ta
door tar Dec 8, 2005 om 13:30
Computers & telefonie

Raid 0 P4C800E-DELUXE

Hallo Allemaal!

Ik heb een ASUS P4C800E-DELUXE motherboard en wil er 4 harde schijven op aansluiten in een Raid 0 opstelling; van 2 keer 2 schijven in raid 0.

Weet iemand of dit kan? En hoe je dit moet doen?

Alvast bedankt,

Mike

662 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 9, 2005 om 12:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee Mike, dat kan niet...

Dit moederbord heeft één Raid 0 controller waarop twee identieke harde schijven aangesloten kunnen worden.

Daarnaast ondersteunt het BIOS van dit moederbord ook maar één Raid 0
opstelling dus een extra Raid 0 PCI-controller bijplaatsen heeft geen
zin, tenzij er inmiddels nieuwe BIOS-software is die dit wél
ondersteund.

Je kan wel een multi-raid 0+1 maken maar gezien je vraag is dat niet wat je wil.

In de handleiding van dit moederbord staat in hoofdstuk 5 omschreven hoe je e.e.a. kan configureren.

Als je de handleiding niet meer hebt kan je deze downloaden op de website van ASUS.

Groet,

Enterprise.

ve
door verwijderd - Dec 9, 2005 om 12:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor het duidelijke antwoord!!!, Enterprise.

Nog een vraag:

Werkt een PCI-controller Raid 5 wel met dit bord zonder een BIOS-software update?

Bij voorbaat dank,

groet, Mike

ve
door verwijderd - Dec 9, 2005 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan daar in de handleiding niks over vinden dus daar durf ik geen uitspraak over te doen.

Ik denk dat je de beste en meeste informatie hierover kan vinden op de website van ASUS.

Stuur ze desnoods een mailtje met je vraag of het kan wat jij wil.

Misschien is e.e.a. wel mogelijk omdat je de Serial ATA-Raidcontroller
van de Intel chipset ook kan gebruiken om een eenvoudige
Raid-opstelling te maken.

Het hoeft niet altijd van de Promise Raidcontroller te komen, ondanks dat deze beter en bekender is, soms is eenvoudiger beter.

Het zal afhangen van de mogelijkheden die het BIOS biedt, en daar zal
je zelf naar op zoek moeten, dus leg het eens voor aan ASUS...

Succes,

Enterprise.

ve
door verwijderd - Dec 9, 2005 om 14:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Enterprise, bedankt voor je antwoord! Zal ik proberen.

ve
door verwijderd - Dec 11, 2005 om 12:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij kun je wel 2 raid-0 arrays aansluiten. De clue is dat jij een E-deluxe versie heeft, deze heeft itt tot de gewone uitvoering een Promise raid controller extra. Het volgende wordt ondersteund:

 South Bridge:
-2 x UltraDMA 100
-2 x Serial ATA, RAID 0, 1
Promise 20378 RAID controller:
-1 x UltraDMA 133 support two hard drives
-2 x Serial ATA -RAID 0, RAID 1, RAID 0+1, Multiple RAID

Je moet dus wel 4 SATA disks hebben, met PATA werkt het niet.

Het hangt natuurlijk van je gebruik af, maar ik zou nooit 2 RAID0 opstellingen bouwen. Al draai ikzelf al jaren met een foutloze raid 0 opstelling, als er iets mis gaat dan ben ook goed de klos.

Als je toch 2 raid0 opstellingen wilt hebben dan zou je een raid0+1 kunnen overwegen op de Promise controller als je extra zekerheid wilt hebben.
<SCRIPT language=javascript>postamble();

ve
door verwijderd - Dec 12, 2005 om 12:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hey Wildcheese, Bedankt voor het antwoord!

Jouw reactie:

Volgens mij kun je wel 2 raid-0 arrays aansluiten. De clue is dat jij een E-deluxe versie heeft, deze heeft itt tot de gewone uitvoering een Promise raid controller extra. Het volgende wordt ondersteund:

 South Bridge:
-2 x UltraDMA 100
-2 x Serial ATA, RAID 0, 1
Promise 20378 RAID controller:
-1 x UltraDMA 133 support two hard drives
-2 x Serial ATA -RAID 0, RAID 1, RAID 0+1, Multiple RAID

Je moet dus wel 4 SATA disks hebben, met PATA werkt het niet.

