cees60
door cees60 Sep 15, 2019 om 18:36
Computers & telefonie

Probleem met WD Elements externe harde schijf

Ik heb een probleem met mijn externe Western Digital Elements 2 TB harde schijf. Mijn Windows10 (versie 1903) modem is gisteren gecrasht en ik heb hem helaas terug moeten zetten naar de fabrieksinstellingen. Dom genoeg ben ik vergeten de externe schijf (voor back-up) los te koppelen tijdens het herstelproces. Gelukkig heb ik het systeem weer aan de praat gekregen maar al mijn apps zijn verdwenen. Die kan ik wel weer opnieuw installeren. Maar de externe harde schijf (Herstel F) geeft aan dat er niet meer dan 31.9 GB beschikbaar is. Ik heb van alles en nog wat (inclusief het meerdere keren opnieuw opstarten, loskoppelen en weer aansluiten) geprobeerd maar zonder resultaat. Kan iemand mij vertellen hoe ik weer de beschikking krijg over de 2 TB schijfruimte en deze kan gebruiken t.b.v. backup ? Op deze schijf staat GEEN autorun of een ander progje op om deze weer goed te installeren. Als ik mijn tweede WD 2TB externe harde schijf van mijn W7 modem loskoppel en deze aansluit op de W10 machine werkt deze perfekt. Ook heb ik de harde schijf met genoemde probleem op de W7 machine aangesloten maar ook dat werkt helaas niet. Alvast dank voor elke tip.

6722 3 Rapporteer

ma
door malty - Sep 15, 2019 om 19:08
1112 Antwoorden / 1 Vragen

De externe schijf is zeer waarschijnlijk geformatteerd met fat32.
opnieuw formatteren met ntfs, u kunt met recovery tool proberen om bestanden te redden.
Ik weet niet of converteren van fat32 naar ntfs beter is dan opnieuw formateren om bestanden terug te kunnen halen, zoek eventueel kennis daarover op internet.
Aanvulling: kijk eens bij eigenschappen van d3 externe schijf met welk bestandssysteem de schijf geformatteerd is.

diumenge
door diumenge - Sep 15, 2019 om 19:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Type in de zoekbalk 'computerbeheer' in en open de app die in de zoekresultaten staat.
Ga in Computerbeheer naar Opslag/Schijfbeheer.
Als het goed is zie je daar wel ergens de verwisselbare schijf staan als schijf 1 of schijf 2 bijvoorbeeld, selecteer de juiste schijf en je kan alle partities zien. Misschien volstaat het om een schijfletter aan de verdwenen partitie toe te kennen.

cees60
door cees60 - Sep 16, 2019 om 16:19
362 Antwoorden / 216 Vragen

Dank voor de reakties. Heb het probleem opgelost met behulp van Easeus Partition Master Free. Daar bleek dat de partitie slechts 31.9 GB groot was en dat de rest aan vrije ruimte (tot 2TB) niet was toegewezen. Ik heb met behulp van dit programma de niet toegewezen ruimte voor deze partitie opgehoogd naar ruim 1.9TB en dat was in no time geregeld. Wel heb ik de partitie van FAT32 omgezet naar NTFS. Heb nu alle belangrijke bestanden op de WD externe harde schijf kunnen zetten.Nogmaals dank. Mogelijk kan deze informatie nog iemand anders van dienst zijn.