cl
door claudia41 May 18, 2006 om 18:59
Computers & telefonie

Normaal om nota 5 maand na afloop abo te incasseren

Hoi, ik had vorig jaar een abonnement bij Tele2 voor 10 euro per maand voor een halfjaar, deze netjes opgezegd per 1 oktober 2005. In maart is er opeens 12,50 euro afgetrokken van mijn rekening, dit teruglaten boeken, omdat er eind oktober een nota van 30 euro was geïncasseerd, maar dit kon kloppen omdat ik een prepaidkaart van hun van 10 euro zou krijgen. Heb ze mailtjes gestuurd, 2 week later kreeg ik op huisnummer telefoon van ze, de nota moest alsnog betaald worden omdat dit nog van half september tot 8 oktober was. Dit was dan nog te accepteren maar heb ze wel gevraagd hoe het kan dat ze zoveel maand na afloop nog een nota incasseren. Hun antwoord was dat ze het heel druk hebben op de administratie. Maar hoe kan het dat zij dan nog gemachtigd zijn terwijl het contract als was opgezegd??? En ze zeiden ook nog dat ik de prepaidkaart nog moest betalen, terwijl ik die in oktober al had meebetaald. Ze kwamen er zelf niet uit en vroegen of ik in elk geval die 12,50 euro wou betalen. Dit heb ik een 1,5 week later gedaan maar enkele dagen daarna had ik al een brief van Incasso Justitium of ik effe 20 euro en een beetje wou overmaken i.v.m. aanmaningen???? van Tele2.

Mijn vraag is, is het rechtvaardig om na afloop abo 5 maand later nog te incasseren én:  de nota van de prepaidkaart willen ze ook nog incasseren, maar ook nog steeds niets van vernomen, kan dit allemaal zo? En het snelle inschakelen van een incassobureau terwijl ze zelf zo langzaam zijn als dikke str**t door een trechter, is dat wel rechtvaardig?

245 10 Rapporteer

us
door user999 - May 19, 2006 om 01:41
143 Antwoorden / 0 Vragen

Als u nog een bedrag verschuldigt bent is het inderdaad rechtvaardig en rechtmatig dat ze dat van u vorderen. Incasseren zou ook nog mogen - daar heeft u bij het aangaan van het contract voor getekend - dus uiteindelijk hebben ze op dat punt niets verkeerd gedaan. Slordig is het wel.

Het snelle inschakelen van een incassobureau had ook wellicht netter gekund, maar telecomoperators zijn nu eenmaal agressief als het om geld gaat. Ze hebben te veel last van wanbetalers om wat soepeler te zijn.

us
door user999 - May 19, 2006 om 15:49
143 Antwoorden / 0 Vragen

gerrit, waar in de wet staat dat een klant een terechte vordering niet
hoeft te voldoen? Qua prepaidkaart heb je gelijk, qua abo niet.

us
door user999 - May 19, 2006 om 15:59
143 Antwoorden / 0 Vragen

De vordering van het abo lijkt mij overigens volledig terecht. Een
opzegging per 1 oktober hoeft niet noodzakelijkerwijs per 1-10 te
worden doorgevoerd. Als je een contract afsluit met een telco teken je
voor twee zaken die in dit geval van belang zijn. 1) dat je het
contract volledig uitzit en 2) dat het contract stilzwijgend per maand
wordt verlengt. Dat betekent dus dat een contract dat bijvoorbeeld op
de 8e begint, standaard per de 8e wordt opgezegd en niet per de 1e. Een
opzegging per de 1e wordt derhalve, volledig conform het contract, per
de 8e uitgevoerd en niet per de 1e. Dat is contractueel afgesproken
tussen de klant en de telco. Niets meer en niets minder.

Een andere mogelijkheid is dat de opzegbrief te laat is binnengekomen.
De meeste providers pakken dan gewoon de binnenkomstdatum van de
opzegbrief en tellen daar de opzegtermijn bij op en verwerken de
opzegging vervolgens conform de afspraken die contractueel zijn
vastgelegd tussen klant en operator.

Derhalve is de vordering terecht. Overigens bestrijd de topicstarter de
rechtmatigheid van de vordering niet (alleen van de prepaidkaart,
aangezien die nog niet binnen is is dat terecht).

Gerrit, begrijp mij niet verkeerd, maar neem eens de moeite om te
kijken welke afspraken er worden gemaakt tussen klanten en
telecomoperators. Dat zou de kwaliteit van je antwoorden aanzienlijk
ten goede komen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 19, 2006 om 16:44
16887 Antwoorden / 202 Vragen

user999, de kwalificatie inzake de kwaliteit van mijn antwoorden is geheel voor uw rekening. Mijn uitgangspunt was dat als iemand stelt te hebben opgezegd, dat tijdig heeft gedaan. Mogelijk was die aanname onterecht maar dat doet aan de verdere inhoud van mijn reactie niet af. Er is betaald, m.b.t. de prepaid kaart is er duiselijk sprake van in gebreke stellen.

De vraagsteller zegt overigens zelf dat betalen tot 8 oktober nog te accepteren zou zijn! (Over het hoofd gezien?)

Neem a.u.b. ook de moeite om eens te kijken bij "intrum justitia" bij de zoekmogelijkheid.

Ik ontzeg u het recht niet om zulke incasso bureaus resp. mogelijk foutief optredende telefoon operators te verdedigen. Kijk toch ook eens bij Tele2.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 19, 2006 om 16:49
16887 Antwoorden / 202 Vragen

user999, ik beveel Kassa, morgenavond aan.

us
door user999 - May 19, 2006 om 19:05
143 Antwoorden / 0 Vragen

Ik constateer dat er geen discussie meer bestaat omtrent de rechtmatigheid van de vordering omtrent het abonnement. Dan vraag ik mij af waarom u de topicstarter heeft geadviseerd die vordering te bestrijden.

