Lo
door LotteL Jan 28, 2017 om 16:07
Computers & telefonie

Rechten na toch ontvangen geannuleerde bestelling

Hallo,

Ik hoop dat jullie mij een antwoord kunnen geven.

Ik heb bij een elektronica winkel een laptop gekocht (eind vorig jaar). Omdat dit een nieuw type/model was, was deze niet direct op voorraad, maar zou binnen een week geleverd worden. Deze levering werd uitgesteld tot weer 2 weken verder, en u raad het al daarna nog een keer. Omdat ik niet langer kon/wilde wachten heb ik de bestelling geannuleerd en heb ik mijn geld terug gehaald en de laptop elders gekocht. Echter nu ineens ruim een week na de annulering staat de pakketdienst aan de deur met.. jawel de geannuleerde laptop. Nu is mijn vraag ben ik verplicht ik deze terug sturen? Zit er een ‘verjaringstermijn’ op dat ze hem terug kunnen vorderen?

Ik hoop dat u mij een antwoord hierop kan geven.

14140 23 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jan 28, 2017 om 16:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wat denk je zelf? En wat vind jij fatsoenlijk?

Nu is mijn vraag ben ik verplicht ik deze terug sturen?

marita5
door marita5 Jan 28, 2017 om 16:16
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Nu zakt mijn broek af ;-)) niet te geloven .

edrick3
door edrick3 Jan 28, 2017 om 16:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ook bretels o.i.d.! ;-)

marita5
door marita5 Jan 28, 2017 om 16:32
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Ik weet niet hoe ik deze moet vastmaken , voorfront zit in de weg ;-))

Cookies
door Cookies Jan 28, 2017 om 16:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zowel voor hangborsten als voor hangbuiken zijn aangepaste maten te koop.;-) Edrick weet vast wel waar je die kunt kopen.;-)

lo
door lovewinnie Jan 29, 2017 om 08:40
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Als u de laptop aanneemt en accepteert gaat u alsnog akkoord met de Koop. Uiteindelijk zullen ze dit zien in hun systeem en krijgt u alsnog of de rekening of u kunt de laptop ongebruikt terug sturen.

marita5
door marita5 - Jan 28, 2017 om 16:12
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Lottel ,

Echter nu ineens ruim een week na de annulering staat de pakketdienst aan de deur met.. jawel de geannuleerde laptop. Nu is mijn vraag ben ik verplicht ik deze terug sturen? Zit er een ‘verjaringstermijn’ op dat ze hem terug kunnen vorderen?

Hier begrijp ik dus geen snars van , u wilt een laptop houden die u niet betaald heeft , waar is uw moraal ?
In uw plaats zou ik me schamen om deze vraag hier te stellen , eerlijkheid duurt het langst .

Rechten na toch ontvangen geannuleerde bestelling

Recht heeft u niet , wel een plicht , nl terug sturen .

edrick3
door edrick3 - Jan 28, 2017 om 16:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nu is mijn vraag ben ik verplicht ik deze terug sturen?

Rare vraag! Denk eens even na. Natuurlijk (anders krijg je wel weer een rekening!)
Wat moet je met 2 laptops? ;-)
Je hebt geannuleerd en je geld al teruggekregen.
Wel zo netjes om de - blijkbaar is er ergens iets fout gegaan - nu ontvangen laptop te retourneren.

diumenge
door diumenge - Jan 28, 2017 om 16:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Er van uitgaande dat je laptop niet alsnog gaat betalen dien je contact op te nemen met de leverancier hierover. Deze kan je vertellen hoe je de laptop dient te retourneren (daarvoor hoef je geen kosten te maken). De laptop houden is volgens mij verduistering, maar dat mogen de juristen bevestigen of weerleggen.

zoekster1
door zoekster1 Jan 28, 2017 om 17:43
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Als iemand je iets toestuurt kan het nooit verduistering zijn. Wel kan de verkoper deze laptop weer opeisen.

