miekmol
door miekmol Nov 23, 2012 om 23:57
Computers & telefonie

Na comprimeren ouloot express mijn volledige inbox weg

Hallo,
Hier zijn al vaker vragen over gesteld en ik heb ze allemaal doorgelezen. Helaas zonder resultaat.
Mijn vriend gebruikt Outlook Express. Afgelopen week zijn alle berichten in Postvak In gecomprimeerd. Nadien was zijn Postvak In leeg. We hebben gezocht en het postvak in gevonden. Computer - C - Documents &Settings Local Settings, Application Data Microsoft - Outlook Express. Hier staan alle mappen in DBX-bestanden en die kunnen we niet openen. Dit is nog niet het ergste probleem maar Postvak In, heeft maar 10 berichten van de afgelopen dagen. Er zijn minstens 1500 berichten helemaal weg, door het comprimeren.

Weet iemand hoe ik die terug kan vinden, en als ik ze heb gevonden, hoe ik ze kan lezen en terug kan zetten?

3739 11 Rapporteer

lekkerisdat
door lekkerisdat - Nov 24, 2012 om 00:23
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Als het goed is werkt systeemherstel hier wel voor, uiteraard op eigen risico.

Anders heb je uiteraard nogal altijd je back-up, die je uiteraard regelmaat maakt ;-)

gsm
door gsm - Nov 24, 2012 om 00:35
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Outlook Express is tijdens het comprimeren blijkbaar vastgelopen of gestopt door de gebruiker.
Outlook Express is niet geschikt voor veel meer dan 200 berichten in een map en het comprimeren kan ook door het grote aantal berichten zijn vastgelopen.

Niet de berichten, maar de database wordt gecomprimeerd.

Toelichting:
Wanneer je berichten verwijdert, dan worden in de database de berichten niet echt verwijderd, maar wel onzichtbaar gemaakt in Outlook Express en slechts gemerkt als zogenaamd verwijderd.

Het comprimeren gaat globaal zo:
Van de oude database Postvak In.dbx wordt een kopie gemaakt, die de naam Postvak In.bak krijgt.
Vervolgens wordt de oorspronkelijke database Postvak In.dbx verwijderd.
Nu wordt er een nieuwe database Postvak In.dbx gemaakt waarin alleen de berichten, die niet als verwijderde berichten werden gemerkt, worden opgenomen.
Feitelijk zijn de verwijderde berichten dan pas definitief uit de database verwijderd.
Als laatste wordt Postvak In.bak met de oorspronkelijke berichten verwijderd, hopelijk naar de Prullenbak.

Zoek dus naar een Postvak In.bak en grote kans dat dit de oude database is.

Met Outlook Express:
Zet de nieuwe berichten in Postvak In zolang in een andere map.
Sluit Outlook Express

Mogelijke oplossing:
Geef de huidige database Postvak In.dbx een andere naam, bijvoorbeeld Postvak In.fout
Geef Postvak In.bak de naam Postvak In.dbx terug.

Als Postvak In.bak niet in de map Outlook Express staat. zoek dan verder...

Controleer de Prullenbak van Windows (dus niet Verwijderde items in Outlook Express), of daar misschien een bestand Postvak In.bak in zit.
Gebruik eventueel RECUVA om naar een verwijderde, maar recente Postvak In.bak te zoeken en dan maar hopen dat deze intussen niet ook is overschreven. Outlook Express comprimeert namelijk zo nu en dan automatisch ook zelf.

Zet de database Postvak In.bak terug in de map Outlook Express en verander de naam in Postvak In.dbx
Kijk met Outlook Express of de berichten terug zijn.

Zie ook hier (klik).

gsm
door gsm - Nov 24, 2012 om 00:36
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op zaterdag 24 nov 2012, 00:23]Als het goed is werkt systeemherstel hier wel voor, uiteraard op eigen risico.

