ni
door nickhoi Mar 9, 2004 om 16:31
Computers & telefonie

Opstart cd

ik heb een windows 98 instalatie cd want ik mis bestanden zoals himem.sys maar ik heb geen opstart diskette kan ik met die instalatie cd windows opnieuw instaleren en zo ja hoe ik heb windows 98

394 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je geen opstartdiskette (bootdisk) hebt kun je de inhoud voor deze diskette hier downloaden.
http://www.bootdisk.com/
Voor Win98 moet je de bovenste hebben.
Kopiëer de bestanden naar een lege geformateerde diskette en deze is nu geschikt om als bootdisk te dienen voor de installatie van W98.
Start de PC op met deze diskette.
Nadat de bestanden van de diskette zijn geladen toets je 'FDISK' >enter, en volg de instructies.
Succes.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een bootdisk downloaden is een goede tip, maar voordat je met FDISK (destructief!!!) aan de slag gaat, kun je misschien eerst de vraag wat duidelijker stellen? Heb je nog wel een werkend 98-systeem? Of doet 'ie helemaal niets meer? Een Win98 installatie kan ook een zogenoemde Emergency Boot Disk maken (alvast een tip voor de volgende keer:). Wil je een volledige nieuwe installatie van Windows doen? Of wil je alleen 'foutjes' repareren?

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoezo destructief...? Je brand de bestanden die je wil bewaren op een CD en begint weer overnieuw met een hele schone installatie van je besturingssyteem. Alles is weer schoon en snel... IDEAAL !
Kijk, als je niet weet hoe je dit moet doen houdt het op natuurlijk... ;-)

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aanvullend: soms kan je de computer zo instellen dat ie "boot" van cd. Voordeel hiervan dat geen bootdiskette nodig is. Dit kunt u aangeven in de BIOS. Doorgaans te bereiken door meteen na de opstart van de pc op "del" (delete) te drukken. In de bios even zoeken naar opstartvolgorde en daar de boot via CD-rom instellen. Mocht dit niet werken dan via bootdisk en gewoon Windows opnieuw installeren, de Windows cd merkt vanzelf op dat er al een Windows is geïnstalleerd en vraagt dan of er gerepareerd moet worden.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

heb ik ook wel eens gehad met mijn oude pc windows 98 de soep in laten lopen en de opstart diskette niet meer kunnen vinden, dit heb ik opgelost door even naar een kennis te gaan die nog windows 98 heeft en via zijn pc een opstart diskette gemaakt dit is voor windows 98 geen probleem het maakt niet uit waar de diskette vandaan komt.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Dit kan alleen als je vanaf cd kunt starten, en volgens wij kan dit vanaf windows98 se.
Als je deze versie hebt doe je de cd in je cdrom
dan zou hij de vraag moeten stellen of je van cd wilt starten. Gebeurd dit niet kijk dan eerst in je bios of het cdromstarion bij opstartvolgorde als eerste staat, je kunt de opstartvolgorde wijzigen, bewaar en start opnieuw op krijg je dan de keuze om opnieuw van cd te starten. Lukt dit kies dan voor de mogelijkheid om windows opnieuw over de bestaande versie te installeren, hij zal alles herstelen.
krijg je de vraag niet werk je met windwows 98 eerste editei, zoek dan iemand met dezelfde versie, die kan onder software in het configuratie scherm ist de mogelijkheid om een herstel diskette te maken, en probeer het met deze.

succes