majestic
door majestic Nov 26, 2010 om 21:11
Computers & telefonie

Piraterij vs. Legaal.

Software / multimedia piraterij. Ik denk dat iedereen wel bekend is met dit fenomeen. Alle software, films, videogames die je wilt staan gratis op het internet. Mensen die de producten daadwerkelijk kopen nemen steeds meer af, omdat de middelen die nodig zijn om het gratis van het internet te halen vrij gemakkelijk te bedienen zijn, en dus algemeen toegankelijk zijn.
Ik koop mijn games, en dvd's wel legaal (via "Steam" of andere webshop) maar ik begin mij alleen te ergeren aan de manier waarop bedrijven de betalende klant méér problemen bezorgen, dan de internet piraat.
Om een paar voorbeelden te noemen:
Recentelijk kocht ik een computerspel via "Steam". Een computerprogramma met een webshop erin, waarin je al je computergames digitaal kunt bestellen en downloaden. Zo heb je alles overzichtelijk in 1 programma staan. Zodra ik het spel gedownload had, had ik het geïnstalleerd en opgestart. Tijdens het opstarten werd ik verzocht door Windows Live for Games om een live account aan te maken. Deed ik dit niet, dan werd mijn vooruitgang in het spel niet opgeslagen. Dus ik heb noodgedwongen een account aangemaakt, waarop ik het spel weer opnieuw op moest starten. Hierna moest ik van Windows Live een profiel aanmaken. Nadat ik 5 minuten heb liggen proberen om een naam te kiezen die nog niet bezet was, moest ik opnieuw het spel opstarten. De volgende dag moest ik windows live for games weer updaten...enfin. Het duurde veel te lang voordat ik het eindelijk kon spelen. Alternatief: Spel downloaden, icoontje dubbelklikken-> Spel spelen.
Zo heb ik ook nog een collectie spellen liggen die ik in de winkel gekocht heb, die na het opwaarderen van een nieuw operating system (Windows 7), ook allemaal niet meer werken(spellen van ~2 á 3 jaar oud). En waar het bedrijf weigert updates voor uit te brengen (Ubisoft).
Een ander voorbeeld: DVD films die je besteld. Nadat je ze eindelijk uit de shrinkwrap gehaald hebt, moet je eerst tig reclames kijken (niet altijd te skippen). Waarop je erna door een traag interactief menu moet waden om eindelijk de film te kunnen kijken. Alternatief: Film downloaden, icoontje dubbelklikken-> Film kijken.
(hier een grappige representatie van dit fenomeen:
http://funnythirdthing.com/?p=314)

Mijn vraag in deze discussie is: Waarom is het fair dat mensen die eerlijk hun producten kopen, méér benadeeld worden t.o.v. internet piraten? Weten de bedrijven zelf hoe irritant dit is? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

1198 15 Rapporteer

pino123
door pino123 - Nov 26, 2010 om 21:32
2778 Antwoorden / 14 Vragen

Het vervelende is dat de makers van de programma's steeds meer fratsen moeten uithalen om de kopiërbranch voor te blijven. Steam is op zich een redelijke oplossing, kopiëren en Steam draaien heb je echt een groot probleem, want ik geloof dat ze alles blokkeren (bij kopieën).

Er zijn ook voordelen van Steam, alles wat je hebt aangekocht wordt opgeslagen en kunnen bij een ev. crash weer via de download teruggehaald worden.

freya
door freya - Nov 26, 2010 om 21:36
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Om te beginnen hier de directe 'link' uit je post:

[u]Buying vs Pirating[/u]

Verder ben ik het wel met je eens. De koper wordt opgezadeld met allerlei vervelende, tijdrovende procedures en de 'piraat' heeft nergens last van. Je 'link' illustreert dat nog eens duidelijk.
Bovendien liggen de prijzen van b.v. software en games vaak schrikbarend hoog. Als dan ook de ondersteuning te wensen overlaat, dan drijf je als fabrikant/ontwikkelaar, de consument wel in de hoek van de piraterij.

stacey
door stacey - Nov 26, 2010 om 21:38
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Waarom is het fair dat mensen die eerlijk hun producten kopen, méér benadeeld worden t.o.v. internet piraten? --

Misschien moet je het omdraaien: Omdat we alle jaren benadeeld Werden en het niet fair is en de prijzen hier in Nederland bovendien schandalig hoog Daarom zijn mensen uit gaan wijken naar piraten ........
Maar blijkbaar snappen ze het (nog steeds) niet want er veranderd niets.........
Dus die klanten komen dan ook bepaald niet meer (hardhollend) terug.

