er
door eriksla Feb 10, 2017 om 19:06
Computers & telefonie

Roaming kosten verdwijnen, mag T-mobile deze regel op deze manier ontwijken?

T-mobile heeft voor SIM-only momenteel twee smaken abonnementen: "Go" en "basic". Het "go" abonnement geeft specifiek aan dat gebruik van de internetbundel in de EU kan en bij het "basic" abonnement wordt aangegeven dat dat niet kan. Op dit moment is dat duidelijk en logisch. Voor de "basic" klanten, zijn er de Travel & Surf passen.

Maar dan de regel vanuit de EU, dat providers geen roaming-kosten meer mogen doorberekenen per juni 2017. Ik interpreteer dat als dat je vanaf dan ook met het "basic" abonnement met de eigen bundel in het buitenland (EU) mag internetten, de provider mag immers geen onderscheid meer maken tussen eigen land of ander EU land.

Ik heb dit voor de zekerheid nagevraagd bij T-mobile en daar is men heel stellig: Ook na juni 2017 is er bij het "basic" abonnement géén sprake van eigen internet bundel gebruiken in het buitenland. Men claimt dat men tegemoet komt aan de regel door een abonnement ("go") aan te bieden waarbij dat wel het geval is. Dit is naar mijn idee op z'n minst een creatieve interpretatie van de regel. Of mag T-mobile dit doen? Even voor het beeld: het goedkoopste "basic" abonnement is 8 euro per maand, het goedkoopste "go" abonnement is 19 euro per maand. Je betaalt dus het hele jaar 137% opslag om in die twee weken dat je in Frankrijk zit te kunnen internetten voor een redelijk bedrag. Dan is het altijd nog véél goedkoper om een Travel & Surf pas af te nemen. En dat kan volgens mij nooit de bedoeling zijn geweest van de EU-regel?

Komt T-mobile hiermee weg, is hier inderdaad de mogelijkheid de wet interpreteren volgens de letter in plaats van de geest? Zijn we met een dooie mus blijgemaakt?

4635 12 Rapporteer

ha
door halex - Feb 10, 2017 om 19:24
1374 Antwoorden / 4 Vragen

De regelgeving verplicht niet om in Europa buiten het eigen land internet te faciliteren. De regel verplicht alleen om, als internet in heel de EU wordt gefaciliteerd, overal hetzelfde tarief te rekenen.
T-Mobile mag dit zo doen. Net als ze pre-pay en post-pay abonnementen kunnen verstrekken. Dat is ook niet zo vreemd, want voor zo'n laag bedrag kan T-Mobile niet eens kostendekkend internet in de EU leveren. Dan zou 'basic' ook flink duurder worden. Wat betekent dat klanten die alleen in NL gebruik maken van een abonnement, gaan betalen voor het internetgebruik van klanten die wel reizen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Feb 10, 2017 om 19:25
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Toen deze situatie bekend werd had ik al het vermoeden dat mijn normale abonnement niet afdoende zou zijn.
Ze geven niets voor niets.
Dus ik zou wel een ander abonnement moeten nemen.
Dit blijkt nu echt zo te zijn.
Ik wil in het buitenland best iets voor mijn gebruikte mb's betalen maar geen euro per MB. Redelijke prijs € 0,10 per MB.

tijger1
door tijger1 - Feb 10, 2017 om 19:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk mag T-mobile dat doen. De klant kan simpel iets anders kiezen. Als iemand een simpel abonnementje wil, terwijl hij niet eens zijn dorp uitkomt, waarom zou hij dan meer moeten gaan betalen omdat u in Frankrijk wilt internetten voor dezelfde kosten?

er
door eriksla - Feb 10, 2017 om 22:04
4 Antwoorden / 1 Vragen

De regel zegt dat er geen onderscheid gemaakt mag worden tussen internet in het eigen land en in de EU landen. Als je een abonnement aanbiedt (wat T-mobile kennelijk doet) waar wèl een dergelijk onderscheid gemaakt wordt, dan lijkt me dat op z'n minst tegen de geest van de regel, maar wellicht ook gewoon onrechtmatig.

Jarenlang heb ik met excessieve roaming-kosten de niet-kostendekkende-prepaid-kaartjes van de jeugd betaald, van mij mag dat wel eens een keer klaar zijn.

