la
door laurina2 Sep 5, 2016 om 11:18
Computers & telefonie

P.c.

Goede morgen helpers,

ik heb twee vragen:

vanaf vanmorgen heb ik bij de p.c.opstarten geen internet,toen ik gisteren afsloot werkte alles nog.
Heb.xs4all gebeld maar alles werkt naar behoren incl.deze zeeer trage labtop.
Volgens de medewerker ligt het hoogstwaarschijnlijk aan de netwerkkaart.
Ik heb hier geen verstand van en vraag mij af of ik die zelf kan vervangen.
Door een monteur vermoed ik dat daar een behoorlijk prijskaartje aan zal hangen.
Het is een HP van net 5 jaar oud en ik vraag mij af of dit apparaat het waard is nog kosten aan te besteden.
Ik hoor graag van u allen en eventueel of er in mijn buurtje (Leiden) een amateur p.c. helper is.
Er zijn in mijn kennissenkring geen p.c. experts!

Met groet,

Laurina

7596 14 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Sep 5, 2016 om 11:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Netwerkkaart van een p.c. zou eenvoudig te vervangen zijn. Maar je hebt een laptop, dat is een heel ander verhaal. Kijk eens bij apparaatbeheer - netwerkadapters. Zie je daar een rood kruisje of gele driehoek? Als je niet weet waar je apparaatbeheer kunt vinden, meldt dan even welke Windowsversie er op zit.

En als je draadloos het internet op gaat, gebruik dan eens een ethernetkabel.

Probeer ook even wat @Macwally schrijft.

Ma
door MacWally - Sep 5, 2016 om 11:24
151 Antwoorden / Vragen

Een defecte netwerkkaart ? Wat een onzin. Start het modem opnieuw op. Let op niet ressetten.

ph
door philip36 - Sep 5, 2016 om 11:40
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Is de laptop sinds vanmorgen traag geworden of was hij al traag?
Zet anders de laptop eens terug naar een herstelpunt.

la
door laurina2 - Sep 5, 2016 om 11:42
142 Antwoorden / 70 Vragen

Sorry ik heb verzuimd te melden dat het om een HP desktop gaat.

Verder werk ik met een DEVOLO dus draadloos.
De p.c. werkte normaal,de leeftijd daarvan in acht genomen.
Moet ik om de modem opnieuw te starten de verbinding met de DEVOLO ook verbreken .
Kort gezegd alles uit de stopcontacten uithalen,daarin zitten de kastjes van het ding.
De modem is met 4 kleine snoertjes aangesloten waar ik makkelijk bij kan.
Het is veel gedoe met dat DEVOLO had voorheen via de kabel had ik geen hulp nodig en wist ik bij storing wat te doen.
Maar nu.......

Laurina

sjjoppy
door sjjoppy Sep 5, 2016 om 11:51
7203 Antwoorden / 3 Vragen

@laurina2, @Carola.83 wil de Windowsversie weten dus W Vista-W7-8 of 8.1

la
door laurina2 Sep 5, 2016 om 11:56
142 Antwoorden / 70 Vragen

Ik heb Windows 7

Laurina

la
door laurina2 Sep 5, 2016 om 12:15
142 Antwoorden / 70 Vragen

systeem herstel werkt niet.
Volume Shadow Copy-service heeft een onverwachte fout gevonden 0x80042302

Laurina

la
door laurina2 Sep 5, 2016 om 12:20
142 Antwoorden / 70 Vragen

Ik ga nu de modem uit doen hopend straks nog wel verbinding  te hebben.
Mocht dat niet het geval zijn dan is de oorzaak bij u bekend en geen asociaal gedrag van mij:>))

Laurina

w123
door w123 Sep 5, 2016 om 12:33
20 Antwoorden / 5 Vragen

Ik denk dat je alle belangrijke bestanden moet backuppen, en vervolgens windows opnieuw moet instaleren.

la
door laurina2 Sep 5, 2016 om 12:57
142 Antwoorden / 70 Vragen

Modem is eruit geweest.

Niets veranderd geen internetverbinding.

Het wordt mij te ingewikkeld met mijn digibeten verstand en laat maar een monteur komen.

