ho
door hoveling Nov 21, 2007 om 21:41
Computers & telefonie

Nieuw mobieltje en nu reparatie!

Hallo allemaal,

Mijn dochter van 16 heeft een abbonnement bij Orange. Deze loopt binnenkort af en ze heeft een nieuw abbonnement afgesloten met een gratis mobieltje (samsung G600). Dit mobieltje heeft na 11 dagen dode pixels en ze heeft deze ter reparatie aangeboden. Hij is niet gevallen. Eerst zou het 10 dagen duren, toen 3 weken en die zijn nu voorbij en ze heeft nog niks gehoord! Wij langs bij de orangewinkel, zij vonden het ook vreemd en zouden de reparatiedienst een mailtje sturen waar het blijft. Ik weet dat ik een winkelier de mogelijkheid moet geven te repareren maar na 11 dagen al stuk?! Valt dit onder de garantie en mag ik een nieuw mobieltje eisen als het niet goed is of te lang duurt? Zij heeft een nieuw abbonnement afgesloten vanwege nu nog een gratis mobieltje aangezien haar andere mobiel stuk was door het vele smssen en daardoor lamme knoppen.

Orange wordt overgenomen door Tmobile, kan ik als ik zou willen onder het contract uit want ik heb deze met Orange en die bestaat dadelijk niet meer!

371 20 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 21, 2007 om 22:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

De bedrijven blijven voorlopig onder hun eigennaam bestaan orange veranderd alleen van eigenaar.

Je moet de winkelier eerst inde gelegenheid stellen om te(laten) repareren.

ve
door verwijderd - Nov 22, 2007 om 09:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat hebben we dus gedaan....hebben hem nog niet terug, maar valt dit onder garantie want we zitten natuurlijk niet op een rekening te wachten na een 11 dagen oud mobieltje.

ve
door verwijderd - Nov 22, 2007 om 12:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag hoveling,

In principe valt dit uiteraard onder de garantie, maar je moet er wel rekening mee houden dat de reparatie-afdeling en/of de verkoper je een eigen schuld diagnose voorschotelen en kosten zullen berekenen. Tien tegen een dat het val-,stoot,- of waterschade wordt en die oorzaken zijn bij de garantieregeling natuurlijk uitgesloten. Waneer je onder het kontrakt uit wil moet je even wachten of ze de voorwaarden of de prijs bij de overgang wijzigen. Is dat het geval, dan heb je 30 kalenderdagen de tijd om op te zeggen.

Sukses en vriendelijke groet, Read2.

ve
door verwijderd - Nov 22, 2007 om 14:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe kan ik aannemelijk maken dat hij niet gevallen, gestoten of waterschade heeft opgelopen? Het is hun woord tegen de mijne. Mijn dochter had zelfs nog het beschermfolie op de display zitten.....

Ik ben niet van plan te betalen voor een 11 dagen oud mobieltje.

ve
door verwijderd - Nov 23, 2007 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is het niet zo dat de eerste 6 maanden de bewijslast bij de verkoper ligt? Als u aangeeft dat u het apparaat normaal gebruikt heeft, en niet gevallen, in het water etc. heeft gehouden, dan moet het toch kostenloos gerepareerd worden wegens een fabricage fout, of kostenloos omgewisseld kunnen worden.

Lijkt me.

ve
door verwijderd - Nov 23, 2007 om 15:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Hoveling, als dit toestel geen zichtbare schade heeft en dus duidelijk aantoonbaar  is dat dit toestel niet is gevallen of wate3rschade heeft, immers moet er dan vocht in het toestel zijn, heb je recht op vervanging mocht deze niet meer te repareren zijn.

