co
door coupe Mar 25, 2008 om 12:30
Computers & telefonie

Printen met rasterlijnen.

Beste experts,

Ik heb een document gemaakt in word met tabelrasterlijnen. Nu wil ik dit uitprinten maar dan worden de rasterlijnen niet mee geprint en dat moet wel. Als ik ga naar bestand en dan pagina instelling dan zie ik nergens blad staan om aan te klikken. Daar zou dan een hokje moeten staan ( raster) wat ik kan aanvinken. Ik zie alleen nergens blad staan. Ik heb windows XP. Weet iemand hier een manier voor. Met vriendelijke groet: Coupe

12256 15 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 25, 2008 om 14:23
16950 Antwoorden / 202 Vragen

Welke word versie gebruikt u? Bij word 2007 staan bovenin de werkbalk tabblad beeld een vakje "rasterlijne"dat u moet aanvinken. Anders even kijken bij de help functie "rasterlijnen".

freya
door freya - Mar 25, 2008 om 15:43
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Coupe,

Ben er in het verleden ook wel eens mee bezig geweest, maar volgens mij gaat dat niet in Word. Op het scherm lukt het wèl om de rasterlijnen 'in' en 'uit' te zetten, maar om de één of andere duistere reden werkt dat bij het printen niet.
Het eenvoudigst is het om je document in Excel te maken, daar heb je veel meer vrijheid om de tabel(len) naar je hand te zetten en in Excel is het géén probleem om rasterlijnen te printen.

m.vr.gr. Freya

akkefiet
door akkefiet - Mar 25, 2008 om 16:21
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Zoals door GSM aangegeven zou het toch wel moeten lukken (ook het printen)
Ik selecteer met de muis (slepend) inderdaad dan de tabel en in mijn engelse versie Format > Borders en shading
In het nederlands Opmaak > Rasters en contouren ?????

Vrgr, AF

freya
door freya - Mar 25, 2008 om 16:54
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@akkefiet

Misschien is het afhankelijk van de gebruikte versie (zelf gebruik ik versie 2003), maar de enige manier waarop ik iets uit de printer krijg wat op een raster lijkt is om eerst de tabel met de rechter muisknop te selekteren. Vervolgens Randen en arcering te kiezen. Vervolgens de optie Rasters of Aangepast te kiezen. Maar ook al kies je dan de dunste lijndikte, het ziet er dan niet echt fraai uit.
De mooie dunne rasterlijntjes die je 'normaal gesproken' op je scherm ziet (en ook 'aan' en 'uit' kunt zetten) krijg ik in ieder geval niet op papier. Ik neem aan dat dát de rasterlijnen zijn waar Coupe op doelt.

Freya

akkefiet
door akkefiet - Mar 25, 2008 om 18:43
1075 Antwoorden / 10 Vragen

@Freya

De rasterlijnen die uit mijn inkjetprintertje komen zijn inderaad niet supermooi maar kunnen ermee door.
Vraag ik me dan toch even af wat er met rasterlijnen bedoeld wordt.
Ik ging uit van de tabellijnen die cellen en rijen scheiden en omlijsten.
Maar misschien wordt het met mijn engelstalige Word 2000 al een babylonische spraakverwarring? ;-)

Voor de volledigheid een screenshot gemaakt van het schermpje 'Borders and shading' wat mogelijk hetzelfde is als 'Randen en arcering'...

klik
voor screenshot

Hebben we het over hetzelfde ?

Vrgr. AF

freya
door freya - Mar 25, 2008 om 19:32
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt, dat is hetzelfde. Maar ik zie dat jij versie 2000 gebruikt, dus ik zal ook eens even kijken hoe dat op mijn 'oude' pc met Office 2000 gaat.

Freya

freya
door freya - Mar 25, 2008 om 20:29
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Ook in versie 2000 krijg ik die dunne rasterlijntjes niet op de printer. Voor de duidelijkheid, er zijn twee soorten rasterlijnen. De eerder beschreven Randen die je via de eerder genoemde opties 'aan' en 'uit' kunt zetten en naar eigen wens kunt instellen (deze kun je dus printen).
En er zijn dan die dunne rasterlijnen die je 'aan' en 'uit' kunt zetten via Tabel -> Rasterlijnen weergeven (of Tabel -> Rasterlijnen verbergen). Deze laatste kun je kennelijk niet printen.

