Co
door Cor0789 Jan 2, 2023 om 10:48
Computers & telefonie

Scherm HP chroombook kapot. Is dat nog te repareren?

Gisteravond wilde ik mijn HP Chroombook openen. Maar beeldscherm bleef zwart.
Wel had ik accu normaal opgeladen.

Is dit nog te repareren? Zo ja hoe?

Chroombook is vier jaar oud. Er is niets bijzonders mee gebeurd. Stond op bureau op te laden nadat ik er nog op had gewerkt. Na afkoppeling oplader uur later willen openen. Beeldscherm blijft zwart. Wel knippert lichtje aan zijkant.

3112 13 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Jan 2, 2023 om 11:10
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Een mogelijkheid zou zijn, zo er apparaten zijn aangesloten deze los te koppelen, sluit de voeding aan en daarna  de aan/uitknop enige tijd in drukken zodat uitgeschakeld wordt. Daarna weer inschakelen en mocht dat niet lukken een harde reset uit te voeren (zie handleiding)

Co
door Cor0789 Jan 2, 2023 om 11:16
27 Antwoorden / 5 Vragen

Dank voor je antwoord Gerbera

Er zijn geen andere apparaten op aangesloten.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 2, 2023 om 11:16
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Hier zijn enkele oplossingen beschreven:

https://br.atsit.in/nl/?p=199670

Co
door Cor0789 Jan 2, 2023 om 11:29
27 Antwoorden / 5 Vragen

Dank Sjoppy. Ik zal een paar tips gaan proberen. Het scherm was de dag daarvoor wel naar donkere modus gegaan kan ik me herinneren. Dus misschien zit daar het probleem.

Maar ik ben een leek op dit gebied.

sjjoppy
door sjjoppy Jan 2, 2023 om 11:36
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Succes

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 2, 2023 om 11:49
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn advies: ga er mee naar de verkoper omdat u mogelijk een beroep kunt doen op de wettelijke garantieregeling en de verkoper verantwoordelijk is. Zie deze infio (uitgebreid) Wettelijke garantie, zie om te beginnen dit:
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/alles-over-garantie-wat-zijn-de-regels-en-wat-zijn-jouw-rechten?utm_source=Kassa_20221109&utm_medium=email&utm_campaign=Kassa&utm_content=Kassa  en verder

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

En zie dit voor de wettelijke onderbouwing:

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM:

Ho
door Hommer Jan 2, 2023 om 11:51
30 Antwoorden / Vragen

TS geeft aan dat diens Chromebook (staan niet bekend om hoge prijzen en/of performance) al vier jaar oud is. Op basis waarvan is uw verwijzing dan relevant voor TS? En wat kan de ACM doen wat u betreft?

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 2, 2023 om 12:00
16867 Antwoorden / 202 Vragen

@HOMMER, het is aan de vraagstelkler om te bepalen of zij/hij iets met deze informatie kan en mijn mening (gebaseert op kennis en ervaring)  is dus ook dat het wel relevant kan zijn!!!! Dat u een andere mening heeft, dat kan enn mag.
De ACM behoeft voor mij in ieder geval niets te doen.

Co
door Cor0789 Jan 2, 2023 om 12:44
27 Antwoorden / 5 Vragen

Heremietkreeft bedankt voor uw reactie en de moeite die u heeft gedaan mij te helpen. Maar ik ben meer geinteresseerd in herstel van mijn Chroombookscherm dan in geld terug.

Ik heb al een en ander geprobeerd maar krijg geen beeld terug. Ik ben bang dat het een nieuwe kopen wordt.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 2, 2023 om 13:00
16867 Antwoorden / 202 Vragen

De wetgever stelt eerst: repareren, indien repareren niet mogelijk is een nieuwe en als dat niet kan geld terug. Dat kan dus betekenen dat wanneer u zich meldt bij de verkoper u mogelijk een voordelig / coulance aanbod kunt krijgen met de aantekeningen dat het  (helaas) wel aan u is om te bewijzen dat de oorzaak niet aan u is gelegen en er rekening kan worden gehoudemn met afschrijving. Hoe dan ook lijkt het mij uiterst zinvol om er mee naar de verkoper te gaan!. Niet geschoten is altijd mis.

sira
door sira - Jan 2, 2023 om 11:58
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Heb hetzelfde een keer gehad met een laptop, weliswaar geen Chromebook, maar ik weet het merk niet meer.
Laptop open gemaakt en er bleek heel veel stof in te zitten. Ventilators met stofzuiger op lage stand en air duster (spuitbus met perslucht) schoongemaakt en de laptop werkte weer als vanouds.

rj
door rjw - Jan 2, 2023 om 13:03
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Heb je al een harde reset (mogelijk naar fabrieksinstellingen) geprobeerd?

Co
door Cor0789 Jan 2, 2023 om 13:13
27 Antwoorden / 5 Vragen

Nee nog niet want ben ik alles kwijt dat is opgeslagen in de Cloud begrijp ik uit de omschrijvingen

rj
door rjw Jan 2, 2023 om 22:48
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Je gebruikt toch gewoon Google Drive met een Chromebook? Dan zou je je data via een andere PC veilig kunnen stellen.

