door wilcoagnes Aug 27, 2010 om 19:46
Computers & telefonie

Outlook traag met opstarten

als ik op mijn computer outlook wil starten duurt het ontzettend lang voor dat mijn programma compleet is opgestart en de post binnen komt.ik werk met windows vista vista home premium service pack 2.En mijn beveiliging is van McAfee. vroeger ging het een stuk sneller. Alvast hartelijk dank.

10744 6 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 27, 2010 om 20:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo wilcoagnes,

Misschien wordt het tijd om de pc eens op te schonen?
Lees eens even hier.

Suc6

dobby
door dobby - Aug 27, 2010 om 21:15
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=wilcoagnes schreef op vrijdag 27 aug 2010, 19:46]als ik op mijn computer outlook wil starten duurt het ontzettend lang voor dat mijn programma compleet is opgestart en de post binnen komt.ik werk met windows vista vista home premium service pack 2.En mijn beveiliging is van McAfee. vroeger ging het een stuk sneller. Alvast hartelijk dank.

Ok - laten we ons op outlook zelf concentreren en er vanuit gaan dat de rest van de PC wel in orde is..

Meest voorkomend oorzaak: de PST is te groot geworden. (beste oplossing: kleiner maken door dingen te verwijderen en te compacten, een na beste oplossing is om een unicode-enabled/large PST te nemen (olk2003+ ofzo), of outlook 2010 nemen met time sort order in je gebruikte views).

Verder: teveel COM add-in's in outlook, de PST is (intern) teveel gefragmenteerd, meerdere PSTs (olk2002/xp+), heuristic / behavioural module van je virusscanner heeft moeite met bepaalde plugins (python modules spring to mind), of vast nog wel meer mogelijkheden..

Je zou zelf wat dingen uit je PST kunnen verwijderen (sent items, attachments, (N)DRs, receipts, deleted items) en daarna kunnen compacten.. ook wil het vaak wel eens helpen (met name bij oudere outlook versies) om SCANPST te draaien (vaak zijn 3 runs nodig).. afhankelijk van je outlook versie staat dat in "%ProgramFiles%\Microsoft Office\office", of ergens in "%ProgramFiles%\Common Files\ . . ."

even een "dir c:\scanpst.exe /s/b" is bij de meeste installaties wel een zekere manier om te vinden waar hij staat als je het niet kunt vinden..

Maar goed - om concreter te kunnen reageren als het niet zonder meer direct op te lossen valt - welke versie van outlook?

edrick3
door edrick3 - Aug 27, 2010 om 22:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@dobby,

Voor de gewone huis- tuin- en keukencomputeraar komen jouw adviezen m.i. als Chinees over: véél te technisch en te ingewikkeld, m.a.w. daar kunnen ze niet veel mee.

dobby
door dobby - Aug 27, 2010 om 23:20
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=edrick3 schreef op vrijdag 27 aug 2010, 22:59]@dobby,

Voor de gewone huis- tuin- en keukencomputeraar komen jouw adviezen m.i. als Chinees over: véél te technisch en te ingewikkeld, m.a.w. daar kunnen ze niet veel mee.

Yeah.. sorry... meestal probeer ik daar wel min of meer op te letten, maar zit met flinke koorts.. nou ja - da's verder niet relevant, maar ben wel flink wat vager / minder alert dan normaal, om het maar zo eens uit te drukken.. tijd om weer effe te kappen dus... Thx for reminding me! *grin* [o+o]

wi
door wilcoagnes - Aug 30, 2010 om 16:25
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=wilcoagnes schreef op vrijdag 27 aug 2010, 19:46]als ik op mijn computer outlook wil starten duurt het ontzettend lang.

ik heb outlook 2006 dat staat er als ik outllook opstart.is er ook gewoon een simpeler wijze om alles sneller te laten verlopen? Ik heb alles opgeschoond en nog is het traag.

dobby
door dobby - Aug 30, 2010 om 17:08
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=wilcoagnes schreef op maandag 30 aug 2010, 16:25][quote=wilcoagnes schreef op vrijdag 27 aug 2010, 19:46]als ik op mijn computer outlook wil starten duurt het ontzettend lang.

ik heb outlook 2006 dat staat er als ik outllook opstart.is er ook gewoon een simpeler wijze om alles sneller te laten verlopen? Ik heb alles opgeschoond en nog is het traag.

Erm.. outlook 2006 ?? zeker weten? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord.. maar goed - een simpele manier? nee sorry. die is er niet.. het gaat juist om de details, uitvinden wat precies die traagheid veroorzaakt..

Nou ja - er is wel een simpele, brute force manier, maar daar schiet je niet veel mee op, en is ook niet per definitie een makkelijke en cost-effective manier: snellere processor en/of snellere harddisks en/of meer geheugen.. Sorry.

Helaas.. als er zo'n generieke makkelijke manier zou bestaan, dan had in dit geval outlook bijvoorbeeld die zelf wel ingebouwd..

Dus zonder verdere details komen we op deze manier niet echt veel verder ben ik bang..

Toch een redelijk makkelijke manier (met vrij grote kans van slagen voor de meeste gebruikers die al "geruime tijd" met olk werken): ga in het control panel (configuratie scherm) naar mail / e-mail - en dan Data Files / gegevensbestands (ofzo?).. Dan naar (als het goed is) de enige file die daar staat.. dan iets van settings/instellingen .. daar moet je dan de locatie van dat .PST bestand kunnen zien, en misschien een COMPACT button ofzo..

dat compacten zou geen kwaad kunnen, en aan de hand van de locatie kan je makkelijk kijken hoe groot die PST is . . . Veel meer relatief makkelijke algemene speed-ups zonder gedoe zou ik snel niet kunnen bedenken...