li
door littlegettog Apr 17, 2007 om 22:31
Computers & telefonie

Probleem met harde schijf

Hallo,

Ik heb een jaar geleden een pc van hp gekocht. deze pc heeft een harde schijf die is onderverdeeld in 2 schijfen, c: en d:. D: was altijd de back up van 4 gb en c: de harde schijf voor de opslag(180gb).
Toen ik een keer een nieuwe instalatie deed van windows veranderde c: in de naam d: (dus d: werd ineens de schijf voor de opslag en c: werd back-up,4gb). mijn back-upschijf, nu c: gaf aan dat hij vol was terwijl de map leeg was.
dus ik besloot het te formateren maar na het formateren weigerde mijn pc op te starten omdat de schijf van 4gb  word gezien als de hoofdschijf.
dus mijn vraag is hoe verander ik dit,want er draaien nu 2 windows op mijn pc

ps: check de printscreen
http://img261.imageshack.us/img261/9943/naamloosni3.jpg

353 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 17, 2007 om 23:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt proberen te booten met hulp van een bootdiskette voor XP.
Een bootdiskette wordt niet van gestart, maar bevat de drie bestanden:  boot.ini, ntldr en NTDETECT.COM
Om te kunnen booten moet u de system partitie herstellen door op te starten met de XP CD en R te kiezen na het laden van de bestanden. U start dan de herstelconsole. Hier kunt u de commando's fixmbr en fixboot gebruiken.
Een en ander wordt vrij ingewikkeld.

Toelichting van het gebruik van partitienamen door Microsoft:
System: Partitie met de opstartbestanden (zoals boot.ini enz)
Boot:   Partitie met Windows XP (Windows directory enz.)

Het eenvoudigste is om de PC op te starten van een Windows XP setup CD.
Kies dan voor de methode waarbij u zelf geavanceerde instellingen kunt aanpassen.
U krijgt dan de gelegenheid om alle partities te verwijderen.
Daarna maakt u alleen de eerste partitie met de gewenste grootte en NTFS als bestandssysteem.
Hier installeert u vervolgens Windows XP.
Later kunt u aanvullende partities erbij maken met schijfbeheer.
Het kan nodig zijn om de drive letters van CD/DVD spelers en verwisselbare schijven aan te passen, voordat u de tweede partitie de letter D: kunt toekennen.

Groet,
GSM

ve
door verwijderd - Apr 17, 2007 om 23:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u met de cursor van de muis op de drive aanduiding gaat staan en klik met de linker muisklop kunt u de drive letter wijzigen dus als u eerst de c drive b.v x maakt daarna op de andere drive kunt u dan wijzigen naar daarop kan u dus de x drive weer wijzigen in d.

Dan op nieuw opstarten dan moeten de drive letters gewijzig zijn.Volgens mij moet het dan goed zijn.

Met vr.grt.Valerius

ve
door verwijderd - Apr 18, 2007 om 18:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Drive letters veranderen kan in het uiterste geval met een tooltje Het tooltje: Savepart, dat u ook via onderstaande link kunt ophalen:

restore
drive letter

Groet,
GSM