bo
door bongo Mar 27, 2006 om 23:46
Computers & telefonie

Muis op hol

Hallo,

ik heb een probleem, de curser van de muis slaat op hol. als ik iets wil aanklikken dan schiet hij ineens naar boven of beneden ik wordt gek van dat ding

wie weet wat dit is en kan mij aangeven hoe ik dat moet verhelpen

15182 22 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Mar 28, 2006 om 11:03
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Wat voor een muis heb je het over? Touchpad van een laptop toevallig? Die slaan wel vaker op hol. Een remedie daartegen is om voor ca. 5 seconden met je vlakke hand een zo groot mogelijk oppervlak van de touchpad te bedekken (niet lachen, het is echt waar).

bitbyter
door bitbyter - Mar 28, 2006 om 22:52
114 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo bongo,

Ik neem aan dat je bedoelt dat de cursor snel beweegt als je de muis beweegt. De instelling kun je veranderen in het configuratiescherm ==> muisinstellingen.

Ga via <start> <instellingen> <configuratie> naar het <muis> icoon. Dubbelklik hierop. Ga naar het tabblad <beweging> (ik denk dat het zo heet. Ik heb hier een engelstalige windows. Hier heet het Motion). Hier kun je de snelheid van de cursor instellen.

Succes

bo
door bongo - Mar 28, 2006 om 22:55
8 Antwoorden / 1 Vragen

hallo bitbyte,

ik bedoel eigenlijk dat als ik zelfs mijn muis niet aanraak dan vliegt hij van boven naar beneden over het scherm, en als ik denk dat ik hem onder controle heb en iets aan wil klikken dan is hij er al weer vanaf en klik ik dus op iets heel anders, dat ding leid gewoon een eigen leven en het is geen muis van een laptop maar gewoon zo'n ding met een draadje

bedankt vast voor de reactie

gsm
door gsm - Mar 28, 2006 om 23:19
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Hallo bongo,

Er zijn meerdere oorzaken mogelijk. Een aantal suggesties:

1) Sommige muismatten en spiegelende oppervlakken hebben een slechte invloed op het functioneren van de optische muis.

2) Als er twee muizen gebruikt worden met een verschillend karakter (zoals een muispad op een laptop en daarbij een externe muis via USB). Zorg in een dergelijk geval dat één van de twee is uitgeschakeld.
Via de op een PS2 poort aangesloten externe muis wordt de touchpad van de laptop vaak automatisch gedeactiveerd.
Bij een extern, via USB aangesloten muis werkt dat meestal niet automatisch en moet gewerkt worden met aparte hardwareprofielen. De touchpad is soms uitschakelbaar op bepaalde laptops.

3) De muis is defect, het batterijtje is leeg (draadloze muis) of er wordt een verkeerd stuurprogramma voor de muis gebruikt.

4) De muis is aangesloten via een te langzame of niet geschikte USB-hub. Sluit de muis aan op een USB-poort, die direct op het moederbord zit.

5) De draadloze muis werkt op een kanaal dat ergens door gestoord wordt (mogelijk het toetsenbord). Kies eens een ander kanaal, voor de muis of voor het storende object, als dat kan.

Groet,
GSM

bo
door bongo - Mar 28, 2006 om 23:22
8 Antwoorden / 1 Vragen

hoi gsm,

Ik denk sdat ik een beetje duidelijker had moeten zijn maar de muis zit aangesloten op een gewone computer niet op een laptop, sorry

to
door toby63 - Apr 1, 2006 om 21:20
1 Antwoorden / 0 Vragen

je moet de configuratieinstellingen van je beeldscherm veranderen, je gaat naar configuratiescherm, dan aanklikken beeldscherm en daar klikken op de optie instellingen, dan kan je de cursor verschuiven. Hopenlijk lost het probleem hierbij op.

Succes Lilian

edwardus
door edwardus - Apr 1, 2006 om 21:27
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Is het inmiddels opgelost? Wat ook een oorzaak kan zijn bij optische muizen is (hoe moet ik 't zeggen?) de opdruk van het oppervlak waar de muis op bewogen wordt. Neem je een effen ondergrond, dan gaat het prima, met dezelfde muis op bijv. een krant/reclamefolder met foto, dan is het hopeloos.