Wi
door Wil_H - Jan 28, 2017 om 16:23
270 Antwoorden / Vragen

Er is hier zeer duidelijk een fout gemaakt door het bedrijf. Die fout zal zeer snel aan het licht komen en dan gaat het bedrijf jou natuurlijk aanspreken.
Los van dat, wil je nou echt voor een domme laptop een dief worden?
Blijkbaar wel, als je deze vraag op een forum moet stellen.

getty
door getty - Jan 28, 2017 om 16:23
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dat u het in uw hoofd haalt om daar een vraag over te stellen. Natuurlijk moet u deze terugsturen, deze laptop is niet van u !

Cookies
door Cookies - Jan 28, 2017 om 16:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Over welke webshop heb je het trouwens?

tenormin
door tenormin - Jan 28, 2017 om 16:29
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, de TS schrijft: geld terug gehaald. Hoe dat is mij een raadsel. Maar dat zo'n vraag gesteld durft te worden, ik heb niets meer om af te laten zakken, hebben jullie al gedaan. Natuurlijk lottel, stuur de laptop terug met de snelheid van een hazewindhond.

Cookies
door Cookies Jan 28, 2017 om 16:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Geld is na de annulering door de webshop terug gestort.

simon55
door simon55 Jan 28, 2017 om 16:36
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb n duitse herder is dat ook goed............?........ hij blaft alleen Mechels

tenormin
door tenormin Jan 28, 2017 om 16:56
16840 Antwoorden / 108 Vragen

@carola, voor mij klinkt geld teruggehaald anders dan dat het is teruggestort. Moet wel een prima toko zijn, dat wel.
@simon55, ja hoor, een Mechelse herder mag ook: als die laptop maar vlug terug gaat naar 'het baasje'.

fa
door familyman - Jan 28, 2017 om 16:36
888 Antwoorden / 1 Vragen

Uw titel is fout, Wat zijn mijn plichten zou beter zijn geweest.

Als u denkt een u ten onrechte verstuurde nieuwe laptop kunt behouden, zit u fout. Heeft u misschien al stiekem het ding in gebruik genomen of verkocht? Ik hoop het niet, bel maandag en email vandaag hoe de rechtmatige eigenaar, de afzender dus, zijn eigendom terug krijgt. Of u moet hem alsnog willen betalen ..........

simon55
door simon55 - Jan 28, 2017 om 16:37
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Bent u nou van de pot gerukt ja of nee.................?

br
door bravehenk - Jan 28, 2017 om 17:07
206 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is toch een grapje? Kan me niet voorstellen dat dit een serieuze vraag is.
Verjaringstermijn/verplicht tot terug sturen , het moet niet gekker worden,moraal/fatsoen is tot onder nul gedaald.

gr. Henk

marita5
door marita5 Jan 28, 2017 om 17:11
11521 Antwoorden / 15 Vragen

het moet niet gekker worden,moraal/fatsoen is tot onder nul gedaald. Hoe kan dit tot onder nul dalen als je het niet hebt ?

tenormin
door tenormin - Jan 28, 2017 om 17:13
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Ga nu eigenlijk denken dat het weer zo'n weekend "vraag" is; kunnen we ons opwinden over "onze moraal". Je bent toch niet van 'lottel' getikt. ☼

hansje klein
door hansje klein - Jan 28, 2017 om 17:16
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Hier breken werkelijk mijn beide klompen tegelijkertijd.

U meldt zich hier aan om een O.K. te krijgen een laptop achterover te drukken? en denkt daarbij nog over zoiets als een RECHT hierop na?

Zeker geen (inburgerings-)cursus over normen en waarden gehad......

