yv
door yvonnevr Jan 6, 2006 om 10:37
Computers & telefonie

Tele2 komt beloftes niet na

Begin november heb ik ADSL van Tele2 aangevraagd. Op 11 november 2005 heb ik een bevestigingsbrief van hen ontvangen dat ik was aangemeld en met de mededeling dat het ongeveer 3 weken zou duren voor het modem bij ons bezorgd zou worden. Ook werd er verwezen naar internet waar je de status van je order kon inzien.

Paar weken later stond er bij de status van mijn order dat het modem op of omstreeks 1 december 2005 geleverd zou worden. Op 6 december 2005 hadden we nog niets ontvangen dus contact opgenomen met de Klantenservice van Tele2. Hier een medewerker aan de lijn gekregen die zij dat er wat mis was gegaan met het versturen, maar dat het met spoed opgestuurd zou worden en dat we het modem BINNEN 5 werkdagen zouden ontvangen.

5 Werkdagen later nog geen modem ontvangen, dus maar weer gebeld. Kreeg weer een medewerker van de Klantenservice aan de telefoon die mij gelijk een bloemenbon aanbod (ze krijgen zeker vaker klachten dat ze die al standaard hebben), maar ook hij beloofde dat het modem BINNEN 5 werkdagen zou arriveren.

5 Werkdagen later helaas weer geen modem. Maar weer contact opgenomen met de Klantenservice. Daar 3 keer doorverbonden omdat niemand antwoord kon geven op mijn vragen. De derde persoon zie tenslotte dat de nieuwe aanvragen bij de Technisch Dienst voorrang hebben en dat onze aanvraag dus ongeveer halverwege de stapel zou liggen dus dat het nog wel even zou gaan duren. Hij raadde ons aan om het contract te annuleren. Heb netjes het adres gekregen.

Op 19 december 2005 heb ik een brief gestuurd naar Tele2 om het contract te annuleren.

Wat wil nou het geval: op 28 december 2005 werd het modem bij onze buren afgeleverd (wij waren niet thuis). Ik maar weer de Klantenservice gebeld (wilde ondertussen geen klant meer zijn bij Tele2 vanwege de valse beloftes die gedaan worden), deze medewerker kwam ook gelijk met een bloemenbon op de proppen en een vergoeding van €5,00 vanwege de onkosten die ik had gemaakt. Hij raadde mij zelfs aan om het modem aan te sluiten en maar even gebruik te maken van het modem (!).

Gisteravond 5 januari 2006 word ik gebeld door een medewerker van de Klantenservice met de mededeling dat we aan het contract vastzitten wat dat staat in de Algemene Voorwaarden. Hij wilde ons nog wel de maand januari gratis laten internetten. Toen ik boos werd omdat ik het contract niet meer wil verbrak deze meneer de verbinding. Hij liet nog wel weten dat ik aan de Klantenservice kon laten weten of ik akkoord ging. Zo niet dan zou het geannuleerd worden, maar zou ik wel een jaar lang de contractkosten moeten betalen.

Heb 's avonds zelf de Algemene Voorwaarden erop nageslagen en daar staat letterlijk in: "Overschrijding van enige leveringstermijn geeft de klant geen recht op schadevergoeding en evenmin het recht de bestelling te annuleren dan wel de overeenkomst te ontbinden, tenzij de overschrijding van de leveringstermijn zodanig is dat van de klant redelijkerwijs niet kan worden verlangd dat de klant de overeenkomst in stand laat. De klant is in dat geval gerechtigd de bestelling te annuleren dan het de overeenkomst te ontbinden voor zover dat noodzakelijk is."

Nou is mijn vraag, wie bepaalt wanneer de overschrijding van de leveringstermijn zodanig is? Ik vind een maand lang wachten op mijn modem een overschrijding! Helemaal als er op internet bij de status van je order staat dat het modem op of omstreeks 1 december 2005 wordt geleverd en er worden mij door de telefoon beloftes gedaan, vind ik het een overschrijding van de leveringstermijn als het modem pas op 28 december 2005 binnenkomt.

Ik hoop dat jullie mij een antwoord kunnen geven wat ik nu moet doen.

Met vriendelijke groet,

Yvonne

535 3 Rapporteer

re
door regring - Jan 8, 2006 om 12:42
5 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Yvonne,

Ook voor deze zaak kun je teruvallen op het Nederlands recht. In het burgerlijk wetboek, boek 6, afdeling 5 het volgende:

Artikel 265

1.
Iedere tekortkoming van een partij in de nakoming van een van haar verbintenissen geeft aan de wederpartij de bevoegdheid om de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, tenzij de tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt.

2.
Voor zover nakoming niet blijvend of tijdelijk onmogelijk is, ontstaat de bevoegdheid tot ontbinding pas, wanneer de schuldenaar in verzuim is.

Je zult dus moeten aantonen dat het gerechtvaardigd is om te ontbinden. Het meest essentiele onderdeel, de modem, is niet geleverd. Je hebt meerdere malen gereclameerd en aangegeven dat je van de overeenkomst af wilde omdat er niet is voldaan aan de levering van de modem. Dit zelfs schriftelijk. Daarmee heb je mijn inziens voldoende aangetoond dat er geen goede grond is voor ontbinden.

Je wilt weten wat redelijkerwijs is. Redelijk is dat tele2 aangeeft dat het 3 weken gaat duren. ook redelijk is dat er een uiterste datum wordt afgesproken nadat de eerste termijn verstreken is. Vervolgens niet geleverd en weer een nieuwe leveringsdatum waar niet aan voldaan is. En hier stopt de redelijkheid echt hoor.

Je staat sterk in deze zaak, neem je spullen mee naar de rechtswinkel en vraag of ze je willen helpen met het opstellen van een aangetekende brief voor de firma Tele2

success

re
door regring - Jan 8, 2006 om 12:45
5 Antwoorden / 0 Vragen

mijn inziens voldoende aangetoond dat er geen goede grond is voor ontbinden.

Hier moet natuurlijk staan een

sorry voor de typfout

pj
door pjottr115 - Apr 3, 2006 om 15:40
6 Antwoorden / 2 Vragen

Yvonne,

Ik henb net zoiets aan de hand bij tele 2. Hie is het bij jouw opgelost? En weet jij of er nog meer mensen dit probleem hebben.

Groet,

Pjottr