Mijn reactie zie ****

*****

Ik heb nu een Raid 0+1 (volgens het Bios) en 2 losse schijven; deze twee goed werkende lose schijven wil ik ook omzetten naar Raid 0+1. Het bios vind deze schijven niet in het Raid menu van mijn moederbord... Het menu; tweede Raid opstelling blijft leeg, wat ik ook probeer.

*****

Het hangt natuurlijk van je gebruik af, maar ik zou nooit 2 RAID0 opstellingen bouwen. Al draai ikzelf al jaren met een foutloze raid 0 opstelling, als er iets mis gaat dan ben ook goed de klos.

*******

Ja, en daarom wil ik deze tweede Raid 0+1 opstelling gebruiken als Back-up; slechts aangesloten als ik 100 % zeker! weet dat nieuwe software goed werkt en virussen niet aanwezig zijn.

*******

Als je toch 2 raid0 opstellingen wilt hebben dan zou je een raid0+1 kunnen overwegen op de Promise controller als je extra zekerheid wilt hebben.

*******

Helaas heb ik geen idee waar ik informatie kan vinden hoe je kunt werken met deze controller; het instructieboekje! zegt bijna niets hoe je een werkende Raid configuratie kunt krijgen...

Net zoiets als hoe je in godsnaam je naam weg kunt krijgen bij de Expert-afdeling van Kassa... Je zou denken (simpel van mij) dat als je gewoon "expert" aanklikt je gebieden weg kunt halen... Zucht!

Groet, Mike

Bij voorbaaat dank voor je antwoord!!!!

ve
door verwijderd - Dec 12, 2005 om 23:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap niet echt wat je bedoelt. Je zegt dat je in het bios ziet dat je een RAID0+1 hebt. Een RAID 0+1 vergt echter 4 HD’s en kan alleen op de promise controler geconfigureerd worden.

De intel (ICH5R) ondersteunt alleen RAID0 en (na driver update) RAID1. Dit werkt alleen met 2 nieuwe/lege SATA HD’s die bij voorkeur van het zelfde merk, type en grootte zijn. Je kunt geen HD van een ander systeem her gebruiken, dit kan alleen als de controller 100% identiek is. Een zeer goed manual voor het configureren van de ICH5R kun je vinden op:

http://support.asus.com/technicaldocuments/ICH5R.pdf

De intel RAID is eenvoudig te configureren en sneller (in theorie) dan de promise. De Intel zit nl direct op de chipset (Southbridge) terwijl de Promise gebruik maakt van een vertragende PCI bus. Belangrijk is dat als je Windows (XP?) wilt installeren op de RAID partitie, je eerst een driver gedurende de set up moet inladen (via F6, voor een 3rd party driver). Dit staat ook duidelijk in bovenstaande manual beschreven.

De Promise heeft als voordeel dat deze meer mogelijkheden heeft. Je kunt hierbij dus een RAID 0,1 en 0+1 configureren en je kunt SATA of PATA disks gebruiken (itt wat ik eerder antwoordde). Een RAID0+1 kun je alleen bouwen met 2 SATA en 2 PATA disks. De Promise set up staat volgens mij duidelijk in de manual:

http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/sock478/P4C800E-DX/e1347b_p4c800-e_deluxe.pdf

Vanaf pagina 5-25 staat dit stap voor stap uitgelegd. Net zoals bij de Intel dien de driver in XP apart te installeren, anders wordt ie niet herkent.

Ik raad je aan om eerst de Intel RAID werkende te krijgen en hier Windows op te installeren. Werkt dit alles, dan kun je verder gaan met de Promise. Wil je absoluut een RAID0+1, dan kan dat alleen via de Promise.

ve
door verwijderd - Dec 12, 2005 om 23:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

hmmm, ik heb nu de links voor mekaar, maar is het lettertype screwed up. Afijn, het is leesbaar :-).

ve
door verwijderd - Dec 12, 2005 om 23:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ken het bord, ik heb zelf ook met raid liggen knoeien. Ik heb ok tweakers.net een onderwerp gevonden waarin een vergelijkbaar probleem wordt besproken. Mogelijk is het nuttig ?

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/890434///promise%2Craid

Overigens kun je al een raid-controller bijprikken voor € 20,- (Wil je een echte dan ben je € 100,- kwijt)

ve
door verwijderd - Dec 12, 2005 om 23:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/849801///promise%2Craid

En nog een.

ve
door verwijderd - Dec 14, 2005 om 10:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hey Wildcheese,

Bedankt voor jouw reactie!!!; ben verder gekomen dankzij jouw tip!!! :-))

Ik bedoelde natuurlijk Raid 0... foutje, bedankt!

