dodge
door dodge Jan 15, 2008 om 12:52
Computers & telefonie

Nieuw RAM, XP opnieuw installeren?

Onlangs heb ik bij mn comp. 1 GB bij laten prikken, leverancier bleef echter maar zeggen dat ik XP opnieuw moest installeren, want anders XP het niet aankon (startte wat traag op, maar niet echt schokkend).
Met de 512mb functioneerde m'n PC echter perfect (op het werken met Photoshop e.d. na dan, dat ging traag vandaar geheugen bij laten prikken). Nadat de 1 GB erbij gekomen is, heb ik alleen maar problemen.
Het begon met uitvallen & opnieuw opstarten  van PC maar niet doorstarten. Mogelijkheid ingeschakeld voor de BSOD & daar krijg ik continu meldingen die (heb al e.e.a. gegoogled) allemaal met geheugen te maken hebben. Ook memtest gedraaid & daar kwamen ook wat errors uit. Wijst toch allemaal op geheugenprobleem?
Zitten nu 2 verschillende merken geheugen in, kan dit conflicten veroorzaken? Ook heb ik eens zitten kijken op de sites van het merk & type geheugen dat er nu bijgezet is, als ik dan wizards gebruik kom ik niet op dat type uit.....Ik zal sowieso terugmoeten naar de winkel, maar wil even goed voorbereid zijn. Indien nodig geef ik even wat specs m.b.t. geheugen & mobo. Het gaat nu echter alleen even over wat algemene zaken of deze aanleiding kunnen zijn tot de problemen.

396 6 Rapporteer

freya
door freya - Jan 15, 2008 om 13:03
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo dodge,

Het advies om Windows opnieuw te installeren is klinklare onzin. Als het geheugen 'in orde' is moet het gewoon een kwestie zijn van 'inprikken en werken', daar hoef je verder helemaal niets meer voor te doen.

Als je met MemTest errors krijgt dan is de meest waarschijnlijke oorzaak dat het geheugen defekt is. Je zou eerst nog eens kunnen proberen om het oude geheugen te verwijderen en alléén het nieuwe geheugen te plaatsen.

Ik neem in ieder geval aan dat je het juiste type/snelheid geheugen hebt gekocht. Eventueel nakijken in de handleiding van het moederbord.

m.vr.gr. Freya

tigertje
door tigertje - Jan 15, 2008 om 13:10
402 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan een aantal zaken uitsluiten voor je naar de winkel gaat:

- haal het 512MB reepje eruit en kijk dan of je nog problemen hebt. Dit sluit uit dat de nieuwgekochte RAM gewoon kapot is.

- Mocht de nieuw gekochte RAM zonder de 512MB goed functioneren dan kun je eens proberen de reepjes in een ander slot te plaatsen. Dit kan uitsluiten dat er zogenaamde "dual-channel" conflicten ontstaan. Overigens had diegene die het geheugen erbij heeft geplaatst dit moeten weten.

Windows XP opnieuw installeren is onzin. Ik heb al talloze malen RAM geheugen bijgeplaatst en verwijderd, Windows kan daar prima mee omgaan. Twee merken geheugen kunnen vooral bij moderne computers problemen opleveren. Overigens geldt ook hier: Windows er opnieuw opzetten helpt dan niet.

dodge
door dodge - Jan 15, 2008 om 13:26
96 Antwoorden / 28 Vragen

Vast bedankt voor jullie snelle antwoorden.
Dat van XP vond ik zelf ook al & blijkt dus idd onzin.
Wat betreft dat uitwisselen van de reepjes: ik heb dit speciaal buiten de deur laten doen, omdat zelf niet aandurfde. De winkel moet dit dus nu ook maar weer doen, want ik heb er tenslotte ook voor betaald.
Wat betreft comptabiliteit van het bijgeprikte geheugen: het is een type transcend dat als ik op de transcend mijn computergegevens intik niet uit de bus komt. Vrees dus ook dat dat niet in orde is.
Het is een Transcend TS128MLD64V4J 1GB; als ik m'n comp.specs invul Fujitsu-Siemens Scaleo T, krijg ik niet dit type voor 1GB (heb PC3200). M'n mobo: Asus K8V-F (FSC OEM)
Ergens op een Amerikaanse site kwam ik deze wel tegen, maar nergens in de gewone geheugenwizards van Transcend, dan kwam ik toch op een ander (duurder) kaartje uit...
De 512MB die er origineel inzit/zat is een Samsung.
Oh ja: ik wilde eigenlijk 2x 1GB in de comp, werd mij ook afgeraden vanwege problemen met XP?? Computer kan totaal 4GB aan & er zijn genoeg comps te koop met 2048RAM die op XP draaien???

freya
door freya - Jan 15, 2008 om 13:37
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Als deze zaak straks is opgelost zou ik deze winkel in de toekomst maar links laten liggen, want dit zijn echt een stelletje prutsers. Kennelijk hebben ze na het bijplaatsen de PC ook niet meer 'aan' gehad, want dan hadden ze gemerkt dat er problemen waren.

Als je PC3200 geheugen in je PC hebt zitten, vraag dan om er PC3200 geheugen (1GB) bij te plaatsen.

En dat 2GB problemen zou moeten geven? Ik weet niet waar ze dat op baseren, ik heb al twee jaar 2GB geheugen in mijn Windows XP computer zitten.

Freya

door 4711 - Jan 15, 2008 om 13:46
885 Antwoorden / 2 Vragen

XP met 4 Gb kan ook goed werken, voor DDR geheugen en DDR II is het beter als het zowel merk als type hetzelfde is, soms zelfs zelfde serie want bepaalde moeder borden zijn hier gevoelig voor.
Het kan zijn dat er scheef geprikt is met geheugen kaartje of het slot was vuil bij het inzetten en als 1 contact niet goed aansluit hierdoor....?
Vooral als het enige jaren oud is en niet zoals bij Toshiba Tecra notebooks soms een plastic stripje zit voor gleuf schoonhouden.

Hoewel ik vermoed dat U een desktop heeft, de moeder borden van laptops van F&S zijn erg dun en kun je soms kapot drukken, maar vermoedelijk voor U niet van toepassing.

tigertje
door tigertje - Jan 15, 2008 om 14:36
402 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad, wat een beunhazen zeg. WindowsXP kan gewoon 4Gb aan. En 2 Gb werkt zelfs erg goed.