Er verdwijnen hier soms topics zonder verklaring, maar deze hoort hier zéker niet thuis!

tijger1
door tijger1 Jan 28, 2017 om 17:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wel wormen en Naarden.

costnix
door costnix Jan 29, 2017 om 12:07
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1: Ik heb het altijd over wormen en maden :-)

simon55
door simon55 Jan 29, 2017 om 12:36
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb wel nieuwe klompen voor u

tijger1
door tijger1 - Jan 28, 2017 om 17:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat gewoon over een winkel en niet over een webshop.

marita5
door marita5 Jan 28, 2017 om 17:31
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Ik zie daar geen verschil in , Ts wilt zich iets toeëigenen zonder te betalen , wat niet van hem / of haar is . Je moet maar het lef hebben .

tijger1
door tijger1 Jan 28, 2017 om 17:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er werden vragen gesteld over "geld terugehaald".  In een winkel kan je het natuurlijk terughalen. Bij een webshop kan je geen betaling terughalen.

Het willen houden zonder te betalen, is natuurlijk dwaas. Het is gewoon een fout van dat bedrijf.

tenormin
door tenormin Jan 28, 2017 om 18:29
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, dat in een winkel "geld teruggeeft" is niet zo gewoon, eerlijk gezegd. Maar van Lottel zullen we waarschijnlijk niets meer.

tijger1
door tijger1 Jan 28, 2017 om 20:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts kon de bestelling in de winkel annuleren en kreeg het geld terug.

Cookies
door Cookies Jan 28, 2017 om 20:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tijger1, in een winkel ga je niet vooruit betalen. Iig niet voor een laptop. Gewoon in webshop gekocht dus.

tijger1
door tijger1 Jan 28, 2017 om 20:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83 De Ts schrijft: " ik heb in een elektronicaWINKEL......." eind vorig jaar.
Na drie weken geannuleerd en geld teruggehaald. Misschien heeft de Ts een (deel) aanbetaald. En dit forum staat vol met mensen die in een winkel vooruit betalen.

zoekster1
door zoekster1 Jan 30, 2017 om 11:19
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik denk ook een gewone winkel.

zoekster1
door zoekster1 - Jan 28, 2017 om 17:31
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ook al begrijp ik de verontwaardiging, toch zit er inderdaad een juridische angel aan deze vraag. Er is nl een wet die iemand het recht geeft een product gratis (om niet) te houden als de verkoper deze heeft toegezonden met de bedoeling iemand over te halen tot koop.

Echter, is deze laptop, neem ik aan, u per ongeluk opgestuurd en probeert de verkoper niet alsnog u over te halen tot koop.

Een plicht tot terugsturen heeft u niet. Wel mag de verkoper de laptop van u terug vragen. U hoeft daar zelf geen moeite voor te doen. De pakketdienst kan gewoon weer langskomen op een voor u wenselijke tijd.

Zo heel gek is deze vraag dus niet.

marita5
door marita5 Jan 28, 2017 om 17:35
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Voor mij zou dit een morele plicht zijn , mijn geweten zou me niet met rust laten .

zoekster1
door zoekster1 Jan 28, 2017 om 17:41
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Natuurlijk. Ik zou meteen bellen. Maar er zit een juridische angel aan deze zaak.

marita5
door marita5 Jan 28, 2017 om 17:57
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Die juridische angel hoef ik niet , ik zou deze vraag nog niet eens stellen , maar ja wie ben ik . Wat je een ander aan doet , krijg je later op kant of hoek weer terug .

ph
door philip36 - Jan 28, 2017 om 17:35
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als ik het goed heb is de verjaringstermijn 2 jaar.
Of u het risico wil nemen dat ze b.v. na een jaar alsnog betaling eisen omdat u de laptop niet direct teruggestuurd hebt is aan u.
Hopelijk krijgt u een cadeaubon voor uw moeite van het terugsturen.

zoekster1
door zoekster1 Jan 28, 2017 om 17:38
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ze kunnen geen betaling eisen, want de overeenkomst die er was is ontbonden.