Anders heb je uiteraard nogal altijd je back-up, die je uiteraard regelmaat maakt ;-)
Ik vrees dat Systeemherstel hier weinig zal helpen.

miekmol
door miekmol - Nov 24, 2012 om 09:24
201 Antwoorden / 50 Vragen

@ gsm

Ik heb zitten zoeken naar Postvak In.bak en heb niets gevonden.
Wel zie ik een folder/mapje staan met verwijderde items waar ruim 70.000 kb inzit. Echter bij outlook express is die map leeg.. alle andere folders zoals verzonden items staan er wel gewoon in bij OE. Ik kan de DBX bestanden niet openen om te kijken wat het is.
Ook kan ik ze niet importeren, ik krijg dan een melding dat dit in gebruik is bij outlook express.

Wat dom dat ik de titel van mijn vraag zo verkeerd heb getypt.. ik zie het nu pas, kan ik dit ergens aanpassen?

gsm
door gsm - Nov 24, 2012 om 12:45
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik kan je helaas niet veel verder helpen. Er zin wel programma's (niet gratis) om een defecte dbx database te repareren, maar ik betwijfel of die in dit geval succes zullen boeken.

Als de Postvak In database (dbx) een heel groot bestand is, dan zou je de berichten er misschien nog in terug kunnen vinden.

Probeer nog te zoeken naar Postvak*.bak, ook in de verborgen mappen zoeken.
Eventueel nog met Recuva proberen om in de map Outlook Express nog wat verwijderde bestanden terug te vinden.

Misschien is mailstore (klik) iets voor je, om in de toekomst een back-up te hebben.

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 24, 2012 om 17:07
7214 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo miekmol,
u zou nog in de archiefmap van outlookexpress kunnen zoeken naar de e-mails.
Zo vindt u de map:
extra
opties
tabblad geavanceerd
tabblad onderhoud
klik op archiefmap om de locatie te zien.
Succes sjoppie.

miekmol
door miekmol - Nov 25, 2012 om 08:26
201 Antwoorden / 50 Vragen

Gisteravond nog met Recuva de computer gescand, er zijn een paar duizend mailtjes voor de dag gekomen vanaf 2001 tot nu.
Maar het zijn allemaal mailtjes die ik zelf verwijderd heb, geen een uit Postvak In.
De prullenbak wordt elke keer bij afsluiten leeggemaakt, dus daar kan ik niets in vinden.
Ik ben bang dat ik ze nu echt kwijt ben, voor goed.

Ik begrijp niet dat Otlookexpress dit zomaar kan en mag doen.

aurora1
door aurora1 - Nov 25, 2012 om 12:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heb je nog wel de site via de link van gsm gelezen en zijn 1e reactie en bijv. over DBXstract.exe?

aurora1
door aurora1 - Nov 25, 2012 om 14:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

... en zijn 1e reactie moet zijn: in zijn 1e reactie...

miekmol
door miekmol - Nov 28, 2012 om 09:06
201 Antwoorden / 50 Vragen

Alle mappen zijn allang teruggevonden, echter alles is overschreven.
Later bleek dat het ook voor de verzonden items geldt.
Zoals ik al eerder zei, Recuva heeft verwijderde mail gevonden en niets anders.
De mail die nu in Postvak In en Postvak Uit staat zijn de mailtjes die ook bij Document & Settings staan.

Ik zou dus echt niet weten waar ik nog moet zoeken en met wat voor een programma.

groetjes Mieke

freya
door freya - Nov 28, 2012 om 10:10
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo miekmol,

Ben bang dat er niets meer aan te doen is.....

Om te voorkomen dat dit je in de toekomst nog eens gebeurd, maak regelmatig een kopie van die .dbx bestanden. Dus, Outlook Express afsluiten en met de Windows verkenner die map met .dbx bestanden opzoeken en kopiƫren naar b.v. een USB-stick.
Mocht je later ooit nog eens geconfronteerd worden met lege postvakken, dan kun je gewoon op dat moment Outlook Express afsluiten, de bestaande (lege) .dbx bestanden van je harde schijf verwijderen en er de bestanden van je USB-stick er voor in de plaats terugzetten.

m.vr.gr. Freya