jipenjanneke
door jipenjanneke Jul 28, 2009 om 21:48
Computers & telefonie

Quarantaine

Goede avond,

ik heb Eset NOD32 als virusscanner en er zijn div. items in quarantaine geplaatst. Moet ik die daar rustig laten staan of moet dat daaruit weer verwijderd worden?

2030 5 Rapporteer

euclides
door euclides - Jul 29, 2009 om 11:56
16 Antwoorden / 21 Vragen

Ze staan in quarantaine omdat er "iets loos" mee is volgens de scanner. Ze zijn niet direct verwijderd om je de gelegenheid te geven ze weer terug te zetten als je het met de beslissing van de scanner niet eens bent.

Pas daar wel voor op !

Veder nemen ze alleen maar ruimte in beslag. Als je de scanner vertrouwt, kun je ze dus het beste maar verwijderen.

m1
door m1 - Jul 29, 2009 om 13:10
39 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan kijken of de gratis online scanner van F-secure de bestanden ook ziet als schadelijk; zo ja dan zou ik de bestanden verwijderen.

http://www.f-secure.com/en_EMEA/security/security-lab/tools-and-services/online-scanner/

Overigens kunnen bestanden in quarantaine geen kwaad.

edrick3
door edrick3 - Jul 29, 2009 om 13:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo jipenjanneke,

Je kunt die bestanden rustig laten staan; ze kunnen daar geen kwaad. Zoveel ruimte zullen ze niet innemen. Vind je het een prettiger idee om ze te verwijderen dan kun je dit ook doen, dit moet geen probleem opleveren.

(Succes met de aanschaf van de gps)

Met vr. gr. edrick3

er
door erky - Jul 30, 2009 om 04:43
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi JipenJanneke,
Zelf gebruik ik geen NOD32, maar dat maakt voor jouw vraag weinig uit.

Als de virusscanner scant, en dat doen ze allemaal ter beveiliging, komt hij af en toe iets tegen dat ruikt naar virus of zelfs een virus is.

Omdat de virusscanner weet wat de kwade (software)code van een virus is scant hij op die code, ook wel virus handtekening genoemd. Je krijgt bijvoorbeeld een e-mail binnen van een onbekende of je surft op een website van duistere Russische makelij, dan kan je een virus oplopen. NOD ziet dat en plaatst het bestand in quarantaine. Quarantaine is net zo iets als de prullenbak van Windows, je kan iets er nog uithalen, maar je kan het ook uit quarantaine verwijderen.

Stel je hebt een echt virus binnengekregen, dan wordt je gelukkig niet besmet, want NOD32 heeft het bestandje in feite weggehaald uit jouw systeem. Jij blij.

Omdat het ook wel eens fout gaat laat ik je ook een ander scenario zien. Je draait een iets oudere CD van het merk Sony op jouw pc en ineens komt NOD32 met de melding dat de computer gevaar loopt. En meteen houd de CD op en kan je er geen muziek meer van beluisteren. Dit komt omdat Sony een tijdje een soort virus (een rootkit) op de PC zette (zonder toestemming van de pc-eigenaar). Die rootkit was bedoeld als kopieerbeveiliging. Doet niets op een CD speler, maar wel op de computer. Nu krijg je de kans het bestand UIT de quarantaine te halen om die CD toch te kunnen beluisteren. Daar is de quarantaine voor, net zo als in het ziekenhuis trouwens.

Voor wie wel eens op vunzige websites komt is het dus regelmatig de keus: niets te zien krijgen of geïnfecteerd worden.

Koekjes.
Soms reageert een virusscanner ook op bepaalde Cookies. Die kunnen gelukkig geen zware schade berokkenen, maar als de virusscanner ze weghaalt kan je sommige spelletjes online niet meer spelen.

Ik hoop dat ik je verder geholpen heb.
Erky

jipenjanneke
door jipenjanneke - Jul 30, 2009 om 04:45
143 Antwoorden / 78 Vragen

Hallo,

bedankt allemaal. Heel duidelijk nu !!!