pi
door pienter Sep 30, 2006 om 13:43
Computers & telefonie

Onrechtmatige incasso

In december 2005 heb ik mijn abonnement bij ESSENT opgezegd, ingaande 1 febr. 2006. Hiervan heb ik een bevestiging ontvangen. Men is echter onterecht doorblijven gaan met het innen van de maandelijkse incasso tot juli 2006 en weigert dit, ondanks herhaalde verzoeken, terug te storten. Als klant is het mij onmogelijk dit bedrag ( ca. 230,00 euro) terug te vorderen terwijl omgekeerd ESSENT meteen een deurwaarder op je dak stuurt! Kan ik nu spreken van een "criminele organisatie??"

334 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 30, 2006 om 16:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

De vraag is vooral wanneer uw contract zou verlopen, als uw abonnement per 1 februari 2006 zou verlopen dan heeft u tijdig opgezegd en valt u niets te verwijten. Verliep uw contract juli 2005 (afgaande op uw bericht) dan is deze stilzwijgend verlengd tot juli 2006 en dient u tot die tijd de rekening te betalen, dan is er niets aan te doen.

U dient dus 2 zaken te controleren;
* De looptijd van het huidige contract
* De Einddatum aangegeven op de bevestiging

De einddatum op de bevestiging is normaal gesproken bindend, tenzij aangegeven kan worden dat u op de hoogte was van de contractduur, in het laatste geval zal u worden gehouden aan de datum.

Als u wel tijdig heeft opgezegd dient u een kopie van het contract gereed te hebben en doet u het navolgende;
* U stuurt een aangetekende brief met uw klacht en een kopie contract, u geeft hierbij aan dat u aan de hand van die gegevens Essent in gebreke stelt en eist dat u het teveel betaalde bedrag binnen een redelijke termijn (14 dagen, géén werkdagen) terugverlangd.
* Bij geen reaktie stuurt u een "Laatste herinnering" met exact dezelfde tekst.
* Als er daarna nog geen reaktie is schakelt u een deurwaarder in, zeg daarbij nadrukkelijk dat alle kosten voor de schuldenaar (Essent) zijn, de deurwaarder handelt daarna alles af voor u.
* Deze methode werkt prima (heb ik op UPC toegepast met succes) met dien verstande: dat u alle bovenstaande zaken hebt gecontroleerd... weet dus zeker dat u gelijk heeft!!!

Succes!

ve
door verwijderd - Oct 1, 2006 om 11:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

bij stoneren, het terug halen van betalingen en het laten blokkeren via Interpay via uw bank, dan had U niet tegoed gehad, en dan hadden zij moeten bewijzen dat U nog moest betalen, en nu heeft U omdat U telaat reageerd een probleem.

Het sturen van incassoburo, dat is niets meer dan brievenbusvervuiling, deze tellen voor mij niet mee, en gaan altijd ongeopend retour afz...

Met de opzegbrief en eindafrekening bepalen wat U werkelijk terug krijgt en de rekening insturen, en eventueel verhogen met de wettelijke rente, die ook U mag rekenen!

ve
door verwijderd - Oct 3, 2006 om 15:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Pienter,

eerst even een korte uitleg: een deurwaarder komt pas 'om de hoek kijken', indien er een gerechtelijk vonnis ligt. Daarvóór is het een incassobureau (IB) die een 'klant' maant tot betalen (al dan niet terecht).

Maar van deze mogelijkheid kunt u óók gebruik maken. Neem dan bij voorkeur een IB, welke op basis van 'no-cure no-pay' werkt en is aangesloten bij de Nederlandse Vereniging voor Incasso Ondernemingen (http://www.nvio.nl - leden). Neem dan eerst contact met dit IB op, om te bekijken wat de mogelijkheden precies zijn.

En nee, Essent is géén 'criminele organisatie'. Wel kan men spreken van een (zeer) 'klant-onvriendelijke organisatie'......

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Oct 3, 2006 om 15:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Motto, "Met gelijke munt terug betalen"

Als u met een zoekmachine -Nedincasso- intoetst dan krijgt u een toch behoorlijk groot incassobureau met ook juridische expertise. Een incassobureau dat werkt op basis van No-Cure, No-Pay.

Naast het te vorderen bedrag worden dan ook al die gerechtelijke- en buitengerechtelijke kosten gemaakt voor het innen van uw vordering op Essent verhaalt.

Zelf hoeft u maar een kleine post van postzegels e.d. te betalen wat ik mijn geval zo'n 24 euro kostte.

Ik neem wel aan dat u over deugdelijke bewijzen beschikt toch?

Doen dan !!  En eigenlijk zouden veel meer consumenten dit moeten gaan doen!

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Oct 3, 2006 om 15:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste hutch/thesmiley en gozik,

Mijn dank voor uw antwoorden en suggesties. De meeste mogelijkheden had ik zelf reeds onderzocht, helaas zonder resultaat. Ik heb de site van NVIO bezocht en denk daar in de toekomst misschien wel gebruik van te maken. Overigens denk ik dat ESSENT zich toch wel bijna gedraagt als een criminele organisatie aangezien men geld van mij ingepikt heeft en dit niet terug wenst te storten.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2006 om 16:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste grootvader,

Ook U bedankt voor Uw reaktie. Ik zal deze mogelijkheid zeker onderzoeken en U heeft groot gelijk dat anderen hier ook gebruik van moeten maken. Toch is openbaar maken van deze praktijken natuurlijk het allerbeste.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2006 om 16:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kan ik nu spreken van een "criminele organisatie??"

weet u? wat mij betreft wél, ondanks wat andere experts beweren.

op dit moment lijkt het wel standaard procedure voor bedrijven om hun klanten standaard pas gelijk te geven als de rechter er aan te pas is gekomen.

men neemt vaak niet eens de moeite om klachten daadwerkelijk uit te zoeken en te verhelpen.

dus ehm...

als u inderdaad RECHTENS per 1-2-2006 hebt opgezegd, dan is er wat mij betreft wel degelijk sprake van criminele nalatigheid.

het wordt eens tijd dat onze fijne overheid daar iets aan gaat doen!

essent is een nutsbedrijf, en zou derhalve ten dienste moeten staan van haar klanten, maar na hun privatisering gedragen al die bedrijven zich als een stelletje op winst beluste lapswanzen.

wat mij betreft nationaliseren ze al die nutsbedrijven weer, Inclusief kpn, de kabelmaatschappijen en energiebedrijven!

groetend,

Richard Faas

ve
door verwijderd - Oct 3, 2006 om 16:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

oh, en de NS, de gemeentelijke vervoerbedrijven en de busmaatschappijen niet te vergeten!

ve
door verwijderd - Oct 3, 2006 om 16:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste RPFAAS,

Uit eigen ervaring sprekend ben ik het hardgrondig met U eens. In eerste instantie zouden consumentenbonden en vereenigingen de handen ineen moeten steken om dit een halt toe te roepen en de politiek wakker te schudden. Het feit dat zoveel inkasso-bedrijven als paddestoelen uit de grond gestampt zijn en geld verdienen aan de ellende van anderen zegt mijns inziens genoeg!!!!!!!!!!!