ni
door nickhoi Mar 6, 2004 om 10:40
Computers & telefonie

Opstarten

ik heb perongeluk windows bestanden verwijderd nou kan de computer niet meer opstarten en er staat "kan HIMEM.exe niet vinden" wat moet ik doen

837 4 Rapporteer

ru
door ruijterj - Apr 16, 2004 om 12:58
1 Antwoorden / 0 Vragen

Voor mijn verdere uitleg neem ik aan dat u een cd van Windows heeft. Het beste kunt u de computer opstarten wanneer de Windows CD erin zit. Vervolgens wordt u gevraagd of u met behulp van de CD wilt opstarten. Dit moet u doen. Wanneer u het opstartscherm van de Windows installatie ziet moet u kiezen om te "upgraden" vervolgens volgt u de aanwijzingen op het scherm. Nu is windows opnieuw geinstalleerd en zijn de bestanden die u kwijt was weer geinstalleerd. Succes!!!

nu
door nubro01 - Apr 16, 2004 om 12:58
6 Antwoorden / 0 Vragen

Gezien de vraag stelling, mag ik ervan uit gaan dat het Windows 95 of nog lager betreft en dat de PC dus nog geen bios heeft die de gebruiker in staat stelt om van CD op te starten.
Er van uit gaande dat het Win95 is wordt als eerste nog Dos opgestart. Dit betekend dat eerst het bestand config.sys gelezen wordt en dan autoexec.bat. De himem.sys file wordt door config.sys aangeroepen en in config.sys kunt U zien waar het bestand moet staan. c:\ of c:\DOS of c:\Windows. Kunt U een command prompt krijgen? Doe dan eerst "dir himem.sys /s" en kijk of nog ergens anders een copy staat. Zo niet dan heeft U een CD of floppies nodig waar de juiste versie van himem.sys nog opstaat. U kunt dan d.m.v. de copy opdracht het betreffende bestand naar de juiste plek copieeren.

tuinfreak_1
door tuinfreak_1 - Apr 16, 2004 om 12:58
763 Antwoorden / 1 Vragen

mocht je windows 98 bezitten dan kan je dit snel en eenvoudig oplossen door windows 98 opnieuw te instaleren, de ontbrekende bestanden worden dan weer op hun plek geplaatst, voor windows xp kan je tijdens het opstarten op een F toets (bij mij is dit F10 dit is een beetje afhankelijk van je merk computer dit kan je vaak terug vinden in de meegeleverde brochures) te klikken proberen het probleem via een systeemherstel te herstellen.

an
door annie2 - Apr 16, 2004 om 12:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

de computer opstarten met een opstartdiskette