jojo333
door jojo333 Jan 3, 2007 om 11:25
Computers & telefonie

Peugeot 302 of hayunda exel

Ik ben op zoek naar een 2e hands auto, nu heeft de garage een peugeot 302 en een hayunda exel staan. Ik ga morgen kijken bij beide auto's en weet dus nog niet uit welk jaar enz.

Mijn vraag:

Welke auto is in onderhoud goedkoper, als er iets kapot gaat.

Van welke auto kan ik beter op aan. Er staat mij iets bij dat de peugeot snel kapot gaat.

Wie heeft er advies voor mij.

1159 21 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 3, 2007 om 11:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik neem aan dat je een peugeot 307 is ! als het zo is dan is dan kunje denk ik beter kiezen voor de peugeot die zit toch wel iets beter in mekaar  evenals de rest waarde na een tijdje ligt een stuk hoger !!!!!de peugeot staat bij de anwb als betrouwbare bekent groetjes jacbigboss

ve
door verwijderd - Jan 3, 2007 om 11:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Wat ik gehoord heb -van sleutelende vrienden- heb je voor franse auto`s soms speciaal gereedschap nodig, als je dat niet zelf hebt wordt het garage werk.

( mn zwager kocht deze speciale sleutels in frankrijk zelf- kun je daar gewoon in de supermarkt kopen ;-)

De koreanen roesten onder je kont weg ;-( maar motorisch wel erg sterk.

Veel wijsheid ;-) groetjes,

ve
door verwijderd - Jan 3, 2007 om 12:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

jojo333,

Een Hyundai is over het algemeen betrouwbaarder dan een Peugeot.
Hoe het zit met het verschil in onderhoudskosten is mij niet bekend (was niet echt intessant voor mij).

Zelf heb ik in het verleden (de laatste  ca. 30 jaar) meerdere keren een Hyundai Excel gehad en meerdere keren  een Hyndai Lantra en mij is de grote betrouwbaarheid gebleken. Ik reed ca. 35.000 km per jaar en echte grote problemen heb ik niet gehad.
Alle auto's op LPG en momenteel heb ik een Hyundai Lantra met een LPG-G3 gasinstallatie van inmiddels 6 jaar oud en rijdt nu nog maar (doordat ik inmiddels niet mee werkzaam ben) 10.000 km per jaar.
In het verre verleden NSU, Citroën, Fiat, en VW en met allen redelijk wat problemen.
Op een nieuwe Hyundai wordt een garantie van 5 jaar (inmiddels zonder kilometer beoereking gegeven) dus dat zegt wel wat.
Ik raad dan ook een Hyundai aan.

Uit  met name Duitse onderzoeken is gebleken dat Japanse en Koreaanse auto's een hogere betrouwbaarheid hebben dan Europese auto's dus kies daar in elk geval voor.

Met vriendelijke groet,
Willem

ve
door verwijderd - Jan 3, 2007 om 12:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hyundai, dat waren vroeger Mitsubishi uit korea en nu wel leuk om te zien, maar de afwerking is matig, erg veel plastic.  wel betrouwbaar, maar de stoelen?

Peugeot 307 want die 302 is een oldtimer, kan wel eens prijzig zijn, erg populair, en laatste jaren beter geworden.

de prijzen en km standen en bouwjaar,en ook welk type, de goedkoopste 3 drs is altijd voordeliger dan complete 5 drs,  ook Airco kost geld, zowel bij aanschaf als in gebruik en bij te lang niet gebruiken gaan ze kapot!

Eerst meer info graag, en welke garage is ook belangrijk, Bovag?

maar er zijn ook goede en eerlijke handelaren zonder bovag....

ve
door verwijderd - Jan 3, 2007 om 12:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

jojo333,

De inruilwaarde van een Hyundai is wel minder dan die van Europese auto's maar dit zal bij een auto die al tweedehands wordt gekocht en daarna weer wordt ingeruild ( en dan waarschijnlijk wel ouder dan 10 jaar zal zijn) niet spectaculair veel verschlllen.

Van roesten van een Hyundai heb de laatste 15 jaar niets gemerkt want de dit is sterk verbeterd. Wel iedere 2 jaar een roest contrôle door de garage laten uitvoeren conform de instructie van de importeur vanwege de garantie.

