barnhoorn
door barnhoorn Apr 7, 2010 om 09:34
Computers & telefonie

PC aansluiten op TV

Ik wil mijn PC aansluiten op mijn TV. Op de videokaart zit een S-video aansluiting met 7pins. Op mijn TV heb ik 3 tulpaansluitingen met wit/rood/geel. Ik heb een kabel met een 7pins s-video aansluiting en aan de andere kant een rode/groene/blauw tulpaansluiting.
Heb ik wat aan deze kabel? Hoe ga ik het beste te werk?

14401 22 Rapporteer

freya
door freya - Apr 7, 2010 om 09:48
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo barnhoorn,

Nee, daar heb je niet zoveel aan. Wat aan die kabel zit, zijn gescheiden signalen van het beeld, die tesamen het videobeeld moeten maken en wat er aan je TV zit is één compleet videosignaal (de gele) en twee audiosignalen (de rode en de witte).

Heb je niet nog een vrije scartaansluiting op de TV zitten? Vaak zitten er in een scartaansluiting meerdere soorten aansluitingen. B.v één scartaansluiting met composiet video en geluid en daarnaast nog een aansluiting voor b.v. RGB signalen. Een andere scartaansluiting heeft daarnaast b.v. ook nog een s-video ingang. Je zult dat in de handleiding van de TV moeten kunnen terugvinden.

m.vr.gr. Freya

Jeannetims
door Jeannetims - Apr 7, 2010 om 13:07
51 Antwoorden / 3 Vragen

Zit er geen monitor-aansluiting op je tv? Op mijn televisie wordt deze aangeduid met 'pc'. Je kunt de tv dan als extern beeldscherm gebruiken. Zie http://commons.wikimedia.org/wiki/File:VGA_connector_%CE%940052.jpg. Wat je dan nodig hebt is de huidige vga kabel die nu van je pc naar je monitor loopt of er een extra kopen. Er bestaat een vga-kabel met een zg.splitter waarmee je én de tv én de monitor aan kunt sluiten.

ko
door koalabear - Apr 7, 2010 om 13:14
6 Antwoorden / 0 Vragen

Het makkelijkste is als je een TV hebt met HDMI ingang. En als je dan ook een PC hebt met een videokaart met HDMI dan kun je de PC zonder problemen, en ook niet onbelangrijk, zonder verlies aansluiten.

Op die manier sluit ik de laptop altijd op de TV :)

Gebruik je echter de oudere S-Video o.i.d. dan kun je waarschijnlijk de letters op 'oudere' TVs niet lezen omdat deze veel minder pixels hebben en het een beetje 'blurry' uitziet.

sympathy
door sympathy - Apr 7, 2010 om 13:17
5 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo,

Ook ik vraag me al enige tijd af hoe ik via mijn tv de programma's kan zien die ik nu alleen nog via pc/internet en sites als uitzendiggemist kan openen. Zou het makkelijkst zijn als ik één of andere kabel (of liever nog draadloos) de tv aan mijn pc kan koppelen, heb alleen geen idee wat ik daar nu precies voor moet doen. De informatie van freya helpt me niet echter verder.

dv
door dvangorsel - Apr 7, 2010 om 13:26
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik werk al enkele jaren met PCZapper en dat werkt prima.Als je via google pczapper ingeeft dan krijg je alle informatie.
Dies

hendrikbos
door hendrikbos - Apr 7, 2010 om 13:29
113 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=freya schreef op woensdag 7 apr 2010, 09:48]Hallo barnhoorn,

Nee, daar heb je niet zoveel aan. Wat aan die kabel zit, zijn gescheiden signalen van het beeld, die tesamen het videobeeld moeten maken en wat er aan je TV zit is één compleet videosignaal (de gele) en twee audiosignalen (de rode en de witte).

Heb je niet nog een vrije scartaansluiting op de TV zitten? Vaak zitten er in een scartaansluiting meerdere soorten aansluitingen. B.v één scartaansluiting met composiet video en geluid en daarnaast nog een aansluiting voor b.v. RGB signalen. Een andere scartaansluiting heeft daarnaast b.v. ook nog een s-video ingang. Je zult dat in de handleiding van de TV moeten kunnen terugvinden.

m.vr.gr. Freya

Waarom is het bovenstaand antwoord negatief beoordeeld? En dat, terwijl het een afdoend en pracktisch antwoord is. Hoogstens had er nog bij gekund, dat in elke doehetzelf markt wel een verloopconnector (S-Video -> SCART) te koop is, waarmee het mogelijk is om een S-Video signaal aan te sluiten op een SCART-aansluiting. Maar (zoals hier boven al is opgemerkt) je moet voor alle zekerheid bij de technische gegevens in de handleiding van de TV controleren of de SCART-ingang inderdaad S-video ondersteund.