Laat ik erbij zeggen dat ik een zeer lichte internet gebruiker ben, ik hoef echt geen films te downloaden (wat tegenwoordig kennelijk normaal is), ik wil alleen maar wat browsen, laten we zeggen 500 mb in twee weken. Ik vind het belachelijk dat ik daarvoor dan het hele jaar zóveel extra moet gaan betalen (137%).

tijger1
door tijger1 Feb 10, 2017 om 23:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zit niet te zeuren, nerm een bundel.

er
door eriksla Feb 11, 2017 om 14:29
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zie dat je mijn vraag "heel goed" gelezen heb. Ik héb een internet bundel (bij een abonnement ook nog).

ha
door halex - Feb 10, 2017 om 22:48
1374 Antwoorden / 4 Vragen

De regel zegt dat er geen onderscheid gemaakt mag worden tussen internet in het eigen land en in de EU landen.

1) Dat is niet waar. Het gaat om de kosten, die moeten gelijk zijn. Het gaat niet om het aanbieden van internet buiten het eigen land.
2) Als u het antwoord op uw eigen vraag zelf denkt te weten, waarom stelt u deze dan? Niemand zit te wachten op een vraagsteller die vervolgens de schoolmeester uit gaat zitten lopen te hangen.

er
door eriksla - Feb 11, 2017 om 09:05
4 Antwoorden / 1 Vragen

Okee andere vraag dan. Waarom lees ik in diverse media dan dat "roamingkosten voor de consument niet meer mogen worden doorberekend"? Weer een geval kort-door-de-bocht verslaggeving?

tijger1
door tijger1 Feb 11, 2017 om 10:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niet alles geloven wat u leest.

er
door eriksla Feb 11, 2017 om 14:28
4 Antwoorden / 1 Vragen

"Ja duidelijk" zou ik zeggen... ;-)

ha
door halex Feb 11, 2017 om 15:10
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Omdat ze dat straks ook niet meer mogen doen. Maar u leest toch niet 'aanbieders verplicht roaming toe te staan'?

er
door eriksla Feb 11, 2017 om 17:54
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik citeer uit dit min of meer officiële EU document dat mij via een andere weg zeer vriendelijk werd aangeboden:

"As of 15 June 2017, consumers will be able to use their mobile device when travelling in the EU, paying the same prices as at home, i.e. to "Roam like at Home". Any voice call, SMS and data session made while travelling abroad in the EU will be deducted from the monthly package of minutes, SMS and data in the home country with no extra charges. This means the end of roaming charges as travellers have experienced them so far."

Ik kan dit alleen interpreteren als "alles wat ik in m'n eigen land kan/mag met mijn abonnement, kan/mag in het buitenland (EU) ook, tegen dezelfde tarieven". Er worden geen uitzonderingen gemaakt voor "bepaalde" abonnementsvormen enz.

Ook interessant: http://europa.eu/rapid/attachment/MEMO-16-4396/en/roaming_general%20factsheet_January17.pdf

Tot zover op dit forum lees ik dat ik niet moet zeuren en dat ik maar naar dat duurdere abonnement moet terwijl ik vanuit een andere kant juist krijg te horen dat het allemaal heel simpel is en gewoon "roam like at home" en dat T-Mobile dus onrechtmatig is.

Even voor de duidelijkheid. Het gaat me niet eens om het geld, het gaat me om het principe. Ik word erg geïrriteerd wanneer bedrijven denken wel onder regels uit te komen. Apple en Starbucks zijn me net zo goed een doorn in het oog (belastingontduiking).

ha
door halex - Feb 11, 2017 om 18:26
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Als je de gehele pagina doorleest, komt u vanzelf uw ongelijk tegen.

er
door eriksla 11 feb. 2017 om 17:54
Antwoorden / Vragen

Ik citeer uit http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-16-4396_en.htm" target="_blank">dit min of meer officiële EU document dat mij via een andere weg zeer vriendelijk werd aangeboden:

er
door eriksla Feb 12, 2017 om 10:13
4 Antwoorden / 1 Vragen

Meneer "schoolmeester" HALEX, dacht je niet dat ik een document waar ik naar verwijs eerst zelf even lees?

Dus, kom maar op met alinea of het regelnummer. Ik krijg steeds meer het gevoel dat je zelf de materie niet helemaal begrepen hebt. Ik lees allerlei clausules in dit document, maar nergens dat een provider een uitzondering mag maken voor een "goedkoop" abonnement (waar ook, zij het, beperkt, internetgebruik in zit). Er wordt in principe zelfs geen uitzondering gemaakt voor prepaid kaartjes (maar wel wat limitaties).

