li
door lienexxx Feb 3, 2009 om 17:06
Computers & telefonie

Scarlet opgezegd per brief en fax

Hallo ik heb mn Scarlet abonnement opgezegd per brief en per fax (met faxbevestiging). Nou zegt Scarlet dat de brief te laat is binnengekomen. Nadat ik had aangegeven het ook per fax verstuurd te hebben en tevens de faxbevestiging heb bijgesloten, zeggen ze dat er op die dag maar een paar faxen zijn aangekomen en geen van mij.

Ik zou toch denken dat ze een faxverzendbericht rechtsgeldig is. immers ik ken vele contracten waarbij dat zelfs zo wordt aangegeven "aangeteknd versturen of faxen met verzendbericht"

Wat zijn mijn rechten? Want om die extra 12 maanden (ad. ca. € 400,--) te accepteren, dat zie ik echt niet zitten.

Desnoods ga ik naar de rechter.

720 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 3, 2009 om 17:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag lienexxx,

Een fax is net als een aangetekend schrijven een 100% rechtgeldig bewijs van opzegging in dit land. Dit heeft niks te maken met mogelijke voorwaarden van bedrijven, maar uitsluitend met uitspraken van rechters in Nederland. De bewijskracht van een fax berust ten deze op jurisprudentie. Je kunt dus met een gerust hart naar de rechter stappen, als deze ********firma blijft dwars liggen.

Sukses en met vriendelijke groet, Read.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2009 om 20:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een fax is weliswaar een rechtsgeldig schriftelijk bewijs, het is wel zo dat je die fax op het juiste bureau moet doen belanden vóór de termijn verstrijkt. Als jij bijv. het algemene fax-nummer hebt gebruikt, kan het best een dag of een paar dagen duren voordat jouw fax op de juiste afdeling is gearriveerd én in behandeling is genomen.

Of je deze zaak wint of niet hangt dus af van hoe het gegaan is. Mocht het alsnog worden afgewezen, in het ergste geval ben je er vanaf juli 2009 van af, want automatische verlengingen met een jaar zijn dan niet meer toegestaan. Dat duurt niet eens zo lang meer.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2009 om 20:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

@edwardus,

Je schrijft: .........het is wel zo dat je die fax op het juiste bureau moet doen belanden vóór de termijn verstrijkt.

Dit slaat echt nergens op. Alsof een klant verantwoordelijk is voor de interne procedures van de postafwikkeling binnen een bedrijf.

Gaarne wat juridische informatie en verwijzingen die deze lariekoek zou ondersteunen.

Met collegiale groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2009 om 20:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

@read,
je haalt me de woorden uit de mond! De faxbevestiging is je bewijs en hoe men bij Scarlet de post/faxen afhandelt is niet het probleem van de klant.
Edwardus slaat wel vaker de plank mis!

ve
door verwijderd - Feb 3, 2009 om 20:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

@biomus,

Het gaat niet om de persoon/respondent, maar om de kwaliteit van de informatie die in deze rubriek wordt neergezet. Een TS mag er vanuit gaan dat hij geen volstrekte onzin als antwoord krijgt.

Met collegiale groet. ReadAC.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2009 om 21:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

@read,

Ik moest dit even kwijt! Het is me gewoon opgevallen dat edwardus vaak mis zit! Dat gebeurt hier sowiso vaak! Allemaal van die zgn. 'verjaardags wijsheden/tips' waar de vraagsteller niets aan heeft.

Anyway, het was niet bedoelt om hem helemaal af te vallen, maar om de vraagsteller naar jou antwoord te leiden.

Ook van mij een collegiale groet,

Biomus

ve
door verwijderd - Feb 3, 2009 om 21:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je mag gerust vinden dat ik het vaak mis heb, dat moet ieder voor zich maar bepalen. Je mag er ook voor kiezen mijn antwoorden te negeren, zal ik niet van wakker liggen.

