2g
door 2greyrooms Jun 24, 2020 om 20:56
Computers & telefonie

TV opname Humax/HDD overzetten naar Windows

(2e poging met andere browser mijn vraag te plaatsen, sorry als het een dubbelpost wordt.)
Beste mensen,
Na de omschakeling van Ziggo naar alleen digitaal signaal kijk ik via een Humax -IRHD-5300C decoder waarop ik voor opnames een harde schijf (HDD) heb aangesloten.
Nu vraag ik me af of ik een opname kan overzetten op m'n laptop door de harde schijf daarop aan te sluiten. Het doel is de opname aan iemand anders te sturen (bijv. via WeTransfer of OneDrive) zodat zij op haar laptop de opname kan bekijken.
Een korte zoektocht op het web gaf me geen antwoord en het lijkt me verstandig eerst te vragen voordat ik de harde schijf "zomaar" op mijn laptop aansluit.
Als iemand dit weet lees ik het graag! Kan dit? moet ik bepaalde software gebruiken voor het overzetten/converteren?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Misschien reageer ik vandaag niet snel/direct meer op antwoorden; dan morgen.
Vriendelijke groet,
TwoGreyRooms

10171 16 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 24, 2020 om 21:37
2055 Antwoorden / Vragen

Een USB schijf zou u gewoon aan uw computer moeten kunnen hangen om eens te kijken of eea leesbaar is.

2g
door 2greyrooms Jun 24, 2020 om 21:55
41 Antwoorden / 8 Vragen

Bedankt voor de reactie.
U bent avontuurlijker dan ik :-)
Voor ik dat doe zou ik graag weten wat er kan - en moet gebeuren en of het zinvol is

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 25, 2020 om 00:53
2055 Antwoorden / Vragen

Zolang u niet op die USB schijf schrijft kan er niets gebeuren. Gewoon kijken wat erop staat kan geen kwaad.

br
door bravehenk - Jun 24, 2020 om 21:38
206 Antwoorden / 0 Vragen

IRHD-5300C decoder bestanden kopieren (zoekfunctie microsoft edge)

dan vind u dit

https://sr-pc-hulp.nl/Humax%205200c.pdf

binnen 1 seconde gevonden staan nog meer tips

2g
door 2greyrooms Jun 24, 2020 om 21:55
41 Antwoorden / 8 Vragen

Bedankt BRAVEHENK,
in mijn korte zoektocht (zoals je ook zegt) had ik deze instructie voor de Humax 5200 (!) gevonden.
Hoewel ik het niet heel goed heb doorgelezen, lijkt dit niet op een oplossing die ik zocht om de harde schijf op de laptop aan te sluiten. Als ik iets mis lees ik het graag.

Gr
door Grunn1 Jun 24, 2020 om 23:29
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Heb even die handleiding gelezen maar je moet nogal wat doen om er een externe ftp server van te maken. Veel makkelijker is alle bestanden kopiëren naar een externe harde schijf, wat ts al heeft gedaan, en vervolgens deze aan te sluiten op de pc.

mi
door miennaamishaaz - Jun 24, 2020 om 22:04
725 Antwoorden / 1 Vragen

Indien de schijf niet door windows wordt herkent en de opnamens er wel op staan

Kunt u mischien kijken of het wel zichtbaar is via Linux.
https://ubuntu.com/tutorials/tutorial-create-a-usb-stick-on-windows

wel even een waarschuwing voor gebruik van linux.
Linux is een extreem krachtig systeem, Heb beste is om alleen via de File manager bestanden te kopieren.
GA NIET KLOOIEN met de command-line, het kan zijn dat u net het verkeerde command gebruikt en uw gehele systeem schijf wist.
Gezien het om een extrene harde schijf gaat zult u geen gebruik hoeven te maken van de Command line.
Zodra u Linux in "Live" modus runt van de USB stick, kunt u Bestanden Gaan Kopieren van de schijf die u gebruikt voor de TV ontvanger. naar een NTFS formatted schijf.
https://vitux.com/how-to-open-folders-in-ubuntu/