Co
door Cor0789 Jan 3, 2023 om 10:17
27 Antwoorden / 5 Vragen

Ja alles slaat automatisch op. Maar geen idee hoe via andere computer bij mijn gegevens te komen.

Kan ik ergens inloggen bij google Drive?

Co
door Cor0789 - Jan 2, 2023 om 15:00
27 Antwoorden / 5 Vragen

Bij BCC geweest. Zij adviseren nieuwe te kopen omdat reparatie net zo duur uitvalt dan een nieuwe.

Dus dat ga ik maar doen dan.

Bedankt iedereen voor het meedenken en helpen.

gerbera
door gerbera Jan 2, 2023 om 21:43
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Ben ik niet zo verbaasd over, ga eens bij een reparatiebedrijf langs om te zien wat er nu werkelijk aan de hand is. Kan u alsnog beslissen een nieuwe aan te schaffen/

justmeagain
door justmeagain Jan 3, 2023 om 00:31
623 Antwoorden / 8 Vragen

Een full hd scherm koopt u bijvoorbeeld op Amazon voor een bedrag tussen 60 en 100 euro. Het plaatsen is echt kinderlijk eenvoudig, het gaat om 2 connectoren. Op de site https://www.ifixit.com/ is te vinden hoe u het scherm vervangt.

Co
door Cor0789 Jan 3, 2023 om 10:10
27 Antwoorden / 5 Vragen

OK bedankt voor deze tips. Maar zoals gezegd heb ik weinig kennis hiervan. Ik zal de oude nog niet wegdoen in ieder geval.

Co
door Cor0789 - Jan 4, 2023 om 10:38
27 Antwoorden / 5 Vragen

Gisteren lukte het niet een bericht te plaatsen. Laatste poging.

Ik heb nieuwe HP Chroombook gekocht. En gegevens die opgeslagen waren werden automatisch geupdated. Probleem dus opgelost.

Bedankt allemaal voor jullie hulp en tips.

Wat mij betreft is dit laatste bericht over dit onderwerp.

mo
door mof - Jan 4, 2023 om 11:29
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Heeft u gecontroleerd of de accu wel is opgeladen? Dit in verband met het knipperende lichtje aan de zijkant? Als de accu niet oplaadt of is opgeladen omdat bijvoorbeeld de steker niet goed in het stopcontact of oplader of laptop zat dan start de laptop niet op.

mo
door mof - Jan 4, 2023 om 11:30
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ok .. een nieuwe laptop. Probleem opgelost, maar, probeer er toch nog eens naar te kijken. Heeft u in ieder geval een tweede/reserve laptop als die weer gaat werken.

Co
door Cor0789 Jan 4, 2023 om 12:54
27 Antwoorden / 5 Vragen

Moe: Ik gooi de oude niet weg. Ga er zodra dat kan mee naar een repaircafe. Maar heb daar nu even geen tijd voor. Maar komt wel goed

Wi
door Willumkuh - Jan 4, 2023 om 19:34
1 Antwoorden / Vragen

Beste corona
Ik heb hetzelfde gehad met mijn hp.
Ik heb toen de scharnierpunt ingespoten met een beetje teflonspray een tijdje goed open en dicht op en neer doen.
En voile het scherm kwam tot leven
Ps.
Met een beetje m3 kruipolie hetzelfde effect.
Sucses

justmeagain
door justmeagain Jan 4, 2023 om 23:38
623 Antwoorden / 8 Vragen

Wat een vaag verhaal. Teflon en kruipolie geven een vettige laag over de contactpunten waardoor deze juist geen contact meer maken.

gerbera
door gerbera Jan 7, 2023 om 11:50
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Geloof daar niets van, had u net zo goed slaolie kunnen gebruiken, is veel goedkoper. Voor dat soort gevallen bestaat er zgn contactspray.

fr
door fred_a - Jan 7, 2023 om 00:08
124 Antwoorden / 20 Vragen

Ik wil graag ook een bijdrage leveren aan de oplosssing. Twee tips:

(1) Dat knipperlampje suggereert dat de laptop in de slaapstand blijft hangen. Dat schijnt vaker voor te komen. Wat de oorzaak en dus oplossing is, is afhankelijk van de precieze situatie. Misschien dat je met zo´n preciezere omschrijving van de situatie verder kan komen, wellicht hier, of op een ander forum, waar dit soort hardware problemen besproken worden. Misschien heeft iemand suggesties hiervoor?

(2) Je kan ook een fysieke deskundige inschakelen. Het eerste aanspreekpunt us dan de verkoper. Die moet wel met iets beters aankomen dan met koop maar een nieuwe, want reparatie van het beeldscherm is duurder. Het is nog maar de vraag of het scherm echt defect is, of dat de laptop gewoonweg niet uit de slaapstand komt, en het scherm het nog prima doet. Een andere optie is, om bij een zaak in tweedehans telefoons/laptops te informeren wat het probleem is.

Succes ermee, want ook al heb je een nieuwe, een tweede laptop kan heel handig zijn, bijv. om die in te zetten voor een specifuek doel. Of als backuop-exemplaar.