mjvanderwerf
door mjvanderwerf Aug 13, 2011 om 16:54
Computers & telefonie

Partities maken

Hallo,
ik wil de hard-disk verdelen in een C-partitie en een D-partitie.
Ik heb windows Vista home premium.
Ik vond de Partition Manager, maar die gaf problemen.
Weet iemand (een liefst makkelijke) oplossing ?
Bij voorbaat dank en een prettig weekend toegewenst door
MJ.

6828 26 Rapporteer

freya
door freya - Aug 13, 2011 om 17:19
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo mjvanderwerf,

Die functionaliteit zit gewoon 'standaard' in Windows Vista. Ga naar Configuratiescherm > (klassieke weergave) > Systeembeheer > Computerbeheer > Schijfbeheer en je vindt daar je schijf (of schijven) terug. Van elke schijf kun je precies zien welke partities er aanwezig zijn.

Als je daar aan gaat sleutelen, zorg dan wel dat je een backup hebt van alle belangrijke zaken. Je zal niet de eerste zijn die alles kwijtraakt door een verkeerde handeing....

m.vr.gr. Freya

mjvanderwerf
door mjvanderwerf - Aug 13, 2011 om 17:31
525 Antwoorden / 385 Vragen

Dank Freya,
moioi overzicht van wat ik nu heb.
De C-drive omvat de hele harde schijf (1 TB) en daar wil ik graag een deel van gebruiken als data-opslag, zodat als ik een herinstallatie zou moeten uit voeren,
die data bewaard blijven.
De dvd-lezer is al de D drive.
Hoe pak ik dit aan ?
Met de partition-manager heb ik vroeger als eens (XP ?) een tweede partitie aangemaakt.
MJ.

edrick3
door edrick3 - Aug 13, 2011 om 17:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo mjvanderwerf,

Hoe je dit moet doen kun je hier lezen.

Suc6

freya
door freya - Aug 13, 2011 om 19:06
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@mjvanderwerf:

Via de 'link' van edrick3 kun je alle benodigde informatie vinden. Feitelijk komt het er op neer dat je eerst de huidige C: partitie verkleint en vervolgens in de ontstane vrije ruimte een nieuwe partitie aanmaakt.

Over 'driveletters' hoef je je geen zorgen te maken, die kun je later altijd weer aanpassen. Je C: partitie blijft uiteraard C:, maar de nieuwe partitie zal dan D: worden. De DVD-lezer wordt dan E:. Dat die DVD-lezer voorheen D: was en na de toevoeging van de nieuwe partitie E: wordt is geen enkel probleem.

Freya

mjvanderwerf
door mjvanderwerf - Aug 14, 2011 om 15:18
525 Antwoorden / 385 Vragen

Hartelijk dank beiden;
het is uitstekend (zonder ongelukken) gelukt !
Voor wat er nog rest : PRETTIG WEEKEND !
MJ.

freya
door freya - Aug 14, 2011 om 17:39
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mjvanderwerf schreef op zondag 14 aug 2011, 15:18]Hartelijk dank beiden;
het is uitstekend (zonder ongelukken) gelukt !
Voor wat er nog rest : PRETTIG WEEKEND !
MJ.
Goed om te horen dat het allemaal gelukt is en bedankt voor het terugmelden.

Freya

qp
door qpc - Aug 15, 2011 om 12:46
203 Antwoorden / 0 Vragen

Heel fijn dat het meteen zonder problemen gelukt is, maar even een BELANGRIJKE tip voor mensen die dit lezen en ook willen gaan doen:
EERST een schijfcontrole uitvoeren voordat je gaat partitioneren!

natuurmens
door natuurmens - Aug 15, 2011 om 13:10
158 Antwoorden / 4 Vragen

Met een 1 TB zou ik ook een partitie aanmaken voor je documenten. Handig als het systeem vaalt is het nog mogelijk om bij je documenten te kunnen komen 150 GB voor de eerste is genoeg dus en soms handig andere programma's in andere partitie te installeren.

benie015
door benie015 - Aug 15, 2011 om 15:05
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mjvanderwerf schreef op zaterdag 13 aug 2011, 16:54]Hallo,
ik wil de hard-disk verdelen in een C-partitie en een D-partitie.
Ik heb windows Vista home premium.
Ik vond de Partition Manager, maar die gaf problemen.
Weet iemand (een liefst makkelijke) oplossing ?
Bij voorbaat dank en een prettig weekend toegewenst door
MJ.

