door heremietkreeft Mar 17, 2018 om 15:38
Computers & telefonie

MS Surface

Hallo collegae, wie heeft er raad voor dit probleem:
Ik kreeg een Surface tablet in bezit dat enige tijd niet was benut. Bij aanzetten werkte alles. Evenwel bleken er op gegeven moment zo'n 28 updates 'klaar te staan' en ik activeerde de updates. Gedurende het updaten schakelde het apparaat zich klaarblijkelijk uit en na opnieuw aanzetten bleek de win RT installatie corrupt te zijn en verschint na aanzetten wel even het startscherm maar daarna uitsluitend een 'wifi'symbool dat met enige regelmaat knippert.
Op basis van ms help heb ik de reparatie applicatie voor RT gedownload op een usb-stick en op basis van hetgeen ik tot dan had gelezen zou bij starten van de Surface met de USB stich voldoende moeten zijn.
Niets is echter waar en nu zie ik bij controle van de inhoud van de strick dat de download bestaat uit zip files.
Lijkt het5 zinnig om die op de een of ande wijze te unzippen met dan wel resultaat als gevolg? Of heeft één (of meer) van jullie een beter en/of ander idee??

2414 12 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 17, 2018 om 20:18
7194 Antwoorden / 3 Vragen

Tijdens updaten kan het zijn dat de tablet opnieuw moet worden opgestart, enkele updates verder gebeurt dat weer tot alle 28 in behandeling zijn genomen.
Ik heb dat ondervonden bij W10 maar werd daarvan wel op de hoogte gesteld.
Hopelijk komen er nog wat antwoorden.
https://support.microsoft.com/nl-nl/help/4023505/surface-install-surface-and-windows-updates

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Mar 17, 2018 om 21:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Om te beginnen begrijp ik uit je verhaal dat het om een Surface RT tablet gaat, die draait een beperkte versie van Windows (in tegenstelling tot de Surface of Surface Pro). Dit ter informatie.

Weet niet wat je precies hebt gedownload, maar dat lijkt een tool te zijn die je moet gebruiken om een nog enigzins functionerende Surface te herstellen. Waarschijnlijk moet je een nieuwe installatie doen met een image, als het goed is kan je die hier downloaden:

support.microsoft.com/nl-nl/surfacerecoveryimage

gsm
door gsm Mar 17, 2018 om 21:25
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Wat een timing! Was je me net voor :-)

diumenge
door diumenge Mar 17, 2018 om 21:37
11969 Antwoorden / 15 Vragen

In ieder geval een goed teken dat we op exact dezelfde link uitkwamen, hopelijk heeft GERRITALTENA er wat aan.

gsm
door gsm - Mar 17, 2018 om 21:11
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik denk dat je via onderstaande link de informatie moet kunnen vinden, die je nodig hebt om terug te gaan naar de fabrieksinstellingen of om Windows 10 te downloaden en opnieuw op de Surface te zetten.

Link:
https://support.microsoft.com/nl-nl/surfacerecoveryimage

Topantwoord

Ge
door Genee - Mar 18, 2018 om 08:52
1509 Antwoorden / 1 Vragen

U moet de zip files wel unzippen en deze uitgepakte bestanden op de usb stick zetten.
Weet niet of u daarna van de usb stick moet booten of dat het voldoende is om een exe- file op de  usb stick te starten.

Kan ook, wanneer er nu behalve de zip files ook een exe file tussen de gedownloade bestanden staat, u de exe kunt dubbelklikken en dat deze de zip files gaat unzippen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 18, 2018 om 10:17
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Als aangegeven is win 8.1 RT aan de orde. Ik had de recovery al opgehaald maar miste de unziptip.

Sjoppie@ dank maar ik werk al sedert de eerste windows versie met windows en de opdate info is bekend. In het onderhavige geval was er echter geen sprake van uitval door herstart maar gewoon uitval. Op zich een vreemd fenomeen. Mijn ervaring is dat indien er tijdens een update sprake is van uitval door bijv. een stroomonderbreking de installatrie daarna wordt hervat.  MS geeft daarover ook instructies maar die opviolgen had in dit geval geen succes.

sjjoppy
door sjjoppy Mar 18, 2018 om 12:10
7194 Antwoorden / 3 Vragen

@gerritaltena, dank voor de uitleg.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 18, 2018 om 12:04
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt een 'lange adem'kwestie.

