he
door heszar May 30, 2023 om 16:26
Computers & telefonie

T-mobile rekent voortijdig inflatiecorrectie door aan de klant.

Zijn er meer mensen hier die bij T-mobile een lopend contract hebben die sinds januari 2023 een inflatiecorrectie doorbrekend krijgen?
Ik ben een T-mobile klant met een 2 jarige contract die in juni afloopt, maar T-mobile is zo slim geweest om mijn abonnement bijna  €1.50 per maand omhoog te gooien zonder dat ze dat van tevoren netjes melden.
Hoe kan het dat we in een bureaucratisch land leven waar je voor alles schriftelijk toestemming moet vragen en dat een bedrijf zo een actie kan uithalen zonder enige problemen, waar kan je dit melden wie gaat over dit soort contract schendingen?

1379 8 Rapporteer
Thecla58
door Thecla58 - May 30, 2023 om 16:38
857 Antwoorden / 3 Vragen
4

Het is al sinds jaar en dag dat de inflatiecorrectie doorberekend wordt. Overigens staat dat in de algemene voorwaarden. T-mobile is niet de enige die dat doet. Alle providers doen dat. Bij ziggo heb ik een correctie van 6,75€ gehad.

Besef je wel dat de supermarkten en de ketens daarvoor ook, zowat dagelijks, inflatiecorrecties toepassen. Hetgeen niet meer dan logisch is want ook voor bedrijven e.d. is er inflatie... 
Trouwens je weet toch ook dat je in juli altijd een inflatiecorrectie op je salaris krijgt? ;-))

Mabelle
door Mabelle - May 30, 2023 om 16:38
427 Antwoorden / 1 Vragen
1

T/M meldt dat van tevoren netjes wel, maar je moet natuurlijk wel even de moeite nemen om de algemene voorwaarden te lezen, voordat je een bedrijf ten onrechte ergens van gaat beschuldigen

id
door idaeon - May 30, 2023 om 16:42
21 Antwoorden / Vragen
1

Dit staat waarschijnlijk gewoon in de algemene voorwaarden van je contract. Dus hoeven ze niet apart te vermelden.

Website T-mobile:

"Elke jaar verandert het prijspeil in Nederland. Dit kan effect hebben op onze kosten. Gaan de prijzen omhoog? Dan zijn we contractueel gerechtigd om elk jaar de vaste maandkosten van de meeste abonnementen ook te verhogen. Hiervoor gebruiken wij het inflatiepercentage dat is vastgesteld door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het verhogen van de kosten als gevolg van de prijsinflatie noemen wij inflatiecorrectie.

In januari 2023 verhogen wij de vaste kosten van een abonnement met 8,6%. Dit percentage is gebaseerd op de jaarmutatie CPI (consumentenprijsindexcijfer) van het CBS over de maand juni van het voorafgaande jaar. Deze wijziging zie je terug vanaf de eerste factuur die je in 2023 krijgt."

mahadma
door mahadma - May 30, 2023 om 17:59
11547 Antwoorden / 51 Vragen
1

Recentelijk is het minimumloon/uitkeringen 10% gestegen, ergo, u was bekend met inflatie correctie.

rj
door rjw May 30, 2023 om 18:37
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Voor sectoren waar relatief veel personeel voor een minimumloon werkt is dat een valide argument. Maar voor een bedrijf als T-mobile niet. Daar werken vooral HBOers en academici. De meeste salarissen zullen boven de 50k liggen en die stijgen procentueel een stuk minder in de cao's.

marita5
door marita5 - May 30, 2023 om 18:00
11521 Antwoorden / 15 Vragen
1

Hallo Heszar , 

Veelgestelde vragen T-mobile , 

  • Waarom een inflatiecorrectie?

    Als de prijzen in Nederland stijgen, dan stijgen ook onze kosten. Daarom passen wij een inflatiecorrectie toe op onze abonnementstarieven. 

    • Hoe hoog is de inflatiecorrectie?

