Lo
door Loepje Mar 10, 2016 om 10:24
Computers & telefonie

Op link phisingmail geklikt, hoe weet ik nu of mijn computer is besmet?

Ik heb een mail gehad van KDZ EXPRESS, omdat ik een pakje verwachte heb ik op de link geklikt.
Later zag ik pas dat dit een Phisingmail betreft.
Hoe weet ik nu of mijn computer is besmet? Ik heb een virusscanner maar die heeft de email niet onderschept.

20522 15 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Mar 10, 2016 om 10:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Draai een uitgebreide scan met je virusscanner. Download ook MBAM (de FREE versie) en laat die ook je p.c. scannen https://nl.malwarebytes.org/antimalware/

Ma
door Mat Matheij Mar 11, 2016 om 17:02
986 Antwoorden / 3 Vragen

Bij mijn weten lost de free ware van Malware Bytes slechts een deel van de malware op. Al gauw moet je de betaalde versie aanschaffen. En is de per toeval heden bij Graham Norton in het programma verschenen Seth MacFarlane het er wel mee eens dat je een van zijn karakters van Family Guy als logo benut.

reflecs
door reflecs Mar 12, 2016 om 11:29
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@mat matheij, dat is niet correct wat u beweert.

Topantwoord

marita567
door marita567 - Mar 10, 2016 om 10:54
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Hallo Loepje ,

Lees eens deze informatie ,

Wanneer je op een link klinkt hoeft er ook nog niks te gebeuren.
Pas wanneer jouw browser (internet explorer, google chrome, firefox etc.) iets begint te downloaden dan kan er iets op jouw computer worden geïnstalleerd dan wordt er pas een risico mogelijk.
Wanneer je denkt dat je iets gevaarlijks op je pc hebt geïnstalleerd of iets dergelijks dan kun je het beste even je computer laten scannen door je antivirus programma .

Bron : goeievraag .nl

Volg het advies van Carola.83 .

download ook adwcleaner , en doe een scan .
http://www.gratissoftwaresite.nl/downloads/AdwCleaner-anti-spyware-toolbar-cleaner

eclipse
door eclipse Mar 11, 2016 om 14:21
1561 Antwoorden / 370 Vragen

Marita, adw cl. is enkel als er een browser bij is getoverd, door het niet wegvinken van kruisjes, links klikken e.d  .. de meeste scanners hebben al een browser bescherming, en laten niet toe  dat er een bij komt  of  de jouwe wordt vervangen. ts heeft een scanner, die zijn werk doet. adw cleaner is zeer zeker een fijn proggie, en de moeite waard. als je de computer opschoont. dus nu zou ts  mbam erover  moeten gooien daarna  adw  cleaner, en dan nog  de bescherming  die hij al heeft , beetje veel van het goede lijkt me .  als Ts, even in zn config  kijkt op vreemde onbekende proggie `s en even op de werking  ervan checkt ken deze alsnog  verwijderen iig zou ik voor de zekerheid  even ctrl+F5 doen dan is je cache  schoon. voor de zekerheid even geschiedenis en cookies verwijderen..zeg laatste 2  weken, langer terug is niet nodig. met de software van de browser of  die van windows  zelf...ik heb het er ook op staan, maar deze vangt echt geen virus hoor enkelt  rommel. banners, e.d. tegenwoordig  heb je met de antimalware ook de browserbeschermingerbij en de safe  zone... ts  moet gewoon even de  mails  van de verzender checken   het adres  erboven als dat overeen komt  is er niets aan de hand.

Topantwoord

hansje klein
door hansje klein - Mar 10, 2016 om 11:03
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Mag ik iets extra's over de antwoorden van jullie vragen?

Ik heb Bitdefender (gekocht) en ga ervan uit, dat er opgepast wordt. Soms worden websites als onveilig aangegeven.

