po
door postema_1 Feb 20, 2005 om 16:16
Computers & telefonie

Pinnacle en analoge camera

Namens mijn (bejaarde) vader: ik heb een pinnacle videobewerkingsprogramma op mijn computer laten installeren zowel versie 10 als de nieuwere 9. Wanneer ik mijn Sony analoge video-camera aansluit, herkent het programma deze niet. Bij instellingen heb ik Mpeg aangeklikt. Vanuit de camera gaat er een geel tulpstekkertje naar een gele tulp-ingang (video in) op de computer. Voor de zwarte tulpstekker ben ik er nog niet uit. Er moet toch, neem ik aan ook een audio -in aansluiting zitten ? De computer is nieuw en zeer krachtig. Ik ben in diverse foto- en computerzaken geweest, maar heb geen bevredigend antwoord gekregen. "Hij zou het moeten doen", is het antwoord. Wie heeft er een hint voor me?

Bij voorbaat dank.

744 6 Rapporteer

NatureTravel
door NatureTravel - Feb 20, 2005 om 16:25
646 Antwoorden / 8 Vragen

Op de Pinnacle-website (http://www.pinnaclesys.com/) kunt u stuurprogramma's (drivers) vinden voor camera's die standaard niet met de software meegeleverd worden, maar deze heeft u waarschijnlijk niet nodig omdat het hier een analoge camera betreft.

Het probleem lijkt mij echter ergens anders vandaan te komen. Weet u zeker dat de video-in kaart die in de computer zit wel compatible (bruikbaar) is met de Pinnacle software? In de beschrijving van de computer staat vast ergens vermeld om welke video-in kaart het gaat zodat u op de site van de fabrikant of Pinnacle kunt terugzoeken of de kaart en software wel samen werken.

Suc6!

dipswitch
door dipswitch - Feb 20, 2005 om 16:36
6 Antwoorden / 0 Vragen

Dat gele tulpstekkertje is een aansluiting voor een 'composite'
(ouderwets) videobeeld. Het beeld gaat over het draadje in een vorm
geschikt voor een eenvoudige analoge TV.

U kunt er meer over lezen op de volgene pagina:

http://electronics.howstuffworks.com/tv.htm

Aangezien dit dus analoog is, kan uw computer nooit en te nimmer de
camera herkennen. De truc is om de video capture kaart te laten werken,
en wel met de composite ingang als bron. U neemt dan dus het beeld op
van de capture kaart, en of het nou een camera, nintendo of een andere
PC is wat erop is aangesloten maakt niet uit.

Er is veel software om op te nemen vanaf video capture kaarten en
andere videobronnen. Vaak zit er ook software bij, maar of u er wat aan
heeft is een 2e.

De software van Pinnacle zou het ook moeten kunnen, indien de drivers van de kaart correct zijn geinstalleerd.

De instelling 'mpeg' is een encoder instelling, en heeft dus niet met
de invoer van het beeld te maken. Echter is het natuurlijk wel goed om
beelden als mpeg op te slaan, aangezien de mpeg standaarden (imho) heel
goed zijn voor beeld en geluid.

De zwarte tulpstekker is wellicht voor een (uiteraard mono)
geluidssignaal. Ik weet niet precies welke capture kaart u heeft en hoe
uw software precies werkt, maar u kunt dit zoiezo via een
verloopsnoertje aansluiten op uw geluidskaart, met line in. Uw
videosoftware zou in staat moeten zijn om tijdens het capturen het
geluid van de geluidskaart op te vangen. Zorg er wel voor dat de
line-in ook ingesteld staat voor opname in de mixerinstellingen.

Voor meer informatie zou ik graag eerst meer van u willen weten (vooral
over de capture kaart, want daar gaat het uiteindelijk om).

dipswitch
door dipswitch - Feb 20, 2005 om 16:44
6 Antwoorden / 0 Vragen

Reactie op damastar:

Het hele idee van een besturingssysteem (of beter gezegd kernel) is dat
applicaties alle gelijksoortige apparaten op dezelfde manier kunnen
benaderen, en de drivers compatibaliteit bieden.

Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Operating_system (Engels, uitgebreider) en

http://nl.wikipedia.org/wiki/Besturingssysteem (Nederlands, maar korter)

jv
door jvcvhs - Feb 24, 2005 om 20:04
15 Antwoorden / 23 Vragen

Ten eerste zit er een videobewerkings kaart van pinnacle erin want de gele (video) en de zwarte (audio) moet je er wel op aansluiten

Ten tweede pinnacle is geen gemakkelijke programma ik had de 8.03 serie en die was niet al te best pinnacle is zeer gevoelig ik heb 2 jaar gewerkt met pinnacle en ben ongeveer 5 maanden geheel gestopt ik deed namelijk videoreportage`s maken maar het ging niet zoals ik dat het moest doen ook het renderen na dvd duurde 1 1/2 uur video opnamen bijna 14 uur rendereren je moet zoveel doen voor de tijd dat het niet meer leuk is

Zo kan ik wel door gaan maar als U meer wilt weten stuur een email

na mij toe

geert_braam@msn.com

groetjes geert braam uit arnhem

po
door postema_1 - Feb 25, 2005 om 21:36
15 Antwoorden / 15 Vragen

Beste Wim,

Hartelijk dank voor je reactie. Ik ben meteen naar de site van dazzle gegaan. Hier kan ik wel iets mee denk ik. Mag ik je nog een vervolgvraag stellen? Is dat apparaat alleen "handiger"om mee te werken of is het onmisbaar? In dat laatste geval vraag ik me namelijk af waarom de computerzaak waar mijn vader dat pinnacleprogramma heeft gekocht voor 600 gulden, hem niet gewezen op de noodzaak van dat aansluitstuk. Uit de site van dazzle krijg ik trouwens de indruk dat het eigenlijk bij pinnacle (tegenwoordig) meegeleverd wordt.

Bij voorbaat dank voor je antwoorden!

Ton Postema

vr
door vroegevogel_1 - Feb 25, 2005 om 21:36
59 Antwoorden / 2 Vragen

Geachte heer Postema,

Het enige wat u moet doen is naar de winkel gaan om een dazzle of een fusion.

Beide  zijn apparaten welke een analoog signaal omzetten naar een digitaal.

Beiden werken op een usb-poort en als u de fusion neemt kunt u tevens diverse geheugenkaartjes uitlezen. Eenvoudige videobewerkingsprogrammatuur bij de dazzle.

Bij de fusion, welke ik ook heb, zit tevens een lite versie van studio, de zogenaamde se-versie.

Werken met pinnacle programma's is zeer eenvoudig daar in principe alle functies uit windows ook werken in studio-versies. Knippen, plakken, kopieren, slepen noem maar op. Ik werk al jaren met studio tot volle tevredenheid.

Eenvoudiger kan niet. Prijzen dazzle 45 euro en fusion 70 euro ongeveer. Exacte prijzen op internet. Zoek even en je spaart tientallen euro's uit.

succes

Wim