doetinchem
door doetinchem Oct 30, 2009 om 13:16
Computers & telefonie

Trojan horse

Ik kreeg de melding; Threat detected. Trojan horse patched_c. CVZ
Kan nu kiezen uit Heal, move to vault of ignore. Bij aanklikken van Heal en move to vault komt te staan: Do you want to force the threat removal, met daaronder de waarschuwing Forced removal can cause system unstability and even crash. Dan dus yes or no aanklikken. Wat te doen? van de waarschuwing wordt je niet vrolijk.

1191 7 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Oct 30, 2009 om 13:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo,

Gebruikt u soms AVG? Deze wil deze melding nog wel eens onterecht geven. Zou gewoon 'move to fault' aanklikken en nog eens met een andere (online) virusscanner scannen.

Suc6

ja
door jaapboerma - Oct 30, 2009 om 16:46
4 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan natuurlijk ook gewoon eerst even ignoren, als ie weer langskomt kan je hem dan nog healen. Hier staat nog wat meer informatie: http://www.digitalspy.co.uk/forums/showthread.php?p=36341446

greywizard
door greywizard - Oct 30, 2009 om 17:01
21 Antwoorden / 29 Vragen

Recentelijk verschenen : Microsoft Security Essentals
Voordelen :
1. Gratis te downloaden
2. Real-time bescherming
3. Update definities en scan kunnen gepland worden
4. Gratis en goede ondersteuning
Groeten,
GW.

holpen
door holpen - Oct 30, 2009 om 18:55
1416 Antwoorden / 0 Vragen

@jaapboerma:
Een virusmelding negeren? Dat lijkt me eerlijk gezegd niet bepaald de meest verstandige oplossing... Als een virus wordt aangetroffen, moet je daar onmiddellijk actie tegen ondernemen om te voorkomen dat jouw eigen systeem verder geïnfecteerd raakt of dat het zich naar andere computers verspreidt. Negeren is - het spijt me dit te moeten zeggen - zo ongeveer het domste wat je kunt doen.

Wat betreft de waarschuwing: dat is een standaard-waarschuwing. Iedere actie waarbij een virus verwijderd moet worden heeft altijd het risico dat het virus zich genesteld heeft in belangrijke systeembestanden. Het kan voorkomen dat een dergelijk systeembestand beschadigd raakt of geheel verdwijnt bij de opschoonactie. En daardoor kan de computer instabiel raken. Dit komt echter slechts heel weinig voor. Maar de antivirusfabrikanten waarschuwen er wel voor, waarschijnlijk om zichzelf ook een beetje in te dekken.

In dit geval gewoon kiezen voor het verplaatsen naar de kluis (vault) of harde verwijdering. Gaat het mis, tsja, dan moet systeem leeg en opnieuw geïnstalleerd worden.

gsm
door gsm - Oct 31, 2009 om 00:05
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het komt wel voor dat een virus in feite al verwijderd is, maar nog in de verborgen map "C:\System Volume Information" is achter gebleven. System Volume Information is de map waarin de herstelpunten worden opgeslagen. Het betreft bestanden die niet meer actief zijn en goed door Windows beveiligd worden. Door die beveiliging zijn ze voor de scanner moeilijk op de normale manier te verwijderen en moet de scanner daartoe administrator-rechten gebruiken. Vandaar misschien de vraag of je de verwijdering wil forceren.

Als het virus zich in de System Volume Information map bevindt, dan kun je het feitelijk gerust verwijderen. Je kunt ook alle herstelpunten (behalve de allerlaatste) opruimen via Schijfopruiming, onder de tab Meer opties. Uiteraard is systeemherstel naar oudere herstelpunten daarna niet meer mogelijk.

In verband met de mogelijkheid van valse positieven is het in bepaalde gevallen verstandig om eerst even op internet te zoeken naar nadere informatie over de bedreiging. Na een scan nooit overhaast een bestand verwijderen. Dat kan leiden tot een onbruikbaar systeem en de noodzaak van herinstalleren. Beter is het om bestanden altijd eerst in quarantaine te plaatsen, maar ook dat kan een heel enkele keer tot gevolg hebben dat het systeem niet meer te starten is.

edwardus
door edwardus - Oct 31, 2009 om 18:32
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Als je terugmeldt in welk bestand / map deze trojan is gevonden kun je een gericht antwoord krijgen.

doetinchem
door doetinchem - Nov 1, 2009 om 12:13
114 Antwoorden / 137 Vragen

[quote=edwardus schreef op zaterdag 31 okt 2009, 18:32]Als je terugmeldt in welk bestand / map deze trojan is gevonden kun je een gericht antwoord krijgen.
In de volgende bestanden:
C:\Program files\Nero\Nero 8\Nero WaveEditor\waveedit.exe en
D:\TOOLS\NERO burning ROM\Nero 8.3.2.2\Installation\Data\A6CC2102.cab