De hier aanbevolen scanners zijn gratis, maar zullen uiteindelijk toch iets moeten verdienen? Hoe dan? Je gegevens soms? Gratis is nooit voor niks......

eclipse
door eclipse Mar 11, 2016 om 14:04
1561 Antwoorden / 370 Vragen

betaalde versies  zijn uitgebreider, en houden de hele dag updates in de gaten, freeware is een uitgekleed pakket, met de noodzakelijke antimalware, verder niets. vaak bieden ze je een periode van een ful version aan en dan merk je het verschil wel , veelal krijg je dan korting  als je deze aanschaft, maar als je  nu bitdefender erop hebt  ben je prima beschermt, en dat je soms  geen toestemming  krijg( ze waarschuwen dat je een mogelijk schadelijke site gaat bezoeken) aan jou om het advies  ter harte te nemen  of  door te gaan, ik zou het advies van de scanner niet altijd  volgen, op vertrouwde site `s, bij mij gaf  die eens ing  aan als pas op rood scherm e.d   .. en zat ik nog  in de safe zone ook... dus ze maken foutjes  met blokkeringen. maar beter een foutje ten goede als  een van dt wordt formateren
let wel schaf altijd  je scanners aan op de officiele sites  .. pas met googlen erop dat er geen adv.   naast staat , dan is het zo `n site waar je een zooi troep meekrijgt  en je ineens met 4  browsers zit. dus googlen  beste noem ff wat brandprogram, krijg je een lijst, kijk dan op tweakers net, ga dan na de revieuws  te hebben gelezen  naar de officiele site   dus zoiets  als www.nero.com   en niks  meer dan dat alles erachter is rommel, pas op de site van bijv nero kun je wel een / krijgen maar dt maakt  niet uit  is gewoon een doorverwijzing.   sccs . promotie is verdienen....

hansje klein
door hansje klein Mar 11, 2016 om 14:11
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Bedankt!

Topantwoord

marita567
door marita567 - Mar 10, 2016 om 11:21
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@Hansje Klein ,

 "In 'gratis' software wordt dit vaak gedaan door 'aanvullende' toolbars, utilities met adware-achtige functionaliteit, etc., te installeren, waarbij de gebruiker wordt gemonitord en advertenties krijgt te zien.

Zie ook deze link ,

https://www.schoonepc.nl/tools/malware_in_setup_gratis_software.html

Bij downloaden van gratis programma`s , altijd onnodige toolbars e.d. uitvinken
De beste bescherming is nog altijd de gebruiker zelf betaald / of gratis .

hansje klein
door hansje klein Mar 11, 2016 om 14:14
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Bedankt.

Topantwoord

vd
door vdwj - Mar 11, 2016 om 11:36
21 Antwoorden / 2 Vragen

misschien ook een tip!
open configuratie scherm kijk naar programma's en onderdelen, openen en dan controleren of er geen vreemd programma is geinstalleerd (want dat gebeurd vaak razendsnel zonder dat je daar erg in hebt) zo ja ff de naam noteren verwijderen en daarna op je c-schijf kijken in program files of er niets is achtergebleven van dat vreemde programma een map of zo en dan die ook verwijderen.
groeten jan.

Topantwoord

we
door westerjan@quicknet.nl - Mar 11, 2016 om 11:39
1 Antwoorden / Vragen

Topantwoord

vr1944
door vr1944 - Mar 11, 2016 om 12:40
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Als je een goede virusscanner hebt is het onzin om die gratis uitgeklede scanners te downloaden .Je loopt risico dat allerlei ongewenste zaken mee te downloaden en je moet ze later toch  kopen. Bovendien onstaat er vaak een conflict met je huidige virusprogramma.
De kans dat je PC schadelijk bemet is door die pishingmail is overigens byzonder klein

eclipse
door eclipse Mar 11, 2016 om 13:51
1561 Antwoorden / 370 Vragen

zo ist ..

Ma
door Mat Matheij Mar 11, 2016 om 17:05
986 Antwoorden / 3 Vragen

Tja U heeft wel gelijk maar net als vrijwel iedereen moeite met het woord Phishing.

Topantwoord

wv
door wvenend - Mar 11, 2016 om 13:15
38 Antwoorden / 6 Vragen

Moet je Tuneup van AVG downloaden gratis versie ( free ) 1 maand vrij,niet kopen en deze laten controleren

eclipse
door eclipse Mar 11, 2016 om 13:51
1561 Antwoorden / 370 Vragen

@Wvend, tuneup schoont  het systeem op, scant  niet op virussen. zoekt  win  fouten, browsergeschiedenis, onnodige reg verwijzingen , versnelt  de kast door opruiming  en optimalisatie, heeft géén virusfunctie , het is een onderdeel geworden van avg   het was eerst een zelfstandig  bedrijfje. nu kun je een combi pakket aanschaffen of  alleen de tuneup.

