bo
door boheemen Aug 31, 2007 om 13:49
Computers & telefonie

Temp CPU.....

Hallo,

Wat is een normale temp van de CPU en CPU voltage?

Groeten,

Hubert

760 9 Rapporteer

ri
door richard27 - Aug 31, 2007 om 14:27
21 Antwoorden / 2 Vragen

goeie temp. voor cpu ligt rond de 35 graden. zo tussen de 50 en 60 graden zal ik me een x zorgen gaan maken.

Voltage ligt aan het soort processor wat je hebt.

gemiddeld ligt dit op de 1.4V

groetjes richard

freya
door freya - Aug 31, 2007 om 14:30
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Hubert,

Daar is niet zo 123 een antwoord op te geven. Elke processor is weer anders. En bovendien zijn de omstandigheden in belangrijke mate van invloed op de temperatuur.
Mijn P4 2,8 GHz is op dit moment 37 °C

Wat de spanningen betreft, die zul je in de handleiding van je moederbord terug kunnen vinden.

m.vr.gr. Freya

bo
door boheemen - Sep 1, 2007 om 10:41
1 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn temp ligt rond de 60 graden!! Kan dat ook komen van de videokaart?

Grt,

Hubert

akkefiet
door akkefiet - Sep 1, 2007 om 10:50
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Dit is erg warm! (maar de cpu kan het nog wel hebben hoor)
Mogelijk iets mis met de koeling, draait de cpu fan wel?
Dit zou ook je

vorige
vraag

verklaren

<script type="text/javascript">

freya
door freya - Sep 1, 2007 om 10:52
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Ook de videokaart kan een temperatuursensor hebben. Weet je dus zeker dat je de goede waarde afleest? Waar meet je die temperatuur mee? Lees je die af in het BIOS of gebruik je er een bepaald programma voor? Welk programma?
En wanneer meet je die temperatuur? Als de computer net aan staat? Onder 'gewone' belasting of na een potje stevig 'gamen'?

Freya

akkefiet
door akkefiet - Sep 1, 2007 om 11:05
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Met enige voorzichtigheid:
Het lijkt erop dat het systeem zichzelf afsluit omdat de cpu temp een bepaalde waarde overschrijd.
Al de cpu fan wel draait kan het komen door een slecht contact met het koelblok.
Heb je daar zelf geen sjoege van, niet zelf gaan verhelpen maar naar een pc reparatuer gaan. Zie ook www.zoekcomputerhulp.nl

Vrgr. AF

<script type="text/javascript">

akkefiet
door akkefiet - Sep 1, 2007 om 11:10
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Mij laatste reactie, zie boven onder het antwoord van Richard.

@Freya, dit gebeurd me wel vaker ;-)   oops...

<script type="text/javascript">

freya
door freya - Sep 1, 2007 om 11:20
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Geeft niet hoor, ik begin er al aan te wennen.....

Freya

da
door davit - Sep 18, 2007 om 19:41
8 Antwoorden / 0 Vragen

50-60 graden voor CPU is helemaal niet abnormaal. In het algemeen worden AMD processoren wat warmer dan de Intels, maar zij hebben dan ook een hogere max. temperatuur (85 tot 100 graden tegen 60-75 graden bij intel) als je tegen deze temperaturen aan komt te zitten, moet je denken aan een betere koeling (extra fans in de kast bij (laten) plaatsen, of sterkere fan op CPU, of waterkoeling) of controleren van de Temp. sensor.

De meeste moederborden (en alle na ca. 2003) hebben trouwens een automatische, vrijwel onuitschakelbare CPU overheating-beveiliging (wel instelbaar voor lagere tempraturen meestal) die de PC direct uitschakelt 10 graden voordat de max. CPU tempratuur behaald is. Het systeem kan pas weer ingeschakeld worden als de temp. gedaalt is (is meestal al meteen), dus de CPU laten doorbranden is een flinken klus.

Voor het voltage geld ook dat dit per CPU verschilt: snellere CPU's --> meer voltage --> meer warmte.