Dec 15, 2005 om 14:11
126 Antwoorden / 0 Vragen

Nee Angela, je moet echt bij de winkelier zijn, het probleem met dit soort dingen is vaak, je staat wel in je recht, maar je recht krijgen is bijna altijd de moeilijkheid...

Ik weet niet in wat voor winkel de computer gekocht is, maar een beetje dreigen met de consumentenbond, of bv de Vara belbuswil nog wel eens helpen...., en zoniet kan je ze altijd aanschrijven natuurlijk ;-)

hutch
door hutch - Dec 15, 2005 om 23:15
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Angela,

je hebt het gelezen van Hoffie. De winkelier is de verantwoordelijke. Laat je niet afpoeieren. Laat die winkelier de betreffende artikelen uit het Burgerlijk Wetboek maar eens lezen, c.q. schrijf die art.nummers maar op, heeft die man/vrouw ook wat te doen.

Inpakken die monitor en afleveren bij die winkel. Vraag wel om een bewijs dat je deze daar hebt afgegeven voor reparatie.

Persoonlijk contact is altijd beter dan telefonisch, laat staan per e-mail (dit laatste is wel de trend tegenwoordig, maar o zo onpersoonlijk).

Hutch

dh
door dh - Dec 16, 2005 om 22:23
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Angela,

Ik heb een defecte Packard Bell pc, contact opgenomen met PB, waar ze doodleuk zeiden dat ik dan maar 3 jaar garantie had moeten bijkopen. Pech gehad dus. (pc is anderhalf jaar oud)

Internet doorgespit, allerlei forums doorgelezen en met deze info naar de winkel terug gegaan. In eerste instantie wilde hij nergens van horen, tot......

Ik zei, we kunnen het gemakkelijk doen en we kunnen het moeilijk doen, ik ga zelf liever voor de gemakkelijke weg en dat is dat U gewoon mijn computer maakt. Omdat het volgens de Europese wetgeving bepaalt is dat er een te verwachten levensduur op een computer staat, waar de verkoper, in dit geval U dus, verantwoordelijk voor is en dit ter bescherming van de consument is, ik dus. We kunnen ook de moeilijke manier doen, die voor mij meebrengt dat ik heel lang mijn computer kwijt ben en voor U betekent dat, dat het een kostbare zaak wordt. Ik ga dan nl straks mijn rechtbijstandsverzekering bellen, waarbij ik zeker weet dat ik in mijn recht sta, U alsnog de computer moet repareren en voor de kosten op moet draaien.

Ik mag de computer nu langs brengen voor reparatie...

Het was een gok van me, maar het hielp wel :)

Nee heb je al, ja kun je krijgen, Succes!!!

an
door angela53 - Dec 17, 2005 om 10:57
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de tips, ik ga weer aan de slag en ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes Angela

li
door linosi - Apr 1, 2006 om 17:57
5 Antwoorden / 0 Vragen

Tja als je toch geen nieuwe Monitor krijgt, een 2e hands kost

tegenwoordig weinig voor 15 euro heb je al een 17"inch

en ik  vond een 18 inch op straat een andere oplossing

als je echt een grote wilt ( 20 inch) koop een SUN monitor

met adapter voor een PC via marktplaats dan ben voor 20 euro klaar

 linosi