tijger1
door tijger1 - Jan 28, 2017 om 17:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@lottel

Maakt u nooit een fout?

ro
door roelofs1954 - Jan 28, 2017 om 18:00
9 Antwoorden / 2 Vragen

ten eerste zou ik hem niet aangepakt hebben,indien wel aangepakt, kan je kiezen voor terugsturen ( met de retourbon anders kost het waarschijnlijk retour kosten?),,of houden, en reactie afwachten,
heb je voor ontvangst getekend?
der is wel een regel , voor niet gevraagde artikelen, hoef je niet te betalen?

r.kemperman
door r.kemperman Jan 29, 2017 om 08:29
423 Antwoorden / 4 Vragen

Niet gevraagd is wat anders dan besteld en geannuleerd.
Laptop zat waarschijnlijk al in transport en kon niet meer op tijd door bedrijf tegen gehouden worden.
Zeer netjes zou zijn om zo spoedig mogelijk de tweede laptop netjes ongebruikt terugvte bezorgen.

pi
door pieterwolters - Jan 28, 2017 om 23:43
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Het is weer een heel simpel verhaal: hoe zou je zelf behandeld willen worden als jij zo'n soort fout maakt? Door zo na te denken kom je eigenlijk altijd tot het juiste antwoord.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 29, 2017 om 00:48
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Lijkt mij dat je getekend hebt voor ontvangst. Hou dat ding en zie dat binnen 2 weken een factuur op de deurmat ligt.

zoekster1
door zoekster1 Jan 29, 2017 om 10:57
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, die ligt er niet. Dat zou alleen het geval zijn als er nog een overeenkomst was. Maar die is ontbonden. Daarmee is de betalingsverplichting er ook niet meer. TS moet wel de laptop teruggeven, maar ook al is dat over een maand, er hoeft niet voor betaald te worden.

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 29, 2017 om 11:48
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@zoekster, lijkt mij logisch dat de leverancier achter de fout komt en dan toch zijn geld wil krijgen als ts niet uit zichzelf de laptop retour doet.

zoekster1
door zoekster1 Jan 30, 2017 om 11:17
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, zo logisch is dat niet. De leverancier mag wel eisen dat de laptop wordt opgehaald door een pakketdienst, betaald door de verkoper, op een tijdstip dat de TS uitkomt. Daar moet TS wel aan meewerken. Maar verder gaat het niet. Anders kan iedere verkoper iets gaan opsturen naar Jan en alleman en als dan binnen 2 weken de ontvanger niet reageert betaling gaan eisen.

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 30, 2017 om 13:53
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@zoekster , inderdaad daar heb je wel een punt. Maar ik gok dat het grootste deel van de ontvangers het apparaat netjes retour stuurt. Tenminste dat hoop ik.

ma
door manwijf - Jan 29, 2017 om 10:05
574 Antwoorden / 1 Vragen

Tjonge jonge wat blazen we weer hoog van de toren! TS drukt zich misschien niet zo gelukkig uit, maar daar zijn er hier wel meer van. Om iemand zelfs van diefstal te beschuldigen gaat mij dan ook veel te ver. Oh oh wat zijn we allemaal geweldig, maar volgens mij ging het daar helemaal niet om. TS is volgens mij helemaal niet van plan om een laptop achterover te drukken. Maar als je door een bedrijf zo in de maling wordt genomen, door alsmaar uitgestelde leveringen, dan zou ik er sowieso ook helemaal klaar mee zijn. Ze handelt het verder correct af en krijgt daarom ook haar geld terug. Je denkt er dan van af te zijn en dan komen die sukkels van dat zelfde bedrijf, die z'n administratie toch al niet op orde heeft, als klap op de vuurpijl, de laptop alsnog brengen. In principe dus niet meer het probleem van de TS... Het ware beter geweest, als hij/zij 'm niet had aangenomen, maar dat wil nog niet zeggen, dat er kwade opzet in het spel is.

