ca
door caviamax Sep 7, 2018 om 17:46
Computers & telefonie

Telefoon kapot, wat kan ik doen?

Hallo,

Ik heb een BlackBerry KeyOne, nu iets langer dan een jaar. Vier weken geleden is mijn telefoon kapot gegaan, het scherm ging niet meer aan. Dezelfde dag ben ik naar de winkel geweest om te kijken wat er aan de hand was. Toen de verkoper hem uit het hoesje drukte sprong het scherm uit het toestel. Een bekend probleem bij dit model waar hij al eerder voor gerepareerd is. De telefoon is vervolgens weer teruggestuurd met de melding dat er waterschade is en dit niet repareren. Contact gehad met de winkel en gezegd dat dit heel raar is en het toestel nooit in aanraking is geweest met water. Nu heb ik de telefoon weer teruggestuurd voor een second opinion.

Wat kan ik nog doen als zij concluderen dat het waterschade is? Ik ben namelijk van mening dat er nooit contact is geweest. Dit was een duur toestel waarvan ik eigenlijk wel had verwacht dat hij een jaar of drie mee zou gaan. Als ik een nieuwe moet kopen kost dat me toch weer 300 euro....

Wat kan ik doen?

5084 8 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Sep 7, 2018 om 17:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Is het een garantiekwestie of wil je 'm sowieso laten repareren?

Soms moet je helaas je verlies nemen, als dit een bekend probleem is én je geen garantie meer hebt is het misschien beter een ander toestel te kopen.

ca
door caviamax Sep 7, 2018 om 18:09
231 Antwoorden / 126 Vragen

Ik wil eigenlijk gewoon een tegemoetkoming van de winkel. Ik verwacht van een telefoon van 600 euro dat hij het langer dan anderhalf jaar doet. Ik doe er niets geks mee en ik snap sowieso niet waar de waterschade vandaan komt. En goed, als er al waterschade zou zijn moet een toestel daar toch wel een beetje tegen kunnen; een paar drubbels regen, licht vochtige handen? Ik heb het gevoel dat ze maar wat verzinnen om onder een oplossing uit te komen

diumenge
door diumenge Sep 7, 2018 om 18:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Begrijp ik ja. Ik zie sowieso niet hoe het waterschade verhaal te maken heeft met het probleem dat het scherm uit het toestel springt. Waterschade is hét excuus om onder garantie uit te komen lijkt het en dus niet alleen bij Mediamarkt/Apple. Eerst maar afwachten wat er uit die second opion komt dan.

Gr
door Grunn1 Sep 7, 2018 om 18:48
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Tuurlijk is het niet alleen bij Mediamarkt/Apple. Ligt meer aan Dynabite want die opent de telefoon.

tdmduc
door tdmduc Sep 7, 2018 om 20:25
704 Antwoorden / 2 Vragen

Dynabite bestaat niet meer.

Je bedoeld DynaFix

Ka
door Kassagebruiker - Sep 7, 2018 om 18:16
683 Antwoorden / 5 Vragen

Nee ik heb de tel niet gezien, echter, "Wat kan ik nog doen als zij concluderen dat het waterschade is?". Waterschade kan al ontstaan door je tel in je broekzak te steken, alleen al door transpiratie. Of in de douche laten liggen bij een hete douche. En zo zijn er meer plaatsen waar er "vocht" wel binnenkomt als je denkt dat het niet zo is.Ook regen doorslag als de tel in je broekzak zit is een boosdoender. Ik ontken niet dat de term vaak gebruikt wordt, maar het kàn natuurlijk ook wel waar zijn ........

ne
door neodutchio Sep 7, 2018 om 19:20
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Bekend verhaal ;)

gerbera
door gerbera Sep 8, 2018 om 11:13
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Een gemiddelde telefoon kan best wel wat hebben voor wat betreft (transpiratie)vocht of een vochtige omgeving. tenzij deze echt in een regenbui, stoombad of water gelegen heeft.

Tr
door Trostomaat Sep 8, 2018 om 13:02
239 Antwoorden / Vragen

Mogelijk is dat dan het geval.

gerbera
door gerbera Sep 8, 2018 om 14:11
7368 Antwoorden / 14 Vragen

@Trostomaat, probeer eens een bericht van een Ts goed te lezen en kom dan met een zinnige reactie.