Je kan , en dat zou ik doen, mijn abbo gewoon annuleren omdat 2 weken wel erg lang is.
Bij de meeste providers krijg je zonder enig gezeur een nieuw toestel.
Dit is ook nog in de interesse van Orange want er kan niet gebeld worden dus verdienen ze niets.

ve
door verwijderd - Nov 23, 2007 om 16:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn zoon had precies hetzelfde, hij heeft Samsung een mail gestuurd en na ongeveer 1,5 - 2 weken kreeg hij een antwoord dat de telefoon opgehaald werd en na een week of 1,5 werd hij thuis weer bezorgd. En dit kosteloos.

ve
door verwijderd - Nov 23, 2007 om 16:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

het lijkt me dat het toestel wel onder de garantie valt,maar ja met orange weet je het nooit.

ik spreek uit ervaring ik maak momenteel zoiets soortgelijks mee een drama met die orange, ik had daar toevallig vanmiddag een nieuw topic voor aagemaakt ,moet je lezen sla je stijl achterover en dan heb ik daar maar de helft verteld.

en trouwens ik heb van orange vernomen dat het repareren van een toestel ook vier weken kan duren,sinds vanmiddag, ik kan het weten want de mijne ligt daar al  bijna vier weken.

ik hoop dat het snel opgelost is voor jou maar ook voor mij.

suc6. army.

ps.

ondertussen blijven we genieten van die geweldige sevice van onze vriend ORANGE......

ve
door verwijderd - Nov 23, 2007 om 17:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

De bewijslast ligt niet bij jou hoor.

Daarvan kun je ze ook op de hoogte stellen.

Je kunt ook in een brief vermelden dat dit geregeld is in de wet van het consumentenrecht. Tevens kun je het vertrouwen opzeggen en beeindiging van de overeenkomst vorderen, bij het overgaan naar een andere provider is de overeenkomst niet meer geldig.

ve
door verwijderd - Nov 23, 2007 om 18:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien een rare vraag, wat zijn de garantie voorwaarden van de verkopende partij en wat zijn de garantie voorwaarden van Samsung?

Het lijkt me, en wellicht, en misschien, heb je zo weinig aan.

Bij een laptop/TFT beeldscherm heb je veelal geen pixel garantie (met uitzondering van Philips) bij vele andere moet je aan voorwaarden voldoen voordat je aanspraak kunt maken op garantie.

Hoe vervelend het ook is.

Ik ben erg benieuwd naar de uitkomst.

ve
door verwijderd - Nov 23, 2007 om 19:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp niet dat je reparatie aanvaarde, je eist een nieuwe en anders zeg je onmiddelijk op, direct een mail naar samsung, en je beklag over orange.

Elf dagen kom zeg.

ve
door verwijderd - Nov 23, 2007 om 19:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik houd jullie op de hoogte!!! Bedankt alvast voor alle reacties!

Groetjes van mij

ve
door verwijderd - Nov 23, 2007 om 23:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ten eerste kunt u voor €25,- borg een leentoestel krijgen bij Orange die u terugkrijgt als u het weer netjes inlevert.Normaal gesproken word dat ook meteen aangeboden als u een toestel ter reparatie aanbied.Ten tweede is 11 dagen reparatietijd echt niet zo lang, pas als het meer dan 3 weken wordt is het ernstig.Ten derde wordt een toestel dat nog niet zo oud is gratis gemaakt tenzij er duidelijk te zien is dat het uw eigen schuld is dat het kapot is, maar dat ligt aan de fabrikant en niet aan Orange.Een verzekering voor zo'n toestel is natuurlijk altijd aan te raden,daar kun je ook veel op verhalen.Zowel mijn zoon als mijn dochter hadden een nieuw toestel wat na een week of 6 niet meer aanging ( LG en Nokia) en deze zijn zonder problemen gratis gemaakt.Geen enkel probleem bij de orange vestigingen in Eindhoven.Ten vierde kun je nooit een nieuw toestel eisen als je de fabrikant de kans niet geeft het op te lossen.

ve
door verwijderd - Nov 24, 2007 om 19:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Hoveling,

In uw verhaal vraagt u op zeker moment "valt dit onder de garantie?"

Aldus rijst bij mij de vraag of u wel de garantiebepalingen heeft doorgenomen en vervolgens of er feitelijk wel garantie op het toestel zit of dat u dit alleen maar veronderstelt?