wat ik mij afvraag waarom mensen in hemelsnaam een c schijf in partities willen delen
ik, heb een c schijf van 80 gb en een d schijf van 1 terabite
voor een 40 a 50 euro heb je een kleine schijf waar je windows op instaleerd
en de grote schijf als d schijf gebruikt
als je c schijf die je in stukken partitioneert en hij crascht dan ben je toch alles kwijt

benie015
door benie015 - Aug 15, 2011 om 15:10
5 Antwoorden / 1 Vragen

en ik heb ook nog een nas netwerkhardeschijf van 1 terabyt een duo in raid 1
als er 1 crasht dan neemt de andere het auto over en heb ik nog een backup
hij zet bestanden op de 2 schijven tegelijk weg

edrick3
door edrick3 - Aug 15, 2011 om 15:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=benie015 schreef op maandag 15 aug 2011, 15:10]en ik heb ook nog een nas netwerkhardeschijf van 1 terabyt een duo in raid 1
als er 1 crasht dan neemt de andere het auto over en heb ik nog een backup
hij zet bestanden op de 2 schijven tegelijk weg

Dat is allemaal fijn voor jou, maar TS heeft hier niet veel aan.
Die heeft trouwens zijn probleem al opgelost, hoor.

bo
door bovenopgrunn - Aug 15, 2011 om 15:29
11 Antwoorden / 0 Vragen

freya en edrick3 bedankt , het is zelfs mij gelukt.
de één vraagt en de ander sluipt mee. lach.

edrick3
door edrick3 - Aug 15, 2011 om 15:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@bovenopgrunn,

Nou, dat is geen probleem hoor.
Dat is ook de bedoeling.

Met vr.gr.

se
door sevenstone - Aug 15, 2011 om 16:35
4 Antwoorden / 0 Vragen

Windows maakt een extra partitie virtueel aan, dat betekend dat wanneer je windows opnieuw gaat installeren en de harde schijf wordt geformateerd de extra partitie ook wordt geformateerd. Dit is mij overkomen. Ik heb nu een extra partitie aangemaakt met het programma Paragon Paritie Maneger, Dit programma maakt een vaste partitie aan.

qp
door qpc - Aug 15, 2011 om 17:05
203 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=sevenstone schreef op maandag 15 aug 2011, 16:35]Windows maakt een extra partitie virtueel aan, dat betekend dat wanneer je windows opnieuw gaat installeren en de harde schijf wordt geformateerd de extra partitie ook wordt geformateerd. Dit is mij overkomen. Ik heb nu een extra partitie aangemaakt met het programma Paragon Paritie Maneger, Dit programma maakt een vaste partitie aan.

Geen idee wat jij verkeerd hebt gedaan waardoor dit bij jou is overkomen, maar jouw verhaal klopt niet. Je kan vanuit Windows gewoon partities aanmaken en daarna zelf bepalen welke partitie je wilt formateren, verwijderen of opnieuw installeren. Dit zonder enkel risico dat een andere partitie dan welke je selecteert, daardoor ook verdwijnt.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Aug 15, 2011 om 22:46
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=sevenstone schreef op maandag 15 aug 2011, 16:35]Windows maakt een extra partitie virtueel aan, dat betekend dat wanneer je windows opnieuw gaat installeren en de harde schijf wordt geformateerd de extra partitie ook wordt geformateerd. Dit is mij overkomen. Ik heb nu een extra partitie aangemaakt met het programma Paragon Paritie Maneger, Dit programma maakt een vaste partitie aan.Dat doet Windows niet, maar de niet zo snuggere computer fabrikant. Met die partitie kon je de PC terug zetten naar de staat waarin je hem kocht, complete onzin, fabrikanten zouden gewoon Windows op disc erbij moeten leveren, zodat je echt een schone installatie kan doen.

freya
door freya - Aug 15, 2011 om 22:57
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op maandag 15 aug 2011, 22:46][quote=sevenstone schreef op maandag 15 aug 2011, 16:35]Windows maakt een extra partitie virtueel aan, dat betekend dat wanneer je windows opnieuw gaat installeren en de harde schijf wordt geformateerd de extra partitie ook wordt geformateerd. Dit is mij overkomen. Ik heb nu een extra partitie aangemaakt met het programma Paragon Paritie Maneger, Dit programma maakt een vaste partitie aan.Dat doet Windows niet, maar de niet zo snuggere computer fabrikant. Met die partitie kon je de PC terug zetten naar de staat waarin je hem kocht, complete onzin, fabrikanten zouden gewoon Windows op disc erbij moeten leveren, zodat je echt een schone installatie kan doen.
Tja, maar dan is het geen OEM-versie meer en wordt de prijs van je computer+Windows een stukje hoger....