Contact gehad met de winkel en gezegd dat dit heel raar is en het toestel nooit in aanraking is geweest met water.

tenormin
door tenormin - Sep 7, 2018 om 19:30
16837 Antwoorden / 108 Vragen

Combinatie Dynabite en reparatie telefoon, zelden ergens gelezen dat het geen waterschade was. Ga de indruk krijgen dat de reparateurs met kletsnatte handen de telefoons openmaken. ☻

tdmduc
door tdmduc Sep 7, 2018 om 20:27
704 Antwoorden / 2 Vragen

Dynabite bestaat niet meer

DynaFix wel

tenormin
door tenormin Sep 7, 2018 om 21:09
16837 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, zie je antwoord ook bij @epcot. Gaat DynaFix op dezelfde voet kennelijk verder. Zelf alleen maar lees, problemen en klachten ervaring over deze, nu anders genaamde, toko. Mijn schermpje wordt ook wel eens "vochtig" door klamme handen maar ik begrijp zo goed als nooit dat dit een telefoon zou kunnen beschadigen, tenzij het echt in het water beland.

diumenge
door diumenge Sep 7, 2018 om 21:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dynabyte was een keten van computerwinkels. Geen idee of Dynafix iets met het oude Dynabyte te maken heeft, maar stellen dat Dynafix dezelfde toko is als Dynabyte met een andere naam lijkt mij onjuist. Maar ik zie graag het tegendeel bewezen.

ne
door neodutchio Sep 7, 2018 om 22:23
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Is al wel eens onderzoek gedaan naar vocht in een telefoon? Je kan natuurlijk roepen omdat er veel topics voorbij komen met telefoons met waterschade, maar je hoort niemand die een contra expertise gedaan heeft. Kan het niet gewoon waar zijn dat er telefoons zijn die nat zijn geworden tijdens een flinke regenbui liggende in de niet waterdichte jas? Of lekker in broekzak mee op een hete zomerdag waar zweet (vocht en zout) de waterdichtheid aantasten. Het hoeft niet altijd bewust te gaan, maar de meeste denken bij waterschade alleen aan het in het water laten vallen van de telefoon. Er zijn veel oorzaken waardoor er vocht in kan komen.

tenormin
door tenormin Sep 7, 2018 om 22:56
16837 Antwoorden / 108 Vragen

@neodutchio, zie altijd hetzelfde amtwoord bij "waterschade" van een telefoon van je. Ik geloof daar niet zo in, anders zou me dit tientallen keren hebben moeten overkomen.

tijger1
door tijger1 Sep 7, 2018 om 23:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dynafix is wat die waterschade telefoons al lang en breed door de mand gevallen, tijden terug in een tv programma.

tenormin
door tenormin Sep 8, 2018 om 00:15
16837 Antwoorden / 108 Vragen

Sorry, kijk niet iedere dag TV, wat heet: zelden; lees meestal links die men hier geeft.

ne
door neodutchio Sep 8, 2018 om 08:46
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Ben ook wel benieuwd naar die link. Ik zeg overigens niet dat het geen trucje is, ik zeg enkel dat ik geen feiten ken dat het anders zou zijn.
En Tenormin, ook ik heb nog geen kapotte telefoon gehad, dus geen idee of er in mijn telefoon waterschade zit. Maar dat de telefoon niet kapot is gegaan wil niet zeggen dat er niets aan de hand kan zijn. Daarbij ben ik niet modegevoellig en loop ik dus ook niet rond met de (vaak dure) modellen die in topics voorbij komen. Ik zit dan ook niet hele dagen op mijn scherm te turen. Dus ja, zonder feiten kan het nog altijd 2 kanten op gaan.

gerbera
door gerbera Sep 8, 2018 om 11:08
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Ga de indruk krijgen dat de reparateurs met kletsnatte handen de telefoons openmaken. ☻

Dynafix heeft de werkplaats onder een zwembad en dat is lek. Vandaar die vele waterschade bij hen.;-))

gerbera
door gerbera Sep 8, 2018 om 12:07
7368 Antwoorden / 14 Vragen

de link van Kassa. Scrol ff naar onder en luister het geluidsdeel af. https://kassa.bnnvara.nl/nieuws/geen-garantie-op-smartphone-door-waterschade

ca
door caviamax Sep 8, 2018 om 22:41
231 Antwoorden / 126 Vragen

Dank voor de reactie. Het betreft een ander bedrijf dan Dynafix, ik ben even kwijt hoe het heet. Overigens vind ik dat dit een discussie is in hoeverre en telefoon vocht bestendig moet zijn. Ik snap dat als het heel hard regent en je telefoon dan nat wordt dat hij het dan begeeft. Echter, weet ik zeker dat dat hier niet het geval is. Je hebt inderdaad een punt dat het ook door waterschade kan komen dat het toestel kapot is maar in deze situatie lijkt me sterk.

gerbera
door gerbera - Sep 8, 2018 om 11:20
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Als u hem naar hetzelfde bedrijf heeft gezonden voor een second opinion krijgt u hetzelfde antwoordt. Ga eens bij een echt reparatiebedrijf langs en laat hun het beoordelen. Vaak is het gewoon te veel werk een toestel te repareren en is waterschade de oplossing om u een (veel te duur) nieuw of gerepareerd toestel aan te smeren.