Reageerde de surface gisteren nog op de aan/uit knop, nu na het opnieuw downloaden en unzippen ->USB en volgen van instructie volumeknop omlaag indrukken en dan de aan/uitknop gebeurt er helemaal niets (meer). Het apparaat lijkt te zijn 'overleden'.
Volgens een aan mij bekende reparateur zijn het ook 'misbaksels'die zeer lastig of helemaal niet te reparen zijn maar ik heb nog even een lange adem en wacht nog een tijdje af tijdens aangesloten oplader.

diumenge
door diumenge Mar 18, 2018 om 12:25
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik had ooit een Surface RT, prima apparaat heeft mij nooit serieus in de steek gelaten. Heb nu een Surface Pro, zelfde verhaal. Ja, ze zijn lastig te repareren maar in mijn geval is dat nog nooit nodig geweest. Nu is mijn ervaring natuurlijk niet voor iedereen hetzelfde, maar in de reactie van reparateur herken ik mij dus niet. Heb echter wel een vergelijkbare problemen gehad met de Surface RT, alleen uit mijn hoofd is dat lastig te reproduceren en de RT heb ik niet meer. Ik meen mij te herinneren dat het lang ingedrukt houden van alleen de aan/uit knop wel eens wilde helpen om de RT te rebooten.

wi
door willem2sigaren - Mar 18, 2018 om 13:17
44 Antwoorden / Vragen
diumenge
door diumenge Mar 18, 2018 om 13:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dan hoor ik gelukkig bij de 75% die geen serieuze problemen heeft.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 18, 2018 om 13:25
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Inderdaad lange adem. Op gegeven moment startte de Surface op maar maakte ik kennelijk de fout om niet naar de herstelmodus te gaan maar naar: vervolg RT. Er schijnt sprake te zijn dat er vervolgens enige tijd moet zijn tussen dan weer een nieuwe poging.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 18, 2018 om 13:28
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Willem2sigaren@ dat is hetgeen waar de mij bekende reparateur ook op doelde.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 28, 2018 om 16:20
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Hallo, bij deze een update: na heel veel geduld en tijd, veel herhaalde pogingen etc. heb ik de surface uiteindelijk weer aan de praat gekregen.
Zoals het er op lijkt is o.a. het in 'goede'stand aansluiten van de electra adaptor en steeds een dag wachten na mislukte pogingen uiteindelijk de moeite waard geweest. De instructies: herstel bestanden ophalen bij microsoft, unzippen en bestande op usb stich zetten, electra aansluiten, volumeknop onderaan indrukken, startknop indrukken volumeknop loslaten na verschijnen surface loge en dan vooral de herstel optie aanklikken en dan lang wachten de methode.
Maar als herhaald: veel geduld hebben en de moed niet opgeven. Ik stond op het punt het apparaat weg te doen maar deed nog een ultieme poging.

Dank voor de aanwijzende tips die ik kreeg.

costnix
door costnix - Mar 28, 2018 om 17:05
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Sowieso de tablet aansluiten op de oplader. Een lege accu kan het updaten danig verstoren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 11, 2018 om 15:13
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Goedemiddag, bij deze weer een update:

nadat er enige tijd geen problemen waren deed het eerder gemeldde euvel zich weer voor na opnieuw een redelijk grote update.
De eerder benutte optie lijkt nu niet te werken.

Op gegeven moment wordt gevraagd om een code in te voeren, bestaande uit cijfers en hoofdletters. Bij de herstart herstelpoging blijkt dat in eerste instantie het toetsenbord wel qua cijfers werkt maar niet qua letters. (Bij gebruik toetsenbord hoor je normaliter ook een klikje).
Het apparaat verdwijnt weer in de slaapstand, er verschijnt weer met regelmaat een WiFi tekentje en dan blijkt op gegeven moment het toetsenbord wel te klikken maar lukt de herstelpoging niet meer. Ik ga nu eerst maar eens aan de slag met de instructie: aanlsuiting toetsenbord reinigen.

Zo er iemand van jullie nog andere tipd heeft, ik verneem het graag maar het lijkt erop dat het apparaat naar de scrapp gaat.