nieuwlaatsje
door nieuwlaatsje May 9, 2004 om 16:47
Computers & telefonie

Overclocken

Hallo weet er iemand hoe je een Pentium 1 en een Pentium 3 laat overclocken ik kom zo vaak dat woordje tegen maar nu wil ik het eens een keer uitproberen. De pentium 3 hoefd niet als hij kapot kan gaan maar ik wil wel meer als 150 MHZ uit de P1 halen er zitten 2 CPU coolers op dus voor de koeling is al gezorgd en er zit ook nog koelpasta tussen de koelribben met de fan's en de procossor

418 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 9, 2004 om 17:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt nog dat je vroeg ge regeerd heb.

maar hoe kan je de fsb verhogen

ve
door verwijderd - May 9, 2004 om 18:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals ik al vertelde, je zult echt met google op internet moeten zoeken want er is veel informatie te vinden, dat kan ik hier niet allemaal vertellen. Ik weet er ook niet alles vanaf en recente informatie over deze oude Pentiums is moeilijk te vinden behalve op internet. Ik weet wel dat de FSB snelheid verhoogt kan worden door bepaalde jumpers op je moederbord te verzetten. Welke jumpers dat zijn hangt af van het merk en type moederbord. Heb je de handleiding van het moederbord nog, daat staat het in. Probeer er ook achter te komen of jouw processor die oude 60 Mhz. is want dan kun je het zowieso vergeten. Kijk in het BIOS van je PC door tijdens het opstarten de 'del' toets ingedrukt te houden. In één van de schermen staat info over de processor en over de multiplier-factor.

Zie ook deze link in Google.

http://www.google.nl/search?sourceid=navclient&hl=nl&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=pentium+1+overclocken+

Je kunt nog meer zoeken door de zoektermen iets te veranderen, bijvoorbeeld: 'overclocken', 'Pentium 1' en 'Pentium overclocken'. Op internet staat veel meer dan dat ik je kan vertellen. En geloof me, je moet met overclocken echt een beetje weten wat je doet, dus probeer eerst zoveel mogelijk informatie te vinden in de handleiding van je moederbord en op Internet.

ve
door verwijderd - May 9, 2004 om 19:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Overclocken brengt altijd risico's met zich mee. Als die P1 waar je het over hebt een oude 60 Mhz. processor is kan het niet omdat deze door de fabricagewijze (6uM) en een kernspanning van 5 volt zichzelf direct 'opblaast' door oververhitting. Is het een P1-133 Mhz. kan het in principe wel, deze heeft een lagere kernspanning. Er zijn 2 manieren om te overclocken. De ene manier is door het verhogen van de FSB, oftwewel de snelheid van de Front Side Bus van het moederbord. De andere manier is door het verhogen van de 'multiplier' Een 150 Mhz. processor heeft een FSB van 60 Mhz. en een multiplier van 2,5 x. Dus 2,5 X 60 = 150 (Mhz.) Oudere Pentium processors kunnen trouwens niet woorden overclockt door de multiplier te verhogen omdat daar een 'multiplier-lock' opzit. Deze kun je dus zowieso alleen maar overclocken door de FSB te verhogen.

En die koelpasta tussen de koelribben, is dat wel zo'n goed idee...? Je kunt over overclocken trouwens véél meer informatie vinden door in www.google.com te zoeken op: pentium 1 overclocken. Succes.

ve
door verwijderd - May 9, 2004 om 19:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb de pc kaal gekocht dus geen boekjes en drivers en in de bios kan ik niks vinden maar op internet wel veelsites meer steeds komen ze met die jumpers aan maar ik weet niet wat voor MOBO ik heb

ve
door verwijderd - May 9, 2004 om 20:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, dan wordt het lastig... Je kunt de kast openmaken en kijken of je de info op het moederbord kunt vinden. Als je eenmaal weet welk merk en type mobo er in de PC zit kun je meestal de handleiding wel op internet vinden. Wat je ook kunt proberen is tijdens het opstarten op de pauzetoets van je keybord te drukken zodat je het beeld kunt stilzetten en kunt zien of hier info opstaat. Onderin staat altijd een lange naam en nummer van de BIOS-software en als je deze invoert in Google kun je vaak het bijbehorende moederbord terugvinden.

Er zijn ook programma's op www.download.com te vinden die je hele PC hardware- en softwarematig kunnen 'uitlezen' en het merk en type van je mobo laten zien. Zoek op 'Aida32' en 'Sisoft Sandra'. Succes weer....