ka
door katriena Jun 3, 2011 om 20:41
Computers & telefonie

Uitvallen van draadloos internet

Ik heb sinds oktober draadloos internet.
Een tijdje ging alles goed, maar nu valt hij tellkens uit en vindt hij de verbinding niet meer.
Na zeer vele malen de router in- en uitgeschakeld te hebben, heeft hij de verbinding weer.
Het is een ontzettende bron van ergernis aan het worden. Wat te doen??

1113 8 Rapporteer

rj
door rjw - Jun 3, 2011 om 20:48
3307 Antwoorden / 5 Vragen

Werkt de router nog wel als je de pc met een kabel erop aansluit?

freya
door freya - Jun 3, 2011 om 21:06
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo katriena,

De ontvangstkwaliteit van een draadloos netwerk is van veel factoren afhankelijk. En misschien wel de belangrijkste factor is de plaats waar je zit t.o.v. 'de zender'. Het draadloze signaal is ook niet gelijkmatig verdeeld in de ruimte. Probeer het dus eens op een andere plek.
Daarnaast maakt het ook nog uit op welke manier de draadloze verbinding van de computer/laptop werkt. Is dat een ingebouwd draadloos netwerkkaartje of een WLAN-stick die in een USB-poort zit? Een WLAN-stick werkt b.v. over het algemeen een stuk beter wanneer je deze met een kort USB-kabeltje met de compiuter verbindt en niet direct in een USB-poort steekt.

m.vr.gr. Freya

ka
door katriena - Jun 3, 2011 om 21:38
3 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor je reactie.
Ik denk dat er een ingebouwd kaartje in zit want ik zie geen stick
in een usb-poort zitten.

sj
door sjongeurts - Jun 3, 2011 om 23:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het kan zijn dat er een signaal in de buurt is dat storing veroorzaakt op de frequentie waar je router op uitzendt. Je buren hebben bijvoorbeeld nu ook draadloos internet. Dat verklaart ook het feit dat het in het begin allemaal goed werkte. De oplossing is om je eigen router op een andere frequentie te zetten. Dit is te regelen in de webinterface van je router. Hoe je deze benaderd is bij elk merk en type router verschillend. De meeste zijn echter te bereiken door in je internetbrowser 192.168.1.1 in te tikken. Meestal word je dan wel geconfronteerd met een inlog procedure. Daarna even kijken bij de draadloze instelling. Daar het kanaal aanpassen. Hoop dat deze oplossing voor je werkt.

freya
door freya - Jun 3, 2011 om 23:14
10999 Antwoorden / 1 Vragen

En doe het bovenstaande bij voorkeur met een computer/laptop die 'bedraad' is aangesloten op de router. En daarna voor de zekerheid de computer/laptop weer even opnieuw opstarten.

Freya

gsm
door gsm - Jun 4, 2011 om 12:40
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Mogelijke oplossing:
Stel de draadloze verbinding van de router in op een vast kanaal (1,6, 9,of 11).

Veel draadloze adapters werken met de Amerikaanse standaard, die kanaal 12 en 13 niet toestaat, terwijl de router op Europa is ingesteld en daarom kanaal 12 of 13 ook kan gaan gebruiken
Wanneer de router op Automatische staat voor het kiezen van het draadloze verbindingskanaal, dan zal de router in veel gevallen ook kanaal 12 of 13 proberen.
De verbinding valt daardoor weg.

edwardus
door edwardus - Jun 4, 2011 om 15:36
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Wat je in ieder geval even moet doen is het programma inSSIDer installeren. Daarmee kun je een scan maken van de draadloze netwerken om je heen. Op het tabblad '2.4GHz Channels' krijg je een mooi totaalbeeld van alle zenders (jouw eigen router staat er ook tussen). Kies aan de hand daarvan het minst drukke kanaal, of als alles al bezet is, kies dan het kanaal waar de andere zenders een zwakker signaal hebben dan jouw eigen router. Stel dat kanaal in als vast kanaal in je router.

ka
door katriena - Jun 4, 2011 om 17:37
3 Antwoorden / 2 Vragen

Goeieavond allemaal,
Bedankt voor alle goed tips, we proberen het op te lossen aan de hand van jullie adviezen.
Ik laat nog van me horen.
gr Katriena