mo
door monique1981 Nov 20, 2006 om 11:41
Computers & telefonie

Nummer onbekend?

Ik word al een tijd lastig gevallen door iemand die mij beld met nummer onbekend. Mijn provider Debitel zegt dat ze mij niet kunnen helpen en dat mensen met nummer onbekend iedereen vrij kunnen lastigvallen zonder dat ze na te checken te zijn.

606 7 Rapporteer

hutch
door hutch - Nov 20, 2006 om 12:06
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Monique,

dit is inderdaad een probleem. Maar er bestaat een mogelijkheid om via de Telecommunicatiewet wat te ondernemen.

De Telecommunicatiewet zegt het volgende hierover (artikel 11.11): "Een abonnee die last heeft van hinderlijke of kwaadwillige oproepen, waarbij de verstrekking van het nummer van het oproepende netwerkaansluitpunt is geblokkeerd, kan aan de aanbieder van een openbaar elektronisch communicatienetwerk of van een openbare elektronische communicatiedienst verzoeken om het nummer van de oproepende abonnee en de beschikbare daarop betrekking hebbende naam-, adres-, postcode- en woonplaatsgegevens, te verstrekken."

Hier zijn uiteraard wel regels aan gebonden (zie daarvoor het artikel in zijn totaliteit).

Buiten dat, bestaat de mogelijkheid, indien dit bij voortduring gebeurt, dat u naar de politie kunt gaan en daar aangifte doet van 'stalking'. Hier zullen zij niet zo snel op ingaan, maar indien dit tot problemen leidt (bijv. die persoon belt u op het werk, snachts, enz. enz.) en vaak, dan kan de politie ingrijpen.

Zie artikel 285b Wetboek van Strafrecht (stalking).

Gr. Hutch

stacey
door stacey - Nov 20, 2006 om 14:49
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Nog een tip;

Blaas heel hard op een fluitje als `stalker`belt

of de hoorn ernaast leggen en zo de klier aan de lijn te laten hangen (kost m geld........)

of naast je box leggen/laten liggen....... met stereo op 10, meestal raken ze het dan wel een keer zat ;-)

Succes,

stacey
door stacey - Nov 20, 2006 om 15:01
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi Hutch,

Voor zover ik weet kunnen ze je lijn een tijdje `tappen`en zo de beller achterhalen, je krijgt zelf niet zomaar de adres gegevens maar de provider nam dan contact op met de treiteraar met het verzoek ermee te stoppen omdat anders zijn gegevens bekend gemaakt zouden worden, houdt het dan niet op dan kun je (met moeite) deze gegevens pas loskrijgen. Zo werkte het althans paar jaar geleden, weet niet of het nu nog zo gaat.....

mo
door monique1981 - Nov 20, 2006 om 15:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

ja op een fluitje blazen en verbinding open laten helpt niet. En het vervelende is dat hij/zij het meeste s'nachts belt of erg laat op de avond.

hutch
door hutch - Nov 20, 2006 om 18:50
4521 Antwoorden / 29 Vragen

Hoi Stacey,

je hebt gelijk dat die gegevens niet zomaar gegeven worden, maar Debitel (in deze) kan zich er niet zomaar (gemakkelijk) vanaf maken, door te zeggen dat ze haar niet kunnen helpen. Dat kunnen zij wel degelijk....... De werkwijze is inderdaad grofweg zoals jij uitgelegd hebt. Zo werkt dat ook bij de KPN.

Dus, Monique, vraag een formulier aan bij Debitel en verzoek tevens dat op korte termijn hier wat aangedaan wordt. Tevens dat je op de hoogte gehouden wil worden.

Noteer elk 'gesprek' van die 'stalker': datum, tijdstip, hoelang hij/zij belt en eventueel wat hij/zij zegt of vraagt.

Debitel heeft, als het goed is, een bepaalde procedure hiervoor. Ze houden dan jouw telefoonnummer een bepaalde periode in de gaten (monitoren).

Lees ook nog eens het volgende:

http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=116&faq=1907#faq1907

Wil Debitel helemaal niet meewerken, bel dan eens het telefoonnummer van 'Consuwijzer': 088-0707070 (lokaal tarief) en leg daar uw probleem nogmaals voor.

Succes en horen nog hoe het gelopen is?

Gr. Hutch

libra15
door libra15 - Nov 20, 2006 om 20:52
116 Antwoorden / 6 Vragen

@ Hutch, bedankt!! Ik zit nl. met hetzelfde probleem.

Gr. L.

ka
door kawaracer - Nov 23, 2006 om 23:30
4 Antwoorden / 1 Vragen

Het bijhouden van datum en tijdstip heeft trouwens alleen maar zin als de telefoon ook wordt opgenomen door de persoon die lastig wordt gevallen. Alleen dan wordt een registratie gemaakt die providers kunnen inzien / traceren.

Stalkers maken trouwens vaak gebruik van een prepaid toestel en de kans is dus groot dat er geen NAW-gegevens bekend zijn. Het wordt dan praktisch onmogelijk om de desbetreffende persoon te achterhalen...