Voordat je weer gaat ranten, ja, dit is nog steeds een vraag, waarop ik het uiteindelijke antwoord echt niet weet. Als je met een antwoord komt, dan wel goed onderbouwen, zodat we echt weten waar we aan toe zijn. Er is nu al verwarring genoeg.

ha
door halex Feb 12, 2017 om 12:46
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Bijvoorbeeld: No formal registration is required to benefit from the "Roam like at Home" mechanism. From 15 June 2017, it should be included by default in all customers' mobile contracts on which operators offer roaming. Dat betekent dat er ook contracten kunnen zijn die roaming niet aanbieden.

er
door eriksla Feb 12, 2017 om 15:05
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ja en daar heb jij dus mijn post inderdaad toch niet goed gelezen (of heb ik het niet goed verteld, laten we dat maar in het midden houden). Mijn contract (dus het "basic" abonnement) daar zit gewoon roaming in. Je kunt zonder speciale internet-bundel gewoon internetten in het buitenland, kost je alleen klauwen met geld natuurlijk. En ook zonder internet-bundel kun je internetten in NL, dan kost het geld per MB, niet echt goedkoop. Maar ik heb er een bundel bij van 500 Mb inclusief per maand en dan verwacht ik dat ik die bundel straks net zo goed in Frankrijk als in Nederland kan gebruiken. Dat is wat in de EU tekst continu wordt gesuggereerd. En dat is wat T-Mobile tegenspreekt dus.

er
door eriksla Feb 12, 2017 om 15:10
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zie dat het inderdaad niet duidelijk in de post staat. Erg jammer, ik kan het ook niet meer aanpassen. Misschien leest er een moderator ofzo mee die het wel kan.

T-mobile heeft voor SIM-only momenteel twee smaken abonnementen: "Go" en "basic". Het "go" abonnement geeft specifiek aan dat gebruik van de internetbundel in de EU kan en bij het "basic" abonnement wordt aangegeven dat dat niet kan. Op dit moment is dat duidelijk en logisch. Voor de "basic" klanten, zijn er de Travel & Surf passen.

"Dat het niet kan" bedoel ik (en T-Mobile) mee dat de (aanwezige) internet-bundel niet in de EU gebruikt kan worden. Er wordt niet bedoeld dat er helemaal geen internet-bundel gebruikt kan worden (want dan kan wel degelijk, zie mijn post hierboven).

ms
door mslender - Feb 13, 2017 om 19:15
7 Antwoorden / Vragen

Zover ik de regelgeving ken lijkt het me dat als mobiel internet in een ander EU land mogelijk is dat het dan hetzelfde tarief heeft als het binnenlandse tarief. Het betekent niet automatisch dat als internet in Nederland mogelijk is dat het dan ook mogelijk is om in andere EU landen te internetten. Dat zou mijn inziens dan betekenen dat roaming met het basis abonnement dan nog steeds uitgesloten kan zijn, tenzij mobiel internet voor het buitenland ingeschakeld wordt. Naar mijn idee mag deze internetbundel dan niet duurder zijn dan het binnenlandse tarief.

er
door eriksla Feb 14, 2017 om 18:35
4 Antwoorden / 1 Vragen

De regel (zie de tekst in een van de eerdere antwoorden) zegt heel duidelijk en zonder voorbehoud dat als je de mogelijkheid hebt om te internetten in je eigen land, dat dat tegen dezelfde kosten aangeboden moet worden in de EU-landen, vandaar de uitdrukking die ze hanteren "Roam like at home". Er staat nergens dat er abonnementen aangeboden mogen worden waarbij je wel in je eigen land mag internetten maar niet in het buitenland. Zelfs als dat voorbehoud er is, dan is nog niet relevant voor mijn stelling, want het huidige "basic" abonnement biedt gewoon de mogelijkheid om te internetten in Nederland èn in het buitenland, ook zonder Travel & Surf pas, kan ik uit ervaring melden. Het is alleen relatief loeiduur (zowel in Nederland als buitenland). Daarom neem je er een internetbundel bij, waarmee je voor een vast bedrag een stuk goedkoper kan internetten. En dat is dan ook in Nederland. Die bundel geldt (nog) niet het buitenland, en dat is dus de hele crux. Daar kan T-Mobile straks niet meer mee wegkomen.

er
door eriksla - Feb 14, 2017 om 18:29
4 Antwoorden / 1 Vragen

Toch wel opvallend dat kennelijk weinig mensen dit boeit. Moet het eerst zover zijn voordat men wakker schrikt?

ha
door halex - Feb 14, 2017 om 18:38
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Zucht. Tuurlijk boeit 't niemand, want uw stelling klopt niet. Een aanbieder is niet verplicht roaming aan te bieden. Maar bij abonnementsvormen waarbij roaming wel inbegrepen zit, moet hij in heel EU hetzelfde rekenen.
Raar dat dat niet tot u door wil dringen.

er
door eriksla - 14 feb. 2017 om 18:29
Antwoorden / Vragen

Toch wel opvallend dat kennelijk weinig mensen dit boeit. Moet het eerst zover zijn voordat men wakker schrikt?

