si
door silly1964 Jul 20, 2007 om 13:57
Computers & telefonie

Spam op andere e-mailadressen

Ik krijg de laatste tijd enorm veel spam (wie niet). Ik heb een tijdje de afzenders geblokkeerd, maar toen viel het me in ene op dat ik wel van dezelfde (reeds geblokkerde afzenders) nog steeds spam kreeg. Ik ben wat beter gaan kijken van wie het afkwam en naar wie het verzonden wordt; maar nu blijkt dat de geadresseerde niet mijn e-mailadres is (en steeds verschillende, ook niet op mijn emailadres lijkende adressen). Ik heb geen aliassen ingesteld, ik heb maar 1 e-mail adres. Hoe kan dit? Wie heeft er een oplossing?

PS: ik ben de komende 2 weken met vakantie, maar ik wil wel graag een oplossing voor dit probleem. Wie kan mij helpen?

469 6 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Jul 20, 2007 om 14:25
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Spammers gebruiken bijna altijd vervalste header-informatie, het is een koud kunstje om jouw eigen email adres als zogenaamde afzender te gebruiken.

Het instellen van geblokkeerde afzenders is niet effectief tegen spam. Beter is het een spamfilter te gebruiken (bijv. Spamexperts). Als alternatief voor Outlook Express kun je bijv. Mozilla Thunderbird gebruiken, een uitstekende mail client mét ingebouwd spamfilter dat erg goed werkt (en meer).

Wat je ook kunt doen is overstappen op Gmail, daar zit ook een uistekend spamfilter ingebouwd.

freya
door freya - Jul 20, 2007 om 14:40
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo silly1964,

Geloof me, die spam wordt echt wel naar jouw e-mailadres gestuurd, want anders zou het nooit in jouw mailbox terecht kunnen komen. De reden dat jij jouw e-mailadres niet ziet staan in de geadresseerdenlijst is heel simpel. Als je een mailtje verstuurt, dan komt de geadresseerde, normaal gesproken, in het Aan: veld te staan. Maar er bestaat ook nog zoiets als het BCC: veld. (Blind Carbon Copy) De geadresseerden in dit veld zijn voor de andere geadresseerden onzichtbaar. Spammers maken veelvuldig van dit veld gebruik.

m.vr.gr. Freya

freya
door freya - Jul 20, 2007 om 14:44
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Overigens is de eerste stap, om zoveel mogelijk van die spam af te komen, te controleren of je provider een spamfilter op de mailserver heeft. Zoja, controleer dan bij je persoonlijke instellingen van je account (te vinden op een servicepagina bij je provider) of dit spamfilter ook daadwerkelijk 'aan' staat.

Freya

ef
door eftalia23 - Jul 27, 2007 om 14:09
7 Antwoorden / 3 Vragen

Het eerste wat er bij me opkomt als ik dit lees, is dat je pc besmet kan zijn met een bepaald virus of trojaans paard, waardoor je pc deel uit kan maken van een botnet. Zo wordt een pc misbruikt in een netwerk van pc's die massaal spamberichten verzenden en wellicht ontvangen gelof ik.

Al met al: SCAN JE PC VOOR DE ZEKERHEID EVEN GRONDIG OP SPYWARE, VIRUSSEN EN ANDERE ROMMEL. NEEM HIER DE TIJD VOOR. MISSCHIEN KUN JE NOG IETS SCHADELIJKS ONTDEKKEN EN VERWIJDEREN. HET IS EEN TIP.

groeten
eftalia23

ef
door eftalia23 - Jul 27, 2007 om 14:11
7 Antwoorden / 3 Vragen

in het ergste geval zou je zelfs windows kunnen herinstalleren, dan worden alle 'foute' instellingen en rommel verwijderd. maar ik weet dat het niet de meest voor handen  liggende oplossing is.

ma
door martin1942 - Jul 31, 2007 om 23:10
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat je veel spam binnen krijgt, heeft weinig te maken met je eigen beveiliging. De troep komt hier ook met bakken tegelijk binnen. Wat je kunt overwegen, is een gmail account nemen. Dat is gratis en kan nu ook zonder uitnodiging. Daar zit een heel goed spamfilter op, waar je zelf weinig aan hoeft te doen. Zo kan je (een deel) van je mail daar naar toe laten sturen door je relaties.

Ik lees nu al mijn mail als webmail, nadat er zopas een Trojaans paard is binnen gegallopeerd. Nee, niet geopend, Norton waarschuwde ook, maar het paard was al binnen. Trojan.Pandex was het. Virusscan: gespot, er af. Dat dacht je maar. Bij elke opstart komt het er weer op. En van jouw pc kunnen dan spam mailtjes verstuuurd worden, ook al heb je zelf geen aandelen in erectiepillen.

Wat te doen? Schakel je systeemherstel uit. Helaas, daarmee verdwijnen ook alle eerdere herstelpunten. Het moet maar. Doe nu opnieuw een virusscan, en jawel, daar zit 'ie weer. Er af! Start opnieuw op, en scan nogmaals. Goeie kans dat het nu weg is. Dat komt omdat mét systeemherstel aan het kreng doorgekopieerd wordt, en met systeemherstel uit niet. Scan desnoods een dag later nog eens om er zeker van te zijn. Het moet maar weer. Als het dan weg is, kan je systeemherstel weer inschakelen. (via configuratiescherm en ook via alle programma's e.d.) Mij is het gelukt, om zo van de ellende af te komen. De Trojan kwam nota bene binnen op een email adres dat ik maar weinig gebruik.