Daarna kun u VLC gebruiken om de desbetreffende bestanden om te zetten in MP4 bestanden.

https://www.laptopmag.com/articles/convert-video-using-vlc

2g
door 2greyrooms Jun 24, 2020 om 22:25
41 Antwoorden / 8 Vragen

Beste MIENNAAMISHAAZ,
Bedankt voor de reactie. Allereerst weet ik niet of Windows de bestanden herkent en of ik er dan iets mee kan; zoals gezegd: ik hoopte goed voorbereid die stap te kunnen zetten :-)
Over LINUX: dat is zeker/vast een goede tip, maar ik ben bang dat mijn vriendin deze opname dan moet missen; in het verleden (oude laptop enzovoort) heb ik er naar gekeken, maar als het niet echt nodig is laat ik het aan me voorbijgaan. Vooralsnog is het een stap die - hoewel verstandig- nog te lastig is in de gevolgen.

justmeagain
door justmeagain - Jun 24, 2020 om 23:17
623 Antwoorden / 8 Vragen

Je kunt vis WeTransfer nog maar 2gb versturen met de gratis versie. Misschien een idee om hiervoor Google drive te gebruiken, daar kunt u tot 15gb aan bestanden delen.

Een lange opname kan zomaar groter zijn als 2gb.

2g
door 2greyrooms Jun 24, 2020 om 23:35
41 Antwoorden / 8 Vragen

Beste JUSTMEAGAIN,
Bedankt voor je reactie; het is een goede tip. Helaas ben ik nog niet zover dat ik een verstuurbaar bestand heb, dus dat is een tweede fase: eventueel verkleinen (het hoeft alleen op een laptopscherm te worden afgespeeld). Mocht het lukken zal ik denk ik een link naar Google-drive of One-drive kunnen gebruiken als het bestand te groot is.
Welterusten!

zw
door zwaardvis Jun 27, 2020 om 15:51
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Een film kan wel 25 GB zijn op de Humax... Het is geen MP4 of zo.

ma
door malty - Jun 24, 2020 om 23:41
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk eens via onderstaande link onder veel gestelde vragen van uw humax 5300c.
De meest simpele manier lijkt me de ethernet cross kabel.
Dit soort cross kabel werd vroeger gebruikt om 2 pc's aan elkaar te koppelen.
https://myhumax.info/veelgestelde-vragen/

Maar wanneer de humax op de router aangesloten zit, zou u de humax op de pc moeten zien onder Netwerken en verbinding moeten kunnen maken.
Wanneer nooit gebruikt zult u eerst een thuisnetwerk aan moeten maken.
Hier wat info over thuisnetwerk aanmaken in windows10.
https://www.ct.nl/workshops/thuisnetwerk-instellen-voor-windows-10/

Maar als het een extra (externe) HD betreft die op de humax aangesloten zit, waarom deze schijf dan niet gewoon even op een usb poort van de pc aansluiten en zien of u op deze schijf kunt komen?

2g
door 2greyrooms Jun 25, 2020 om 07:43
41 Antwoorden / 8 Vragen

Beste MALTY
Bedankt voor je antwoord.
Zoals ik ook HENKDEZEVENDE hierboven antwoordde: voordat ik iets probeer wil ik graag weten of dat wel zinvol is en wat ik kan tegenkomen, omdat ik dit nog niet eerder heb gedaan.

ma
door malty Jun 25, 2020 om 10:04
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@2greyrooms U leest kennelijk de informatie op de gegeven links niet dat u twijfelt of het zinvol is.
Kijk of de bijgeleverde utp kabel bij de humax een crossover kabel is (moet aangegeven staan op de mantel van de utp kabel) die u dan kunt gebruiken om de humax met de pc te verbinden.
Anders moet u er een kopen, €10, maar u kunt uw vriendin voor dat geld ook een doosje bonbons geven en zeggen dat het beloofde bestand van de humax plukken helaas niet gaat lukken.