Topantwoord

wv
door wvenend - Mar 11, 2016 om 13:21
38 Antwoorden / 6 Vragen

Kan zijn dat de phishing er net op staat en je virusscannr nog niet is bijgewerkt,zodra ze het weten proberen ze hem zo snel mogelijk te verwijderen.
dus vanmiddag en vanavond en morgen nog even scannen

eclipse
door eclipse - Mar 11, 2016 om 13:47
1561 Antwoorden / 370 Vragen

Carola 007, Draai een uitgebreide scan met je virusscanner. Download ook MBAM (de FREE versie) en laat die ook je p.c. scannen?
T,s  vermeldt niet welke scanner hij erop heeft, de scanner werkt pas als je op de link klikt, en blokkeert dan de boel, je ken pas een degelijk antwoord geven als TS zijn vraag wat duidelijker stelt, het enige wat jij carola 007 op de site doet is  mbam aanbevelen en bij elke koop 100 euro krijgen..

nu klinkt  KDZ niet als iets bekends maar goed zal wel een vervoerder zijn, uiteraard mailen deze als je pakje onderweg is en staat er een link naar de bezorging. misschien ziet Loepje dit tenonrechte als fishing  omdat er misschien wat reclame mee is gekomen van KDZ.. mbam draaien is gewoon checken op cookie s in de geschiedenis, die hij verwijderd als ze vreemd  gedrag tonen, als loepje een scanner erop heeft , dan doet deze ook zijn werk wel. en dat hij er pas later achterkomt ? als loepje even uitlegt wat hij heeft ontdekt ? beste is even op de adres balk van de email te kijken en deze te vergelijken met eerdere emails  van kdz, en dan vooral letten op .com. eu. .en    .de   enz..als de afzender overeen komt  met de zgn fishing  is er niets aan de hand. .

Ma
door Mat Matheij Mar 11, 2016 om 16:37
986 Antwoorden / 3 Vragen

Beste eclips verderop zul je in mijn antwoord zien dat de gratis versie van Malware Bytes niet meer alle bedreigingen verwijdert. En hoewel dat in principe op hetzelfde neerkomt heet de term Phishing. Betaalde virus scanners worden steeds beter en behoeven nog maar zelden toegevoegde software. Een cleaner als Ccleaner die wel in een gratis versie verkrijgbaar is zou ik toevoegen. Maar dat is genoeg. Ook de betere gratis virusscanners geven alleen problemen.

marita567
door marita567 Mar 11, 2016 om 18:04
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@Mat Matheij , gratis virusscanners geven alleen problemen , onzin , de beste bescherming is nog altijd de gebruiker zelf of je nou een betaalde virusscanner of een gratis virusscanner hebt maakt niks uit ..

ho
door honda98 - Mar 11, 2016 om 14:09
103 Antwoorden / 1 Vragen

ik kreeg gisteren ook deze mail en ik zag meteen al dat het een nep mail was.
die op lichters die deze mail stuurde zijn wel heel erg dom om dat je het zo al kon zien dat het niet klopte
en het woord KDZ kwam ook vreemd over.
ik herken nep mails heel snel en verweider ze meteen en als ze blijven aan houden ook verweideren.
dan stoppen ze van zelf wel. ik maak me daar ook niet druk over.
een goede raad niet reageren op deze mails. dan stoppen ze van zelf. maar als men reageert blijven ze aan de gang.