Freya

akkefiet
door akkefiet - Mar 25, 2008 om 20:43
1075 Antwoorden / 10 Vragen

@Freya

Rasterlijnen blijken dus inderdaad wat anders te zijn.
Ik zie ze alleen als ik bij bordres en shading de randen op none zet en dan wordt er inderdaad niets uitgeprint.
Zet ik ze bijvoorbeeld op All dan kan ik een lijntype en dikte kiezen wat dan wel weer printbaar is.
De niet zo mooie kwaliteit daarvan wijt ik waarschijnlijk aan mijn printer.
Zal het binnenkort eens op een laserprinter uitproberen.

Weer leerzaam al met al ...

AF

akkefiet
door akkefiet - Mar 25, 2008 om 21:30
1075 Antwoorden / 10 Vragen

@Coupe

Nog even een resumé na de verwikkelingen in het kassa testlab ;-)
@GSM had in feite al het juiste antwoord gegeven.
Als toevoeging daarop:
Kies na het selecteren van de tabel voor Opmaak > Randen en arcering
Kies voor: Toepassen op Tabel
Kies bij Randen bijvoorbeeld voor Alles
Dan lijntype kiezen en dikte.
Eventueel ook de kleur kiezen

Vrgr. AF

wimbremer
door wimbremer - Mar 26, 2008 om 13:26
122 Antwoorden / 19 Vragen

In Windhoos XP kun je een document wegschrijven als XPS document (Soort PDF file) in je printschermpje. Daarna dit document (dat eigenlijk een plaatje is geworden) af drukken. Misschien lukt dat wel? Je kunt het altijd proberen.

gsm
door gsm - Mar 27, 2008 om 18:14
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Je zult met Word, in het document zelf, de rasterlijnen moeten aanpassen.
Zoek even op in de Help van Word op hoe dat moet.
In principe selecteer je het deel dat aangepast moet worden en dan zou de weergave van de rasterlijnen via menu Opmaak in te stellen moeten zijn. Kies het type, de dikte en de kleur voor de lijnen.

De rasterlijnen op het beeldscherm zijn alleen maar een indicatie om aan te geven waar de nu nog onzichtbare rasterlijnen staan.

GSM

co
door coupe - Mar 27, 2008 om 18:28
14 Antwoorden / 41 Vragen

Alle experts hartstikke bedankt. Met GSM en andere experts is het toch perfect gelukt. Eerst heb ik het document in Word geopend, dan naar de balk boven aanklikken Tabel, dan helemaal onderaan staat Tabeleigenschappen als je hierop klikt krijg je een schermpje daar klik je op aan Tabel. Dan klik je in dat schermje Randen en arceringen aan, dan staat er links in dat schermpje instellingen en daar moet je dan aanklikken ALLES, rechts in het schermpje staat dan toepassen op en daar moet je dus cel selecteren. Dan op OK en dan krijg je een prachtige afdruk. Wat een toestend, maar met zijn allen komen we er wel uit. Nogmaals bedankt: Coupe

co
door coupe - Mar 27, 2008 om 18:43
14 Antwoorden / 41 Vragen

Alle experts hartstikke bedankt. Met GSM en andere experts is het toch perfect gelukt. Eerst heb ik het document in Word geopend, dan naar de balk boven aanklikken Tabel, dan helemaal onderaan staat Tabeleigenschappen als je hierop klikt krijg je een schermpje daar klik je op aan Tabel. Dan klik je in dat schermje Randen en arceringen aan, dan staat er links in dat schermpje instellingen en daar moet je dan aanklikken ALLES, rechts in het schermpje staat dan toepassen op en daar moet je dus cel selecteren. Dan op OK en dan krijg je een prachtige afdruk. Wat een toestend, maar met zijn allen komen we er wel uit. Nogmaals bedankt: Coupe

co
door coupe - Mar 27, 2008 om 18:47
14 Antwoorden / 41 Vragen

Akkefiet je hebt me ook fantastisch geholpen.

Bedankt Coupe

akkefiet
door akkefiet - Mar 29, 2008 om 13:44
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Coupe
Bedankt voor de terugkoppeling.
Inderdaad : samen komen we er wel uit..
Dat van die tabeleigenschappen is weer een extra tip erbij en zo wordt dit forum zolangzamerhand een echte databank.

Vrgr. AF