Iedereen heel hartelijk bedankt voor alle moeite

met groet,laurina

Cookies
door Cookies - Sep 5, 2016 om 12:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Geloof er niks van dat de netwerkkaart kapot is. Zou het probleem meer zoeken bij die Powerline adapters. Je zal moeten beginnen bij het opnieuw opstarten van het modem. Stekker er uit en 1 of 2 minuten later weer de stekker er in stoppen.

gerbera
door gerbera - Sep 5, 2016 om 12:28
7369 Antwoorden / 14 Vragen

Zelfde probleem gehad met Win7. Kijk of er rechts onder op het internetsymbool een gele driehoek staat. Zo ja dan is de koppeling modem netwerkkaart niet tot stand gebracht. Opnieuw opstarten wil dan helpen. Zo niet probeer dan een kabelverbinding rechtstreeks op het modem. Zover ik heb kunnen nagaan is het probleem, bij mij, ontstaan na een update van win defender, deze verwijderd en daarna geen last meer gehad. (werk zelf met KPN)

gsm
door gsm - Sep 5, 2016 om 12:38
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Zet de PC, de modem en de Devolo's uit (modem en devolo's stekker uit stopcontact).
Zet daarna als eerste de modem weer aan (stekker in stopcontact) en wacht tot de modem helemaal is opgestart met de diverse lampjes aan.
De Devolo bij de modem weer in het stopcontact en laten opstarten.
Daarna de andere Devolo in het stopcontact en laten opstarten.
PC aanzetten en het internet testen.
Als het nog niet werkt, raadpleeg dan de lampjes op de Devolo's en volg zonodig de aanwijzingen in de gebruiksaanwijzing van Devolo om de verbinding te herstellen.

Te
door TechTukker - Sep 5, 2016 om 13:28
11 Antwoorden / Vragen

Beste Laurina2,

Het uitzetten en gefaseerd weer inschakelen (zoals anderen al aangaven) is in vrijwel alle gevallen de beste manier om vage(re) problemen op te lossen. Let er wel op, dat de modem/router over het algemeen heel veel tijd nodig heeft om weer helemaal wakker te zijn; het inschakelen van de Devolo's moet dus echt minimaal 5 minuten later (als het niet meer is!).

Een machine van 5 jaar oud is nog prima te gebruiken (wij gebruiken in onze vrijwilligerorganisatie zelfs machines die nog veel ouder zijn). Met name als het netwerkkaartje inderdaad de boosdoener is en een vervangend kaartje 1 of 2 tientjes kost, dan is dat zeker die moeite waard. Maar daar komt vaak wel een ander addertje onder het gras bij kijken: de huidige netwerkkaart is meestal geen losse insteekkaart, maar eentje die meegesoldeerd zit op het moederbord. Die is dus niet te verwijderen/vervangen, maar hooguit uitschakelbaar in de systeem-BIOS (of in het Netwerkcentrum - maar dat is een minder robuuste oplossing). En dit moet dan ook zeker gebeuren als er een nieuwe kaart ingestoken wordt en gaat vaak gepaard met het installeren van een stuurprogramma (als Windows hem niet standaard herkent of als de fabrikant aangeeft dat Windows dat niet mag).

Dit soort handelingen zijn overigens vaak wel zaken die een gewone gebruiker niet meer kan uitvoeren. In uw directe omgeving (denk ik) zijn er drie Leercentra van SeniorWeb te vionden, waar voldoende deskundigheid aanwezig is om e.e.a voor u uit te voeren. Maar dan moet u waarschijnlijk wel met de computer onder de arm komen binnenlopen... (Ik zou eerst telefonisch overleggen.)

Succes, Roelof

Cookies
door Cookies - Sep 5, 2016 om 13:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@gsm: modem is er uit geweest en heeft niet tot een oplossing geleid. Laurina ziet het uitschakelen van de Powerline adapters niet zitten.