Zelf heb ik namelijk ook een paar keer gratis toestellen bij een abonnement gekregen en beide keren zat er GEEN garantie op. Ik had beide keren abo's voor twee jaar. Heeft uw dochter het ook voor zo'n periode afgesloten, dan vraag ik me dus af of er überhaupt garantie op zit. Lijkt me dan ook verstandig zeker te weten of er garantie op zit zodat u achteraf niet met een behoorlijke rekening wordt geconfronteerd.

En wat Samsung betreft, daar ben ik persoonlijk niet van gecharmeerd... daar had ik een videocamera van die ook dode pixels kreeg na weinig gebruik. Voor mij is één zo'n ervaring reden om van een dergelijk merk niets meer te kopen.

ve
door verwijderd - Dec 5, 2007 om 09:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het vervolg......

Mijn dochter heeft na 6 WEKEN haar mobieltje teruggekregen. Ze heeft een nieuw scherm gekregen en die moest besteld worden. De pixsels zijn opgelost maar ze krijgt de mobiel terug en nu werkt de camera niet meer!! Deze werkte wel VOOR de reparatie. Wij terug naar Orange, ja hij moet opnieuw worden opgestuurd! Daar wordt je toch niet goed van? Het eerste jaar valt de garantie onder Samsung en het tweede jaar onder Orange. We hebben een nieuw mobieltje gevraagd want het is niet de bedoeling dat een mobieltje meer bij de reparatieservice ligt als dat je hem gebruikt. Orange wilde daar niet aan meewerken want hun zeggen dat ze afspraken met Samsung hebben dat het eerste jaar de mobieltjes moeten worden opgestuurd. Dadelijk krijg ik hem terug en is er weer wat stuk. Zo kan ik wel aan de gang blijven! Orange zegt dat als ik een nieuw mobieltje wil, ik dat zelf aan Samsung moet vragen, maar ik heb een overeenkomst met Orange, nl een 2 jarig abbonnement met een gratis toestel en Orange heeft dus een deugdelijk produkt te leveren en niet een produkt die alleen bij de reparatieservice heeft gelegen. Als het mobieltje goed is, prima, maar als er na deze 2de reparatie weer wat mankeert, wat zijn dan mijn rechten als consument? Wat kan ik dan het beste doen? Alvast bedankt allemaal!!!!

ve
door verwijderd - Dec 5, 2007 om 09:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het vervolg......

Mijn dochter heeft na 6 WEKEN haar mobieltje teruggekregen. Ze heeft een nieuw scherm gekregen en die moest besteld worden. De pixsels zijn opgelost maar ze krijgt de mobiel terug en nu werkt de camera niet meer!! Deze werkte wel VOOR de reparatie. Wij terug naar Orange, ja hij moet opnieuw worden opgestuurd! Daar wordt je toch niet goed van? Het eerste jaar valt de garantie onder Samsung en het tweede jaar onder Orange. We hebben een nieuw mobieltje gevraagd want het is niet de bedoeling dat een mobieltje meer bij de reparatieservice ligt als dat je hem gebruikt. Orange wilde daar niet aan meewerken want hun zeggen dat ze afspraken met Samsung hebben dat het eerste jaar de mobieltjes moeten worden opgestuurd. Dadelijk krijg ik hem terug en is er weer wat stuk. Zo kan ik wel aan de gang blijven! Orange zegt dat als ik een nieuw mobieltje wil, ik dat zelf aan Samsung moet vragen, maar ik heb een overeenkomst met Orange, nl een 2 jarig abbonnement met een gratis toestel en Orange heeft dus een deugdelijk produkt te leveren en niet een produkt die alleen bij de reparatieservice heeft gelegen. Als het mobieltje goed is, prima, maar als er na deze 2de reparatie weer wat mankeert, wat zijn dan mijn rechten als consument? Wat kan ik dan het beste doen? Alvast bedankt allemaal!!!!

ve
door verwijderd - Dec 5, 2007 om 09:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals dag hoveling,

Je schrijft: Orange heeft dus een deugdelijk produkt te leveren en niet een produkt die alleen bij de reparatieservice heeft gelegen. Als het mobieltje goed is, prima, maar als er na deze 2de reparatie weer wat mankeert, wat zijn dan mijn rechten als consument? Wat kan ik dan het beste doen?