Ma
door Mat Matheij - Mar 11, 2016 om 16:23
986 Antwoorden / 3 Vragen

Op dit soort vragen is moeilijk antwoord te geven. Wel is het zonder meer juist dat gratis virusscanners een of meerdere beperkingen hebben. Meestal wel een virusscan maar geen behoorlijke Firewall. Het is onbegrijpelijk dat mensen grote risico's lopen met het slechts installeren van gratis software. De betaalde zijn met enig zoekwerk om en nabij de 30 Euro verkrijgbaar. Goede ervaringen met Bitdefender Kaspersky en in de duurste versie voor de wat minder ervaren gebruiker McAfee. Eset,G-Data zijn goede scanners maar vrijwel niet te verwijderen. Windows 10 bevat standaard Windows Defender maar ook hier is sprake van beperkte veiligheid. Laat de geïnstalleerde scanner in ieder geval een Full scan draaien. Dat duurt overigens wel even. Het toevoegen van de gratis versie van Malware Bytes verwijdert niet (meer) alle bedreigingen. Nooit klikken op verdachte sites of mails blijft het devies.

gerbera
door gerbera - Mar 11, 2016 om 16:37
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Let op: ontvang je een e-mail van 'KDZ Express'? Lees de mail dan goed en klik niet zomaar op de link.

Er gaat namelijk een valse e-mail rond met malware. De mail is in gebrekkig Nederlands geschreven: 'Helaas hebben wij uw packet niet kunnen leveren aan u, omdat het adres stond in de verkeerde indeling.' Vervolgens staat er een link in de e-mail die je naar een nepsite stuurt. Wanneer je daar de code invoert, wordt er malware op je computer geïnstalleerd.

Dus als u de code niet heeft ingevoerd is er nog niets aan de hand. Deze mail wordt al vanaf oktober 2015 rondgestuurd en wordt, als u op de link klikt herkent door uw virusscanner als deze ook de functie heeft op malware te controleren.
Verstandig is afzender en domein te blokkeren.

domantwoord
door domantwoord - Mar 11, 2016 om 16:57
192 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil toch weer even op een hardnekkig misverstand wijzen, een PHISINGMAIL is NIET per definitie een virus, ga er dus ook niet van uit dat een virusscanner het wel als zodanig zal zien!!
Pishing zelf hoeft nog niet eens een virus te zijn maar kan in principe een normale toepassing zijn die word misbruikt.

Verder is het hier geopperde zoeken bij geinstaleerde programma's naar het laatst geinstaleerde virus echt te dom voor woorden, als het zo makkelijk zou zijn zou het bestrijden van computer virussen opeens wel heel eenvoudig worden en konden alle virusscanners wel opdoeken!!

Juist het zich verbergen in op zich reguliere bestanden, programma's en toepassingen en het zichzelf via o.a. deze weg versprijden is wat een virus een virus maakt, na het oplopen van een echt virus is dat echt niet zo simpel in de geinstaleerde software in het configuratie scherm te vinden, was het maar waar ......

Ook is het opvolgen van het advies om zomaar in het wilde weg vreemde programma's te deleten het domste wat je kan doen, op deze manier maak je het de virus bedenkers wel erg makkelijk, ze hoeven zelf niets te doen want je doet het zelf al voor hen...

Ma
door Mat Matheij Mar 11, 2016 om 17:17
986 Antwoorden / 3 Vragen

Het blijft ogenschijnlijk moeilijk die Engelse taal. Het gaat hier om het woord Phishing. De ten onrechte benaming virusscanner dekt de lading niet. De betere scanners bevatten uitgebreide anti Phishing tools. Wie voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten komt bedrogen uit. Gewoon betalen voor 3 euro per maand omgerekend. Hoef ook niemand meer oeverloze discussies te voeren dat ben ik met U eens.

domantwoord
door domantwoord Mar 11, 2016 om 17:47
192 Antwoorden / 0 Vragen

wat betreft phishing helemaal gelijk, sterker ik typte het eerst en pastte het aan omdat ik dacht dat ik het verkeerd schreef ;-)

Maar blijft dat PHISHING zeker niet gelijk is aan VIRUS en dus ook niet persee als zodanig door een antie virus programma herkend hoeft te worden.

Verder blijft ook bij de dure antie virus programma's het wie was er eerder de kip of het ei  verhaal ofwel om een nieuw virus te herkennen moet het er eerst wel zijn!

Ik neem aan dat je het minstens met me eens bent dat de voorstellen om het bij geinstaleerde programma's te zoeken en daar dan maar de "vreemde" programma's te deleten toch wel bij de allergrootste onzin hoort!