cichlide
door cichlide May 29, 2008 om 19:17
Computers & telefonie

Muziek onder een filmpje weghalen

Hallo, ik heb een stukje film met muziek en spraak. Ik wil de muziek weghalen en de spraak laten staan maar hoe kan ik dit het beste doen? Ik heb het al met NERO, Wave editor geprobeerd, maar dan kan ik alleen de spraak weghalen. Heeft iemand misschien een idee of programmatje? Avast bedankt! Mvg Piet

875 3 Rapporteer

freya
door freya - May 29, 2008 om 20:28
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Piet,

Ik neem aan dat de muziek en de spraak op hetzelfde geluidsspoor zijn
opgenomen? Spraak zit voornamelijk in een betrekkelijk smalle band van
het frekwentiespectrum. Maar hoe je het ook gaat doen, helemaal perfect
krijg je het niet.

Je kunt met een filter de hoge frekwenties en de lage frekwenties
uitfilteren, zodat je een smal frekwentiegebied (rond een paar
kiloherz) overhoudt. Je zou ook het hele geluidsspoor kunnen verzwakken
en alleen het frekwentiegebied van de spraak versterken. Maar helemaal
weg krijg je het niet, want hoe meer je van de muziek weghaalt, des te
meer vervorm je ook de spraak.

Het is een kwestie van proberen.

Elk muziekbewerkingsprogramma heeft wel filters aan boord waarmee je kunt experimenteren. Ook Nero Wave Editor heeft filters waarmee je kunt experimenteren. Kijk eens via Verbetering -> Filter-toolbox.
Je kunt daar zelf de frekwenties van het filter instellen. Begin b.v.
eens met een filter waarmee je alles onder de 1kHz en boven de 5kHz
uitfiltert. (de genoemde frekwenties zijn slechts een indikatie)

m.vr.gr. Freya

mo
door mof - May 31, 2008 om 11:25
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het hangt er een beetje vanaf hoe technisch je bent, hoe handig met software.
Zelf gebruik ik MPlayer:

http://www.mplayerhq.hu/

daar kun je onder Windows, Mac, of Linux gebruik van maken en is
open source/gratis.

Hier kun je een stream dumpen met het commande "mplayer dumpvideo".

Dan wordt alleen het beeld gedumpt, niet het geluid.

De volledige documentatie kun je op de bovengenoemde url vinden.

Vanaf de commandline (DOS prompt) kun je een file openen, en zonder het
op het scherm af te spelen gelijk dumpen in een output file, zonder geluid.

Andere opties zijn, alleen het geluid dumpen, of beide (dan kopieer je het bestand, wat handig is als je naar een ander bestandsformaat moet kopieren)

Wel moet je dan de "codex" ook installeren. Ook die vindt je op de website terug.

Succes.

cichlide
door cichlide - May 31, 2008 om 11:29
13 Antwoorden / 10 Vragen

Okee, hartelijk bedankt met linux werken is best wel moeilijk maar ik zal het is met MPlayer proberen. Mvg Piet