er
door eriksla Feb 15, 2017 om 19:50
4 Antwoorden / 1 Vragen

Zie mijn reactie eerder, hier ergens verstopt:

De regel (zie de tekst in een van de eerdere antwoorden) zegt heel duidelijk en zonder voorbehoud dat als je de mogelijkheid hebt om te internetten in je eigen land, dat dat tegen dezelfde kosten aangeboden moet worden in de EU-landen, vandaar de uitdrukking die ze hanteren "Roam like at home". Er staat nergens dat er abonnementen aangeboden mogen worden waarbij je wel in je eigen land mag internetten maar niet in het buitenland. Zelfs als dat voorbehoud er is, dan is nog niet relevant voor mijn stelling, want het huidige "basic" abonnement biedt gewoon de mogelijkheid om te internetten in Nederland èn in het buitenland, ook zonder Travel & Surf pas, kan ik uit ervaring melden. Het is alleen relatief loeiduur (zowel in Nederland als buitenland). Daarom neem je er een internetbundel bij, waarmee je voor een vast bedrag een stuk goedkoper kan internetten. En dat is dan ook in Nederland. Die bundel geldt (nog) niet in het buitenland, en dat is dus de hele crux. Daar kan T-Mobile straks niet meer mee wegkomen.

Je blijft er maar op hameren dat dit "basic" abonnement geen internet biedt of niet in het buitenland. En dat is dus gewoon niet zo.

ha
door halex - Feb 15, 2017 om 22:32
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Volgende keer maar geen vraag meer stellen terwijl je stellig blijft geloven in je foute antwoord. Kennelijk wil je er hier een soort discussieforum van maken. Helaas, dan ben je aan het verkeerde adres. Probeer eens bij www.betweter.nl.

Zucht. Tuurlijk boeit 't niemand, want uw stelling klopt niet. Een aanbieder is niet verplicht roaming aan te bieden. Maar bij abonnementsvormen waarbij roaming wel inbegrepen zit, moet hij in heel EU hetzelfde rekenen.
Raar dat dat niet tot u door wil dringen.

er
door eriksla - 14 feb. 2017 om 18:29
Antwoorden / Vragen

Toch wel opvallend dat kennelijk weinig mensen dit boeit. Moet het eerst zover zijn voordat men wakker schrikt?

er
door eriksla 15 feb. 2017 om 19:50
Antwoorden / Vragen

Zie mijn reactie eerder, hier ergens verstopt:

De regel (zie de tekst in een van de eerdere antwoorden) zegt heel duidelijk en zonder voorbehoud dat als je de mogelijkheid hebt om te internetten in je eigen land, dat dat tegen dezelfde kosten aangeboden moet worden in de EU-landen, vandaar de uitdrukking die ze hanteren "Roam like at home". Er staat nergens dat er abonnementen aangeboden mogen worden waarbij je wel in je eigen land mag internetten maar niet in het buitenland. Zelfs als dat voorbehoud er is, dan is nog niet relevant voor mijn stelling, want het huidige "basic" abonnement biedt gewoon de mogelijkheid om te internetten in Nederland èn in het buitenland, ook zonder Travel & Surf pas, kan ik uit ervaring melden. Het is alleen relatief loeiduur (zowel in Nederland als buitenland). Daarom neem je er een internetbundel bij, waarmee je voor een vast bedrag een stuk goedkoper kan internetten. En dat is dan ook in Nederland. Die bundel geldt (nog) niet in het buitenland, en dat is dus de hele crux. Daar kan T-Mobile straks niet meer mee wegkomen.

Je blijft er maar op hameren dat dit "basic" abonnement geen internet biedt of niet in het buitenland. En dat is dus gewoon niet zo.

er
door eriksla Feb 17, 2017 om 10:17
4 Antwoorden / 1 Vragen

Halex ik vind weerwoord prima, maar dan moet het wel ergens op slaan. Je blijft echter consequent foute aannames doen (over het abonnement, niet per sé over de regel). En dan dat toontje, beetje kinderachtig.

er
door eriksla - Feb 17, 2017 om 10:11
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat er twee mogelijkheden zijn:

1) T-Mobile weet precies waar ze mee bezig zijn, namelijk er zo min mogelijk ruchtbaarheid aan geven en in juni alsnog "overstag" gaan, in al die tijd hebben ze mooi aardig wat "go"-abonnementen kunnen verkopen aan mensen die het niet zeker wisten en daarmee mooi gecasht hebben...
2) T-Mobile houdt voet bij stuk en na de vakantie is er een groep mensen met een fijne verrassing, een flinke rekening.

Ik vind het linksom of rechtsom schandalig. Maar ik zal het er maar bij laten. We zien het wel.