2g
door 2greyrooms Jun 25, 2020 om 11:38
41 Antwoorden / 8 Vragen

Beste MALTY,
sorry, maar via netwerk of kabel die ik niet heb wordt voor mij te veel gedoe; daarvoor is het allemaal niet belangrijk genoeg.
De vriendin die ik het wou sturen weet niet eens dat ik het programma heb opgenomen (of dat het bestaat), dus verklaringen en cadeaus zijn niet nodig :-)
Toch bedankt voor de suggesties en het meedenken!

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Jun 25, 2020 om 08:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dus je hebt een IRHD-5300C met een externe USB HDD daarop aangesloten. Die HDD kan je wel op een PC aansluiten, maar dan zal je niets te zien krijgen. Er wordt een bestandssysteem gebruikt dat standaard niet door Windows herkent wordt.

2g
door 2greyrooms Jun 25, 2020 om 08:26
41 Antwoorden / 8 Vragen

Bedankt DIUMENGE, dat bespaart me onnodige pogingen en mogelijk foute handelingen.
Hartelijke groet,
TwoGreyRooms

br
door brui0929 - Jun 25, 2020 om 10:24
634 Antwoorden / 10 Vragen

Streamen met Kodi dit programma ziet de decoder wel en u kunt kijken waar u wil.

2g
door 2greyrooms Jun 25, 2020 om 10:35
41 Antwoorden / 8 Vragen

Beste BRUI0929,
Bedankt voor de suggestie, maar voor mijn (eenmalige) situatie is dat te ingrijpend, ook aan de kant van de ontvanger/kijker.

Topantwoord

Donuts
door Donuts - Jun 25, 2020 om 10:31
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Welk programma heeft u dan opgenomen dat u wilde doorsturen naar uw vriendin? Veel programma's zijn namelijk ook online te bekijken.

2g
door 2greyrooms Jun 25, 2020 om 10:46
41 Antwoorden / 8 Vragen

Beste Graspollen,
Het is van de BBC.
Mogelijk kan de blokkade van de iPlayer (weer) omzeild worden, maar dat voert in dit geval echt te ver.
Als je suggesties hebt lees ik die (voor mijzelf) wel graag :-)

Donuts
door Donuts Jun 25, 2020 om 11:01
1203 Antwoorden / 2 Vragen

BBC heeft veel programma's.:-) Als u nog even het programma meldt, kan ik gericht voor u zoeken.

2g
door 2greyrooms Jun 25, 2020 om 11:15
41 Antwoorden / 8 Vragen

Dit voert echt te ver :-) en je hoeft niet te gaan zoeken! maar om aan de informatiebehoefte te voldoen:
Alan Bennett's Talking Heads
Series 1: 1. A Lady of Letters
Dit is de nieuwe serie (in het verleden is het ook verfilmd)
uitzending was dinsdag 23 juni 21.00 UK tijd

Donuts
door Donuts Jun 25, 2020 om 11:47
1203 Antwoorden / 2 Vragen

De uitzending is online bij BBC wel beschikbaar https://www.bbc.co.uk/iplayer/episode/p08ftr1n/alan-bennetts-talking-heads-series-1-1-a-lady-of-letters, maar beperkt tot de UK. "BBC iPlayer only works in the UK. Sorry, it’s due to rights issues."

Dan maar op You Tube bekijken:-)) https://www.youtube.com/watch?v=K5rE5MWwWxg

2g
door 2greyrooms Jun 25, 2020 om 12:00
41 Antwoorden / 8 Vragen

Beste Graspollen,
Ik ben met stomheid geslagen en voel me tegelijk heel erg simpel.
Dat het zo snel daar te vinden zou kunnen zijn had ik niet eens overwogen (ik weet wat dat over me zegt!)
Heel, heel erg bedankt!!