Klik op de link en scrol ff naar onder, luister het geluidsdeel af. https://kassa.bnnvara.nl/nieuws/geen-garantie-op-smartphone-door-waterschade

ca
door caviamax Sep 8, 2018 om 22:42
231 Antwoorden / 126 Vragen

Dit is wel goed idee ja. Ik heb een terugstuurt naar de webwinkel en zij zeiden dat ze een second opinion aan gingen vragen bij een ander reparatiebedrijf. Mocht ik een week kapot terugkrijgen ga ik dit zeker doen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 8, 2018 om 11:24
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Was DynaFix de reparateur? Daar constateert men, zoals @ternomin ook stelt bijna altijd waterschade.

Boeiend is wel dat er sprake is van het afspringen van een scherm en waarvoor het apparaat al eerder gerepareed was.
Dat kan dus onmogelijk, naar mijn mening, veroorzaakt zijn door waterschade!

Helaas is het aan u kennelijk onbekend dat er wetgeving bestaat voor zaken als het geleverd hebben gekregen van een apparaat (consumentenaankoop) dat niet aan de verwachtingen voldoet die er aan gesteld mogen wogen en kunnen worden naast ook bestaande 'conformiteits wetgeving voor ook niet consumentenaankoop.
Dat heeft niets te maken met eventueel eerder geldende fabrieksgarantie. Een telefoon (GSM) die binnen een jaar een defect heeft als door u genoemd en na iets meer dan een jaar na reparatie ook valt onder die wetgeving.
U heeft recht op gratis reparatie volgens de wetgeving met aantekening dat er wel iets kan worden aangerekend nu het apparaat . 1 jaar is en als dat niet kan een adequate vervanger of geld terug. Wel kan een verrekening plaats vinden met de gebruiksduur/afschrijving.

Zie voor de relevante wetgeving:

ca
door caviamax Sep 8, 2018 om 22:48
231 Antwoorden / 126 Vragen

Precies! De discussie is volgens mij ook dan of eerst het scherm kapot was of dat er is water in het toestel zal. Ik denk dat door het kapotte scherm er vocht in het toestel is gekomen. Dank voor het uitleggen van mijn rechten! Een paar links toen het niet maar ik ga nog even op zoek. Ook zal ik contact opnemen met Consuwijzer, wellicht hebben zij ook nog goede tips. Dank voor het meedenken!

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 9, 2018 om 10:58
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Dank voor de reactie dat een aantal links niet werken. De teksten zijn ook te vindfen via rechtspraak.nl

Ex
door Expansievat - Sep 8, 2018 om 14:18
38 Antwoorden / 2 Vragen

Media Markt ??

Le
door LeCorbeau - Sep 10, 2018 om 20:06
38 Antwoorden / Vragen

Wat je kan doen, is  kijken bij Aliexpress of ebay of je een los scherm kan scoren, vaak kan dat voor een laag bedrag,  heb er ervaring mee en is goed te doen. Tenminste als je wat technisch bent. Zoek iemand op MP zijn genoeg studenten techniek die wat bijverdienen of kijk op youtube staan vaak veel filmpjes en servicemanuals zijn te downloaden als je wat handig bent. Ik zou het zo doen. Heb mijn xiaomi rednote een 2e leven gegeven voor 23 euro, scherm vervangen, is wel meerdere keren van 1m50 gevallen etc maar doet het nu weer prima en is als nieuw! Ik koop telefoon eens in de 5 jaar of zo ,als het werkt is het ok,hoeft geen nieuwe te zijn, voegt voor mij niks toe.

mo
door mof - Sep 11, 2018 om 06:41
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U moet aantonen dathet geen waterschade was. Het defect is meer dan een half jaar na aankoop ontstaan. Wettelijke garantie is twee jaar. Tot zes maanden heeft de verkoper bewijslast, daarna u.