Succes!

Met vriendelijke groet,
Hendrik

fe
door feminem - Apr 7, 2010 om 13:29
2 Antwoorden / 2 Vragen

als ik me niet vergis, zit er op de tv ook een geel aansluitpunt, als je een s-videokabeltje haalt met een aansluiting voor op de pc, vraag dan voor de andere kant zo'n ander aansluitpunt.
2e optie is: een scartblokje ertussen zetten, dan haal je dus een s-videokabeltje met een scartblokje er al aan.
3e optie is zoals hierboven al gezegd werd; een videokaart met HDMI in je pc plaatsen, deze zijn bij gistron te verkrijgen al voor om en nabij de 50 euro....
Zolang ik niet weet wat voor tv je hebt, kan ik eigenlijk weinig info geven, zou je dit even willen vermelden? Wij doen hetzelfde als koalabeer, via HDMI aangezien we dan ook gelijk het geluid mee hebben via de home-cinema :)

ma
door madel - Apr 7, 2010 om 13:44
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=koalabear schreef op woensdag 7 apr 2010, 13:14]Het makkelijkste is als je een TV hebt met HDMI ingang. En als je dan ook een PC hebt met een videokaart met HDMI dan kun je de PC zonder problemen, en ook niet onbelangrijk, zonder verlies aansluiten.

Op die manier sluit ik de laptop altijd op de TV :)

Gebruik je echter de oudere S-Video o.i.d. dan kun je waarschijnlijk de letters op 'oudere' TVs niet lezen omdat deze veel minder pixels hebben en het een beetje 'blurry' uitziet.

HDMI is mooi als ik hem aansluit van de laptop, maar doe ik het vanaf de PC, dan heb ik wel beeld, maar geen geluid.

ko
door koalabear - Apr 7, 2010 om 13:48
6 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=madel schreef op woensdag 7 apr 2010, 13:44]
HDMI is mooi als ik hem aansluit van de laptop, maar doe ik het vanaf de PC, dan heb ik wel beeld, maar geen geluid.

Dat is mogelijk. Het is niet op alle videokaarten op de PC dat je ook het geluid mee kunt sturen. Maar zeker van de laatste 1-2 jaar zou het wel moeten kunnen, dan kun je via een kabeltje van het moederbord naar de videokaart de 'geluidskaart' met de videokaart verbinden.

En dan kan het soms ook nog liggen dat je tegen windows moet zeggen dat HDMI de standaard geluids-uitgang is.

erik008
door erik008 - Apr 7, 2010 om 13:58
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Uitleg van de kleuren.

TV
Geel Composiet video
Wit Audio Links
Rood Audio rechts

S-Video Kabel
Rood Beeld Roode pixels
Groen Beeld Groene pixels
Blauw Beeld Blauw pixels

Dit past dus niet op elkaar.
De kabel is voor een monitor met gescheiden kleuren ingangen.

S-video heeft als voordeel dat er ook nog een chrominantie signaal in zit.
Dit geeft meer gradaties in contrast.

Als je scart hebt op de tv kun je een verloop gebruiken van S-Video naar scart.
Heb je DVI op je video kaart kun je een verloop kopen naar hdmi

Vertel eens wat voor aansluitmogelijkheden je nog meer hebt voor een oplossing?

welcome
door welcome - Apr 7, 2010 om 14:11
39 Antwoorden / 2 Vragen

DE PC aansluiten is via de HDMI kabel en fluitje van een cent en ik doe dit al meer dan drie jaar. Ik heb ook een DVB-T kaart in mijn computer en gebruik hem via de EPG als video recorder met geweldig scherpe opnamen voor de vrije gratis ether ontvangst. Je PC moet wel het Window Media Center hebben. Ik las ook dat er problemen met het geluid zijn, maar voor de HDMI aansluiting moet je overschakelen naar digitaal geluid en het probleem is dan opgelost, wel dan de PC opnieuw starten.

freya
door freya - Apr 7, 2010 om 14:12
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=erik008 schreef op woensdag 7 apr 2010, 13:58]......
S-Video Kabel
Rood Beeld Roode pixels
Groen Beeld Groene pixels
Blauw Beeld Blauw pixels
.......
Ehhh... s-video is géén RGB hoor.

Freya

ru
door ruitenboer - Apr 7, 2010 om 14:16
64 Antwoorden / 1 Vragen

Het hangt natuurlijk wel af van wat je PC uitstuurt.
S-video stuurt niet automatisch het geluid mee naar je TV.en heeft normaal gesproken 4 pinnetjes.
Ik neem aan dat het kabeltje wat je nu hebt bij de videokaart van je PC hoorde?
Dan is de 7 pins connector bedoeld voor in de PC. Maar je hebt geen idee wat eruit komt. Aangezien rood/wit geluid zijn en geel video.

