Te
door Telefoon_Vraag May 3, 2017 om 15:13
Computers & telefonie

Toestelkosten verschillen per provider

Goedemiddag,

"Vanaf 1 mei 2017 geldt de BKR registratie voor nieuwe toestellen die in maandelijkse termijnen bij een telefoonabonnement worden verstrekt. Het betreft alleen waarneer de lening voor het toestel hoger is dan 250 euro. Deze lening wordt door de telecomaanbieder bij het BKR-geregistreerd. Kredietaanbieders hebben dan inzicht in uw leningen."

Door deze wijziging ben ik me meer bewust geworden van de prijs van toestellen. Zo kwam ik er achter dat providers voor precies hetzelfde toestel (bijv. de Samsung Galaxy S7 edge) verschillende 'toestelkosten' rekenen. Bij T-mobile betaal je bijvoorbeeld ruim 500 euro (i.c.m. een abonnement) en bij Tele 2 'maar' 400 euro bij een zelfde soort abonnnement. Daarnaast verschillen de prijzen voor het toestel bij sommige providers ook aanzienlijk wanneer je een duurder/vollediger abonnement afsluit.

Mijn vraag is dan ook: waar komen de toestelkosten, en de grote verschillen hierin, vandaan? En wat maakt dat deze kosten soms variabel blijken te zijn, wanneer je een duurder abonnement afsluit? Krijg je dan korting op je telefoonn bij duurdere abonnementen en bij bepaalde providers?

Alvast bedankt voor de hulp!

2818 16 Rapporteer

diumenge
door diumenge - May 3, 2017 om 15:16
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Vraag het de providers. Bij winkels verschillen de prijzen ook.

Te
door Telefoon_Vraag May 3, 2017 om 15:21
Antwoorden / 1 Vragen

Dat heb ik als eerste gedaan. De providers die ik heb benaderd weten zelf ook niet waar de toestelkosten vandaan komen, zeggen ze.

ne
door neodutchio - May 3, 2017 om 15:18
5167 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom is een pak melk duurder bij de AH, dan hetzelfde pak bij de Jumbo? Het is een kwestie van vraag en aanbod.
Bij telefonie heeft ook de duur van het abonnement ermee te maken. Als u voor 2 jaar tekend maken ze langer winst op u en kunnen de prijs iets laten zakken.

Te
door Telefoon_Vraag May 3, 2017 om 15:34
Antwoorden / 1 Vragen

Dat laatste klinkt logisch inderdaad. Bedankt voor je reactie!

De wet van vraag en aanbod ken ik, maar ook wanneer we spreken over het pak melk (bijv. campina halfvolle melk, 1 liter) zit er tussen de supermarkten qua merken, maar 1 cent verschil (1,24 en 1,25). Dit geldt ook voor andere merkproducten in de supermarkt (logisch, want anders kan je niet meer concurreren). Dit is inderdaad niet het geval wanneer je huis- en eigen merken gaat vergelijken, daar heb je gelijk in. Alleen is dit bij de telefoons niet het geval. Twee identieke toestellen met tot wel 30% verschil in prijs..

fa
door familyman - May 3, 2017 om 15:36
888 Antwoorden / 1 Vragen

Zou u gtelukkig worden als er voor alles één door de regering vastgestelde prijs zou komen? Ik denk het niet. Dit heet heel simpel (om in telefoontermen te bliven) 'vrije markt werking'.

simon55
door simon55 - May 3, 2017 om 15:37
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Als ik m n auto inruil krijg ik bij Pietje minder dan bij Japie

Cookies
door Cookies - May 3, 2017 om 15:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Lijkt me logisch dat als je een flutabonnement afsluit (niet interessant voor een provider), meer voor het toestel betaalt dan bij een uitgebreid abonnement.

Cookies
door Cookies - May 3, 2017 om 15:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.....Twee identieke toestellen met tot wel 30% verschil in prijs.....

Zet dan eens de links neer, zodat wij even mee kunnen kijken.

Te
door Telefoon_Vraag May 3, 2017 om 16:01
Antwoorden / 1 Vragen

Via mobiel.nl: https://www.mobiel.nl/smartphone/samsung/galaxy-s7-edge/met-abonnement/tele2/tele2-2-jaar/6349-455-814-9850-2202

Tele 2 - 10 gb, onbeperkt minuten. Totale toestelkosten: 360 euro.

https://www.mobiel.nl/smartphone/samsung/galaxy-s7-edge/met-abonnement/t-mobile/t-mobile-go-actie-2-jaar/6299-558-0-9850-2329?extra_ids%5B3337%5D=19504

T-mobile - 10 gb, onbeperkt minuten. Totale toestelkosten: 514 euro.

Cookies
door Cookies May 3, 2017 om 16:12
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wel, dat scheelt nogal. En als je rechtstreeks bij de providers afsluit, zijn de bedragen weer anders. Al gekeken op Belsimpel.nl en Bellen.com hoe daar de prijzen liggen. Het begint mij een beetje te duizelen.;-)

jo
door jorisw May 3, 2017 om 17:59
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Tele2 zit gewoon wat agressiever in de markt. Dat is alles.