Jij zei: De intel RAID is eenvoudig te configureren en sneller (in theorie) dan de promise.

Klopt!, dat ging heel erg soepel!!; ik heb nu een perfect werkende (nog gemaakt met de Promise controller) oude, Raid 0 schijf en een (nieuwe) met de Intel controller gemaakte Raid 0 schijf...

(Hoe je een een tweede Raid 0 schijf via de Promise controller kunt maken is mij nog steeds onduidelijk).

Helaas, (je wist waarschijnlijk dat er nog wat zou komen) kan ik deze tweede Intel Raid 0 schijf alleen gebruiken als dynamische schijf. Omzetten naar een logische/primaire schijf lukt voor geen meter: Het instelscherm van Schijfbeheer van Windows XP pro SP-2 geeft alleen de mogelijkheid aan om een dynamische schijf te maken. De schijf wissen in Schijfbeheer en opnieuw beginnen geeft hetzelfde resultaat: de vakjes van o.a. Raid 0 en 1 blijven grijs en de enige mogelijkheid is om een dynamische schijf te maken.

Uiteraard heb ik ALLE bijgeleverde instructie-boekjes doorgespit, maar ik kon geen oplossing vinden.

Mischien weet jij iets?

Groet, Mike

ve
door verwijderd - Dec 14, 2005 om 10:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hey User123,

Bedankt voor het meedenken!!!... zo te lezen op de link is het erg makkelijk om met deze controllers te werken :-))

Ben dus niet de enige die tegen problemen aanloopt.

Groet, Mike

ve
door verwijderd - Dec 14, 2005 om 16:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goed te horen dat je verder bent gekomen, top!

T.a.v. de Promise, ik heb hier wat minder ervaring mee. Ik heb eerder een Promise RAID0 configuratie gebouwd, en dat ging op zich ook redelijk eenvoudig al was het lastiger dan de ICH5R.

  1. Wat voor een disks heb je aangesloten? 2 SATA, 2 PATA of een mix? Essentieel is opmerking 3 op pagina 5-26 van de manual. Om hier wijs uit te worden moet je toch wel puzzel kampioen zijn, maar volgens mij werkt het in ieder geval met 2 SATA disks. Als je PATA disks gebruikt check dan even de master/slave settings.

  2. Tijdens het booten dient de fasttrack utility op te starten (zoniet dan enable deze in de BIOS). Ik neem aan dat die netje meldt dat de status 'functional' aangeeft. Zoniet, volg dan de stappen zoals omschreven bij de fastbuild utility

  3. niet vergeten: je moet nog een (of meerdere) partitie definieeren. Dit kan met fdisk of vanuit windows. In Windows moet je in ieder geval de Promise driver installeren (staat op de CD van het moederbord)

Volgens mij zou het zo moeten gaan werken. In ieder geval, ik denk dat user gelijk heeft dat  tweakers.net een beter forum is voor dit soort vragen. Het is sowieso een meer gebruiksvriendelijk forum :-)

Success

ve
door verwijderd - Dec 20, 2005 om 11:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hey Wildcheese!!!,

Nog bedankt voor de uitstekende links en de goede (werkzame!!) tips!!!; als je eenmaal weet waar je moet zoeken is het redelijk eenvoudig!

Klopt!, de ICH5R werkt zelfs nog een paar procenten sneller dan de Promise controller en is grafisch uitgebreider.

De twee SATA disks (Raid 0) werken nu perfect, naast de twee SATA (Raid 0) disk in de Promise controller!!!

Ik dacht eerst dat het aan mij lag, maar de gebruiksaanwijzing "vergeet" voor het gemak een aantal dingen.

Jij zei: "Volgens mij zou het zo moeten gaan werken. In ieder geval, ik denk dat user gelijk heeft dat  tweakers.net een beter forum is voor dit soort vragen. Het is sowieso een meer gebruiksvriendelijk forum :-)".

Ik zocht iemand met een soortgelijk moederbord en probeerde dit form als eerste; en het is toch goedgekomen :-))  Nogmaals bedankt!!!

Groet, Mike

ve
door verwijderd - Dec 21, 2005 om 13:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Leuk te horen dat het werkt!