Het verhaal over Tele2 en IJ is dermate lachwekkend dat ik daar niet eens op in wil gaan. Of toch 1 opmerking: het simpele feit dat bedrijven fouten maken wil niet zeggen dat ze er altijd naast zitten. Sterker nog, zelfs IJ en Tele2 doen meestal dingen gewoon goed.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 19, 2006 om 19:12
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Hallo Claudia,

Anders dan user999 stelt lijkt het mij dat dit wel degelijk niet kan.

Niet als er sprake is van abonnementsbeëndiging per 1 oktober 2005 zoals ik lees en dan nog een betaalverzoek tot 8 oktober.

Als u de pre-paid kaart niet heeft ontvangen, dan is er zijdens Tele2 sprake van een wanprestatie. Zij voldoen niet aan het afgesprokene en zijn daarmee, in plaats van u, in gebreke en aansprakelijk.

Uiteraard zouden eventuele kosten tot 1 oktober wel betaald moeten worden.

Helaas heeft u tot heden nagelaten Tele2 per aangetekend schrijven, met bericht van ontvangstbevestiging in gebreke te stellen en aansprakelijk. Alsnog zeer snel doen en in die brief:

- uitleg vragen of wel een zeer gespecificeerde nota

- duidelijk maken dat u €12,50 heeft voldaan.

- eventueel stellen dat u bij verder ingebreke blijven en voortzetten van de incasso mogelijk een vordering zult instellen op grond van art 6:74 van het Burgerlijk voor schadeloosstelling en u verder alle rechten voorbehoud.

Verder niets aantrekken van het Incasso bureau en voor wat dat betreft adviseer ik bij het rode vakje zoeken op deze site : intrum justitia te typen en u ziet dan nog veel meer reacties, tips, opmerken over dat vriendelijke en kennelijk uiterst adequaat (cynisch bedoeld) werkende bureau of wel blufkikkers.

Houd in de gaten, u heeft al een deel van de vermeende (door hen vermeende) vordering betaald dus de vordering kan hoe dan ook niet.

cl
door claudia41 - May 19, 2006 om 19:24
5 Antwoorden / 3 Vragen

Hoi, de prepaidkaart heb ik wel ontvangen hoor, maar die was in oktober al betaald, samen met de sms-jes van september. Tenminste dat maakte ik uit de nota op van Tele2 die half oktober afgetrokken werd. De nota's waren trouwens sowieso onjuist want ze hadden een verkeerd abonnement bij mij berekend en later weer gecrediteerd, dus het was al een rommeltje. Ik was dus in de veronderstelling dat alles al verrekend was en dan opeens in maart nog een incasso van Tele2, die ik heb laten storneren maar hun tegelijkertijd ook een email hierover heb gestuurd. Hierop heb ik een automatisch? antwoord van ze gekregen via email dat ze nog kontakt opnamen. Dat stelde me niet gerust dus had ze nog een email met hetzelfde probleem gestuurd. Na 2 week belden ze pas op mijn huisnummer en volgens hun waren het nog kosten van oktober, wat volgens mij niet kon omdat ik abo had tot 1 oktober maar dat kon ze niet helemaal terugzien. In elk geval moest ik die 12,50 wel betalen, om van het gekissebis af te zijn heb ik dat toegezegd, echter ze begon ook over de prepaidkaart en die had ik al betaald en daar kwamen zij niet uit omdat er al verkeerde nota's waren gestuurd i.v.m. soort abo. Het ergste vind ik dat ze zelf heel traag zijn geweest met de laatste nota incasseren en dat ze jou wel een incassobureau op je nek sturen. En nu (het is inmiddels 19 mei) heb ik niks meer gehoord van die prepaidkaart die ik volgens hun nog moet voldoen? Overigens was ik wel ruim op tijd hoor met opzeggen en daar waren ze wel snel mee, met andere aanbiedingen doen!!!

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 20, 2006 om 08:29
16887 Antwoorden / 202 Vragen

ps als IK goed lees werd de nota betaald en is de vordering, ingesteld door Tele2 en IntJus onterecht en kan dus wel degelijk worden bestreden. Ed kwam er toch "ook eerst zelf niet uit"? En waarom zouden incassobureau's waaronder nadrukkelijk IJ wel op het randje van "....." en een klant niet met koekje van eigen deeg mogen antwoorden?

us
door user999 - May 20, 2006 om 09:26
143 Antwoorden / 0 Vragen

Daar gaat de vraag helemaal niet over. De vraag is of het toegestaan is om na 5 maanden nog met een factuur te komen en dat op te laten volgen met een incassobureau. Het antwoord is ja. Dat het uiteindelijk bij een incassobureau is gekomen is een duidelijk gevalletje: betaling en uit handen geven kruisen elkaar. Dat gebeurt wel eens in de grote mensen wereld.

Aangezien de vordering van het abo terecht was mag dit ook nog worden gevorderd (ander deel van de vraag). Ook hier staat Tele2 dus in zijn recht, alhoewel een schoonheidsprijs anders is. Die prepaidkaart is een ander verhaal, niet geleverd = niet betalen. Dat is dan ook het enige punt waar ze niet in hun recht staan.

Vraag mijnerzijds: is een blinde haat jegens IJ werkelijk een goede onderbouwing van antwoorden?