de
door depineut Oct 16, 2004 om 23:11
Computers & telefonie

Omgewenste internetverbindingen

Onlangs ontvingen wij van KPN een ongewoon hoge telefoonrekening. Er was voor E 61,70 internationaal gebeld. Dit heel vreemd omdat wij alle gesprekken via Tele2 voeren.

Uit de log-file van onze telefooncentrale blijkt dat het om een internetverbinding gaat. De opgevraagde specificatie laat een nummer op de eilandengroep Tuvalu zien.

Op dat tijdstip hebben wel van internet gebruik gemaakt, maar we hebben nooit een dialer o.i.d. geinstalleerd.

Wie heeft er ervaring met zoiets?

Waar moet je zijn voor deze klacht?

KPN zegt niet verantwoordelijk te zijn, maar volgnes mij staan z het blijkbaar wel toe en verdienen ze er dik aan.

446 3 Rapporteer

ty
door tybris - Oct 17, 2004 om 23:02
13 Antwoorden / 0 Vragen

Je computer bevat waarschijnlijk spyware die automatisch naar een vreemd nummer belt. Dit soort programma's kan heel makkelijk met een ander programma naar binnen sluipen. Om spyware tegen te gaan zijn er programma's als Adaware (http://www.download.com/3000-2144-10045910.html) deze zijn bekend met allerlei soorten ongewenste programma's en worden inmiddels al vaker geupdate dan virusscanners.

Als je een modem in de computer hebt, maar internet via ADSL of kabel is het altijd verstandig om de stekker van de modem er uit te halen als deze niet wordt gebruikt.

sc
door scheeltje - Oct 18, 2004 om 10:15
3 Antwoorden / 1 Vragen

KPN is in dit geval niets te verwijten.
De laatste tijd neemt de zogenoemde spyware drastisch toe, evenals virussen en hackerpogingen. Het is erg belangrijk om je computer goed te beveiligen tegen deze dingen. Hiervoor hoef je echt niet elke keer je kabeltje van je modem eruit te halen. Zorg ervoor dat je alle updates van windows hebt geinstalleerd (www.windowsupdate.com) en laat de computer elke dag controleren op nieuwe updates. Installeer daarnaast goede anti-virus software en zet de de firewall van windows aan. Op die manier ben je goed beveiligd tegen dit soort inbraken en is de kans erg klein dat het nog een keer gebeurt.

ls
door lsunter - Sep 7, 2005 om 13:46
10 Antwoorden / 0 Vragen

Wilt voorkomen dat uw PC ongewenst gaat bellen naar dure 09xx nummers
of naar dure buitenlandse nummers, installeer dan een antidialer
programma bijvoorbeeld DialerAlert (www.dialeralert.nl). U kunt dan
weer gewoon naar nummers bellen met de telefoon, maar voorkomt
ongewenst bellen met de modem van de PC.

Klachten over misbruik van informatienummers kunt u kwijt bij Stichting OCI (www.stichtingOCI.nl)

Wanneer u klachten heeft over internationaal bellen moeten eerst met uw
leverancier (vaak KPN) de rekening betwisten. Komt u er niet uit dan
kunt (daarna pas!) terecht bij de geschillencomissie http://www.sgc.nl

Aangesloten leden te vinden op http://www.sgc.nl/registranten.asp?commissie=3&cat=5&vraag=1