Donuts
door Donuts Jun 25, 2020 om 12:06
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Graag gedaan, hoor.

purlle
door purlle Jun 26, 2020 om 10:16
4 Antwoorden / 0 Vragen

@graspollen: Is het dan idd. wel te bekijken? Je zegt is beperkt tot de UK ... Ik kijk vaak naar series op de Belgische zenders, neem ze vaak op maarben in het verleden eens het laatste spannende deel vergeten op te nemen omdat dat was verschoven naar een ander tijdstip (en ik niet bij was met kijken zodat ik dacht dat de laatste aflevering al was geweeest). Op internet kon ik bij de zender wel de afleveringen opzoeken maar kon ze hier in nederland dus niet bekijken, was alleen geschikt voor Belgische inwoners, c.q. mensen met een belgische mailadres / inloggegevens.

gsm
door gsm - Jun 25, 2020 om 10:53
5940 Antwoorden / 47 Vragen

HDD recorders zoals van Humax of Philips, met ingebouwde harde schijf, slaan de opnames niet op in een gebruikelijk bestandssysteem zoals dat toegepast wordt bij Windows (NTFS of FAT) of Linux (vaak EXT3 of EXT4). Hoe dat precies gaat met een externe schijf via een USB poort weet ik niet precies.
Je kunt een ingebouwde harde schijf wel uitbouwen en dan via een USB adapter of direct met een SATA of PATA kabel aansluiten, maar het zal blijken dat er niets op lijkt te staan en je kunt daarom ook niets kopieren.
Je zult in dat geval dus een werkende Humax via een Ethernet LAN kabel (UTP) moeten aansluiten op je netwerk router, zie het document dat BRAVEHENK al gevonden heeft.

Bij de IRHS-5300C gaat het om een externe harde schijf, aangesloten via USB. Je kunt altijd proberen of de computer er iets op kan vinden. Die kans is met een Linux  computer het grootst. Ik denk dat het om een EXT3 bestandsysteem gaat, wat Linux dus zonder meer aan kan. Voor Windows heb je dan een speciale driver nodig. Zie ook: http://www.nldit.com/besturingssysteem/linux/201309/204106.html

2g
door 2greyrooms Jun 25, 2020 om 11:00
41 Antwoorden / 8 Vragen

Beste GSM,
Bedankt voor je antwoord. Voor mij wordt dit te ingrijpend voor een enkel programma: niets aan te doen, we gaan vrolijk verder, misschien komt het nog eens op DVD :-)

2g
door 2greyrooms Jun 25, 2020 om 18:14
41 Antwoorden / 8 Vragen

Nog even een late - zeer off-topic reactie: het was goed GSM weer te zien op dit forum. Helaas hebben de meeste mensen van langer geleden het opgegeven -zonder in detail te treden: wel te begrijpen, maar erg jammer. Ik zou zeggen: geef niet op :-) wie weet komt er weer een omslag (een mens kan dromen). Jouw bijdragen waren/zijn waardevol.
Groet,
TwoGreyRooms

chris74
door chris74 - Jun 25, 2020 om 11:59
564 Antwoorden / 44 Vragen

Dit probeer ik al jaren, opnames die ik met ziggo apparatuur opgenomen heb. Deze vraag heb ik ook een aantal jaar geleden gesteld op ditzelfde forum, en ook bij Ziggo, maar tot nu toe waren alle usb ingangen afgescherm en kan er geen opnames die op de harde schijf opgenomen waren nooit naar een andere schijf of pc gekopieerd worden.

