hi
door hipppo Sep 1, 2009 om 16:50
Computers & telefonie

Onaangename verrassing van de belastingdienst

Op 27 juli heb ik als ondernemer mijn b.t.w.aangifte naar de belastingdienst verstuurd en meteen ook het verschuldigde bedrag overgemaakt via internet. Ik dacht hiermee mijn plicht weer gedaan te hebben.

Bijna een maand later, toen ik mijn aangifte inkomstenbelasting in orde ging maken, ontdekte ik dat mijn b.t.w.-aangifte niet was aangekomen, terwijl ik na het invullen wel degelijk op de knop 'verzenden' had geklikt. Navraag via de belastingtelefoon hoe dit had kunnen gebeuren leverde niets op. Enkele dagen later werd mij een naheffingsaanslag gestuurd met als versiering twee boetes, één voor het te laat doen van aangifte en nog een omdat ik niet voldoende had betaald, althans in de ogen van de fiscus. Men had een aanname gedaan omtrent het door mij te betalen bedrag die ca. twee keer zo hoog was als mijn kwartaalgemiddelde over 2008 en dus ook een stuk hoger dan het door mij betaalde bedrag, hetgeen dus €50.- boete opleverde.Ik ben absoluut niet van plan de naheffing te betalen, omdat ik kan aantonen dat mijn aangifte klopt en het bedrag op tijd is overgemaakt en ook de boetes zal ik niet betalen want ik weet dat ik geen fouten heb gemaakt. Maar het zou wel aardig zijn als ik kan bewijzen dat de fout wel degelijk bij de belastingdienst zou kunnen liggen.

Wat ik wil weten is: is het mogelijk dat een door mij verstuurde aangifte via het aanklikken van de knop verzenden niet wordt ontvangen en dat de oorzaak daarvan bij de ontvanger ligt en niet bij de verzender, en zo ja, hoe zit dat dan in elkaar?

630 8 Rapporteer

bobmalooga
door bobmalooga - Sep 1, 2009 om 16:57
229 Antwoorden / 7 Vragen

Na het versturen van mijn opgave naar de belastingdienst krijg ik altijd een bevestiging met een datum en tijd, deze print ik altijd uit als bewijs, ter voorkoming van dit soort gevalletjes.
Heb je deze bevestiging niet gekregen?

toolboy
door toolboy - Sep 1, 2009 om 17:47
965 Antwoorden / 40 Vragen

Navraag via de belastingtelefoon hoe dit had kunnen gebeuren leverde niets op.           Als ik was zou ik het kantoor bellen waar uw onderneming onder valt vaak draagt men daar wel en oplossing aan .SC6 T

toolboy
door toolboy - Sep 1, 2009 om 17:48
965 Antwoorden / 40 Vragen

Moet zijn als ik u was .

am
door amelissen - Sep 1, 2009 om 21:57
77 Antwoorden / 1 Vragen

Ik doe maandelijks de BTW aangifte en krijg een mail zodra ik deze heb ingevuld. Volgens mij is dit standaard. Omdat u de mail niet heeft gehad, had u e.e.a. op het overzichtschema bij KvK kunnen nakijken. Misschien handig om voor een volgende keer dit altijd in de gaten te houden.

De belastingdienst stuurt u een formulier dat u aangifte moet doen, denk niet dat ze gehouden zijn om ook nog eens een berichtje te sturen dat iets te laat is. Dat is uw eigen verantwoordelijkheid. BD kan niet zien of het formulier is ingevuld maar voor verzenden fout is gegaan. Misschien heeft u per ongeluk wel helemaal niet op verzenden gedrukt.

Ook bij ons is het om wat voor reden dan ook wel eens fout gegaan. Een brief naar de BD met uitleg hoe en waarom heeft tot op heden altijd nog geleid tot kwijtschelding van de boete.

Heeft u al contact met BD opgenomen of komt u eerst hier klagen voordat u actie heeft ondernomen?

hi
door hipppo - Sep 1, 2009 om 22:05
303 Antwoorden / 2 Vragen

Jammer, maar alle reacties tot nu toe geven geen antwoord op mijn vraag. Natuurlijk heb ik op verzenden geklikt en eveneens heb ik zo snel mogelijk een bezwaarschrift ingediend. De belastingtelefoon heb ik onmiddellijk gebeld en mijn verhaal verteld, maar het niveau van de figuren die je dan aan de lijn krijgt is niet om vrolijk van te worden. Ik heb inderdaad geen bevestiging per e-mail ontvangen, maar ik heb wel wat anders aan mijn hoofd dan de hele dag daar op te gaan zitten wachten.

Waar het mij om gaat is, of het mogelijk is dat je op verzenden klikt en het bericht dat doorgestuurd had moeten worden vervolgens toch niet aankomt bij de ontvanger. Een computertechnisch probleem dus, als het ware. Ik heb wel vaker te maken gehad met storingen bij de belastingdienst die men daar zelf (nog) niet in de gaten had.

he
door henk1951 - Sep 1, 2009 om 22:32
256 Antwoorden / 0 Vragen

Jammer, maar alle reacties tot nu toe geven geen antwoord op mijn vraag.
Natuurlijk heb ik op verzenden geklikt en eveneens heb ik zo snel
mogelijk een bezwaarschrift ingediend.

Je hebt wel op verzenden geklikt maar heb je ook een bevestiging gekregen ik denk het niet want daar praat je niet over. Maar dat wordt in de antwoorden aangedragen. Dus misschien stond er toch wel het antwoord in. Als je geen bevestiging gekomen is heb je geen bewijs dat je überhaupt iets verzonden hebt.

gr Henk

stacey
door stacey - Sep 2, 2009 om 09:05
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Ik heb inderdaad geen bevestiging per e-mail ontvangen, maar ik heb wel wat anders aan mijn hoofd dan de hele dag daar op te gaan zitten wachten--

Volgens mij krijg je geen email maar Direkt een melding/bevestiging in je scherm die je kunt uitprinten dan als verzendbewijs.

hi
door hipppo - Sep 2, 2009 om 09:12
303 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Henk, Wat bedoel je precies door te stellen dat ik niet aangeef of ik een bevestiging had gekregen?

Lees nog even mijn laatste reactie, waarin ik duidelijk aangeef dat ik geen bevestiging per e-mail heb gekregen.Mijn vraag is dus nog steeds niet beantwoord, nl. of het computertechnisch mogelijk is dat een verzonden bericht desondanks niet aankomt bij de beoogde ontvanger, bijv. (voeg ik nu toe) doordat daar sprake is van een (nog niet opgemerkte) storing.