      De inflatiecorrectie die T-Mobile dit jaar (2023) doorvoert, is door het CBS vastgesteld op 8.6%. Wij volgen - zoals voorgaande jaren - de door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) berekende inflatie (consumentenprijsindex) over de maand juni. Je vaste maandelijkse abonnementstarief gaat met dit percentage omhoog. 

      • Hoe is het inflatiepercentage bepaald?

        Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) berekent elke maand de hoogte van de inflatie op consumentenproducten en -diensten. Ze meten de procentuele verandering van de consumentenprijsindex (CPI) ten opzichte van dezelfde periode het jaar daarvoor. Onze aanpassing baseren wij op het specifieke consumentenprijsindexcijfer van het CBS van de maand juni van het voorafgaande jaar. Dit inflatiepercentage was 8,6% in juni 2022. 

        • Hoe ben/word ik geïnformeerd over de inflatiecorrectie?

          Deze inflatiecorrectie is in lijn met de contractuele afspraken met onze klanten. We informeren klanten vooraf via de factuur van december dat de inflatiecorrectie er aan gaat komen. Alle klanten zien de inflatiecorrectie vervolgens toegepast en uitgelegd worden op de factuur van januari, met een verwijzing naar meer informatie op de website. 

rj
door rjw - May 30, 2023 om 18:39
3268 Antwoorden / 5 Vragen
0

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dit niet vooraf gemeld is. Misschien dat je de mail gemist hebt of dat deze in de spamfolder is beland.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 30, 2023 om 20:32
2071 Antwoorden / Vragen
1

Als er sprake is van "contract schendingen" kunt u natuurlijk naar de geschillencommissie of de kantonrechter. U bent zo zeker van uw zaak dat ik u een uitstekende kans geef daar in het gelijk gesteld te worden.
Voor de meer levensbeschouwelijke vragen als "Hoe kan het dat we in een bureaucratisch land leven waar je voor alles schriftelijk toestemming moet vragen en dat een bedrijf zo een actie kan uithalen" ben ik er nog niet uit.

JMA2
door JMA2 - May 31, 2023 om 00:09
117 Antwoorden / 2 Vragen
0

[edit redactie, reageer respectvol en als je inhoudelijk iets kunt toevoegen s.v.p.]

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

ha
hansenmarja - May 1, 2024 om 16:24
Huishouden & energie
Klacht online bij fysieke winkel

Klacht online bij fysieke winkel

Ik heb ij een fysieke winkel eern pannenset gekocht omdat de winkel ze niet op voorraad had.
Na ontvangst 1 pan gebruikt en bij deze liet de binnenkant van de bodem los.
De overige pannen {nog} niet durven gebruiken.
Contact, via mail, opgenomen met winkel hoe dit op te lossen.
Zij kregen geen comntact metr de externe leverancier maar hebben mail gezonden.
Hierop kreeg ik ... Lees meer

Va
VanJetje - May 2, 2024 om 20:48
Auto & vervoer

NS e-ticket niet te wijzigen/annuleren

In de vragenlijst zie ik dat al sinds 2011 gevraagd wordt om een e-ticket te kunnen restitueren/van datum veranderen. NS zegt dat dit niet kan, omdat er kennelijk mensen zijn die een ticket meerdere keren uitprinten en dus profiteren van 1x betalen. 
Betekent dus weer dat uitgegaan wordt van wantrouwen jegens de klant. (net als de toeslagenaffaire, controle zelfscankassa's, etc) Ik weet zeke ... Lees meer

Ke
Kees Velker - May 3, 2024 om 17:47
Auto & vervoer
Audi etron... dure auto... maar.. kwalitatief uitermate teleurstellend

Audi etron... dure auto... maar.. kwalitatief uitermate teleurstellend

Dure EV gekocht. Audi RS Etron GT, Leuke auto, maar veel problemen. Na problemen met de verwarming (in de winter viel de verwarming uit, helaas geen verwarming, handschoenen aan om zonder bevroren vingers te sturen) nu recent drie keer achter elkaar is de auto volledig stilgevallen. Tijdens het inhalen op de snelweg tijdens de drukke avondspits, viel de auto gewoon volledig uit. Via gevaarlijke ma ... Lees meer