Mijn opmerking blijft overeind: je opzegging moet je wel op de voorgeschreven manier doen. In de voorwaarden staat vermeld hoe je dient te handelen om op te zeggen. Dat betekent óók aan het juiste adres. Heb je enig idee hoeveel faxapparaten zo'n firma wel in huis kan hebben? Je snapt toch hopelijk wel dat je niet zomaar een faxnummer kunt uitkiezen en dan maar aannemen dat alles wel in orde komt? Brieven stuur je toch ook aan een bepaald adres en aan een bepaalde persoon/afdeling?

ve
door verwijderd - Feb 4, 2009 om 14:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien heeft eduardus wel gelijk maar dat wil niet zeggen dat de opzegging dan ongeldig is. Op zowel de verzonden fax als de bevestiging staat immers de juiste tijd en datum vermeld en daar dient de geadresseerde zich aan te houden.

ve
door verwijderd - Feb 4, 2009 om 15:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo
Voor de brief (post) geldt dat datum poststempel bepalend is, niet de aankomst van het poststuk (vandaar dat in zulke gevallen aangetekend verstuurd wordt! Wordt aanname betekend!) Echter wordt inderdaad een fax met bevestiging ook als rechtsgeldig gezien!
Firma's zoals hier besproken ageren graag op deze manier om de klant onder druk te zetten en gewoon EXTRA geld te verdienen!

ve
door verwijderd - Feb 4, 2009 om 22:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jammer genoeg heeft Scarlet er niks over in de Algemene Voorwaarden staan, behalve dan wat de opzegtermijn bedraagt. Niet over de manier van opzeggen of het daartoe bestemde adres of faxnummer.

Binnenkort moeten de voorwaarden m.b.t. opzeggen toch aangepast worden vanwege de wetswijziging, hopelijk denken ze er dan ook aan iets te schrijven over de hoe je kunt opzeggen en aan welk adres, faxnummer of email adres je dat kunt richten.

Het punt dat ik eerder trachtte duidelijk te maken zal ik proberen nog te verduidelijken. Een fax is (nogmaals) een rechtsgeldig document. Echter, je dient dit wel te sturen naar de juiste fax. Als bijv. de afdeling opzeggingen in vestiging A woont en je stuurt de fax naar vestiging B, dan is de opzegging per fax niet ontvangen. Of, ander voorbeeld, je stuurt de fax naar de afdeling verkoop en niet naar de afdeling opzeggingen, dan ben je ervan afhankelijk of de verkopo-medewerker het naar de juiste afdeling wil doorsturen (niet hun fout als je het verkeerd verstuurt).

Als je het wél tijdig en aan het juiste faxnummer hebt gestuurd, dan heb je wettig bewijs van verzending (als je een verzend-rapport hebt en dat heb je immers, status moet wel OK zijn natuurlijk).

ve
door verwijderd - Feb 5, 2009 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

De algemene voorwaarden van Scarlet kent een klachten- en geschillenregeling (artikel 19). Dat is de aangewezen weg om te bewandelen. Als het uiteindelijk moet, is een gang naar de civiele rechter bij een bedrag van 400 euro wel de moeite waard.

ve
door verwijderd - Feb 5, 2009 om 22:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

joehoe ... geen geruzie hier svp over slechte antwoorden of vragen .... ik ga er vanuit dat als een antwoord of suggestie van iemand niet goed is of niet helemaal compleet ... dat ze dat niet doen om ons te pesten ....

verder zie ik die geschillencommissie geheel niet zitten: die wordt namelijk door de providers zelf betaald.

scarlet zegt hun telefoonlijn zelf te controleren en dat er op die dag (zaterdag) 3 faxen zijn binnengekomen en geen van mij ... tja dat zou dan een storing o.i.d. moeten zijn geweest ... hoe kom ik anders aan die faxbevestiging ?

