jo
door jolex Aug 22, 2005 om 22:50
Computers & telefonie

Monopoly positie KPN erg duur

Hoe kan het nog steeds zo wezen, dat waar alleen KPN een netwerk heeft liggen, de prijzen voor ADSL bijzonder veel hoger zijn dan in andere delen van Nederland. Daar moet de OPTA toch iets aan kunnen doen. Die monopoly positie is nog steeds een melkkoe. Dan te bedenken dat die kabel al 30 jaar in de grond ligt en spontaan storingen veroorzaakt. De KPN peinst er niet over om daar eens verbetering in aan te brengen.

938 6 Rapporteer

brynnar
door brynnar - Aug 24, 2005 om 08:02
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste Jolex,

Indien u deze vermoedens kunt onderbouwen, dan kunt u zelf hierover een klacht indienen bij de OPTA:

Klachten

Brynnar

bj
door bjck - Aug 27, 2005 om 13:01
82 Antwoorden / 0 Vragen

Wat heeft DSL mogelijkheden te maken met kabels die al 30 jaar in de grond liggen? Sommige kabels liggen er al langer en zijn van uitstekende kwaliteit zelfs nogsteeds.

Wat je mogelijk bedoelt is dat je alleen keuze hebt uit een DSL verbinding via 't KPN-DSL netwerk. En die prijzen liggen hoger inderdaad dan aansluitingen die aangeboden worden op andere DSL netwerken.

Tiscali/Wanadoo/BBned hebben ook DSL netwerken. Ze hebben in de telefooncentrales van KPN eigen DSL apparatuur staan die aangesloten is op een eigen netwerk. Zo kunnen ze DSL leveren over de koperlijnen die al 30 jaar in de grond liggen van KPN.

Echter niet overal beschikbaar zoals je zelf aangeeft. Er zijn in Nederland totaal ongeveer 1300 telefooncentrales. Met apparatuur in iets meer dan 200 daarvan bedien je 50% van de nederlandse huishoudens.

Zo hebben centrales in delen van grote steden misschien wel 15000 huishoudens aangesloten per centrale. En kan een kleinere gemeente of dorp een centrale hebben met 2000 huishoudens aangesloten. Minder interessant helaas voor de bedrijven om daar snel apparatuur te gaan plaatsen.

Aangewezen dus tot die tijd tot de DSL diensten van KPN zelf.

jo
door jolex - Aug 28, 2005 om 00:20
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste bjck,

Wat ik probeer duidelijk te maken is dat de prijs kwaliteits verhouding wel erg zoek is. Ik vind het vreemd dat je bij de KPN altijd de hoofdprijs mag betalen. Pas als de OPTA er zich mee gaat bemoeien gaan de prijzen van de KPN omlaag. Heb het gevoel dat de monopoly positie daar aardig een rol in speeld. Hoe kan het anders dat andere of een lager bedrag aanbieden, of voor die prijs meer in hun pakket hebben. Als ik B.V Wanadoo family kon aan schaffen, had ik 5X hogere snelheid, incl. telefoon en geen datalimiet meer. Overigens betaal je dan ook nog eens 10% minder.

Dat met oude afgeschreven dingen, die we met z'n allen betaald hebben.

Missien heeft u voor dit alles een verklaring.

M.v.g.,

Lex

jo
door jolex - Aug 28, 2005 om 00:25
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Brynnar,

De OPTA zegt niets te kunnen doen aan ADSL prijzen.

Welke reden zij hier voor hebben is mij nog bekend gemaakt. Dacht dat dit ook binnen hun werkgebied viel.

M.v.g.

Lex

bj
door bjck - Sep 1, 2005 om 00:56
82 Antwoorden / 0 Vragen

KPN vraagt voor meer snelheid ook meer euro's. DSL is niet overal 't zelfde natuurlijk. Wanadoo heeft net een eigen netwerk gebouwd op een aantal centrales van de totaal 1300. Hier bieden ze goedkoper DSL op aan.

Vergeet niet dat je ook daarvoor nog minimaal een telefonie abonnement van KPN moet hebben a 9.95 per maand.

KPN-DSL biedt overal DSL aan (mits lengte van je lijn naar je centrale te-lang is) in nederland. En hun prijzen liggen nu eenmaal net wat hoger per snelheid momenteel.

Denk niet dat je het KPN moet verwijten dat ze misschien duurder zijn in je vergelijking, maar bijvoorbeeld Wanadoo dat ze bij jou niet aanbieden.

acjzr1
door acjzr1 - Sep 1, 2005 om 21:38
295 Antwoorden / 3 Vragen

KPN MAG van de OPTA de tarieven niet verlagen en MOET andere providers toegang geven tot het netwerk van KPN.KPN mag wel korting geven aan de concurrent bij het verkopen van belminuten e.d.en de OPTA laat toe dat deze concurrenten deze korting doorberekenen aan hun klanten.Men mag dus goedkoper zijn dan de KPN.En de KPN MAG daar niets aan doen.Bij ADSL via KPN mag KPN gewoon alle kosten berekenen.Overstappen naar de kabel(inclusief bellen)is echter niet zo erg omdat je dan ook uit het telefoonboek verdwijnt en niet meer te vinden bent via internet of via het informatienummer van KPN(je bent immers ook geen klant meer).Helaas vinden mensen dit laatste ook niet eerlijk.KPN moet geven maar mag niet rekenen?Hoezo oneerlijke concurrentie?

Conclusie:De OPTA doet veel meer KWAAD dan GOED.