T-mobile rekent voortijdig inflatiecorrectie door aan de klant.
Zijn er meer mensen hier die bij T-mobile een lopend contract hebben die sinds januari 2023 een inflatiecorrectie doorbrekend krijgen?
Ik ben een T-mobile klant met een 2 jarige contract die in juni afloopt, maar T-mobile is zo slim geweest om mijn abonnement bijna €1.50 per maand omhoog te gooien zonder dat ze dat van tevoren netjes melden.
Hoe kan het dat we in een bureaucratisch land leven waar je voor alles schriftelijk toestemming moet vragen en dat een bedrijf zo een actie kan uithalen zonder enige problemen, waar kan je dit melden wie gaat over dit soort contract schendingen?
Het is al sinds jaar en dag dat de inflatiecorrectie doorberekend wordt. Overigens staat dat in de algemene voorwaarden. T-mobile is niet de enige die dat doet. Alle providers doen dat. Bij ziggo heb ik een correctie van 6,75€ gehad.
Besef je wel dat de supermarkten en de ketens daarvoor ook, zowat dagelijks, inflatiecorrecties toepassen. Hetgeen niet meer dan logisch is want ook voor bedrijven e.d. is er inflatie...
Trouwens je weet toch ook dat je in juli altijd een inflatiecorrectie op je salaris krijgt? ;-))
T/M meldt dat van tevoren netjes wel, maar je moet natuurlijk wel even de moeite nemen om de algemene voorwaarden te lezen, voordat je een bedrijf ten onrechte ergens van gaat beschuldigen
Dit staat waarschijnlijk gewoon in de algemene voorwaarden van je contract. Dus hoeven ze niet apart te vermelden.
Website T-mobile:
"Elke jaar verandert het prijspeil in Nederland. Dit kan effect hebben op onze kosten. Gaan de prijzen omhoog? Dan zijn we contractueel gerechtigd om elk jaar de vaste maandkosten van de meeste abonnementen ook te verhogen. Hiervoor gebruiken wij het inflatiepercentage dat is vastgesteld door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het verhogen van de kosten als gevolg van de prijsinflatie noemen wij inflatiecorrectie.
In januari 2023 verhogen wij de vaste kosten van een abonnement met 8,6%. Dit percentage is gebaseerd op de jaarmutatie CPI (consumentenprijsindexcijfer) van het CBS over de maand juni van het voorafgaande jaar. Deze wijziging zie je terug vanaf de eerste factuur die je in 2023 krijgt."
Recentelijk is het minimumloon/uitkeringen 10% gestegen, ergo, u was bekend met inflatie correctie.
Voor sectoren waar relatief veel personeel voor een minimumloon werkt is dat een valide argument. Maar voor een bedrijf als T-mobile niet. Daar werken vooral HBOers en academici. De meeste salarissen zullen boven de 50k liggen en die stijgen procentueel een stuk minder in de cao's.
Hallo Heszar ,
Veelgestelde vragen T-mobile ,
-
Waarom een inflatiecorrectie?
Als de prijzen in Nederland stijgen, dan stijgen ook onze kosten. Daarom passen wij een inflatiecorrectie toe op onze abonnementstarieven.
-
Hoe hoog is de inflatiecorrectie?
De inflatiecorrectie die T-Mobile dit jaar (2023) doorvoert, is door het CBS vastgesteld op 8.6%. Wij volgen - zoals voorgaande jaren - de door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) berekende inflatie (consumentenprijsindex) over de maand juni. Je vaste maandelijkse abonnementstarief gaat met dit percentage omhoog.
-
Hoe is het inflatiepercentage bepaald?
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) berekent elke maand de hoogte van de inflatie op consumentenproducten en -diensten. Ze meten de procentuele verandering van de consumentenprijsindex (CPI) ten opzichte van dezelfde periode het jaar daarvoor. Onze aanpassing baseren wij op het specifieke consumentenprijsindexcijfer van het CBS van de maand juni van het voorafgaande jaar. Dit inflatiepercentage was 8,6% in juni 2022.
-
Hoe ben/word ik geïnformeerd over de inflatiecorrectie?
Deze inflatiecorrectie is in lijn met de contractuele afspraken met onze klanten. We informeren klanten vooraf via de factuur van december dat de inflatiecorrectie er aan gaat komen. Alle klanten zien de inflatiecorrectie vervolgens toegepast en uitgelegd worden op de factuur van januari, met een verwijzing naar meer informatie op de website.
-
Wanneer gaat de correctie in?
Wij corrigeren het abonnementstarief elk jaar op 1 januari. Is jouw contract op of na 1 oktober 2022 afgesloten of verlengd? Dan zal het abonnementstarief pas volgend jaar gecorrigeerd worden met het dan geldende inflatiepercentage.
Lees ook deze informatie eens door ,
https://www.consuwijzer.nl/telefoon-internet-en-televisie/abonnementen/aanbieder-verandert-prijzen-of-algemene-voorwaarden
-
-
-
-
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dit niet vooraf gemeld is. Misschien dat je de mail gemist hebt of dat deze in de spamfolder is beland.
Als er sprake is van "contract schendingen" kunt u natuurlijk naar de geschillencommissie of de kantonrechter. U bent zo zeker van uw zaak dat ik u een uitstekende kans geef daar in het gelijk gesteld te worden.
Voor de meer levensbeschouwelijke vragen als "Hoe kan het dat we in een bureaucratisch land leven waar je voor alles schriftelijk toestemming moet vragen en dat een bedrijf zo een actie kan uithalen" ben ik er nog niet uit.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Klacht online bij fysieke winkel
Ik heb ij een fysieke winkel eern pannenset gekocht omdat de winkel ze niet op voorraad had.
Na ontvangst 1 pan gebruikt en bij deze liet de binnenkant van de bodem los.
De overige pannen {nog} niet durven gebruiken.
Contact, via mail, opgenomen met winkel hoe dit op te lossen.
Zij kregen geen comntact metr de externe leverancier maar hebben mail gezonden.
Hierop kreeg ik
...
Lees meer
NS e-ticket niet te wijzigen/annuleren
In de vragenlijst zie ik dat al sinds 2011 gevraagd wordt om een e-ticket te kunnen restitueren/van datum veranderen. NS zegt dat dit niet kan, omdat er kennelijk mensen zijn die een ticket meerdere keren uitprinten en dus profiteren van 1x betalen.
Betekent dus weer dat uitgegaan wordt van wantrouwen jegens de klant. (net als de toeslagenaffaire, controle zelfscankassa's, etc) Ik weet zeke
...
Lees meer
Audi etron... dure auto... maar.. kwalitatief uitermate teleurstellend
Dure EV gekocht. Audi RS Etron GT, Leuke auto, maar veel problemen. Na problemen met de verwarming (in de winter viel de verwarming uit, helaas geen verwarming, handschoenen aan om zonder bevroren vingers te sturen) nu recent drie keer achter elkaar is de auto volledig stilgevallen. Tijdens het inhalen op de snelweg tijdens de drukke avondspits, viel de auto gewoon volledig uit. Via gevaarlijke ma ... Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer