ge
door gewoonfrank Jan 10, 2007 om 12:57
Computers & telefonie

Synchroniseren van 2 verschillende harddisks

Ik zou de folder “my
documents” onder WindowsXPprofessional (engelse versie) naar de folder “my
documents” op mijn tweede harddisk willen synchroniseren om zo steeds een
backup te hebben van alles.

Als ik klik op
“all programs”, “accessories”, “synchronize” krijg ik de tekst:  “there are now offline items to synchronize.”

Kan iemand mij
vertellen hoe ik deze of andere documenten kan synchroniseren?

3217 21 Rapporteer

rudie020
door rudie020 - Jan 10, 2007 om 13:04
61 Antwoorden / 4 Vragen

Dag Frank,

Windows heeft daar een prachtig 'tooltje' voor en dat kun je hier ophalen.

Groetjes, Rudie,

nowhere
door nowhere - Jan 10, 2007 om 13:23
127 Antwoorden / 1 Vragen

De tool die u probeerde te gebruiken
was slechts bedoeld voor internet pagina's. Dat kan zeer nuttig zijn
voor mensen die een dure inbel verbinding hebben. Zie het bericht van
rudie020 voor wat u wel nodig heeft.

Als er sprake is van twee identieke
harde schijven kan RAID-1
mogelijk ook nog een oplossing zijn. Indien u slechts één
harde schijf hebt, opgedeeld in partities, zal synchroniseren naar
een andere partitie een zeer beperkte veiligheid bieden. Bij een
relatief veelvoorkomende crash van de harde schijf zal mogelijk de
data op alle partities verloren gaan. Zelfs bij een backup op twee
verschillende harde schijven in hetzelfde systeem kan het verstandig
zijn essentiële gegevens te bewaren op een extern medium.

freya
door freya - Jan 10, 2007 om 14:13
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Frank,

Hoewel alle aangedragen oplossingen goed bedoeld zijn en ongetwijfeld werken, vraag ik me toch af waarom er zo moeilijk over gedaan wordt. Wat is er simpeler dan gewoon met de verkenner van windows de betreffende map met de muisknop ingedrukt naar de andere harddisk te slepen?

Synchroniseren van mappen is interessant wanneer beide mappen gebruikt worden en de laatste versie's van bestanden moeten worden bijgewerkt. Dat kan dan betekenen dat er bestanden van A naar B worden gekopiëerd en weer andere bestanden van B naar A.

In jouw geval gaat het om een backup, en dus alleen van A naar B, en dan kun je net zo goed een kopie maken met de verkenner. Simpel toch?

m.vr.gr. Freya

rudie020
door rudie020 - Jan 10, 2007 om 14:27
61 Antwoorden / 4 Vragen

Dag Freya,

Met Synctoy is het een fluitje van een cent. Met jouw methode zet je steeds een complete versie over van wat je wegschrijft en dan zul je steeds de vorige weer moeten verwijderen anders loopt je schijf wel heel snel vol.

Synctoy is van Microsoft en bedoeld voor dit soort werk, synchroniseren van A naar B of van B naar A, een back-up maken of gewoon een kopietje zonder dat je steeds de vorige versies hoeft te verwijderen. En echt waar, een fluiteje van een cent.

Groetjes, Rudie.

ge
door gewoonfrank - Jan 10, 2007 om 14:33
24 Antwoorden / 34 Vragen

Dank je voor je tooltje Rudie, en voor de goede bedoelingen maar om te kunnen installeren moest ik eerst Net Framework version 2.0 = 88.32MB installeren en toen alles eindelijk achter de rug was en ik de sinctoy in gebruik nam werd er niets gesynchroniseerd.
Ik heb alles weer snel gedeïnstalleerd.
Toch bedankt ik ga de andere tips uitproberen.

Groetjes Frank

ro
door ronanita - Jan 10, 2007 om 14:37
7 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Frank,

Ik gebruik Cobian Backup (http://www.educ.umu.se/~cobian/cobianbackup.htm) voor het synchroniseren van mijn foto's op 2 verschillende hardeschijven.

Werkt perfect en is gratis.

Ron

ge
door gewoonfrank - Jan 10, 2007 om 16:37
24 Antwoorden / 34 Vragen

Hallo allemaal,

ik heb inmiddels na het lezen van de informatie over RAID1 gekozen om toch maar syncback te installeren welke mij hetzelfde resultaat gaf als sinctoy. Het deinstalleren was wel wat makkelijker.
Als blijkt dat er verder niemand raad weet ga ik maar door met wat Freya net als tip gaf.
Groetjes en bedankt voor de moeite:

Frank

gsm
door gsm - Jan 10, 2007 om 17:44
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het is erg eenvoudig! Na installatie van SyncBack op Profielen klikken en dan op Nieuw. Vervolgens het profiel voor synchroniseren kiezen...

ge
door gewoonfrank - Jan 10, 2007 om 21:00
24 Antwoorden / 34 Vragen

Dat heb ik gedaan gsm,
ik heb op de ene harddisk een map aangemaakt met de naam actueel en deze gekozen als de linkse map.
En ik heb op de andere harddisk een map aangemaakt met dezelfde naam en beide mappen als folderpaar zo genoemd.

Als ik in de ene map een document maak verschijnt dit niet in de andere map op de andere harddisk.
Dat is toch de bedoeling als ik synchroniseer?

Groetjes Frank

gsm
door gsm - Jan 10, 2007 om 21:37
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik heb het even geprobeerd en het werkt echt perfect en veel sneller dan wanneer je dit telkens handmatig zou moten heen en weer kopiëren.

In Syncback wordt op de aangegeven wijze een profiel of taakbeschrijving gemaakt. Dat is slechts eenmalig nodig om de paden naar de twee mappen vast te leggen en de taak een naam te geven.

Daarna kunt u in Syncback de taak selecteren en met de knop Uitvoeren de taak starten. Op dat moment pas worden de mappen gesynchroniseerd. Dit laatste kunt u dan steeds herhalen, wanneer u nieuwe wijzigingen gesynchroniseerd wilt hebben. Een klik met de muis op Uitvoeren is dan voldoende.

U kunt indien gewenst ook via de rechter muisknop bijvoorbeeld een planning maken met tijdstippen, waarop u automatisch de taak zou willen starten.
Deze planning maakt gebruik van de standaard Windows taakplanner.

movieman
door movieman - Jan 10, 2007 om 22:00
180 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ik vind Windows onstabiel en onbetrouwbaar wat betreft synchronyseren, backups, dynamische schijven, enz...

Je kunt het beste hardware het werk laten doen en NIET Windows. Een Promise RAID PCI-kaart werkt perfect. Alle gegevens worden dan automatisch gekopiëerd zonder tussenkomst van Windows.

Succes. ;-)

edwardus
door edwardus - Jan 10, 2007 om 22:13
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ik ben het wel met je eens Movieman, maar als je hardware-raid gebruikt, is het dan wel goed voor de gebruiker te zien welke schijf vervangen moet worden als er een het begeeft? Onder Linux heb ik zelfs vorige week nog mee mogen maken dat een RAID1 array "degraded" was (oftewel één disk out of sync), terwijl in werkelijkheid de andere schijf aan het sterven was tijdens het opnieuw opbouwen van de degraded array. Toen was ineens alles weg.

Dan ben je toch wel blij met een (full) backup. Onder Linux heb je rsync dat erg efficient alleen de verschillen kopieert en eventueel oudere versies bewaart, het klinkt alsof syncback net zoiets is.

ge
door gewoonfrank - Jan 10, 2007 om 22:19
24 Antwoorden / 34 Vragen

Ik ga het morgen nog een keer proberen gsm. Dank je voor je moeite.

Wat bedoelt movieman met:
"Een Promise RAID PCI-kaart werkt perfect. Alle gegevens worden dan automatisch gekopiëerd zonder tussenkomst van Windows."

Waarheen worden mijn gegevens van mijn map op de ene harddisk dan naartoe gekopiëerd?
Wat maakt dit dan beter dan Windows?

Ik wacht in spanning af:

Frank

edwardus
door edwardus - Jan 10, 2007 om 22:26
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Een Promise kaart is een RAID controller, hardware RAID dus. Onder RAID1 heb je 2 gelijke disken die exact dezelfde gegevens bevatten. Dat is dus goed voor de betrouwbaarheid, maar ik vraag me af of dit wel is wat je in gedachten had toen je de vraag stelde.

gsm
door gsm - Jan 10, 2007 om 22:28
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Inderdaad, syncback doet exact hetzelfde!

ge
door gewoonfrank - Jan 11, 2007 om 13:33
24 Antwoorden / 34 Vragen

Hallo gsm,

Ik heb syncback
nogmaals geïnstalleerd en dit keer gekozen voor backup voor 2 mappen op
verschillende harddisk “C” en “F”.

Als ik test wil
draaien blijft de status op “running”. Ik heb een pentium 4 = 1.5 Ghz + 256 Mb RAM geheugen. Na enkele minuten heb ik gewoon gekozen
om de op schijf C een map te benoemen zoals wordt gevraagd en op schijf F een map
te benoemen die de backup informatie moet ontvangen.

Als ik nu in de
map van C een document open en bewerk, komt dit niet op de F schijf te staan.

Iemand anders
misschien een verklaring voor dit geval?

Ik verneem het
graag.

Groetjes Frank

rudie020
door rudie020 - Jan 11, 2007 om 13:49
61 Antwoorden / 4 Vragen

Dag Frank,

LEZEN

Als je nu gewoon eens rustig de HANDLEIDING gaat lezen, dan moet het goed komen. En als je de handleiding in het eerste antwoord dt je kreeg had gelezen was je er ook al uit geweest.

Groetjes, Rudie.

ge
door gewoonfrank - Jan 11, 2007 om 21:23
24 Antwoorden / 34 Vragen

Jammer van je vooroordeel Ruud.

Het spijt me als ik mijn waardering voor je moeite niet voldoende heb geuit.

Frank

gsm
door gsm - Jan 11, 2007 om 22:35
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik kan het echt niet duidelijker uitleggen dan ik hiervoor al gedaan heb. Misschien iemand anders?

movieman
door movieman - Jan 11, 2007 om 22:50
180 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ja klopt wat je zegt (althans...)

Ik heb zelf stickers op de HDD's geplakt (channel 1,2, enz...) zodat ik, als er iets mis is, altijd weet welke HDD defect is. Promise controllers geven aan waar de fout zit. Ik gebruik de Promise SX6000 (6 kanalen E-IDE) met onboard 128 MB werkgeheugen en een eigen RAID processor. Zo gauw als mijn moederbord (PC) spanning heeft, begint de PCI-kaart al te werken (geheel onafhankelijk van Windows en andere softare/harware dus). Een juweeltje van een kaart maar wel duur!

Groetjes. ;-)

gsm
door gsm - Jan 11, 2007 om 23:08
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het zou wellicht kunnen via een Werkmap.

Klik met de rechter muisknop op een lege plek van het bureaublad.
Zet de pijl op de regel met de aanduiding Nieuw.
Klik op Werkmap.
Geef de Werkmap een naam.
Open de werkmap en volg de aanwijzingen.

Er bestaat ook een handig programma met de naam Syncback.
Het is gratis en kan van internet gedownload worden.
In Syncback moet u dan eerst één of meer profielen maken.
Met Syncback kunt u dan de mappen automatisch periodiek laten synchroniseren, of u kunt dat doen met een enkele muisklik.