gi
door gijssmit Aug 17, 2015 om 20:01
Computers & telefonie

Super Optimizer

Terwijl ik vandaag op mijn LapTop bezig was, verscheen plotseling een scherm van Super Optimizer waarbij mijn computer zogenaamd gescand werd. Ik heb de scan geannuleerd en het programma direct verwijderd na onderzoek via Google. Ik vraag me nu af hoe dit programma zo maar geïnstalleerd kan worden op mijn computer. Ik heb sinds eind juli Windows10 en McAfee Total Protection en heb de Firewall ingeschakeld. Kan iemand mij adviseren of ik wellicht iets aan mijn instellingen moet wijzigen om dit soort onzin te vermijden? Of is het beter om terug te gaan naar Windows 7?

5082 16 Rapporteer

pi
door pieterwolters - Aug 17, 2015 om 20:03
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Een programma zal zich nooit "zomaar" installeren:

"Super Optimizer is an unwanted program by Super PC Tools. It shows to user that computer was infected by many viruses. Commonly, Super Optimizerinstalls on PC with free software downloads."

Iets vergeten uit te vinken bij een recente download?

gi
door gijssmit - Aug 17, 2015 om 20:08
31 Antwoorden / 10 Vragen

Beste pieterwolters,

Bedankt voor het snelle antwoord. Ik download amper iets van internet. Tot gisteren was er niets geïnstalleerd, maar vanmiddag na het opstarten van de computer werd er een update van Windows uitgevoerd, dus vraag ik mij af of Super Optimizer is meegelift via deze update?

diumenge
door diumenge - Aug 17, 2015 om 20:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nee, dat kan niet met een update meegekomen zijn. Zijn er wellicht andere gebruikers van de computer?

edrick3
door edrick3 - Aug 17, 2015 om 20:14
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo gijssmit,

Dergelijke zaken liften echt niet mee met updates van Windows, dan is er iets anders aan de hand geweest.

Gebruik zeker geen Spyhunter om dit te verwijderen.
Zou eens scannen met AdwCleaner en met MBAM.

Suc6

gi
door gijssmit - Aug 17, 2015 om 20:22
31 Antwoorden / 10 Vragen

Beste edrick3,

Bedankt voor het antwoord en de links. Kan ik deze zonder meer uitvoeren terwijl ik McAfee Total Protection als Anti Virus programma heb?

Ik heb wel recentelijk Google Chrome opnieuw geïnstalleerd. Misschien heeft dat er mee te maken, maar dat was al weer 1 week geleden.

edrick3
door edrick3 - Aug 17, 2015 om 20:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@gijssmit,

Ja, kun je downloaden en uitvoeren.

Uiteraard is de 'rommel' dan met je download meegekomen. ;-) Komt niet vanzelf.

Met vr.gr.

gi
door gijssmit - Aug 17, 2015 om 20:27
31 Antwoorden / 10 Vragen

Moet ik ze beide uitvoeren of 1 van de twee?

gi
door gijssmit - Aug 17, 2015 om 20:47
31 Antwoorden / 10 Vragen

Beste edrick3,

Moet ik beide (AdwCleaner en met MBAM.) uitvoeren of 1 van deze twee?
Misschien voor jou een stomme vraag, maar ik ben hier niet zo in thuis. Bedankt al vast voor alle antwoorden.

ro
door robertel - Aug 17, 2015 om 20:51
58 Antwoorden / 1 Vragen

Beiden!

edrick3
door edrick3 - Aug 17, 2015 om 21:21
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=gijssmit schreef op maandag 17 aug 2015, 20:27]Moet ik ze beide uitvoeren of 1 van de twee?

Eerst AdwCleaner laten scannen.
Daarna voor de zekerheid ook nog even met MBAM.

Met vr.gr.

gi
door gijssmit - Aug 17, 2015 om 22:18
31 Antwoorden / 10 Vragen

Beste allen,

Bedankt voor jullie kundige antwoorden. Ik heb beide programma's uitgevoerd en bij de laatste (MBAM) bleken er nog een aantal onderdelen van Super Optimizer op mijn computer te staan. Deze zijn nu ook verwijderd. Ik had ook AdBlocker op mijn PC staan, maar deze is nu ook verwijderd. Jammer, want deze onderdrukte de vervelende advertenties op Nu.nl. Maar ja, ook dit programma werd gedetecteerd als een probleem. Nogmaals allen hartelijk dank.

tijger1
door tijger1 - Aug 17, 2015 om 22:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar Adblocker kunt u er rustig weer opzetten.

edrick3
door edrick3 - Aug 18, 2015 om 10:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@gijssmit,

Mooi dat je probleem is opgelost.
Volgende keer (nog) beter opletten als je iets downloadt. ;-)

...... Ik had ook AdBlocker op mijn PC staan, maar deze is nu ook verwijderd.....
Dat is vreemd, maar goed ....
Zou AdBlockPlus dan op de pc zetten.
Klik hier.

Met vr.gr.

f.weele
door f.weele - Aug 18, 2015 om 11:10
1085 Antwoorden / 27 Vragen

I.p.v. Adblockplus kun je ook Ublock of Ublock Origin als extensie in Chrome downloaden.
Naast MBAM kun je ook nog Emsisoft Emergency Kit downloaden en laten scannen (aangepaste scan) ; klik hier

audb
door audb - Aug 19, 2015 om 14:21
1668 Antwoorden / 5 Vragen

http://thisisudax.org/downloads/JRT.exe

of naar gaan en daar combofix ophalen.

edrick3
door edrick3 - Aug 19, 2015 om 15:48
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@audb,

..... en daar combofix ophalen......
Hoezo? Probleem is al opgelost.