@laurina: al geprobeerd of internet werkt als je de p.c. aansluit op de kabel? Mocht je geen kabel in huis hebben: 10mtr. kabel te koop voor 2,39 bij de Action.

la
door laurina2 - Sep 5, 2016 om 14:54
142 Antwoorden / 70 Vragen

Beste allemaal,

naar aanleiding van het antwoord van Techtukker ben ik gaan zoeken in Leiden naar een monteur.
Ik zag mij niet met het ding onder de arm naar zo'n centrum lopen,maar heel veel dank voor het uitleggen.
Ik vond een bedrijf dat direct kon helpen, telefonisch nog wel zonder dat ik hier iets voor hoefde te betalen, over service gesproken!
Het bleek dat de pc in veilige modus zonder internet aan het opstarten was gegaan zonder dat ik daar ooit toestemming voor heb gegeven.
Ik weet nu waar ik als er problemen zijn, bij msconfig moet zijn,anders weet ik nu het adres waar ik moet zijn.
Zij schonen ook een p.c. telefonisch met een speciaal programma op maar dat vind ik altijd een beetje eng,als er van gene zijde:>) capriolen uitgehaald worden.
Maar misschien als het ding zo traag blijft als hij nu is ,dat ik er over nadenk.

Nogmaals iedereen heel hartelijk bedankt en hopelijk blijft alles nu een poosje zonder trammelant draaien.

Met groet,

Laurina

Cookies
door Cookies - Sep 5, 2016 om 15:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Vreemd dat je dat niet gemerkt hebt. Een heleboel programma's starten nl. niet op in veilige modus en ook de weergave op je beeldscherm is anders. Vaak gebeurd dat als er een probleem is met de p.c. Zorg er in ieder geval voor dat je belangrijke bestanden (foto's, documenten e.d.) op een externe harde schijf of usb stick hebt staan.

Mooi dat het weer (even?) opgelost is.

.....Het bleek dat de pc in veilige modus zonder internet aan het opstarten was gegaan zonder dat ik daar ooit toestemming voor heb gegeven......

akkerdistel
door akkerdistel - Sep 5, 2016 om 19:01
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Gewoon het zaakje formatteren. En ja hoor dat kun je prima helemaal zelf doen. Heb je weer voor 'n paar (2) jaar een vlot werkende PC.

costnix
door costnix Sep 5, 2016 om 22:02
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Wat voor on beide gewoon is, is dat niet voor de TS.

aurora1
door aurora1 - Sep 6, 2016 om 01:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Om de pc op te schonen heeft u geen hulp of een speciaal programma nodig. Dat kan heel eenvoudig met het programma Schijfopruiming dat in Windows zit en is wel zo veilig. Hoe dat te doen staat hier omschreven in het stukje onder Schijfopruiming tot en met het plaatje en is eenvoudig te doen: https://www.schoonepc.nl/windows7/schijfopruiming_schijfdefragmentatie.html
Bij problemen is het altijd handig om voor de zekerheid eerst even met de virusscanner die op de pc zit te scannen en vervolgens eventueel nog met de gratis versie van Mbam.
Ook kunt u heel eenvoudig de pc op fouten controleren en die laten herstellen door schijfcontrole. Hoe dat werkt staat hier omschreven eveneens eenvoudig te doen (het scannen niet onderbreken en kan een poosje duren): https://support.microsoft.com/nl-nl/kb/2641432
Ik zou inderdaad onbekenden niet zomaar in mijn computer laten via telefonisch contact.
Om de pc eventueel sneller te laten opstarten kunt u lezen onder "Het automatisch met windows opstarten uitschakelen" hoe dit te doen. Eveneens snel gepiept en eenvoudig te doen, kijk hier even scrollen naar Het automatsich....  etc.: https://www.schoonepc.nl/windows7/msconfig.html

la
door laurina2 Sep 6, 2016 om 11:27
142 Antwoorden / 70 Vragen

Dag Aurora1,
ik heb een van je tips opgevolgd,de schijfcontrole.
Hier zijn geen fouten o.i.d. aangetroffen.Defr.doe ik op gezette tijden,virus beschermer heb ik van xs4all F-secure ,die automatisch alles controleert en up-dateted.Verder doe ik ook zo nu en dan controle met Ccleaner.
De up-dates van Microsoft gaan ook automatisch.
Het is en blijft voor mij een raadsel hoe het ding zelf in veilige modes stond.Natuurlijk heb ik het zelf gedaan maar voel mij totaal onschuldig:>))Vandaar dat ik niet begreep wat eraan de hand was.
Blijft het trage van het apparaat maar ik zie het niet zitten te formatteren zoals een van de helpers voorstelt.Daar ben ik echt te a-technisch voor in deze materie.
Het wordt sparen voor een eventuele nieuwe p.c. maar daar heb ik de tijd wel mee,zolang het ding het blijft doen.
Dank voor alle tips en moeite,