En wat je zegt klopt niet helemaal:
--DVD films die je besteld. Nadat je ze eindelijk uit de shrinkwrap gehaald hebt, moet je eerst tig reclames kijken (niet altijd te skippen). Waarop je erna door een traag interactief menu moet waden om eindelijk de film te kunnen kijken. Alternatief: Film downloaden, icoontje dubbelklikken-> Film kijken.--

Die reclame zooi zit ook op een gedownloade dvd en als je hem brand en op dvd kijkt heb je hetzelfde probleem en als je je gekochte dvd in je computer stopt kun je ook icoontje klikken en reclame doorzappen.......

freya
door freya - Nov 26, 2010 om 21:45
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@stacey:

Als jij last hebt van reklame bij je gedownloadde films, dan download je de films van de verkeerde website... ;-)
Ik zal niet ontkennen dat ik ook wel eens een film download, maar daar zit dan toch echt geen reklame in hoor.

erik008
door erik008 - Nov 26, 2010 om 22:10
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Media is in NL jaren lang absurd duur geweest in vergelijking met de VS.
Nu de download mogelijk is, zakken de prijzen van ouwe meuk.
De nieuwe media is nog steeds te duur.

Door de mogelijkheid van downloaden, ben ik niet minder origineel gaan kopen.
Wel ontdek ik regelmatig zeldzaam materiaal waarvan ik vroeger het bestaan niet wist.
Ik ben dan ook van mening dat de illegale mogelijkheden, de verkoop van legale media stimuleert i.p.v. dan dat het de verkoop drukt.
De zouden de download sites dankbaar moeten zijn, voor de reclame.

stacey
door stacey - Nov 26, 2010 om 22:21
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=freya schreef op vrijdag 26 nov 2010, 21:45]
@stacey:

Als jij last hebt van reklame bij je gedownloadde films, dan download je de films van de verkeerde website... ;-)
Ik zal niet ontkennen dat ik ook wel eens een film download, maar daar zit dan toch echt geen reklame in hoor.

Nee sorry bedoelde geen reclame maar die `blokken met waarschuwingen en aanbod nieuwste flims en dat soort, maar dat bedoelde vraagsteller ook neem ik aan, op gekochte dvd staat ook geen reclame ;-)

freya
door freya - Nov 26, 2010 om 22:29
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=stacey schreef op vrijdag 26 nov 2010, 22:21][quote=freya schreef op vrijdag 26 nov 2010, 21:45]
@stacey:

Als jij last hebt van reklame bij je gedownloadde films, dan download je de films van de verkeerde website... ;-)
Ik zal niet ontkennen dat ik ook wel eens een film download, maar daar zit dan toch echt geen reklame in hoor.

Nee sorry bedoelde geen reclame maar die `blokken met waarschuwingen en aanbod nieuwste flims en dat soort, maar dat bedoelde vraagsteller ook neem ik aan, op gekochte dvd staat ook geen reclame ;-)
Dat begrijp ik, maar ook die zijn er dan niet meer hoor. Als 'men' een film op internet zet, dan wordt alléén de film van de DVD of Blu-ray schijf gehaald en alle overbodige menu's, waarschuwingen en extra's worden er dan vanaf gehaald. Het gros van de films die je dus kunt downloaden bevatten dus ook alleen maar de film.
Dus precies zoals de TS het al aangaf, film downloaden, dubbelklikken op het bestand en de film begint.

stacey
door stacey - Nov 26, 2010 om 22:41
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Zit ik op een andere site denk ik, ik heb veelal gewoon kopie dvd dus exact hetzelfde als de koop incl de waarschuwing van Breinloos en eventueel speelmenu.
Dat geldt in elk geval voor de ts bestanden, bij avi niet.

majestic
door majestic - Nov 27, 2010 om 01:08
9 Antwoorden / 4 Vragen

Laat ik duidelijk zeggen dat ik hier niet piraterij promoot, integendeel..piraterij zorgt sommige franchises en nieuwe (goede) gamebedrijven niet van start komen omdat er te weinig copies verkocht zijn. En grote bedrijven als EA die goedkope games er ieder half jaar/jaar uitpersen om de kosten te dekken (zelfde titel met een steeds groter wordend nummer erachter).
Wat ik alleen wilde zeggen is dat de mensen DIE hun producten kopen, niet zo benadeeld zouden moeten worden (reclames, restricties tot hoe vaak je de software mag installeren, beveiligingssystemen, 3rd party software..). Dat zou ik graag anders zien.

freya
door freya - Nov 27, 2010 om 09:40
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb in het verleden ook best veel gekocht hoor, maar de 'beveiliging' die sommige fabrikanten in hun games stoppen kunnen je soms wel helemaal gek maken. Ik weet niet of je wel eens te maken hebt gehad met de 'starforce' beveiliging? Is me één keer overkomen, maar was ook wel meteen de laatste keer.
En dan vaak de 'verplichting' om je CD/DVD in je computer te stoppen, omdat anders het spel niet start. Dan ga je wel gauw grijpen naar illegale oplossingen.