Met vriendelijke groet,
Willem

ve
door verwijderd - Jan 3, 2007 om 12:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat echt over een peugeot 302. De garage is niet bij BOVAG aangesloten, maar koop hier al jaren 2e hands auto's en ben erg tevreden over de service. Koop altijd auto's waar je qua prijs van zegt als ik er 1 jaar mee rijdt dan ben ik dik tevreden. Heb tot n toe ook altijd langer dan een jaar met de auto's gedaan, maar de laatste auto, een mazda 323 automaat is de versnellingsbak van kapot en de kosten van maken zijn duurder als de hele auto bij elkaar heeft gekost. Vandaar dus een andere.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2007 om 12:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan natuurlijk ook om een 306 gaan.
Zonder extra info, bouwjaar, motortype e.d. is er weinig zinnigs over te zeggen.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2007 om 12:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor zover ik weet bestaat alleen de 304, 305, 306 en 307 van een 302 heb ik nog nooit gehoord. Zowiezo geen enkel Peugeot model eindigt op 2!?

ve
door verwijderd - Jan 3, 2007 om 12:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry ik was te snel, of te laat geboren er is in 1936 een 302 gemaakt.
Maar of je die met een Hyundai moet vergelijken?

ve
door verwijderd - Jan 3, 2007 om 12:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Peugeut 302 bestaat wel degelijk (of bestond ;-)

zie veel advertenties in old timer sectie`s

Peugeot 302 (1937)

ve
door verwijderd - Jan 3, 2007 om 12:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een peugeot 302? Jazeker, die bestaan wel!
Is wel een klassieker. Zoek maar eens via images.google.nl.
Voorbeeldje:

Bron: www.amicale-peugeot.ch

Voordeeltjes: weinig electronica die stuk kan, weinig plastic, hooguit wat bakeliet. :-)

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Jan 3, 2007 om 12:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb de garage naar aan leiding van de antwoorden nog even gebeld, blijkt toch een 306 te zijn, ik had zelf een verwarring gemaakt met 2 auto's. Hij zei ik heb 2 auto's een peugeot en een hayundai excel. Ik heb in mijn hoofd er een 302 van gemaakt. Sorry hiervoor. Ben wel vergeten meer info te vragen

ve
door verwijderd - Jan 3, 2007 om 13:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deel 2:

Als er verse tectyl op de onderzijde van het voertuig zit, is daar in ieder geval roest bijgewerkt.

Controleer rondom ramen, ruiten en schuifdak of er sporen zijn van lekkage.

Motorkap

Peil de olie en de koel- en remvloeistof. De vloeistoffen mogen niet boven en onder het minimum staan. Te weinig koelvloeistof kan duiden op lekkage.

Controleer de motor op olie, veel olie langs de zijkanten betekent lekkage.

Als de motor versleten is, zal er een blauwe rookpluim uit de uitlaat komen bij het gas geven. (bij een warme motor).

Als de motor onregelmatig stationair draait of met haperingen accelereert, moet hij worden nagekeken.

Proefrit

Maak een proefrit van minstens een half uur. Doe dan wat u normaal ook altijd met uw auto doet en rij tenminste een flink stuk op de snelweg.

Vraag voordat u vertrekt voor de proefrit hoe de auto verzekerd is, welk eigen risico er is voor de koper en of de auto slechts WA verzekerd is.

Zoek verschillende wegdekken uit. Dan weet u of de auto comfortabel genoeg veert.

Een hoog oppakkende koppeling duidt op slijtage.

Als de auto naar een kant trekt, is de uitlijning niet goed, of is er iets mis met de stuurinrichting.

Als je stuur trilt als je afremt, zijn je remschijven krom en moeten je remblokken vervangen worden.

Als je temperatuurmeter sterk afwijkt naar boven of beneden is je je koelsysteem misschien kapot.

Probeer een scherpe bocht. Als je dan getik hoort, is er iets niet goed met de homokineet

(verbindingtussen tussen aandrijfas en wiel).

Sukses en groeten, Read.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2007 om 13:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

En tenslotte...................................................................................
Mocht je keus toch op deze Peugeot 306 gaan (of om het even welke andere Peugeot dan ook; Vraag dan om een elektradraad door te trekken van het thermocontact op de radiateur naar het dashboard zodat je met een schakelaar dat thermocontact ook handmatig kunt inschakelen (file/bergen rijden).