Dat ligt eraan. Indien het mobieltje onherstelbaar defekt is, dan kun je bij de verkoper (orange dus) een nieuw vergelijkbaar mobieltje op eisen. Is er geen sprake van een onherstelbaar defekt dan zul je tot 3 keer toe de verkoper in de gelegenheid moeten stellen om het defekt te (laten) repareren. Bij het 4de defekt kun je pas in voldoende mate aantonen dat de verkoper je destijds een ondeugdelijk produkt heeft verkocht en kun je ook een vervangend nieuw mobieltje eisen. Overigens heb je als koper helemaal niets te maken met afspraken tussen de verkoper en zijn voorschakel. Dergelijke afspraken zijn (meestal) strijdig met de vigerende consumentenwetgeving. Jij hebt alleen met de verkoper te maken en wat de verkoper regelt met zijn voorschakel is zijn zaak, daar sta jij buiten.

Sukses en vriendelijke groet, Read2.

ve
door verwijderd - Dec 5, 2007 om 10:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens heb je als koper helemaal niets te maken met afspraken tussen de verkoper en zijn voorschakel. Dergelijke afspraken zijn (meestal) strijdig met de vigerende consumentenwetgeving. Jij hebt alleen met de verkoper te maken en wat de verkoper regelt met zijn voorschakel is zijn zaak, daar sta jij buiten.

Dan had ik wat dat betreft toch gelijk. Nu maar hopen dat hij nu goed gemaakt terugkomt want een 3de of 4de reparatie zit ik niet op te wachten natuurlijk... Bedankt voor je antwoord.

Groetjesss

ve
door verwijderd - Dec 5, 2007 om 11:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag mevr./hr. Hoveling,

een consument mag kiezen uit herstel of vervanging, waarbij de redelijkheid (voor beide partijen) voorop staat. Veelal wordt er, door de verkoper, gekozen voor herstel, wat meestal ook redelijk is.

Echter in deze is het onredelijk om die telefoon weer op te (laten) sturen en maar weer wachten op de reparatie, dit in combinatie met een abonnement, daar deze (de abonnementskosten) toch gewoon doorlopen.

Ik verwijs hier naar veel voorkomende misverstanden, via de volgende link: www.consumentenautoriteit.nl/cabedrijven/content.jsp?objectid=9295.

Uiteraard kan men een verkoper 2 of 3 kansen geven om een goed en degelijk product te leveren, wat aan de koopovereenkomst voldoet (conformiteitsbeginsel). Dit is dan meestal wel redelijk, maar gezien het feit dat deze telefoon weer voor langere tijd terug moet, lijkt het mij onredelijk dat men u zonder telefoon laat zitten.

In uw geval zou ik (...) voor de tijd dat die telefoon weer in reparatie gaat, een leentoestel verlangen. Alhoewel onder normale omstandigheden een verkoper hieraan niet hoeft te voldoen, is in deze dit wel redelijk.

Overleg dit eens rustig met die verkoper en wijs hem naar genoemde site. Tevens dat u de mogelijkheid hebt, om dit geschil voor te leggen aan de Geschillencommissie Elektro.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Dec 5, 2007 om 12:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is heel vervelend als een mobieltje zo snel defect is. De garantie ligt bij de fabrikant en de provider, Orange in dit geval, kan niet anders dan toestel naar de fabrikant sturen en wachten tot het terugkomt. Wat Orange wel kan doen is druk zetten op Samsung. Wat ze ook kunnen doen is u een vergoeding geven voor de gelede schade, een offer of goodwill. Dit kan in de vorm van een of meer maandbundels gratis te geven.  Ten slotte kun je geen gebruik maken van je toestel gedurende de reparatieperiode. Het contract opzeggen kan niet voortijdig. Wat wel helpt is erg vaak bellen tot ze het bij Orange ook zat worden. Voorlopig bestaat Orange nog, de 2 bedrijven gaan samen verder, dat betekent dus niet dat Orange straks verdwenen is.