De 'industrie' heeft de piraterij zelf in de hand gewerkt. Als de games gewoon zonder fratsen te gebruiken zijn en de prijs is ook acceptabel dan wordt er veel meer verkocht.

majestic
door majestic - Nov 28, 2010 om 00:41
9 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=freya schreef op zaterdag 27 nov 2010, 09:40]
Ik heb in het verleden ook best veel gekocht hoor, maar de 'beveiliging' die sommige fabrikanten in hun games stoppen kunnen je soms wel helemaal gek maken. Ik weet niet of je wel eens te maken hebt gehad met de 'starforce' beveiliging? Is me één keer overkomen, maar was ook wel meteen de laatste keer.
En dan vaak de 'verplichting' om je CD/DVD in je computer te stoppen, omdat anders het spel niet start. Dan ga je wel gauw grijpen naar illegale oplossingen.

De 'industrie' heeft de piraterij zelf in de hand gewerkt. Als de games gewoon zonder fratsen te gebruiken zijn en de prijs is ook acceptabel dan wordt er veel meer verkocht.

Ja ik ken starforce, ik heb een spel liggen die niet draait, omdat de beveiligingssoftware op de dvd niet draait op 64 bits besturingssystemen :)
Maarja, dat de industrie het zelf veroorzaakt heeft was ik me van bewust, en is de reden waarom ik de discussie gestart ben. Alleen ben ik er niet van overtuigd dat de doelgroep (bedrijven) zich ervan bewust is.

invalide
door invalide - Nov 28, 2010 om 09:07
787 Antwoorden / 5 Vragen

Vraag;
Hoe zie ik vooraf of de nog de downloaden software of film legaal of illegaal is?

Zolang dit niet altijd duidelijk is vooraf kunnen ze mijn moeilijk een boete geven.
Ik zie in gebruik ook geen verschil tussen Open Office en de betaalde Microsoft.
Dus als je niet deskundig bent is het erg moeilijk .

pino123
door pino123 - Nov 28, 2010 om 14:19
2778 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=invalide schreef op zondag 28 nov 2010, 09:07]Vraag;
Hoe zie ik vooraf of de nog de downloaden software of film legaal of illegaal is?

Zolang dit niet altijd duidelijk is vooraf kunnen ze mijn moeilijk een boete geven.
Ik zie in gebruik ook geen verschil tussen Open Office en de betaalde Microsoft.
Dus als je niet deskundig bent is het erg moeilijk .

Waar het hier meestal om gaat is downloads via PirateBay en Nieuwsgroepen... Openoffice wordt meestal via een website aangeboden waarbij nadrukkelijk wordt aangegeven dat je dit kosteloos mag gebruiken.

Daarnaast moe je redelijk deskundig zijn om de films via downloaden binnen te krijgen.

Dus de vlieger betreffende deskundigheid gaat hier niet op!

pino123
door pino123 - Nov 28, 2010 om 14:20
2778 Antwoorden / 14 Vragen

En als je dan niet weet waar je mee bezig bent, heb je een knap bord voor de kop! Overal in de media wordt dit besproken.

invalide
door invalide - Nov 29, 2010 om 11:04
787 Antwoorden / 5 Vragen

Pirate Bay, die naam is zelfs voor mijn duidelijk,maar.....
Je kunt via hun met 99,9% illegaal aangeboden films daar ook de gratis en vrije Open Office of legale films downloaden!

Dus er zit legaal werk tussen!
Het is vaak goed zoeken maar ik vraag alleen maar hoe ik voor het downloaden kan zien of iets legaal of illegaal is, want gratis hoeft niet legaal te zijn!
Een 3 maanden probeer versie kraken is legaal dus te downloaden maar mijn gebruik na 3 maanden door deze beveiliging te kraken weer niet!

Dus is dit na 3 maanden wel of niet legaal?

Ook Film Trailers, volkomen legale reclame en ze zeggen niet hoelang deze is!

Ook artiesten die hun muziek via CD verkopen zetten vaak een matige kwaliteit eventueel met filmpje op Youtube als reclame!
Dus in slechte kwaliteit aanbieden door maker muziek is legaal, de CD kwaliteit is dan downloaden niet legaal.

Dus hoe vind ik vooraf de grenzen?