En dan nog even een vraag... die wetswijziging waar ik al meer over heb gehoord. Als ik het goed heb is die nog niet aangenomen en dus ook nog niet van kracht. iemand enig idee wanneer dat ongeveer zal gaan gebeuren?

Thnx alvast.

ve
door verwijderd - Feb 5, 2009 om 22:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ow en nog wat: ondertussen komen de facturen mooi binnen die ik dan elke keer mooi terugstuur met een briefje dat het abonnement is opgezegd (incl. desbetreffend briefje en faxbevestiging). Dan zal straks vanzelf een deurwaarder op de stoep staan die ik hetzelfde ga vertellen. Maar als die deurwaarder nou slim is dan ziet die toch ook wel in dat het een onhaalbare zaak is (ze werken meestal op -no-cure-no-pay- basis).

Ach, we zullen zien.

ve
door verwijderd - Feb 5, 2009 om 22:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Juli 2009 is wat ik steeds hoor.

Wat betreft de Geschillencommissie:

Geschillencommissie

Het Bestuur
Het
bestuur van de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken
bestaat uit negen leden: drie leden die de consumentenorganisaties
vertegenwoordigen, drie leden die de ondernemersorganisaties
representeren en drie onafhankelijke leden. De consumenten- en
ondernemersvertegenwoordigers worden door het bestuur benoemd op
voordracht van de Consumentenbond respectievelijk de
ondernemersorganisaties die in de Stichting participeren. De drie
onafhankelijke leden worden benoemd door of vanwege de minister van
Justitie, op voordracht van het bestuur. Het bestuur komt gemiddeld 5
maal per jaar bijeen.

De geschillencommissies
Iedere
geschillencommissie bestaat uit drie personen: de voorzitter (een
jurist), een lid voorgedragen door de Consumentenbond en een lid door
de brancheorganisatie. Door deze samenstelling bezit de commissie een
brede deskundigheid. Aan De Geschillencommissie zijn meer dan 300
externe voorzitters, commissieleden en deskundigen verbonden.

De ondersteuning
De administratieve en
juridische ondersteuning van de geschillencommissies vindt plaats
vanuit het kantoor in Den Haag waar ruim 50 medewerkers werkzaam zijn.

Overheid erkend
Alle geschillencommissies zijn
door de overheid erkend. Dit betekent dat een goede procedure en
onpartijdige beslissingen gewaarborgd zijn.

ve
door verwijderd - Feb 7, 2009 om 15:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zie voor de gescchillencommissie telecommunicatie

https://digitaal.degeschillencommissie.nl/Web/Site/default.aspx?m=commissie&guid=DDA3F869-F4D4-47B5-812A-EE2148462F84&cguid=1D691925-48C5-4688-8A59-F3CE78CBC85E

Verder merk ik nog op, dat als je na de klachtenprocedure voor de weg van de geschillencommissie kiest, je daarna nog wel naar de rechter kunt maar die toetst slechts marginaal. Dat wil zeggen: de rechter beperkt zich tot de vraag of de uitspraak indruist tegen wat redelijk en billijk is. Voor zo'n procedure is het doorgaans wel noodzakelijk dat een advocaat wordt ingeschakeld maar dat hoeft nier persé.

ve
door verwijderd - Feb 7, 2009 om 16:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ TS:
De nieuwe wetswijziging dat je een abonnement per maand kan opzeggen is al aangenomen. Die is per 1 juli 2009 van kracht.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2009 om 07:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit probleem heb ik ook gehad.
Scarlet liegt hierover en raakt alles in hun voordeel kwijt!!
de fax wordt bij hun ingelezen en komt in uw file. Indien u vraagt deze in te zien is hij ineens verdwenen.

U kunt een beroep doen op de algemene voorwaarden die Scarlet hanteer. Deze zijn door de rechter nietig verklaard.  Dit betekend dat ze niet rechtsgeldig zijn en uw abonnement dat dus ook niet is.
Indien uw wilt kan mijn advocaat u helpen.

Laat je niet uitkleden!!!!