Het thermocontact wil namelijk weleens te laat inschakelen met als gevolg een verbrande koppakking door kromtrekken van de kop.

Sinds dat ik dit deed  bij elke nieuwe Peugeot die ik kocht voor mijn taxibedrijfje heb ik nooit meer lekke koppakkingen gehad!!

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Jan 3, 2007 om 15:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb in ieder geval iets aan de antwoorden gehad, waar ik morgen op moet letten.

Wat mij wel opvalt is dat er veel over de peugeot vetelt wordt, en weinig over de huyundai excel.

Krijg het gevoel dat ik richting de hayundai moet kiezen. Ik ga ze morgen allebei bekijken en beslis daarna verder.

Is er iemand die zijn/haar voorkeur uitspreekt voor 1 van de auto's?

ve
door verwijderd - Jan 3, 2007 om 15:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de auto niet ouder is dan 15 jaar zou ik de voorkeur geven aan Hyundai.

In mijn eerdere bericht gaf ik aan dat de garanti op een nieuwe Hyundai 5 jaar zou bedragen. Dit was een typ fout  en moest zijn: jaar op mechanische delen e.d. 3 jaar en op de carrosserie 5 jaar.

Met vriendelijke groet,
Willem

ve
door verwijderd - Jan 3, 2007 om 18:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Willem,

Mijn eerste keuze gaat ook uit naar de hyundai, gevoelsmatig bekeken n.a.v. de antwoorden. Wel bedankt voor de tip om op de leeftijd te letten.

ve
door verwijderd - Jan 5, 2007 om 13:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

het is de hayundai geworden. Bedankt voor aale antwsoorden

ve
door verwijderd - Jan 5, 2007 om 13:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag jojo333,

Hoewel je een ervaren tweedehandskoper bent, hier nog enkele tips om weer eens alles op een rijtje te zetten:

Kentekenbewijs

Check of het kenteken, het chassisnummer en de kleur van auto overeenkomen met de informatie op het kentekenbewijs. Op het kentekenbewijs staat waar je het chassisnummer op de auto kunt vinden.

Controleer het originele kentekenbewijs en niet de kopie. Kijk vooral of er iets vermeld staat bij 'bijzonderheden'.

Onderhoudsboekje

Check of de auto elk jaar een onderhoudsbeurt heeft gehad bij een erkende dealer. Als er geen onderhoudsboekje is, vraag of de verkoper facturen kan overleggen van garages.

Check of de distributieriem is vervangen en zo ja, bij welke kilometerstand.

Het ontbreken van een onderhoudsboekje is reden tot achterdocht.

APK

Check of er een geldig APK keuringsrapport bij de auto wordt geleverd, en vergeet niet te kijken hoe lang de APK nog geldig is.

Roest/schade/banden

Roestvorming ontstaat het eerst rond de wielen. Controleer of de auto hier is doorgeroest.

Let op kleurverschillen, dit kan duiden op herstelde schade.

Kijk of de banden zijn versleten en of er geen bobbels op de banden zitten.

Controleer of alle controlelampjes het doen voordat je de proefrit maakt.

Als er een hard geluid onder de auto vandaan komt, is de uitlaat wellicht lek.

Loop de hele carrosserie na op krassen, deukjes, steenslag, roest en andere schade. Als een auto gaat roesten gebeurt dat meestal het eerst bij de wielkasten. Kleurverschillen tussen plaatwerkdelen wijzen op bijgewerkte schade.

Zie deel 2:

ve
door verwijderd - Jan 5, 2007 om 14:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

jojo33,

Gefelicteerd met de aankoop van de Hyundai Exel en ik wens je vele veilige kilometers zonder al te veel kosten toe.

Met vriendelijke groet,
Willem

ve
door verwijderd - Feb 15, 2007 om 12:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op zoek naar een tweede hans auto.

Koop altijd bij een erkend bedrijf en natuurlijk is aangesloten bij de bovag.

Dan een keuze,waar heb ik een auto voor nodig.

Gebruikt ik hem dagenlijks !

Hoeveel km per jaar gaat je rijden !

En heeft de auto altijd op tijd zijn onderhouds beurten gehad !

Kijk bij een betrouwbare garage ben je misschien wel duuder uit,maar dan heb je wel waar voor je geld en meer zekerheid.