2g
door 2greyrooms - Jun 25, 2020 om 12:06
41 Antwoorden / 8 Vragen

Beste mensen,
De vraag kan voor mij als gesloten worden beschouwd.
Dankzij GRASPOLLEN weet ik nu dat het programma al op YouTube staat, wat ik niet eens voor mogelijk had gehouden.
Dank voor het meedenken! (en voor liefhebbers van Alan Bennett: zie de link boven bij het antwoord van Graspollen)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 25, 2020 om 16:12
16845 Antwoorden / 202 Vragen

M.i. kan er geen enkel probleem zijn met het aansluiten van een externe harde schijf op welk daarvoor geschikt apparaat dan ook.
Of u dan via de laptop de opnames kunt benutten weet ik niet. Dat is een kwestie van uitproberen omdat het dan de vraag is of het formaat van de opname van de Humax naar de harde schijf als formaat wordt herkend. Zie daarvoor de verwijzing die u al kreeg m.b.t. het omzetten

Let wel op het gegeven dat veel programma's auteursrechtelijk zijn beschermd en kopiëren dus veelal uitsluitend voor eigen gebruik kan/mag.

En dan zie ik nu dat de reactie dat de vraag al is beantwoord eerst nu na verzenden van mijn reactie in beeld komt. Toen ik aan de reactie begon stonder er er nog maar drie!

2g
door 2greyrooms Jun 25, 2020 om 17:26
41 Antwoorden / 8 Vragen

Helemaal niet erg: het zijn de wonderen van het www in het algemeen en van de Kassa-site in het bijzonder :-)

diumenge
door diumenge Jun 25, 2020 om 17:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zie https://myhumax.info/irhd-5300c/ (onder 'Externe harde schijf aansluiten').

"Wanneer u voor de eerste keer een externe harde schijf op de HUMAX IRHD-5300C aansluit, wordt u gevraagd of u de schijf geschikt wilt maken voor het opnemen en weergeven van TV-programma’s. De IRHD-5300C zal de externe harde schijf formatteren of toewijzen voor opname en weergave.

Indien u bevestigd met OK en verder gaat met het installatieproces, houdt u er dan rekening mee dat alle gegevens op de harde schijf zullen worden gewist en dat deze mogelijk niet meer door Windows kan worden herkend. Gebruik daarom geen harde schijf waarop gegevens staan die u wilt bewaren, of maak eerst een back-up."

ro
door ron503 - Jun 25, 2020 om 18:25
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Uw vraag is dan wel goed beantwoordt omdat op youtube het meeste wel terug te vinden is maar de oorspronkelijke vraag blijft open staan. Een hdd die op een decoder/tv wordt aangesloten als zijnde externe opslag wordt voor de bestandsformaten door de decoder/tv geformatteert en dat zijn formaten die niet door een pc worden herkend. Sec gezien wordt een hdd die voor een decoder/tv gebruikt wordt ongeschikt gemaakt om voor een pc te gebruiken. Bij inpluggen wordt de hdd wel herkend maar als zijnde een leeg apparaat die eerst geformatteert dient te worden. Wat u in eerste instantie wilde kan dus niet maar de tip dat op youtube zoveel terug te vinden is een goede want u hoeft enkel maar de link te kopieren en in de mail te zetten en de ander hoeft enkel maar die link aan te klikken om naar de opname te kijken.

2g
door 2greyrooms Jun 25, 2020 om 18:48
41 Antwoorden / 8 Vragen

Beste RON503,
U geeft de essentie van mijn hoop en de (on)mogelijkheid daarvan én de door mij niet voorziene oplossing perfect weer. Bedankt, ik had het niet beter gekund.
Vriendelijke groet,
TwoGreyRooms

newmikey
door newmikey Jun 26, 2020 om 13:32
830 Antwoorden / 0 Vragen

@ron503

"dat zijn formaten die niet door een pc worden herkend" moet zijn "niet door Windows herkend". een PC met Linux zal géén enkel probleem met de hdd hebben.

diumenge
door diumenge Jun 26, 2020 om 14:17
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Newmikey, grappig. Ik heb zelf ook zo'n humax en wat je schrijft dus even getest op een laptop waarop ik Linux heb staan en inderdaad, deze leest de drive zonder problemen. Vervolgens als test een bestandje naar een Windows PC gekopieerd en die speelt het weer zonder problemen af.

