li
door linnypinny Mar 1, 2004 om 09:27
Computers & telefonie

Netbios via tcp/ip uitschakelen

ik heb een security check bij symantec op internet gedaan (op aanraden van tigertje) en mijn computer is zo lek als een mandje (een aantal poorten staan open), nou las ik ergens dat je je netbios kan uitschakelen zodat je in ieder geval niet meer gezien kan worden. Wat gebeurt er precies als ik dit uitschakel? Heeft dit consequenties voor mijn internetverkeer. Ik werk met xp home edition.

2110 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

De makkelijkste oplossing is het om een zogenaamde firewall te downloaden. Zonealarm is een goede en ook nog gratis. Hij is hier te vinden: www.zonelabs.com Er zijn verschillende versies, ook betaalde, zorg dat u de goede neemt. Enige uitleg is wel handig: Zonealarm sluit alle poorten af behalve degene die u open laten zetten. Doorgaans is dat een poort voor Internet en Email en soms nog wat andere applicaties. Ook Windows zelf zal om toegang vragen. Als u onzeker bent of het veilig is om een poort open te zetten laat hem dan dicht. Praktisch werkt het heel simpel, op het moment dat Zonealarm zijn werk gaat doen zult zo nu en dan een venster zien met een verzoek van een programma om online te gaan, u kunt dan ja of nee zeggen. Als het programma eenmaal draait doe dan de security test nog eens.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tip voor een perfecte beveiligingscontrole: ga naar www.grc.com en klik op 'Shields Up' (tigertje zal deze site misschien al kennen).

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Yep, is een goeie site.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geweldige site: grc.com. Shields up gebruikt en er stond inderdaad wat open. Vervolgens mijn firewall van xp aangeschakeld en nogmaals een probe gedaan. Alles was stealth!!!! Het is handig dat mijn Engels goed is want anders.......Bedankt voor het advies.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb bewust de firewall van XP zelf niet genoemd. Die geeft namelijk een beetje valse veiligheid. De test bij grc was dan misschien goed, op zogenaamde tweaker sites (waar voornamelijk mensen komen die meer met hun PC doen) klaagt men steen en been over de firewall van XP. Het is maar dat het even gezegd is.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn McAfee heeft ook een firewall. Is die beter dan die van xp? En in hoeverre loop ik gevaar? Behalve emailen, chatten, surfen en wat spelletjes heb ik niets bijzonders op mijn computer staan. Of ze moeten behoefte hebben aan het bekijken van mijn plaatjes en filmpjes(?). Bedankt weer! Linda

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gevaar loop je altijd, ook met een firewall. Of er bij de xp firewall geklaagd is over de veiligheid staat me niet meer bij. Het ging vooral over de manier waarop dat ding functioneerde. En dat ie niet goed instelbaar is.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Netbios heeft niet zoveel te maken met je Internet-verbinding. Ik denk dat men Bestands- en printerdeling bedoelde. Dit kun je beter uitschakelen op alle interfaces waar deze functionaliteit niet nodig of zelfs ongewenst is. Je interface naar Internet behoort daar zeker bij! Als je geen thuisnetwerkje hebt, kun je deze functie net zo goed uitzetten. Een goede firewall zal dit verkeer overigens ook blokkeren (poorten 137-139). De ingebouwde 'firewall' van XP verdeint de naam firewall eigenlijk niet. Verder is het belangrijk updates te draaien! Hierin worden regelmatig nieuwe beveiligingsproblemen opgelost.