Cookies
door Cookies May 3, 2017 om 18:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@jorisw: wat doet dat er nou toe? Topic gaat over prijsverschillen.

fa
door familyman - May 3, 2017 om 16:55
888 Antwoorden / 1 Vragen

Als u het internet afspeurt zult u waarschijnlijk wel een lagere toestelprijs vinden op basis van contante aankoop (mogelijk via de China route) als via welke provider dan ook. Dit in combi met een sim only naar uw wens, goed zoeken, zal een prettig gevoel geven. En u krijgt geen bkr notitie!

jo
door jorisw May 3, 2017 om 18:00
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Een S7 Edge zal via China niet goedkoper zijn. En als het al zo is, is het maar de vraag of dat ding het hier doet.

fl
door flessebon - May 3, 2017 om 17:06
418 Antwoorden / 7 Vragen

De belbundels verschillen ook in prijs. Kies gewoon wat u het meeste aanstaat en stel geen domme vragen.

me
door mein33 - May 3, 2017 om 18:04
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Mijn vraag is dan ook: waar komen de toestelkosten, en de grote verschillen hierin, vandaan? En wat maakt dat deze kosten soms variabel blijken te zijn, wanneer je een duurder abonnement afsluit?

Misschien komt dit wel door de zgn. "marktwerking" aangezien ieder bedrijf zelf zijn prijzen en tarieven bepaald.
Je geeft op het ene (het toestel) een beetje toe en je harkt aan de andere kant (gebruikskosten) het dubbele weer binnen en daarom is het heel verstandig om bij een eventuele aanschaf alleen maar naar de totaalkosten te kijken.

aurora1
door aurora1 - May 3, 2017 om 18:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Jammer dat u zich niet eerder bewust was van de prijzen van, i.c.,  smartphones. Misschien is dat dan ook een goede waarschuwing om de tering naar de nering te zetten en bijvoorbeeld eerst te sparen en dan te kopen (en dat geldt niet alleen voor smartphones)..
Voor het overige komen de verschillen in prijzen door marktwerking die hier al uitgelegd is.  Verder hebben die toestellen los dezelfde prijsbij de genoemde providers.

Gr
door Grunn1 - May 3, 2017 om 19:11
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Grote providers als t-mobile en Vodafone die grotere aantallen telefoons afnemen zullen hogere kortingen op de inkoop krijgen dan kleine providers met lagere aantallen.
Ook kan het zijn dat providers ervoor kiezen om minder of geen winst of zelfs verlies op bepaalde toestellen te maken om klanten aan te trekken en vervolgens de winst te behalen uit abonnementen. Dit gebeurt vooral bij populaire toestellen om meer klanten te krijgen.
Er zijn zoveel variabelen die een prijs bepalen dat hier geen zinnig antwoord op is te geven.

Topantwoord

ha
door halex - May 3, 2017 om 19:31
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U betaalt natuurlijk niet alleen de kostprijs van het toestel, maar ook voor alle overhead. Een telecomaanbieder die ook Formule 1 sponsort, zal meer overheadkosten hebben, als een aanbieder die uitsluitend via facebook advertenties pusht.
Met een groot abonnement (veel belminuten en data) maakt de aanbieder al veel winst op het gebruik van het netwerk, dus kan de telefoon goedkoper aanbieden (daar hoeft hij geen of minder winst op te halen). En tot slot geldt nog vraag en aanbod. Sommige abonnementen in het midden (dus niet te weinig, maar ook niet teveel belminuten en databundel) zijn erg gewild. Doordat er meer vraag is daarna, kan de toestelprijs ook wel omhoog. Want de toestelprijs is dan niet doorslaggevend om het bewuste abonnement af te sluiten.

ha
door halex May 3, 2017 om 21:23
1374 Antwoorden / 4 Vragen

meer ..... als aiaiaiaiaiaiaiai waar is de bewerk-knop als je 'm nodig hebt?

aurora1
door aurora1 May 4, 2017 om 00:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Tja, een as komt aan de möln te pas..... maar eens een keertje een Germanisme..... who cares? Tegenwoordig hebben ze het over een meisje die, een leven die enz. enz., dus die as is nog maar het minste.....

kv
door kvjapio - May 3, 2017 om 20:14
281 Antwoorden / Vragen

De verschillen komen door afspraken die verschillende aanbieders met providers én met toestelleveranciers maken. Zo heb ik een toestel met abo via Telfort, maar als ik via Belsimpel (een tussenbedrijf zeg maar) had besteld dan was ik qua toestel een redelijk bedrag goedkoper uit geweest. Ik heb er bij beiden over geïnformeerd, maar ik kwam niet verder dan dat ze zeggen verschillende inkoopkosten en afspraken te hebben. Daar zult u het mee moeten doen vrees ik. Dus goede informatie vooraf inwinnen.

costnix
door costnix - May 4, 2017 om 10:33
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Zelfs de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam heeft variabele prijzen.

mathijs_b
door mathijs_b - May 4, 2017 om 14:42
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ik vermoed dat er toch een deel van de aanschafkosten van de foon in het abonnement verwerkt zitten.

Bereken daarom de totale kosten van abonnement, verbruikskosten én foon over 24 maanden.

Misschien blijkt dan dat die goedkope foon veel duurder is.......

bultn
door bultn - May 4, 2017 om 15:51
54 Antwoorden / 9 Vragen

Volgens mij is het zo dat de lening voor een toestel van 250 en duurder geregistreerd wordt.
Als u een mobiel van 350 euro in de abonnement bij wil hebben krijgt u idd een registraties.
Deze registratie is te omzeilen door een gedeelte van het bedrag van de mobiel direct te voldoen bij aanschaf abonnement +mobiel zodat u onder de 250 euro lening uitkomt.