met groet Laurina

aurora1
door aurora1 Sep 6, 2016 om 14:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U bent dus al een stap verder: geen fouten gevonden.
Ik zou toch ook nog eens kijken bij de laatste gegeven link over dat automatisch mee opstarten. Misschien draaien er nogal wat programma's op de achtergrond mee die de pc vertragen. Als ook veel op automatisch updaten staat dan heeft zo'n pc het natuurlijk vaak druk met het controleren.....
Met de schijfopruiming in Windows kunt u ook oude herstelpunten verwijderen en het laatste herstelpunt laten staan.
Misschien dat met een paar simpele handelingen de pc toch sneller wordt. Controleer ook eens of er veel stof bij de ventilator zit, dan dat schoonmaken.
Verder even de tip over windows defender lezen. Overigens staat die bij mij (W7) er ook nog (naast Avast) op en geeft geen problemen.
Het kan natuurlijk ook zijn dat die Powerline voor vertraging zorgt, en dat wordt niet opgelost door een nieuwe pc.
Een nieuwe pc kopen terwijl de huidige niet defect is lijkt me wat overdreven....
Lees ook even de 3e reactie op deze vraag van 28-9 13.30 uur, beginnend met "voordat je moeilijk gaat doen" , dat is een tip van @gsm dacht ik maar er staat nu een andere naam: https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/computers-telefonie/zeer-traag-opstarten-pc

la
door laurina2 Sep 6, 2016 om 15:38
142 Antwoorden / 70 Vragen

Aurora,ik heb ontdekt dat bij de computer opstart ,service hele rijen aangevinkt staan.
Bij opstarten staan er 11 met sleutel?HKLM/software microsoft
De onderste regel heet dixiDJ.
Ik vermoed dat dit niet deugt en er een monteur naar moet laten kijken.Ik zelf durf niets uit te vinken want ik weet eerlijk gezegd dan niet wat ik aan het doen ben en de boel in het honderd laat lopen.
Al met al ben ik met je tips wel wijzer geworden maar bang voor het ding:>))
Ik denk dat ik eens een computercursus ga nemen.
Ook heb ik gezocht naar de malware virus verwijderaar maar die is niet gratis.

Met groet Laurina

aurora1
door aurora1 Sep 6, 2016 om 22:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Via Msconfig in het tabblad Opstarten staan mogelijk ook Adobe Reader, Silverlight, het programma van uw printer, Java,  Blue Tooth en meer zaken die u alleen af en toe nodig heeft. Die kunt u rustig uitvinken, dan toepassen en ok aanklikken. Schrijf eventueel op wat u uitvinkt.
Dat uitvinken betekent alleen dat die programma's niet meer mee opstarten en dus ook niet meer op de achtergrond meedraaien.
Als u een programma nodig heeft dan gaat dat vanzelf, u hoeft dan niet eerst dat programma in Opstarten aan te vinken.
Zie ook de tips van @marita5. Registersleutels afblijven evenals van Services (tabblad services).
En inderdaad eens scannen met de genoemde programma's.

marita5
door marita5 - Sep 6, 2016 om 16:26
11526 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Laurina2 ,

Aanvulling op uw reactie naar Aurora1 : .Ook heb ik gezocht naar de malware virus verwijderaar maar die is niet gratis.

Malwarebytes is wel gratis , zie hier klik op de rode regel en kies gratis ( let op tijdens het downloaden vinkjes weg halen,  meestal bij het laatste staat er een vinkje proefversie premium haal daar het vinkje weg ) laat een scan lopen , bij tandwiel kunt u de instellingen aanpassen .

https://nl.malwarebytes.com/antimalware/

Download ook adwcleaner kies eerst voor opslaan en dan op uitvoeren ( adwcleaner vind u dan terug openen verkenner en dan download ) .

http://www.gratisvirusscanner-downloaden.nl/gratis-malwarescanners/adwcleaner-handleiding/

Betreft dit : sleutel HKLM blijf daar maar vanaf , heeft te maken met het register .