fr
door franssie1957 Dec 24, 2011 om 17:12
Computers & telefonie

Reparatie labtop

Ik heb ca. 2 maanden geleden een laptop ter reparatie aangeboden aan Computerland Groningen. Nu blijkt dat reparatie niet mogelijk is en heb ik een nieuwe laptop onder garantie ontvangen. Echter de data van mijn oude laptop wil ik graag weer gebruiken maar nu blijkt dat mijn oude laptop zonder mijn toestemming is vernietigd. Mag dit?
Met vriendelijke groet,

Frans Scheper.

2441 6 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

naitsoezn
door naitsoezn - Dec 24, 2011 om 17:27
842 Antwoorden / 1 Vragen
0

Het is nu te laat, maar als je je laptop ter reparatie aanbiedt moet je altijd een backup van je data maken. Zelfs als je laptop wel gerepareerd had kunnen worden, was de kans groot geweest dat je hem terug kreeg met een "verse" installatie, dus met alle data verwijdert.

De reparateur biedt garantie op een goed werkende laptop, en die heb je nu. Hij biedt geen garantie op je data...

jo
door jozu - Dec 24, 2011 om 18:35
72 Antwoorden / 2 Vragen
0

Vernietigd,waarschijnlijk niet wel gedemonteerd of retour naar de fabrikant.

Je kan vragen naar de harde schijf oude laptop of je die kan krijgen of kopen ?

Data moet je onder alle omstandigheden back-uppen,moet je trouwens altijd doen,
computers en software zijn nogal storing gevoelig.

erik9472
door erik9472 - Dec 28, 2011 om 12:29
50 Antwoorden / 1 Vragen
0

Altijd jammer dat de mensen niet op de hoogte zijn van het feit dat als ze de computer/laptop ter reparatie aanbieden ze groot kans hebben dat de data na tijd verdwenen is. Ook personeel van een computerzaak zouden hier meer aandacht aan moeten schenken. Een waarschuwing richting de klant bij het aanbieden van een computer/laptop zou heel wat ellende kunnen voorkomen.

wildy
door wildy - Dec 28, 2011 om 15:44
27 Antwoorden / 2 Vragen
0

Ieder bedrijf en/of reparateur moet weten, dat een klant echt niet altijd op de hoogte is van hun klakkeloos vernietigen van de data op een reparatie PC. Trouwens mochten ze aan deze stelling twijfelen, wil ik ze wel eens zien in een ander vakgebied. Daar bakken ze er ook niets van. Ik zou eens langs een wet-winkel gaan, om een flinke schadevergoedings-claim te onderzoeken, misschien leren ze, na een financiële aderlating, hun arroganrte gedrag af.( trouwens hun kennis is meestal twijfelachtig )

ti
door timfelix - Dec 28, 2011 om 16:19
270 Antwoorden / 13 Vragen
0

Helaas, altijd een backup maken van je belangrijke bestanden. Zoals al gezegd heeft de winkelier alleen een verplichting om jou een goed werkend product aan te bieden, niet de verplichting om je data te redden. Erg jammer, maar het is niet anders. Volgende keer dus maar een backup maken.

@Wildy, naar een wetwinkel gaan heeft totaal geen zin, ze zullen je precies hetzelfde vertellen als wij hier. Eigen schuld, dikke bult

luky1951
door luky1951 - Dec 28, 2011 om 16:54
48 Antwoorden / 5 Vragen
0

Men hoort je te vertellen dat je data verloren kan gaan.
Al zolang ik in de automatisering (1970) zit en zodra je een back-up kan maken, hoor je te back-uppen. Toen men nog met Word-perfect werkte, hamerde de docent er regelmatig op, back-uppen. want toen die tijd liep een systeem regelmatig vast!
Je kon zelfs bij een latere versie van Word-Perfect kon je zelfs instellen op auto-save, na elk kwartier een automatische back-up. En dit laatste bestaat nog steeds als auto-save is met word (onderdeel van Office) staat al auto herstel
Voor iedereen een welgemeend advies: schaf een externe HDD aan, voor min €50,00 heb je al een leuke kleine back-up b.v. van WD (mijn voorkeur) met USB aansluiting, en zet je data zoals foto's documenten, en andere belangrijke files. Back-up ze minimaal 1x per week, voorkomt voor weinig geld een heleboel ergernis. Desnoods een 2e Back-up. Want geen enkele HDD heeft het eeuwige leven, ongeveer zo'n 5 jaar continue speeltijd, heb ik ergens gelezen

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Mu
Mureuswausss - Jun 13, 2024 om 01:46
Computers & telefonie

Samsung komt zijn verplichtingen niet na betreft reparatie in garantieperiode

Goedenavond Kassa,

Eind september 2022 heb ik een nieuwe Samsung Galaxy S22 aangeschaft volledig nieuw in gesealde verpakking met de volledige gebruikelijke fabrieksgarantie van 2 jaar.

Nu is er tijdens deze periode een mankement opgetreden met de telefoon. 
De touchscreen in de 2 bovenste rijen functioneert/reageert niet meer.

Vanzelfsprekend heb ik een repa ... Lees meer

Ev
Evergreen2024 - Jun 7, 2024 om 19:32
Huishouden & energie

Legionella

Als ik de boiler een week uitzet moet ik dan de leidingen doorspoelen, of is dat alleen bij langer dan een week?
boiler op 55 gr. en dan alle leidingen 1 minuut doorspoelen? Of is beide niet nodig? Lees meer

pi
pierre1962 - Jun 10, 2024 om 19:23
Geldzaken & recht

Liander

Hoi ,
Ik ben doof !!!

Afgelopen 29 Mei kreeg ik een brief van Liander. Er staat op dat slimme meter niet goed functioneren. Er staat op dat op Maandag 10 Juni om 10.45 - 12.45 uur een monteur bij mij langskomen om slimme meter te controleren.
Die duurt ongeveer anderhalf uur in beslag.

Vandaag ben ik om 11.00 uur thuis gekomen , was 1 kwartier te laat door gemiste t ... Lees meer