Ik denk dus dat je tulpjes rood groen blauw zijn bedoeld voor een monitor met RGB ingang.

De op je TV aanwezige tulpstekkers zijn
rood en wit voor geluid links en rechts
Geel voor video

Je zal dus op zoek moeten naar een kabeltje wat het signaal van je PC (7pins) ombouwt naar 4 pins S-video.

Je schrijft overigens niet of je TV een Scart heeft. Je kunt namelijk allerlei scart verloopjes kopen met ingangen voor S-Video en bv de rood-wit-gele (composiet video) waarbij je tevens nog kun schakelen tussen video in en video uit.

Is het anders een oplossing om een coverter van USB naar Composiet+audio links/rechts aan te schaffen?

Lees anders zelf eens http://www.weethet.nl/dutch/video_connect_pc2tv.php waar je meer over het type signalen kan lezen.

erik008
door erik008 - Apr 7, 2010 om 14:22
1401 Antwoorden / 25 Vragen

@freya

Je hebt gelijk.

Groen is Y
Blauw is Pb
Rood is Pr

De Y staat voor het helderheidssignaal. Pb en Pr zijn de kleursignalen. alle drie ontrokken uit het oorspronkelijke RGB signaal.

ru
door ruitenboer - Apr 7, 2010 om 14:34
64 Antwoorden / 1 Vragen

@ Freya en Erik008
7 polige S-Video
Pin
1 Aarde (Y)
2 Aarde (C)
3 Helderheid (luminantie) en synchronisatie-informatie (zwart-wit)
4 Kleurinformatie (chrominantie)
5 -
6 Composiet Video
7 Aarde

4 polig
1: Aarde (Y)
2: Aarde (C)
3: Helderheid (luminantie) en synchronisatie-informatie (zwart-wit)
4: Kleurinformatie (chrominantie)

Het zou ook best kunnen zijn dat de S-Video uitgang van de PC geen S-Video standaard is maar alleen het verloopje voor het RGB signaal.

freya
door freya - Apr 7, 2010 om 14:48
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=erik008 schreef op woensdag 7 apr 2010, 14:22]......
Groen is Y
Blauw is Pb
Rood is Pr

De Y staat voor het helderheidssignaal. Pb en Pr zijn de kleursignalen. alle drie ontrokken uit het oorspronkelijke RGB signaal.
En dat zijn de benamingen voor een 'Component' aansluiting en dat zit ook niet in een s-video aansluiting. (daar heb je niet eens genoeg pinnen voor om die signalen er nog aan toe te voegen)
De pinnummering van een 7-pins s-video aansluiting is:

1. aarde
2. aarde
3. luminance
4. chrominance
5. (not connected)
6. composiet video
7. aarde

Daar past toch echt Y, Pb, en Pr niet meer bij hoor.

Freya

erik008
door erik008 - Apr 7, 2010 om 16:10
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Hier nog een link waar een en ander uitgelegd wordt.

Ik denk dat die vreemde kabel barnhoorn niet verder helpt.

Zelf heb ik voor €5 een s-video kabel gelegd tussen tv en pc.
Een test met composiet (gele stekkers) vond ik onder de norm.
En een audio kabel naar de stereo toren.
Dat werkt al jaren goed.

Als dat er niet op zit, eventueel een verloop naar scart.
Maar er zijn ook Tv's die s-video op scart niet slikken.
Dan zit je vast aan een composiet naar scart kabel.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 7, 2010 om 22:58
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Barnhoorn:

Jij en ik zitten met het probleem dat S-Video geen geluid ondersteunt. Zoals Erik het doet is een mogelijkheid, doch je zit altijd met dubbele kabels, totdat je overgaat (PC én TV) op HDMI. Nu zit op de laptop/pc een 7-polige en op de TV een 4 polige S-video aansluiting. Probleem.

Voor die enkele keer dat ik uitzending gemist wil zien wanneer ik de uitzending niet zelf op DVD+RW heb opgenomen, maak ik geen heisa. Dan wacht ik liever tot de noodzaak er is om een nieuwe laptop te kopen.

Hardware ERror MAN.

karelstromph
door karelstromph - Apr 8, 2010 om 03:37
95 Antwoorden / 5 Vragen

Op een modern TV-toestel zit een monitoraansluiting. Dezelfde kabel dus die van je PC naar je monitor loopt.

Voorts is de vraag wat je beoogt. Wil je (alleen) films afspelen?

Er zit op een modern TV een z.g.n. USB-aansluiting. Als je die hebt, gebruik die.

Ik heb een USB HD die ik op mijn TV afspeel.