ro
door ron503 Jun 26, 2020 om 17:20
1229 Antwoorden / 0 Vragen

@newmikey, standaard pc's worden niet van Linux voorzien en veel pc gebruikers hebben nog nooit van Linux gehoord. Ik heb daarom het woord pc gebruikt en niet het besturingssysteem dat gebruikt wordt.

reivi22
door reivi22 - Jun 26, 2020 om 11:51
66 Antwoorden / 0 Vragen

Voor mensen die wellicht willen opnemen,buiten de cloud om,van Ziggo.
Zou ik adviseren,gebruik ik ook,een Panasonic blu ray recorder met ingebouwde  hd en blu ray unit.
In de recorder  zitten 2 ci modules slot ingebouwd,dus uw ziggo kaartje kan er gewoon in.
Je kunt met 2 tuners gelijktijdig opnemen in hd kwaliteit.
Na opgenomen op de hd kun je bewerken,plakken,knippen,reclame verwijderen etc.. direct vanuit de recorder.
Daarna kunt u de opnames wegzetten op dvd danwel blu ray.
Op een blu ray van 50 gig kunt u tot wel 45 tv programma's  kwijt.
Gaat u een 100 gig blu ray schijfje gebruiken danwel tot 90 tv programma's  op één schijfje.
Indien u filmnet heeft kunt u gewoon  alle films opnemen.

diumenge
door diumenge Jun 26, 2020 om 12:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Prima tip lijkt mij. Echter ik begrijp echt niet waarom mensen in deze tijd nog films/series willen opnemen om ze lang te bewaren, maar dat is persoonlijk. Vrijwel alles is online terug te vinden, soms gratis, soms betaald. Met bijzondere programma's kan ik mij daar nog wel iets bij voorstellen, hoewel die vaak ook online beschikbaar blijven.

P.
door P.Meijs - Jun 27, 2020 om 12:49
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi, ik sluit mijn laptop rechtstreeks aan op de netwerkaansluitng van de Humax. Ik schakel de wifi van de laptop uit en schakel de firewalls uit. Vervolgens start in een FTP programma en krijg verbinding met  inhoud van de Humax, als je de juiste codes in vukt. 192.168.0.1, naam: HumaxFTP, wachtwoord:0000, poort:21.
Je kunt volstaat met per opname de grootste "ts" file te downloaden. Deze kun je afspelen met VLC. Groet, Spriete

2g
door 2greyrooms Jun 27, 2020 om 14:01
41 Antwoorden / 8 Vragen

Beste P.MEIJS,
Bedankt voor jouw oplossing. Voor mij gaat dit te ver, (zie ook mijn reactie hieronder) maar mogelijk lezen anderen met hetzelfde probleem dit later en zijn er mee geholpen.

zw
door zwaardvis Jun 27, 2020 om 15:54
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Juist, zo doe ik het ook. Via FileZilla of zo. Maar het zijn enorm grote bestanden, die verstuur je niet zo maar even.

2g
door 2greyrooms - Jun 27, 2020 om 14:03
41 Antwoorden / 8 Vragen

Beste mensen,
ik stelde mijn vraag omdat ik hoopte op een eenvoudige oplossing die ik kon gebruiken door de HDD op mijn Windows-laptop aan te sluiten. Een bepaald programma downloaden of een instelling te veranderen o.i.d.
Er zijn hier door meerdere mensen oplossingen gegeven die mijn amateur-instelling te boven gaan, waardoor ik denk: zo belangrijk is het niet :-) het was maar een programma.
Ik hoop niet dat het ondankbaar is/klinkt, maar ik ga de gegeven oplossingen niet gebruiken en kan dus ook niet zeggen of het voor mij heeft gewerkt.
Hopelijk wordt deze vraag met de vele (ik neem aan goede) oplossingen later door anderen met hetzelfde probleem gelezen en hebben die er iets aan.
Hartelijk dank voor het reageren en meedenken!
Hartelijke groet,
TwoGreyRooms