Daarom: TS doet er nu goed aan het bedrijf te bellen en hen te laten weten, dat ze de laptop op een voor haar gunstig uitkomende tijd op kunnen halen. Zou er niet over peinzen om te veel tijd te besteden aan een bedrijf, dat mij ellenlang heeft laten wachten en fout op fout maakt.

diumenge
door diumenge Jan 29, 2017 om 11:37
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Tsjonge jonge wat overdrijven we weer! Door het bedrijf in de maling genomen, door alsmaar uitgestelde leveringen? Twee keer, exact twee keer is de levering uitgesteld. Een laptop die niet leverbaar is door de fabrikant kunnen ze niet magisch laten verschijnen hè? Beiden hebben het correct afgehandeld, TS heeft bestelling geannuleerd en het bedrijf heeft het geld teruggegeven. Het bedrijf heeft z'n administratie niet op orde? Hoe zo Manwijf, waar baseer je dat op? Op die ene foutief geleverde laptop?

ma
door manwijf Jan 29, 2017 om 13:16
574 Antwoorden / 1 Vragen

Twee maal uitstellen is precies twee maal teveel. Dan laat je een klant dus 3x wachten. Als "een laptop niet leverbaar is door de fabrikant" kun je 'm inderdaad niet "magisch laten verschijnen", zoveel is mij ook wel duidelijk. Punt is dat je dan sowieso geen toezeggingen behoort te doen. Daar ging het al mis. Als iets uit Timboektoe moet komen (als dat al het geval is), dan kun je ueberhaupt geen toezeggingen doen.

Het aan het lijntje houden van een klant, terwijl ze al lang al weten, dat het lang gaat duren noem ik in de maling nemen ja. Vervolgens de retourzending niet verwerken in de administratie is de volgende misser. Van de klant verwachten ze ook dat toezeggingen nagekomen worden trouwens.
Dat je vervolgens voor dief uitgemaakt wordt, mag jij dan normaal vinden, ik vind dat niet. Rest van de feiten worden door mij al onderschreven.

diumenge
door diumenge Jan 29, 2017 om 14:05
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zo te lezen is er netjes gecommuniceerd over die twee maal uitstel, wellicht baseren zij zich ook weer op toezeggingen van hun leverancier. Communiceren dat iets langer gaat duren en als de klant er dan vanaf wil daar aan mee werken is exact het tegenovergestelde van aan het lijntje houden. Aan het lijntje houden was het geweest als ze de terugbetaling net zolang hadden vertraagd tot ze toch konden leveren. En dan de retourzending niet verwerken in de administratie, welke retourzending?

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 30, 2017 om 00:26
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Manwijf is een beetje recalcitrant deze dagen. Maar komt vast weer goed :-)

br
door brui0929 - Jan 29, 2017 om 12:04
635 Antwoorden / 10 Vragen

U Kunt het pakket weigeren en terug sturen

costnix
door costnix Jan 29, 2017 om 12:14
2874 Antwoorden / 1 Vragen

En dat weigeren is niet gebeurt!
Gewoon het bedrijf inlichten en dan komt dat bedrijf de computer ophalen of geeft daar het verzendbrdijf een opdracht voor an de pakketdienst.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 1, 2017 om 13:32
16875 Antwoorden / 202 Vragen

De laptop is in een winkel gekocht en dan geldt onvoorwaardelijk: KOOP IS KOOP.
De winkel is dus op zich al heel erg coulant geweest met het ingaan op het annuleringsverzoek en het terugbetalen van het aankoopbedrag.

Het zelf houden van de laptop betekent in een dergelijk geval niet meer of minder dan onrechtmatig handelen en kan naar mijn mening zelfs als een strafrechtelijk aspect worden gezien (diefstal/verduistering). Dus zeer snel de laptop naar de winkel brengen c.q. terugzenden op UW kosten.