Helaas is het eenrichtingsverkeer: je kunt via de USB aansluiting WEL afspelen, maar niet opnemen.

Sterkte ermee, Karel

koppok
door koppok - Apr 8, 2010 om 08:53
3 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=feminem schreef op woensdag 7 apr 2010, 13:29]als ik me niet vergis, zit er op de tv ook een geel aansluitpunt, als je een s-videokabeltje haalt met een aansluiting voor op de pc, vraag dan voor de andere kant zo'n ander aansluitpunt.
2e optie is: een scartblokje ertussen zetten, dan haal je dus een s-videokabeltje met een scartblokje er al aan.
3e optie is zoals hierboven al gezegd werd; een videokaart met HDMI in je pc plaatsen, deze zijn bij gistron te verkrijgen al voor om en nabij de 50 euro....
Zolang ik niet weet wat voor tv je hebt, kan ik eigenlijk weinig info geven, zou je dit even willen vermelden? Wij doen hetzelfde als koalabeer, via HDMI aangezien we dan ook gelijk het geluid mee hebben via de home-cinema :)

Ik had hetzelfde probleem voor een playstation aansluiten, voor 1,14 zo'n blokje bij de Action* en 3,79 (Action*) een scart splitter (7 aansluitingen 2x3 Tulp in, 3x Scart in, 1x3 tulp uit en 1 Scart uit) met schakelaar gekocht.
Toen zoonlief daar de smaak te pakken van had wilde hij ook wel een HD-Recorder (Vergeet dat maar!).
Via de HDMI aansluiting een kabeltje (standaard bij de HD Recorder) naar de PC en via Wlan naar zijn PC omgekeerd (3x tulp) naar Scart in opening 3 aangesloten! (Action* 2,73).
Uitgang HDMI ingesteld op ESP Mode (Slechtere kwaliteit beeld dan HSP) maar dat verschil zie je niet op een 36cm beeldbuis TV).
Nu heeft de rest op de woensdag middag en het weekeinde een wat trager internet, maar de "Winkel oplossing was 215,- euro geweest!".
Laten we eerlijk zijn, 27Mbit is nog altijd 500% sneller dan de 54Kbit modem van vroeger.

* Ik weet alleen niet of de Action die artikelen nog heeft, wel heb ik er recentelijk voor 23,71€ : 2 usb toetsenborden, 4 optical usb muizen, 2 x 10m Lankabels en 4x 5m en 1 6x usb splitter met voeding gehaald. Daardoor is het heen en weer lopen naar de printer met een usbstick en sd-kaart afgelopen. Die staat nu in de bezemkast net als de voorraad papier, fotopapier, enveloppen en inkt cartridges.
Geen printer geluiden en piepende computer kastdeuren meer in de woonkamer.
Nadeel: Zoon en dochter moeten aangeven waar ze tegelijk naar willen kijken en wij moeten hem starten.

Logisch nadenken bespaard een heleboel euro's!

ge
door geminialpha - Apr 8, 2010 om 18:09
10 Antwoorden / 3 Vragen

Een verwante vraag, want ik wil mijn notebook ook graagop mijn tv aansluiten...
Mijn Medion Notebook heeft voor beeld alleen een vga uitgang (voor een externe monitor) en voor geluid een dubbele jack aansluiting, normaliter voor een headset (dwz 1 ingang voor microfoon en 1uitgang voor hoofdtelefoon).
De lcd tv heeft 2 bezette scart ingangen, meerdere vrije hdmi ingangen, een
s-video ingang en geel wit rood cinch ingangen.
Wat voor interface kastje kan ik het beste kopen voor het best haalbare beeld? Ik waardeer een praktisch antwoord. Bedant voor het meedenken.
Ruud.

welcome
door welcome - Apr 8, 2010 om 18:30
39 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=geminialpha schreef op donderdag 8 apr 2010, 18:09]Een verwante vraag, want ik wil mijn notebook ook graagop mijn tv aansluiten...
Mijn Medion Notebook heeft voor beeld alleen een vga uitgang (voor een externe monitor) en voor geluid een dubbele jack aansluiting, normaliter voor een headset (dwz 1 ingang voor microfoon en 1uitgang voor hoofdtelefoon).
De lcd tv heeft 2 bezette scart ingangen, meerdere vrije hdmi ingangen, een
s-video ingang en geel wit rood cinch ingangen.
Wat voor interface kastje kan ik het beste kopen voor het best haalbare beeld? Ik waardeer een praktisch antwoord. Bedant voor het meedenken.
Ruud.

http://www.rotor.eu/multimedia/?page=vga2hdmi.php&gclid=CM3rjNjC96ACFdyX2AodwQLImA
Kijk eens op deze site: