shadowman
door shadowman Jan 11, 2008 om 08:10
Computers & telefonie

PC in de slaapstand

Hallo iedereen

Mijn vraag is het volgende kun je de computer altijd op de slaapstand zetten in plaats van hem iedere keer aan en uit te zetten want het gaat natuurlijk veel sneller als je de computer uit de slaapstand haalt of heeft dit nadelige gevolgen voor het een of ander op de pc. De slaapstand schakelt de pc namelijk ook uit.
Ik kijk uit naar jullie reacties.

Groetjes Shadowman

1878 27 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 11, 2008 om 09:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Shadowman,

Kijk even op:

EenVorigDraadje

en lees dan met name het antwoord van collega labswans.

Met collegiale groet, Read3.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2008 om 09:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hmm.. resren zijn natuurlijk resten.

Freya

ve
door verwijderd - Jan 11, 2008 om 10:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een helder en nuttig advies van Freya (zoals gewoonlijk).

Niettemin leeft bij mij nog de volgende vraag. Tenzij ik ook m'n kabelmodem uitzet, ontwaakt m'n pc na enkele minuten automatisch uit de slaapstand. Hoe kan de pc pas weer uit slaapstand/stand-by halen door bijv. ENTER te geven?

ve
door verwijderd - Jan 11, 2008 om 10:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

@dolor,

Dat komt omdat het modem regelmatig even op de netwerkkabel 'kijkt' of er soms communicatie met de computer/laptop mogelijk is. Deze 'activiteit' op de netwerkkabel wordt door de computer waargenomen en daardoor start de computer dus weer op. Dit is mogelijk omdat er in het BIOS van de computer een optie 'Wake on LAN' ingesschakeld staat.
Wil je dit dus voorkomen, dan zul je die optie 'uit' moeten zetten in het BIOS.

Freya

ve
door verwijderd - Jan 11, 2008 om 11:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vaak is het de netwerkadapter die de PC uit de standby haalt.
Klik met de rechtermuisknop op Computer (in het Startmenu).
Kies dan Beheren en open Apparaatbeheer.
Zoek de Netwerkadapters en klik op het + teken.
Dubbelklik een netwerkadapter en kijk op tabblad Energiebeheer.
Hier mag GEEN vinkje staan bij: Dit apparaat mag de computer uit stand-by halen.
GSM

Mijn reactie:

Op het tabblad "Energiebeheer" staat onder "Wake on LAN" een vinkje vóór elke van de volgende drie opties: >Wake on bij gericht pakket< ; >Wake on bij Magic Packet< ; >Wake On Magic Packet vanuit status uitgeschakeld<.

Klinkt allemaal zeer ingewikkeld, dus mijn vraag is: Wat moet er nu wel of niet uitgeschakeld worden?

@Freya

Wijzigingen in het BIOS aanbrengen durf ik niet goed. Is de geadviseerde methode van GSM een optie en wat moet er dan uitgeschakeld worden van de 3 mogelijkheden?

ve
door verwijderd - Jan 11, 2008 om 12:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals wel vaker zijn er meerdere oplossingen mogelijk. Je kunt het ook op de door GSM beschreven methode oplossen. Je kunt gewoon al die vinkjes vóór wake on.... weghalen.

Freya

ve
door verwijderd - Jan 11, 2008 om 12:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Perfect; dank aan zowel Freya als aan GSM!

ve
door verwijderd - Jan 11, 2008 om 12:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hartelijk bedankt voor jullie antwoord van zowel Freya en Read ik denk dat ik overdag de slaapstand gebruik en voor het naar bed gaan helemaal uit zal zetten.

Groetjes Shadowman.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2008 om 12:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Shadowman,

De slaapstand is natuurlijk een uitstekende methode om de boel even uit te schakelen wanneer je de computer/laptop even niet nodig hebt. Het is echter af te raden om deze methode altijd te gebruiken.
Windows is namelijk niet zo heel erg zorgvuldig wanneer het gaat om het opruimen van niet meer in gebruik zijnde resources. Dus er blijven altijd wel resren van programma's die niet meer in gebruik zijn  in het geheugen achter. Op den duur wordt het systeem dus sloom en traag.
Mijn advies zou zijn, gebruik de slaapstand overdag zo vaak je wilt, maar sluit aan het eind van de dag de computer/laptop gewoon helemaal af en begin de volgende dag met een 'frisse' Windows.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Jan 11, 2008 om 14:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Welk ps gebruik je computer?

Met xp zet ik hem altijd in slaapstand en de stroom sluit ik af, dan gebruikt je totaal geen stroom en de computer start gewoon snel op als je de stroom schakelaar weer aan zet en op de frontknop 1 maal indrukt.

Succes valerius

ve
door verwijderd - Jan 11, 2008 om 15:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Hallo Shadowman,

Ik bezit een Paradigit computer van ca. 6 jaar en gebruik Windows Professional 2000 plus Office Professional 2003. Een PC met zeer veel problemen in de afgelopen jaren( o.a. 6 x harde schijf alleen moederbord is nog origineel), steeds bij het opstarten  softwareproblemen. Ik installeerde recentelijk voornoemde programma's van een orginele CD. Ik stapte over naar de slaapstand om te proberen of ik dan geen problemen zou krijgen.

En inderdaad geen centje pijn PC start goed op, geeft alleen altijd een fout in DOS aan. Dan druk ik op F1 geeft scherm ook aan en allees werkt feilloos.

Er is maar één nadeel de datum en tijd verspringen naar januari 1997. Voor de rest is dit gewoon een top keuze. Voordeel is ook als de PC via een uitschakelbaar stopcontact in- en uitgeschakelt wordt,  dat de PC opstart zodra de schakelaar van het stopcontact op aan gezet wordt.

De benodigde tijdsduur voor het opstarten is korter dan normaal. Dus gewoon doen.

Groeten,

Henri1942

ve
door verwijderd - Jan 11, 2008 om 15:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

zou hem voor de nacht uitzetten,en overdag kan je dat gewoon doen,ik heb het een keer gedaan,1 week lang,en de pc was trager,heeft mijn zoon de virus alles laten scannen,had ik wel 20 virussen en een stel trojaanpaarden,die gewoon je hele windows ingaan,daar zat ik met mijn pc,ik doe het nooit weer,maar dat is mijn ervaring,het hoeft niet te gebeuren,succes ermee.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2008 om 15:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

En virussen komen zomaar op je computer als je 'm in de slaapstand hebt staan??? Ja, ja en een olifant kan vliegen... Dan is er wel iets meer mis met je beveiliging denk ik. En dat heeft weer totaal niets met je slaapstand te maken.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2008 om 16:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Henri1942, koop even een nieuw batterijtje voor je moederbord, dan klapt die datum niet meer terug naar 1997. Die batterijtjes gaan zo'n 4 tot 5 jaar mee. Die moet dus na 6 jaar echt wel leeg zijn.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2008 om 17:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee,dat kan geen kwaat,doe ik al jaren,nooit problemen.Alleen als ik meerdere dagen weg ben dan gaat hij wel uit.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2008 om 17:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zeker KPN die moeilijk doet,dat is bekend.

KPN wat betekend dat ?

Knudde , pet . niet te gebruiken.

VEEEEL te DUUR

ve
door verwijderd - Jan 11, 2008 om 17:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb ik noog NOOIT last van gehad.Gebruik WEL de orginele soft weaar.Bij van het internet gehaalde bestaat deze kans wel.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2008 om 17:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

De pc in de slaapstand is hetzelfde als een Tv op standby, mijn TV is daardoor in de brand gevlogen, nou dat wil je niet meemaken. maar dat kan ook met je pc gebeuren. zeker als je weggaat of slapen gaat uitzetten. bij mij gaat zelfs de stekker eruit, want heb je weleens gehoord van sluipstroom? dat is als de stekker er nog inzit. een simpel schakelaartje is al de oplossing zo bespaar je ook nog eens energie. dus een dubbele funktie. wacht niet tot je eerst brand heb gehad want dat is een hele traumatiese ervaring dat kan ik je wel verzekeren. groet Joka.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2008 om 19:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik wel weet is dat hoe je de pc ook uit of aan zet,het niet goed is dat lcd scherm vaak aan en uit zet achter elkaar dat slecht is voor het display.

daar zitten een soort van tl lampen achter (soort spaarlampen) en als die vaak acheter elkaar aan en uit gezet worden ze stuk kunnen gaan.

Heb dit al met twee monitoren gehad.

Willem.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2008 om 20:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zet na gebruik alles uit, alles wat met de PC te maken heeft is op een contactdozenblok, dat voorzien is van een schakelaar, aangesloten op het lichtnet en alles is dan dus volkomen stroomloos. Ik heb door metingen vastgesteld dat alle apparaten tesamen ook nog eens 34 Watt per uur verbruiken in de zogenaamde "uit"stand. Dat is 1 Kilowatt per 29,5 uur. Mijn PC staat per etmaal ongeveer 6 uur aan. (email, Marktplaats etc.) Dat betekent dus 18 uur per etmaal loos en dat is per maand ruim 18 Kilowatt/uur. Dus helemaal uit als je de PC niet gebruikt is niet alleen veiliger maar ook veel goedkoper en toch ook weer ietsje minder belastend voor het milieu.

Met vriendelijke groet

Kareuter

ve
door verwijderd - Jan 11, 2008 om 20:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kareuter heeft volkomen gelijk.Uitschakelen met een schakelaar.Alles uit.Geen stroomverbruik.En van een paar keer aan en uit schakelen gaat geen monitor stuk.Kijk dan eens of je niet een ups nodig hebt.

Als je netspanning niet lekker is,gaat hij(zij,het) hier eerder stuk van.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2008 om 22:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb gehoord dat het niet goed is om de p.c. lang op slaapstand te houden, als ik een tijd weg ga zet ik hem gewoon uit. En het schijn t ook veel energie te kosten.

ve
door verwijderd - Jan 12, 2008 om 00:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

de pc in slaapstand zetten kan geen kwaad en ik zal uitleggen waarom niet.bij gewoon uit schakelen sluit de pc alle actieve onderdelen af zodat de pc uitgeschakeld kan worden.met slaapstand welk het anders dan wordt er gekeken hoe de pc op dat moment werkt en welke programma's en software actieve is en werkt.die gegevens slaat hij op in een bestand op je hardeschijf.als dat is gebeurt is schakelt de pc gewoon uit zal als je gewend ben.dus niets nog verbinding met internet of wat dan ook.dus ook geen risco's op virussen.wat gebeurt er nu als je de pc weer aan zet.windows wordt op gestart maar het verschil is nu dat het opstarten niet alles opstart via de normale manier maar het bestand wat er op de harde schijf is opgeslagen wordt er nu geraadplecht en alles wordt nu opgestart zo als hij is uitgegaan.het enigste wat je hier voor nodig hebt is genoeg ruimte op je harde schijf en als je dat elke dag doet kan er veel ruimte nodig zijn om alle die bestanden te kunnen op te slaan. maar dat kan je dan weer voorkomen door die map regelmatig te legen

groetjes pc hulp

ve
door verwijderd - Jan 12, 2008 om 08:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil iedereen hartelijk bedanken voor de reacties de meningen zijn nogal verdeeld merk ik, maar dat is niet erg want iedereen heeft zijn eigen ervaringen en meningen.
Ik weet wel zo'n beetje wat ik kan doen dus overdag op slaapstand en voor de nacht helemaal uit.
Nogmaals bedankt.

Groetjes Shadowman.

ve
door verwijderd - Jan 12, 2008 om 09:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

En jij, shadowman, bedankt voor het mogen meeliften op je vraag, waardoor ik - met de uitstekende hulp van Freya en GSM- eindelijk de juiste oplossing heb gevonden voor het afsluit-probleem van m'n pc.

De experts van het forum van kassa.vara hebben vaak méér kennis op pc-gebied dan de zgn. professionele helpdesk van de computerleverancier.

ve
door verwijderd - Jan 12, 2008 om 12:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vanaf de dag, dat ik een nieuwe PC koop, gebruik ik alleen de slaapstand (dus 24 uur p.dag) en gaat-ie nooit meer uit. Nu al 5 jaar en de vorige PC had ik 10 jaar.  Nooit een probleem gehad en altijd snel opstarten. Dit mede op advies van zeer professionele ITC-ers.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2008 om 00:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo billbill, sorry maar de professional zal altijd adviseren om de computer tenminste zeer regelmatig volledig opnieuw op te starten, de swapfile op de harde schijf wordt te groot, dus vertraagt de pc. de bagger die door windows wordt geproduceert met alle resten van niet meer actieve programma's levert enorme problemen op. Gebruik altijd een cleaner om tussentijds alle resten van installaties te verwijderen en gebruik de slaapstand met beleid. OK met XP is het niet meer als 98 waar je elk jaar een nieuwe installatie moet uitvoeren, maar langer dan 3 jaar kun je niet werken zonder een clean install, tenzij je nooit een programma verwijdert en alleen de eerste versie van de software gebruikt. Kijk es op tweakers voor commentaar.

Verbaas je niet over netwerkproblemen na de slaapstand, sommige drivers willen niet meer verbinden, dus dan ben je verplicht het netwerk opnieuw te activeren of opnieuw te starten

Freya, goede tip.