Freya

qp
door qpc - Aug 15, 2011 om 23:07
203 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=freya schreef op maandag 15 aug 2011, 22:57][quote=lekkerisdat schreef op maandag 15 aug 2011, 22:46][quote=sevenstone schreef op maandag 15 aug 2011, 16:35]Windows maakt een extra partitie virtueel aan, dat betekend dat wanneer je windows opnieuw gaat installeren en de harde schijf wordt geformateerd de extra partitie ook wordt geformateerd. Dit is mij overkomen. Ik heb nu een extra partitie aangemaakt met het programma Paragon Paritie Maneger, Dit programma maakt een vaste partitie aan.Dat doet Windows niet, maar de niet zo snuggere computer fabrikant. Met die partitie kon je de PC terug zetten naar de staat waarin je hem kocht, complete onzin, fabrikanten zouden gewoon Windows op disc erbij moeten leveren, zodat je echt een schone installatie kan doen.
Tja, maar dan is het geen OEM-versie meer en wordt de prijs van je computer+Windows een stukje hoger....

Freya

Dan is het nog steeds een OEM versie, maar een duurdere vorm....
Voor een originele OEM DVD betaal je als leverancier ongeveer € 75,- aan MS en voor een pre-install OEM versie betaald de fabrikant van het apparaat net iets meer dan € 30,- aan Microsoft.

freya
door freya - Aug 15, 2011 om 23:19
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@qpc:

Waar het om gaat is, dat consumenten een zo goedkoop mogelijke computer willen en dat fabrikanten er dus alles aan doen om een zo goedkoop mogelijk product op de markt te brengen. Ergo, dan krijg je dus dat op dit soort zaken wordt bezuinigd...

Freya

qp
door qpc - Aug 16, 2011 om 01:27
203 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=freya schreef op maandag 15 aug 2011, 23:19]
@qpc:

Waar het om gaat is, dat consumenten een zo goedkoop mogelijke computer willen en dat fabrikanten er dus alles aan doen om een zo goedkoop mogelijk product op de markt te brengen. Ergo, dan krijg je dus dat op dit soort zaken wordt bezuinigd...

Freya

Dat klopt... Ligt dus aan de consument zelf, zij hebben er niet meer geld voor over en de fabrikant speelt daar dan natuurlijk op in.
Beetje vreemd dat de 'klant' dan achteraf er over gaat klagen dat er geen DVD bij zit, dan had de klant er maar meer geld voor over moeten hebben.

se
door sevenstone - Aug 16, 2011 om 15:03
4 Antwoorden / 0 Vragen

In Windows 7 staat in het configuratie scherm patritie maken op harde schijf duidelijk:
Wilt u een virtuele partitie aanmaken?
Dus wat ik toen gemaakt had was een virtuele partitie die bij het op nieuw formateren van de C schijf ook wordt geformateerd en alle data weg.

Gr.Paul

qp
door qpc - Aug 16, 2011 om 15:34
203 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=sevenstone schreef op dinsdag 16 aug 2011, 15:03]In Windows 7 staat in het configuratie scherm patritie maken op harde schijf duidelijk:
Wilt u een virtuele partitie aanmaken?
Dus wat ik toen gemaakt had was een virtuele partitie die bij het op nieuw formateren van de C schijf ook wordt geformateerd en alle data weg.

Gr.Paul

Vreemd, dat heb ik nog nooit in geen enkele versie van Windows in het configuratiescherm zien staan.
Ik vermoed toch echt dat dit een toegevoegde functie van een ander programma is geweest.

freya
door freya - Aug 16, 2011 om 16:19
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@qpc:

Wellicht bedoelt sevenstone een virtuele schijf zoals je die met DaemonTools, CloneDrive of Alcohol120% kunt aanmaken....

Freya

se
door sevenstone - Aug 16, 2011 om 17:28
4 Antwoorden / 0 Vragen

qpc: dit staat in Windows 7 Configuratie scherm, Systeem en veiligheid, Systeembeheer.

Gr.Paul

qp
door qpc - Aug 16, 2011 om 21:00
203 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=sevenstone schreef op dinsdag 16 aug 2011, 17:28]qpc: dit staat in Windows 7 Configuratie scherm, Systeem en veiligheid, Systeembeheer.

Gr.Paul

Ik begrijp nu wat je bedoelt. Jij bedoelt de VHD die in Windows (Prof en Ultimate) zit. Deze 'virtuele' harddisk is zoals de naam ook al aangeeft VIRTUEEL, dus 'schijnbaar, niet detecteerbaar, niet echt'.
Met andere woorden; er wordt GEEN partitie aangemaakt, maar er wordt op een bestaande partitie een (softwarematige) omgeving gecreeerd, waarin software kan draaien ALSOF het op een echte andere harde schijf (of computer)geinstalleert is. Dit heb je dus verward met partitioneren en dan is het ook helemaal logisch dat je ALLES kwijt bent als je de schijf formateert, want die virtuele schijf is niks anders dan een stukje software wat je ook verwijderd door het formateren......

edrick3
door edrick3 - Aug 17, 2011 om 10:40
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@@@,

ter info: alleen vandaag! Klik hier.

Met vr.gr.