Gaat het hier om een optische muis, of een traditionele muis met een balletje?

wouteroud
door wouteroud - Apr 2, 2006 om 02:24
45 Antwoorden / 0 Vragen

Ik neem aan dat je een optische muis hebt. Dit type muizen heeft probleem vaker, zelfs met een goeie muismat (Spreek uit ervaring).
Ik had zelf een goedkope Logitech muis, deze schoot soms ook alle kanten op. Heel vervelend als je zit te gamen. Met de iets betere, maar helaas ook duurdere optische muizen is dit probleem niet aanwezig.
Je zou zelfs voor lazer kunnen gaan, maar dat zou ik alleen doen als je veel gamed.

bo
door bongo - Apr 2, 2006 om 21:20
8 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo allemaal,

bedank vast voor jullie reactie, met de instelling heeft het volgens mij niets te maken ik heb het geprobeerd maar het verbeterd niet het gaat om een muis met een balletje.

elke reactie is nog steeds welkom

bedankt vast

edwardus
door edwardus - Apr 2, 2006 om 21:36
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Je schreef dat de cursor zelfs beweegt als je de muis niet aanraakt. Dit in combinatie met het feit dat het een mechanische muis is, doet mij vermoeden dat de muis gewoon defect is (wellicht sluiting). Heb je al eens een andere muis aangesloten? Heb je deze muis al eens op een andere pc aangesloten?

Is-ie defect, dan niet getreurd, muizen zijn tegenwoordig bijna te geef.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 2, 2006 om 21:38
16869 Antwoorden / 202 Vragen

Zou het niet gewoon kunnen worden veroorzaakt omdat de muis vuil is, tenminste als het een mechanische muis is met een bolletje.

In dat geval losmaken (door kwartslag draaien houder en de dan zichtbare asjes reinigen. Soms is het (veel) eenvoudig(er).

edwardus
door edwardus - Apr 2, 2006 om 21:44
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Muizen met een balletje moeten inderdaad geregeld gereinigd worden van binnen, maar ik heb nog nooit een vuile muis over het scherm zien lopen zonder dat je 'm aanraakt. Deze is volgens mij gewoon defect. Een een kortsluiting in de draad of een microswitch die vast zit ofzo.

bo
door bongo - Apr 2, 2006 om 21:47
8 Antwoorden / 1 Vragen

De muis heb ik inderdaad gereinigd, wel drie keer en alle draaibare wieltjes binnenin ook, dus misschien is het wel niet zo gek dat de muis gewoon kapot is. Ik zal het gaan proberen met een andere

bedankt

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 2, 2006 om 21:50
16869 Antwoorden / 202 Vragen

een vraagje aan edwardus tussendoor, op een aparte vraag kreeg ik geen antwoord: hoe krijgt u dat mooie plaatje bij uw antwoorden??

edwardus
door edwardus - Apr 2, 2006 om 21:54
6844 Antwoorden / 14 Vragen

U mag jij zeggen hoor.

De tip kreeg ik van Enterprise geloof ik, je kunt in het Forum gedeelte n.l. wel smiley's in het antwoord plakken. Die kun je dan copy/pasten hierzo.

gsm
door gsm - Apr 2, 2006 om 22:16
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Hallo bongo,

Het kan ook heel goed nog een verkeerde muisdriver zijn.
De PS2 stekkers van toetsenbord en muis zijn niet verwisseld?

Maak de installatie van de muis, via Apparaatbeheer, eens een keer ongedaan! Met andere woorden, gooi de muisdriver eens een keer helemaal weg uit Apparaatbeheer.
Daarna de computer opnieuw opstarten.

Groet,
GSM

bo
door bongo - Apr 2, 2006 om 22:20
8 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet zeker dat er met de computer niets geks gebeurd is en hij deed het altijd goed, ineens niet meer zal jouw idee dan toch moeten gebeuren, en zo ja als ik de computer gelijk weer opstart staat hioj er dan weer in of moet ik hem dan weer helemaal opnieuw installeren?

wouteroud
door wouteroud - Apr 3, 2006 om 01:04
45 Antwoorden / 0 Vragen

Ow, geen optische... Dan is ie z'n laatste adem aan het uitblazen.

gsm
door gsm - Apr 6, 2006 om 20:29
5940 Antwoorden / 47 Vragen

XP vindt en installeert hem vanzelf weer. Gewoon even wachten.

Groet,
GSM

co
door compubeer - Apr 6, 2006 om 21:17
42 Antwoorden / 23 Vragen

Opletten als je muis PS2 is - met groen stekkertje- dat je wel eerst alles uitzet.

Je zou niet de eerste zijn die zijn moederbord stuk maakt door even de muis te cleanen met werkende compu.

Maar al lezende denk ik ook aan niet goede drivers bv. meestal zijn deze ooit op een diskette meegeleverd.

Of je zou 'm te goed hebben schoongemaakt, waardoor de geleidingsrollertjes te ver weg zijn gebogen. je balletje heeft dan te veel ruimte en bij minste trilling jaagt de muis over je beeld.

Succes.

ha
door hasi30 - Dec 16, 2006 om 11:25
9 Antwoorden / 8 Vragen

Hallo,

Hetzelfde heb ik ook al eens gehad. Ik heb mijn batterijen verwisseld en alles liepweer gesmeerd.

Hans

st
door strasser - Dec 17, 2006 om 16:04
1 Antwoorden / 0 Vragen

Koop een nieuwe. Ze zijn goedkoop!